beantwoord

Beleid overmacht

• 22 juli 2019
  • 9 reacties
  • 374 Bekeken

Beste allen,

Ik kan me voorstellen dat onderstaand vaker kan voorkomen.

Afgelopen vrijdag zou ik de 18:42 trein pakken van Groningen richting Leeuwarden, daarna Grou.(Arriva)
Echter was er op dit traject een aanrijding met een persoon, hetgeen zorgde voor grote vertraging op dit traject. Om de vertraging zo veel mogelijk te beperken(Ik zou met mijn moeder gaan eten en kreeg ondertussen ook zin in wat 😉 ) er voor gekozen om de 18:23 trein te nemen om zo via NS naar Grou te reizen. Hierdoor was ik pas 20:00 op mijn bestemming.

Normaal als ik deze reis doe, doe ik dit na 18:25 zodat ik gebruik kan maken van mijn weekendvrij abonnement. Nu moest ik, in mijn ogen om niet enorme vertraging op te lopen de 18:23 trein nemen. Het gevolg is dat deze reis mij nu meer dan 20 euro heeft gekost.

Wat is het beleid bij overmacht, aanrijding met een persoon dit keer, en het 2 minuten voor abonnement moeten inchecken om zo enorme vertraging te beperken.

Graag hoor ik van jullie.
icon

Beste antwoord door Momo 22 juli 2019, 12:29

Lijkt me in dit geval niet op te gaan. Verstoring was op een Arriva traject. Op het NS traject waarop TS reisde was geen vertraging. Om geld terug bij vertraging te krijgen had TS dan denk ik moeten reizen op het Arriva traject. Zowel de stoptreinen van 18.21 en 18.51 reden van Groningen tot Hurdegaryp en er hebben stopbussen gereden tussen Leeuwarden, Leeuwarden Camminghaburen en Hurdegaryp.
Wanneer je dan meer dan 30 minuten vertraging hebt kun je bij Arriva geld terug vragen.

Nu heeft TS zelf gekozen om met NS te reizen en daarvoor een trein te nemen op een tijdstip waarop niet vrij kon worden gereisd op het abonnement.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 3
Als je meer dan 30 min. vertraging hebt gehad kun je je geld terug krijgen via de klantenservice
Reputatie 7
Badge +3
Lijkt me in dit geval niet op te gaan. Verstoring was op een Arriva traject. Op het NS traject waarop TS reisde was geen vertraging. Om geld terug bij vertraging te krijgen had TS dan denk ik moeten reizen op het Arriva traject. Zowel de stoptreinen van 18.21 en 18.51 reden van Groningen tot Hurdegaryp en er hebben stopbussen gereden tussen Leeuwarden, Leeuwarden Camminghaburen en Hurdegaryp.
Wanneer je dan meer dan 30 minuten vertraging hebt kun je bij Arriva geld terug vragen.

Nu heeft TS zelf gekozen om met NS te reizen en daarvoor een trein te nemen op een tijdstip waarop niet vrij kon worden gereisd op het abonnement.
Reputatie 3
Lijkt me in dit geval niet op te gaan. Verstoring was op een Arriva traject. Op het NS traject waarop TS reisde was geen vertraging. Om geld terug bij vertraging te krijgen had TS dan denk ik moeten reizen op het Arriva traject. Zowel de sneltreinen van 18.21 en 18.51 reden van Groningen tot Hurdegaryp en er hebben stopbussen gereden tussen Leeuwarden, Leeuwarden Camminghaburen en Hurdegaryp.

Oja inderdaad, als er bussen reden, had je de bus moeten pakken
Op het moment van constatering waren de bussen nog niet in omloop.
Daarnaast gaf de NS reizigers app, alleen deze reis aan als alternatief. Reizen via Arriva was op dat moment niet mogelijk.
Badge
Dat de NS reisplanner app u een alternatief aanbied wil niet zeggen dat er compensatie is omdat u niet met Arriva kon rijden vanwege de aanrijding.

