Bijzonder Nare Reiservaring

• 29 november 2019
  • 4 reacties
  • 178 Bekeken

Op het moment van schrijven sta ik op Utrecht Centraal, te wachten op treinvervangend vervoer richting Arnhem.

Al jaren reis ik dagelijks veel met de trein, maar het verhaal van vanavond slaat werkelijk alles.

Mijn reis voerde van Heerhugowaard naar Ede-Wageningen. Ik had de trein van 22.31 in Heerhugowaard, de verwachte aankomsttijd in Ede-W was 00.19. Deze trein vertrok met +14 in Heerhugowaard. Te Alkmaar werd bekend dat deze trein niet verder ging dan Amsterdam Centraal. Normaal gesproken zou je via Amersfoort nog naar Ede kunnen reizen, maar deze aansluiting verviel omdat de trein met +10 in Amsterdam aankwam.

Gevolg: 1 uur wachten op de trein van 0.24 van Amsterdam naar Ede-W. Eenmaal ingestapt bleek dat deze trein daar 20 minuten zou blijven staan, in verband met de nasleep van de seinstoring tussen Amsterdam Centraal en Bijlmer ArenA; als gevolg hiervan was de trein die ik oorspronkelijk had, opgeheven.

Uiteindelijk met +20 in Amsterdam vertrokken, maar toen moest de grootste ellende moest nog komen. Te Driebergen-Zeist werd namelijk ineens omgeroepen dat die trein niet verder zou rijden in verband met geplande werkzaamheden door ProRail 's nachts. Om 1.30 zou de trein terug rijden naar Utrecht, alwaar vervangende bussen geregeld werden. Op dit moment wachten we met een man of 100 op deze bussen. Uiteindelijk zal mijn aankomsttijd in Ede-Wageningen ongeveer 3.45 uur zijn, wat een vertraging van 3,5 uur inhoudt op een traject van 1 uur en 3 kwartier.

Nu is mijn eerste vraag: Waarom is pas in Driebergen-Zeist omgeroepen dat die trein daar zou eindigen? Als dit in Utrecht gebeurd was, had ons dit zo al minstens een à anderhalf uur gescheeld. Dit is een heel zuur gelag voor al deze passagiers, simpelweg door slechte communicatie tussen NS en ProRail.

Maar mijn tweede, en wellicht belangrijkste vraag, is: Hoe kan NS dit in hemelsnaam verantwoorden, goedpraten of compenseren? De vertragingsvergoeding die je krijgt weegt niet op tegen dit soort situaties. Om mij heen hoor ik al verschillende mensen spreken over een officiële aanklacht, juridische stappen. Anderen spreken over het terugeisen van hun abonnementsgeld wegens grove nalatigheid. Hoewel ik dit wel erg ver vind gaan, kan ik de gedachtegang wel begrijpen. Dit is toch in geen geval te verklaren?

Let wel, dan gaat mijn reis nog '’maar'’ tot Ede-Wageningen. Mensen naar Nijmegen zullen pas rond 5.00 in hun bed liggen.

Hebben medeforumgebruikers ook al eens een dergelijk uitzonderlijke vertraging (>3 uur) gehad, zónder dat ze vast zaten in een trein?

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb een paar jaar geleden een nacht mogen doorbrengen op Stationsplein  Den Bosch wachtend op bussen nadat laatste trein uitviel.

Verder diverse malen overdag urenlange vertragingen door seinstoring, stroomuitval, weersomstandigheden.

Reputatie 7
Badge

Vanuit Duitsland zeker twee keer 3 uren vertraging gehad, en een keer 4 uur. Naar/door Duitsland 1x 4 uur. Verder tientallen keren vertraging tussen de 40 en 60 minuten.

Eigenlijk durf ik geen buitenlandse reizen per trein meer te maken ! Vorige week nog 50 minuten opgelopen bij een binnenlandse NS reis. Ik hoop dat het help bij je ellendige ervaring @Acchero  😀

Wat een ‘horror story’. :astonished:

Afschuwelijk voor je. Wellicht tijd dat de NS anders omgaat met klanten. Er is vast wel een cursus voor om hun ‘:money_mouth: instelling’ te veranderen in een :sob: en  :flushed: mentaliteit.

Maar de ns moet nu snel investeren in nieuw materiaal en een klantvriendelijk systeem.

Heb de belangen van je klanten op het oog, ns!!!

Reputatie 6

Ik reis al vele jaren met de trein, sinds mijn studietijd begin jaren '90 al trouwe NS-klant. Ook het nodige meegemaakt rondom het treinreizen. Vele malen in de loop der jaren in het holst van de nacht thuisgekomen met 3 tot 4 uur vertraging; oorzaken heel divers: van aanrijdingen, defecten aan spoor en/of trein, teveel buitenlandse vertraging waardoor laatste overstap weg; tot NS-bus die niet kwam opdagen enz. Heel wat koukleumen in de nachtelijke uren op en voor verlaten stations omdat die verwarmde wachtruimtes van weleer helemaal passé zijn tegenwoordig. Met medereizigers zelf taxi's regelen omdat we het na 1.5 uur wachten op een bus in de nacht totaal beu waren, kosten hiervan delen. Naast dit nachtelijke gebeuren ook overdag gedurende de jaren honderden keren vertraging van tussen de 1 tot 3 uur. Soms had ik al meer dan 1 of 2 uur vertraging en dan reed op het laatste stukje de aansluitende trein recht voor je neus weg.... Waardoor weer een half uur erbij.... Als ik terugkijk denk ik weleens; waarom heb ik eigenlijk toch geen auto, als er dan iets is rij je een stukje om..... want het was af en toe behoorlijk afzien. Ik twijfel tegenwoordig vaak om niet toch zelf te gaan rijden. Je bent en blijft toch afhankelijk van blijkbaar erg storingsgevoelige infrastructuur en materieel. Daarbij komt dat het allemaal zoveel complexer en drukker is geworden met aantallen reizigers, complex HSL- spoor etcetera dat er tegenwoordig bij het minste of geringste al treinen uitvallen. Het spoor barst uit zijn voegen. De ontwikkeling en uitbreiding van infrastructuur is vooralsnog achtergebleven bij wat eigenlijk nodig is. 

Reageer