Beperking compensatie vervangend vervoer i.v.m. staking (periode 29 t/m 31 augustus) | NS Community

Beperking compensatie vervangend vervoer i.v.m. staking (periode 29 t/m 31 augustus)

  • 31 August 2022
  • 20 reacties
  • 3716 Bekeken

Reputatie 3
  • Reisadviseur*
  • 23 reacties

Momenteel bezig met het aanvragen van de compensatie voor vervangend vervoer i.v.m. de stakingen. Heb een net overzicht van de reizen via ov-chipkaart.nl gegenereerd en vervolgens aan de slag gegaan.

En ik kom er tot mijn grote verbazing achter dat reizigers tijdens de stakingen van 29 t/m 31 augustus maar 2x een vergoeding kunnen aanvragen? Van de informatiepagina: https://www.ns.nl/uitgelicht/interessant-voor-u/vergoeding-staking.html

Let op: de tegemoetkoming voor vervangend vervoer met een maximum van 25 euro kan tijdens de staking van 29 augustus tot en met 31 augustus maximaal 2 keer per persoon worden aangevraagd.

 

Dus dat betekent als je in die periode van 3 dagen één heenreis en één terugreis van 1 dag declareert, dat je al tegen de limiet aan loopt? Of kan je meerdere reizen in 1x declareren? Ik vind het wel heel apart dat er een dergelijke beperking geldt over een periode van 3 dagen, want het lijkt erop dat ik nu moet kiezen welke reizen ik declareer vanwege die beperking.


20 reacties

Reputatie 7
Badge

Wat de tegemoetkoming van max €25 voor alternatief betreft, daarvan zegt NS in de algemene voorwaarden dat daar nadere voorwaarden aan kunnen worden gesteld, zoals het aantal dagen waarover dit wordt uitgekeerd (wat nu het geval is met de maximaal 2 keer in de periode 29 t/m 31 augustus).

Op zich is die €25 natuurlijk meer waard dan één dag van je afgekochte reisrecht en is deze regeling in die zin riant. Een rechter zou denk ik wel eens kunnen vinden dat je daarmee in dit geval - voor alle dagen totaal - ruimschoots gecompenseerd bent. Alleen had NS dat dan natuurlijk beter kunnen formuleren om reizigers niet onnodig voor het hoofd te stoten.

En als bij een lange staking het aantal dagen waarover je deze vergoeding zodanig beperkt wordt dat de vergoeding die je totaal krijgt niet meer minstens een redelijke vergoeding voor de totale staking is, denk ik toch dat de uitspraak anders zou worden. Er kan zoveel in de voorwaarden staan. Als dat strijdig is met de wet, betekent het niets.

Reputatie 7
Badge +3

In de basis is de vergoeding niet anders dan bij de vorige staking en wat er in de algemene voorwaarden staat. In het kort, het is of Geld terug bij Vertraging of maximaal €25 tegemoetkoming voor vervangend vervoer. Dat is nu zo en dat was bij de vorige staking in mei 2019 zo.

Alleen bij die van 2019 hield NS vast aan een incheck bij afgekocht reisrecht en nu is het al genoeg als je kunt aantonen dat je de intentie had te reizen. En dit is nu al voor de stakingen begonnen kenbaar gemaakt, in 2019 kwam NS daar pas achteraf mee (als dat over het inchecken toen wel vooraf was gecommuniceerd zouden veel reizigers waarschijnlijk 's morgens nog wel even ingecheckt hebben). Dit is dus een verbetering.

Wat de tegemoetkoming van max €25 voor alternatief betreft, daarvan zegt NS in de algemene voorwaarden dat daar nadere voorwaarden aan kunnen worden gesteld, zoals het aantal dagen waarover dit wordt uitgekeerd (wat nu het geval is met de maximaal 2 keer in de periode 29 t/m 31 augustus).Die nadere voorwaarde kan NS dus maken volgens de AVR-NS Alleen staat daar ook dat NS deze nadere voorwaarden uiterlijk op de eerste stakingsdag bekend maaktDe nadere voorwaarde dat je nu maximaal 2 keer kunt aanvragen in de periode 29 t/m 31 augustus is niet uiterlijk op de eerst stakingsdag bekend gemaakt, maar pas op maandag en dat was de derde stakingsdag.