Zoals Momo al aangeeft heeft u geen recht op compensatie van de NS aangezien er geen verstoring was bij de NS. U zou het kunnen proberen bij Arriva maar ik verwacht dat u daar ook geen gehoor zal vinden voor enige compensatie. U heeft immers zelf gekozen om een andere route te nemen en heeft geen gebruik gemaakt van de bussen welke Arriva in zou zetten.
Reputatie 7
Badge +3
Op het moment dat u wilde gaan reizen waren er dan nog wel geen bussen ingezet, maar wel op het moment dat u met één van de wel rijdende sneltreinen in Hurdegaryp was geweest.

Ik ben niet bekend met de concessievoorwaarden van Arriva, maar als die enigszins gelijk zijn aan die van NS dan zouden er binnen 60 minuten (of 90 minuten in de spits) bussen moeten gaan rijden. De eerste melding van deze storing op Rijdendetreinen.nl is van 17.21 en om 18.39 een update dat er stopbussen reden. Dat is dus binnen 90 minuten. Had u de sneltrein van 18.51 (of zelfs van 18.21 hoewel u dan ook had moeten betalen) genomen dan hadden er tegen de tijd dat u aankwam in Hurdegaryp al bussen gereden. Eventueel had u voor heel wat minder dan €20 een gewone bus kunnen nemen tussen Hurdegaryp en Leeuwarden.

Nu kan ik op zich begrijpen dat u voor de zekerheid van reizen met NS via Meppel heeft gekozen ipv af te wachten of er op tijd voor u bussen zouden worden ingezet, maar u heeft wel zelf de keuze gemaakt om een trein om 18:23 te nemen heeft en daarvoor in de spits in te checken.
Reputatie 7
Badge +4
Leuk of niet: Als u er voor kiest tijdens de spits in te checken bij NS, betaalt u vol tarief. U heeft toch echt zelf deze keuze gemaakt. De door u genoemde omstandigheden hebben daar geen invloed op. U kunt aan een advies in de app ook geen rechten ontlenen. Zeker niet dat het kan zonder er voor te betalen.

U had ook de keuze kunnen maken een half uur later te gaan, dan had u zich de kosten bespaard. Die zijn op grond van wat u aandraagt, echt niet te verhalen. U betaalde nu het normale tarief, want u had nog geen recht op korting. Alle ongemak is niet te verhalen op anderen.

Er is geen beleid voor dat tot teruggave leidt. Er is ook geen sprake van overmacht. Het verbaast me een beetje dat u veronderstelt dat dat er zou zijn. NS past wel eens coulance toe bij mensen die tussen wal en schip raken, maar dat is bij u niet het geval.

Nu moest ik, in mijn ogen om niet enorme vertraging op te lopen de 18:23 trein nemen.

Dat moest helemaal niet, u wilde dat, en de consequentie is dat u er voor betaalt. U had ook wat later kunnen eten en de 20 euro daar aan besteden. Dan had u er meer aan gehad.;-) Voor die meerprijs had u een mooie biefstuk kunnen nemen. Bommel had het wel geweten.
Reputatie 7
Badge +3
Op het moment van constatering waren de bussen nog niet in omloop.
Daarnaast gaf de NS reizigers app, alleen deze reis aan als alternatief. Reizen via Arriva was op dat moment niet mogelijk.

Dat reizen via Arriva niet mogelijk was is iets waar NS volledig buiten staat. NS en Arriva zijn twee aparte bedrijven, die volledig los van elkaar staan.

Ter vergelijking: als er een probleem is bij NS tussen Groningen en Assen kunt u ook niet goedkoop/gratis met Qbuzz of met de taxi.

U had in dit geval gewoon even moeten wachten op de bussen van Arriva.
Badge +3
Arriva kennende staan die soms best open om je meerkosten voor reizen met de NS (via Meppel dus) te compenseren, als dat voor jou sneller was dan wachten op een bus.

Maar zodra je Weekend Vrij en vrijdag 18.23 noemt is het natuurlijk meteen einde verhaal.

Reageer