Betaal € 230 boete of neem een kansje op restitutie

• 4 april 2020
  • 12 reacties
  • 399 Bekeken

Reputatie 1

Fluit de conducteur op het moment dat je je voet op de treeplank zet? Dat gebeurt best vaak, is mijn ervaring. Pech gehad, je mag niet meer instappen, daar is NS heel duidelijk over. De boete is fors: 230 euro. Maar als je de volgende trein neemt, kun je geld terugvragen wegens vertraging.

12 reacties

Reputatie 1

De Intercity van Eindhoven naar Den Haag Centraal, 7 december 2017, vertrektijd 15.38 station Den Haag Hollands Spoor. De trein staat nog geen 10 seconden stil en de conducteur fluit alweer, terwijl bij meerdere deuren nog mensen bezig zijn met instappen. Er stonden bij de deur waar ik stond nog zeker 5 mensen die naar binnen wilden. Heel tegenstrijdig als anderzijds gezegd wordt dat bij instappen wanneer al gefloten is, een boete van een paar honderd euro kan volgen,

Bilthoven 4 april 2020, 12:30. Ik sta op het punt in te stappen in de trein naar Amersfoort als er gefloten wordt. Ik mag er dus niet meer in. De deur blijft echter nog even open, als er niet gefloten was, was er niks aan de hand geweest. Voordeel: een uur vertraging buiten mijn schuld, dus geld terug

Reputatie 7
Badge +1

@Feico Dat is niet hoe de Geld Terug Bij Vertraging regeling werkt. De trein heeft geen vertraging opgelopen waardoor u een overstap hebt gemist. U heeft geen vertraging opgelopen die meer dan 30 minuten is door toedoen van de NS. U bent zelf te laat ingestapt en is het wel uw eigen schuld dat u niet mee kan. U kunt een GTBV indienen maar die wordt 100% afgewezen.

Verplaatst vanuit  https://community.ns.nl/in-de-trein-11/fluiten-voordat-iedereen-is-ingestapt-42470#post445035

Badge +3

Die claim zal inderdaad automatisch afgewezen worden (trein heeft op tijd gereden), maar als je als reden opgeeft “ik kon/mocht niet mee” dan maak je in deze tijden wel een kans.

Ik las al ergens dat iemand de trein uit gezet of geweigerd werd omdat het te druk was om de 1,5m afstand te kunnen handhaven?

Was er niet bij, maar als dat soort dingen gebeuren dan is GTbV natuurlijk geheel terecht.

De vraag “waarom moest je om 12:30 naar Amersfoort” is in deze tijden natuurlijk ook een hot topic… waar ik me verder niet aan brand.

Verplaatst vanuit  https://community.ns.nl/in-de-trein-11/fluiten-voordat-iedereen-is-ingestapt-42470#post445035

Reputatie 7
Badge +3

@Feico  als u om 12.30 uur wilde instappen, was u te laat. De vertrektijd was 12.30 uur en de vertrek procedure vindt daarvoor plaats zodat de trein om 12.30 uur kan vertrekken. Dat een deur open blijft staan na het fluitsignaal betekent niet dat u wel had kunnen/mogen instappen.

De eerstvolgende trein was volgens de planners een half uur later, stond deze ook op het station aangegeven?

Reputatie 7
Badge +3

Een trein missen, omdat er al gefloten is, betekent niet dat je beroep kunt doen op de Geldterugbijvertraging-regeling. Immers de trein was niet vertraagd, maar jij was te laat.

Reputatie 7
Badge +1

Als je het over dezelfde trein hebt als in een ander topic waarop je gereageerd had dan is de kans eigenlijk 0% dat je je geld terug krijgt, tenzij de trein zo vol was dat het onveilig is om in te stappen dan maak je nog enigszins een kansje. Maar zo werkt de GTBV regeling nogmaals niet. Je bent niet door een toedracht van de NS met vertraging aangekomen op je aankomststations. Je was zelf te laat aangekomen op het station. Ik kan bij de supermarkt ook niet meer het geld terugvragen van een product als ik hem zelf kapot heb gemaakt.