 

 

6.4. Welke vergoeding mag u van NS verwachten bij een staking?

Als er een georganiseerde staking is van NS-personeel en uw vervoer per trein door NS is daardoor in het geheel niet mogelijk, dan kunt u aanspraak maken op een vergoeding voor vertraging zoals bepaald in artikel 6.2 van deze Voorwaarden. Als u hiervan geen gebruik maakt, kunt u bij NS een tegemoetkoming vragen voor de redelijke kosten die u heeft gemaakt voor vervangend vervoer als gevolg van de staking op uw Reisroute door NS-personeel. Aan deze tegemoetkoming kunnen door NS nadere voorwaarden worden gesteld. De hoogte van deze tegemoetkoming is beperkt tot een bedrag van maximaal € 25,00 per dag. De nadere voorwaarden hebben betrekking op het aantal dagen waarover vergoeding wordt uitgekeerd en op de mate waarin u moet aantonen dat u (bij afwezigheid van de staking) met NS gereisd zou hebben. NS maakt deze nadere Voorwaarden uiterlijk bekend op de eerste stakingsdag en het aantal dagen waarover vergoeding wordt uitgekeerd zal, beoordeeld aan de hand van de omstandigheden van de staking, niet onredelijk laag zijn.

Reputatie 7
Badge

Dacht ik toch dat in ieder geval de vergoeding bij deze staking eindelijk eens goed geregeld was... niet dus.

Wanneer gaat NS nou eens inzien dat het compenseren van klanten die een product (zoals afgekocht reisrecht of recht op reizen met korting) hebben gekocht wat vervolgens (gedeeltelijk) niet wordt geleverd gewoon recht hebben op een compensatie en dat dit niets met coulance te maken heeft (zoals ze graag beweren) en dus ook niet aan allerlei onredelijke voorwaarden kan worden gebonden?

Dit gaat om de € 25,00 die 2 keer aangevraagd kan worden. En daar worden dan 2 dagen onder verstaan. Als je op 30 augustus bijvoorbeeld heen- en terug met een bus of auto hebt gereisd, kun je de heen- en terugreis tegelijkertijd terugvragen met een maximum van € 25,00. Als je dit op 31 augustus nog een keer hebt gedaan, kun je ook voor die dag ook nog een claim indienen.

Alleen was het dus niet mogelijk om via JENS een heen- en terugweg cliam in te dioenen, het was één richting op welke je kon claimen.

Daarbij als je een kind weg moet brengen als ouder dan rij je dus 2x heen en weer naar een ander station waar de treinen wel rijden.

De NS laat zich weer van een slechte kant zien door tussentijds de voorwaarden te wizjigen, lijkt me dat dit van commercie komt en dat dit niet eerst langs legal is gegaan.

Daarbij kun je meerdere dagen getroffen zijn door de stakingen en nu mag je er dus 2 claimen, de NS laat zich wederom weer kennen door toezeggingen teniet te doen.

Dan gaan we de discussie wel aan welke claim de NS mag gaan uitkeren als ze niet allemaal geaccepteerd worden. Zorg dan dat je JENS op orde hebt zodat je in 1 keer de heen en terugreis kan claimen.

Reputatie 3

Bedankt voor het navragen en de toelichting. Het zal toch eventjes puzzelen blijven, want ik moet een apart declaratieoverzicht voor maandag en dinsdag maken en even nagaan wat de vertraging is bij de eventuele overige dagen.

Reputatie 6
Badge +2

Dat heb ik voor de zekerheid nog even nagevraagd. Het is voor GTBV inderdaad mogelijk om dit voor de heen- en terugreis in te dienen.

Reputatie 7
Badge +3

Dank voor de uitleg Lorena. Heen en terug op 1 dag telt dus voor 1 keer met een maximum van €25, wat dus ook betekent dat je heenreis maximaal €12,50 mag zijn en terugreis ook max €12,50 zodat je niet boven die €25 uit komt.

Dan kan @YHW gewoon voor alle dagen de tegemoetkoming aanvragen, want vrijdag valt niet in de periode van maximaal 2 keer, maandag (heen en terug) is dan 1 keer en dinsdag (heen en terug) is 1 keer. 

Als iemand kiest voor GtbV bij vrij reizen, kan er dan voor zowel de heenreis als de terugreis worden geclaimd? Als het je intentie was om heen te reizen en daar mogelijk thuis voor hebt ingecheckt, had je natuurlijk ook de intentie om terug te gaan, maar daar heb je dan misschien niet voor ingecheckt. 