En zeg nou zelf, als je al op de treeplank staat, stap dan gewoon in, je staat toch al half in de trein. Een conducteur doet echt niet zo moeilijk als je al half ingestapt bent en er wordt gefloten. Het is zelfs gevaarlijker als je achteruit weer uitstapt.

Reputatie 7
Badge +3

Als de conducteur te vroeg fluit en je daardoor je trein mist en minimaal 30 minuten vertraging oploopt dan heb je wel degelijk recht op compensatie. Er zal dan wel het een en ander uitgezocht moeten worden.

Het treinpersoneel moet in deze tijden natuurlijk wel extra scherp opletten om vooral niet te vroeg de deuren te sluiten. De treinen zijn niet erg druk en de dienstregeling is ernstig uitgedund. En omdat er minder treinen rijden is een “vertraging” van bijvoorbeeld 10 seconden makkelijk in te lopen.

Reputatie 1

En zeg nou zelf, als je al op de treeplank staat, stap dan gewoon in, je staat toch al half in de trein. Een conducteur doet echt niet zo moeilijk als je al half ingestapt bent en er wordt gefloten. Het is zelfs gevaarlijker als je achteruit weer uitstapt.

Vroeger deed ik dat wel. Ik ben ook wel eens ingestapt terwijl de trein al reed. Maar de spoorwegen hebben de veiligheid flink opgekrikt: de deuren gaan tegenwoordig op slot en er wordt duidelijk gewaarschuwd tegen de waaghalzen die na de fluit nog instappen.

Reputatie 7
Badge +3

In een ander topic gaf @Feico aan op precies de vertrektijd te willen instappen. Dan ben je dus te laat.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is, algemeen gesproken, wel heel makkelijk gezegd, zonder verder alle details te weten.

De vertrektijd was inderdaad 12:30, maar wat was de aankomsttijd? Op veel sprinterstations staat een trein maar iets van een minuut, dus met een aankomsttijd van 12:30:01 of zelfs nog 12:29:55 krijg je de situatie dat uitstappen, instappen en fluiten allemaal gebeurt op de vertrektijd van 12:30, zeker nu er maar weinig mensen reizen en er dus weinig in of uitstappen.

Dit geeft het routeverloop op Treinposities aan, trein heeft daar gestaan van 12:30:07 tot 12:31:06. Zelfs met een marge van plus of min 10 seconden vond het instappen en het fluiten plaats in die ene minuut van de vertrektijd van 12:30.  

Reputatie 7

@Feico Dat is niet hoe de Geld Terug Bij Vertraging regeling werkt. De trein heeft geen vertraging opgelopen waardoor u een overstap hebt gemist. U heeft geen vertraging opgelopen die meer dan 30 minuten is door toedoen van de NS. U bent zelf te laat ingestapt en is het wel uw eigen schuld dat u niet mee kan. U kunt een GTBV indienen maar die wordt 100% afgewezen.

De NS Community-politie is weer op komen dagen, en zoals altijd zonder het minste beetje begrip, tolerantie, sociaal inzicht of tact. Oftewel, min of meer verwaarloosbaar als advies.

Reputatie 1

Bilthoven 4 april 2020, 12:30. Ik sta op het punt in te stappen in de trein naar Amersfoort als er gefloten wordt. Ik mag er dus niet meer in. De deur blijft echter nog even open, als er niet gefloten was, was er niks aan de hand geweest. Voordeel: een uur vertraging buiten mijn schuld, dus geld terug

De claim werd aanvankelijk afgewezen - de trein was immers niet vertraagd. Je kunt op het formulier geen toelichting gegeven, dus het is begrijpelijk dat NS niet begrijpt waarom ik restitutie vraag. Na mijn reactie werd de claim “uit coulance” alsnog toegewezen.

Reageer