Reputatie 6
Badge +2

Ik zag dit gister ook op de informatiepagina staan en vroeg me ook al af wat NS onder een keer verstaat. Is elke losse reis een keer zodat je met een heenreis plus een terugreis op 1 dag al aan de max van 2 keer zit? Of is een retourreis (heen + terug) op 1 dag 1 keer en kun je in de genoemde periode voor 2 dagen een retourreis een vergoeding aanvragen?

Omdat gister vawege de staking in regio Midden de NS treinen landelijk uitvielen hebben veel mensen nu 2 (of misschien zelfs 3) dagen last gehad van de stakingen. En deze beperking geldt alleen voor 29 t/m 31 augustus waardoor reizigers die 24 of 26 niet konden reizen en gister ook niet, nu wel vaker een vergoeding kunnen aanvragen.

Nou, gezien het feit dat die beperking er pas bij kwam toen ze besloten om geen treinen te laten rijden op dinsdag, denk ik dat wij ervan uit moeten gaan dat "een keer” helaas nadelig moet worden geïnterpreteerd. Dus 1 heen- of terugreis. Want in het formulier bij Jens wordt er ook niet gevraagd of je nog een reis of een terugreis wil toevoegen bij de aanvraag. Je kan maar één datum invoeren.

Zelf heb ik vrijdag (deels), maandag (deels) en dinsdag (hele dag) met de bus moeten reizen, dus zo ongeveer 6-7 reizen bij elkaar, ervan uitgaande.dat "één reis” een heen- of terugreis betreft. Het lijkt erop dat ik dus niet eens de helft vergoed kan krijgen.

Dit gaat om de € 25,00 die 2 keer aangevraagd kan worden. En daar worden dan 2 dagen onder verstaan. Als je op 30 augustus bijvoorbeeld heen- en terug met een bus of auto hebt gereisd, kun je de heen- en terugreis tegelijkertijd terugvragen met een maximum van € 25,00. Als je dit op 31 augustus nog een keer hebt gedaan, kun je ook voor die dag ook nog een claim indienen.

Reputatie 7
Badge +3

Als niet alle treinen vanaf jouw station uitvielen en je niet meer weet welke, kun je dit altijd nog nakijken op Treinposities. Zoek op https://treinposities.nl/vertrekstaat je vertrekstation en datum. Dinsdag viel alles dus dan is het makkelijk, wordt het altijd meer dan 60 minuten.

Reputatie 3

Even een andere vraag, heb je een abonnement met afgekocht reisrecht (Traject Vrij, Dal Vrij, Altijd Vrij) wat je anders voor je reizen gebruikt zou hebben? Volgens de stakingsregeling kun je of een tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer aanvragen of Geld terug bij Vertraging. Als je zou hebben gereisd met een een vrij-abonnement in je vrij periode kun je voor een dag dat je wilde reizen met de trein maar niet kon vanwege de staking een GtbV claim indienen dan heb je of een incheck nodig om dit aannemelijk te maken of je moet aantonen dat je de intentie had om op de stakingsdag met NS te gaan reizen. Als je dan op een dag dat je geen tegemoetkomen van alternatief vervoer kan aanvragen omdat je al aan de max van 2 keer zit, wel GtbV kan aanvragen vanwege je vrij-abonnement heb je toch wat (geen idee of dat meer of minder is dan wat nu betaald heb voor alternatief vervoer). 

Ik heb een Dal Vrij-abonnement 🙂 Ik heb, als ik me het goed herinner, op elke stakingsdag (behalve dinsdag, want er zou toch niets rijden) gewoon ingecheckt om toch even te kijken of er wat reed of niet.

Dat is wel een goed idee. Ik ga even alles op een rijtje zetten en kijken welke reizen ik ga declareren, en dan de rest wellicht in de categorie GtbV. Welke optie qua vertragingsduur moet ik dan aanvinken? 30 t/m 59 minuten of 60 min of meer? Voor mij soms een beetje moeilijk in te schatten en ik kan me niet altijd herinneren of de volgende trein na de uitgevallen trein wel reed, tenzij er heel veel achter mekaar uitviel.

Bedankt voor de tip!

Reputatie 7
Badge +3

Even een andere vraag, heb je een abonnement met afgekocht reisrecht (Traject Vrij, Dal Vrij, Altijd Vrij) wat je anders voor je reizen gebruikt zou hebben? Volgens de stakingsregeling kun je of een tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer aanvragen of Geld terug bij Vertraging. Als je zou hebben gereisd met een een vrij-abonnement in je vrij periode kun je voor een dag dat je wilde reizen met de trein maar niet kon vanwege de staking een GtbV claim indienen dan heb je of een incheck nodig om dit aannemelijk te maken of je moet aantonen dat je de intentie had om op de stakingsdag met NS te gaan reizen. Als je dan op een dag dat je geen tegemoetkomen van alternatief vervoer kan aanvragen omdat je al aan de max van 2 keer zit, wel GtbV kan aanvragen vanwege je vrij-abonnement heb je toch wat (geen idee of dat meer of minder is dan wat nu betaald heb voor alternatief vervoer). 

Reputatie 3

Nou, gezien het feit dat die beperking er pas bij kwam toen ze besloten om geen treinen te laten rijden op dinsdag, denk ik dat wij ervan uit moeten gaan dat "een keer” helaas nadelig moet worden geïnterpreteerd. Dus 1 heen- of terugreis. Want in het formulier bij Jens wordt er ook niet gevraagd of je nog een reis of een terugreis wil toevoegen bij de aanvraag. Je kan maar één datum invoeren.

Zelf heb ik vrijdag (deels), maandag (deels) en dinsdag (hele dag) met de bus moeten reizen, dus zo ongeveer 6-7 reizen bij elkaar, ervan uitgaande.dat "één reis” een heen- of terugreis betreft. Het lijkt erop dat ik dus niet eens de helft vergoed kan krijgen.

Hopelijk komt hier morgen een moderator om uitleg te geven hierover.

Wat betreft afgelopen vrijdag, die dag valt niet in de periode waarin je maximaal 2 keer een vergoeding mag aanvragen dus die telt niet mee voor die 2 keer. Probleem voor jou is dan de maandag en de dinsdag.

Ik hoop het ook, want het is op z'n zachtst gezegd onacceptabel dat je mensen adviseert om alternatief vervoer te nemen en dan achteraf zeggen dat ze alleen 2x kunnen declareren. Zet er dan op z'n minst bij wat er wordt verstaan onder "één keer”. Dan weet men ook meteen waar ze aan toe zijn. Want als de aanvraag niet aan de voorwaarden voldoet, dan wordt het waarschijnlijk ook afgewezen.

Oké. dat valt dan nog mee. Alleen dan de maandag en dinsdag dan, da's meer dan 2x 😣

Reputatie 3

Tsja, als je een ding leert van storingen bij NS (of het nu als gevolg van treiterpersoneel, een vallend sneeuwvlokje of een computerprobleem is) is het wel, luister niet naar de adviezen van NS, want die maken het alleen maar erger.

Ik kon helaas niet anders, want mijn werk eiste dat ik op kwam dagen, had weinig keus gisteren.

Dus ja, bedankt voor het geweldige advies NS 🙄

Reputatie 7
Badge +3

Nou, gezien het feit dat die beperking er pas bij kwam toen ze besloten om geen treinen te laten rijden op dinsdag, denk ik dat wij ervan uit moeten gaan dat "een keer” helaas nadelig moet worden geïnterpreteerd. Dus 1 heen- of terugreis. Want in het formulier bij Jens wordt er ook niet gevraagd of je nog een reis of een terugreis wil toevoegen bij de aanvraag. Je kan maar één datum invoeren.

Zelf heb ik vrijdag (deels), maandag (deels) en dinsdag (hele dag) met de bus moeten reizen, dus zo ongeveer 6-7 reizen bij elkaar, ervan uitgaande.dat "één reis” een heen- of terugreis betreft. Het lijkt erop dat ik dus niet eens de helft vergoed kan krijgen.

Hopelijk komt hier morgen een moderator om uitleg te geven hierover.

Wat betreft afgelopen vrijdag, die dag valt niet in de periode waarin je maximaal 2 keer een vergoeding mag aanvragen dus die telt niet mee voor die 2 keer. Probleem voor jou is dan de maandag en de dinsdag.

Tsja, als je een ding leert van storingen bij NS (of het nu als gevolg van treiterpersoneel, een vallend sneeuwvlokje of een computerprobleem is) is het wel, luister niet naar de adviezen van NS, want die maken het alleen maar erger.

Reputatie 3

Dit is ook gewoon schandalig en stond er eerder niet. Ze maximaliseren door dit systeem dat je dus maar 2 enkele reizen kunt opvoeren voor vergoeding terwijl je meerdere dagen getroffen kunt zijn door de stakingen.

Gewoon blijven claimen, ik mag aannemen dat de consumenten organsiaties van het OV hier ook nog wel werk van maken.

Klopt, dit is achteraf toegevoegd zodat men minder aanspraak kunnen maken waar ze recht op hebben. Ik ga dit morgen in ieder geval bij Rover aankaarten, want ik vind dit echt belachelijk. Wat nog schandaliger is, is dat er in verschillende storingsberichten in de NS-app zelfs werd aangeraden om alternatief vervoer te nemen! "Ga met alternatief vervoer tijdens de stakingsdagen. Oh en je kan maar 2x een vergoeding vragen trouwens.”

Dus men wordt gestraft nadat ze naar de adviezen van NS zelf hebben geluisterd?

Dit is toch van de zotte.

Reputatie 3

Ik zag dit gister ook op de informatiepagina staan en vroeg me ook al af wat NS onder een keer verstaat. Is elke losse reis een keer zodat je met een heenreis plus een terugreis op 1 dag al aan de max van 2 keer zit? Of is een retourreis (heen + terug) op 1 dag 1 keer en kun je in de genoemde periode voor 2 dagen een retourreis een vergoeding aanvragen?

Omdat gister vawege de staking in regio Midden de NS treinen landelijk uitvielen hebben veel mensen nu 2 (of misschien zelfs 3) dagen last gehad van de stakingen. En deze beperking geldt alleen voor 29 t/m 31 augustus waardoor reizigers die 24 of 26 niet konden reizen en gister ook niet, nu wel vaker een vergoeding kunnen aanvragen.

Nou, gezien het feit dat die beperking er pas bij kwam toen ze besloten om geen treinen te laten rijden op dinsdag, denk ik dat wij ervan uit moeten gaan dat "een keer” helaas nadelig moet worden geïnterpreteerd. Dus 1 heen- of terugreis. Want in het formulier bij Jens wordt er ook niet gevraagd of je nog een reis of een terugreis wil toevoegen bij de aanvraag. Je kan maar één datum invoeren.

Zelf heb ik vrijdag (deels), maandag (deels) en dinsdag (hele dag) met de bus moeten reizen, dus zo ongeveer 6-7 reizen bij elkaar, ervan uitgaande.dat "één reis” een heen- of terugreis betreft. Het lijkt erop dat ik dus niet eens de helft vergoed kan krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad, zondagavond 28 augsutus stond dit er nog niet bii voor maandag de 29e. Waarschijnlijk is dit pas toegevoegd toen NS besloot dat er dinsdag in het hele land geen treinen zouden rijden en er dus veel mensen (minstens) 2 dagen geraakt zouden worden door deze stakingen. 

 

 

 

Dit is ook gewoon schandalig en stond er eerder niet. Ze maximaliseren door dit systeem dat je dus maar 2 enkele reizen kunt opvoeren voor vergoeding terwijl je meerdere dagen getroffen kunt zijn door de stakingen.

Gewoon blijven claimen, ik mag aannemen dat de consumenten organsiaties van het OV hier ook nog wel werk van maken.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zag dit gister ook op de informatiepagina staan en vroeg me ook al af wat NS onder een keer verstaat. Is elke losse reis een keer zodat je met een heenreis plus een terugreis op 1 dag al aan de max van 2 keer zit? Of is een retourreis (heen + terug) op 1 dag 1 keer en kun je in de genoemde periode voor 2 dagen een retourreis een vergoeding aanvragen?

Omdat gister vawege de staking in regio Midden de NS treinen landelijk uitvielen hebben veel mensen nu 2 (of misschien zelfs 3) dagen last gehad van de stakingen. En deze beperking geldt alleen voor 29 t/m 31 augustus waardoor reizigers die 24 of 26 niet konden reizen en gister ook niet, nu wel vaker een vergoeding kunnen aanvragen.

Reageer