check uit niet vergeten, niet geregistreerd. | NS Community

check uit niet vergeten, niet geregistreerd.


Goedenavond, vandaag wilde ik mijn geld terugvragen van een vertraging van 19 april. Check in op Deurne om 6.19. Check uit met ruim een uur vertraging op Rotterdam Centraal. Dit bleek niet mogelijk vanwege het ontbreken van een check-uit.

Ik kan het uitchecken simpelweg niet vergeten zijn, omdat je er door poortjes moet. Het zou me opvallen als dat opeens niet zou hoeven en bovendien weet ik het heel zeker omdat ik heel bewust gekeken heb om te checken of de uitchecktijd op het poortje inderdaad ruim een uur vertraging gaf en overeenkomstig zou zijn met de stationsklok. Ik heb 100% zeker uitgecheckt. Nu lees ik zelfs dat er een tarief in rekening wordt gebracht bij een "vergeten uitcheck". Echt de omgekeerde wereld wat mij betreft (zeker ook omdat ik een dalvrij abonnement heb en voor 6.30 ingecheckt heb). Ik maak een hoop extra kosten door deze vertraging (dag extra naar Rotterdam, autorit retour naar het station in Deurne en een extra dag extra kinderopvang). Ik snap dat dit mijn eigen risico is, maar het normale "geld terug bij vertraging vind ik wel het minste dat ik kan verwachten. Ik heb 100% zeker geen fout gemaakt bij het uitchecken.

 

Met vriendelijke groet, Jeroen


13 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Worden die huiskleuren ingezet om reizigers te helpen door deze poortjes deze kleuren te geven? Nee. Is er een fysieke scheiding aangebracht tussen de NS- poortjes en die van Connexxion? Nee.

Voor een reactie van NS zult u de klantenservice moeten bellen, dit is een reizigers-helpen-reizigers community.

De poortjes in Amersfoort Centraal hebben toch echt de gele kleur van NS of de lichtblauwe van Connexxion, net als de kaartlezer op de poortjes zelf. Daarnaast is een enorme constructie boven de poortjes aangebracht die eveneens de kleuren gebruikt om het onderscheid aan te geven.

Als dat u allemaal al niet opvalt helpt een hekje tussen de poortjes ook niet meer, zover dat überhaupt praktisch is qua ruimte. En dan geven de poortjes ook nog eens een foutmelding als je probeert uit te checken met een check in bij een andere vervoerder. Blijkbaar had u dus al uitgecheckt op het perron, anders was u er bij het poortje wel op gewezen dat u een ander poortje moest hebben.

 

Probleem is denk ik ook dat je een andere vervoerder vooral in de "buitengebieden” verwacht en niet op een station als Amersfoort. In Groningen ben je eerder verrast als je met een NS-trein moet. Amersfoort is midden Nederland en ik kan mij goed indenken dat een reiziger niet verwacht dat daar een andere vervoerder dan NS rijdt.  

Reputatie 7
Badge +3

Ah, dank je. Ik ben inmiddels een paar jaar weg uit Amersfoort, dus dit zag er voor mij nog vertrouwd uit 🙂

Reputatie 7
Badge +2

Die foto is inmiddels verouderd @mrfreeze : de voorkant van de poortjes is tegenwoordig ook in de kleuren van de vervoerder bestickert (en daarnaast staan er ondertussen ook meer poortjes aan die kant van het station)

Reputatie 7
Badge +3
Amersfoort uitgang Mondriaanplein

 

Reputatie 7
Badge +2

Worden die huiskleuren ingezet om reizigers te helpen door deze poortjes deze kleuren te geven? Nee. Is er een fysieke scheiding aangebracht tussen de NS- poortjes en die van Connexxion? Nee.

Voor een reactie van NS zult u de klantenservice moeten bellen, dit is een reizigers-helpen-reizigers community.

De poortjes in Amersfoort Centraal hebben toch echt de gele kleur van NS of de lichtblauwe van Connexxion, net als de kaartlezer op de poortjes zelf. Daarnaast is een enorme constructie boven de poortjes aangebracht die eveneens de kleuren gebruikt om het onderscheid aan te geven.

Als dat u allemaal al niet opvalt helpt een hekje tussen de poortjes ook niet meer, zover dat überhaupt praktisch is qua ruimte. En dan geven de poortjes ook nog eens een foutmelding als je probeert uit te checken met een check in bij een andere vervoerder. Blijkbaar had u dus al uitgecheckt op het perron, anders was u er bij het poortje wel op gewezen dat u een ander poortje moest hebben.

OK. Kennelijk heb ik dus per ongeluk twee keer bij Connexxion in- en uitgecheckt - Amersfoort CS in-uitgang Mondriaanplein. De situatie ter plaatse is voor reizigers onduidelijk.

 

Schade: € 25,08

Te weten: 2x NS instaptarief à 12 euro + 1,08 basistarief Connexion.

Mijn pogingen om dit opgelost te krijgen: bellen met NS Klantenservice. In totaal 20 minuten bellen waarvan de eerste 10 minuten wachten. Vervolgens alles uitleggen. Via de NS site was claimen namelijk niet mogelijk.De site gaf aan (Mijn NS) dat ik moest bellen met de NS klantenservice. Helaas is slechts de heenreis gecorrigeerd en gerestitueerd. De terugreis kon later wel online gerestitueerd worden. Door een onduidelijk menu is die tweede restitutie echter gebaseerd op het piektarief terwijl ik daltarief reisde. Ik krijg daardoor te weinig terug: 6,70 in plaats van 8,82.

Totale schade die dus overblijft: 2,12 + 1,08 + 2,00 belkosten = 5 euro

En dat omdat NS en Connexxion niet in staat blijken om een duidelijke scheiding aan te brengen tussen de in- en uitcheckpoorten. Als reiziger kom je vervolgens in een doolhof terecht. En lijdt je schade.

Ik ben niet de enige. Daar ben ik van overtuigd. Waarom wordt hier niets aan gedaan? Op de vloer voor de poortjes kunnen markeringen worden aangebracht. Gebeurt dat? Nee. De Connexion huiskleur is lichtblauw en die van NS hardgeel met donkerblauw. Worden die huiskleuren ingezet om reizigers te helpen door deze poortjes deze kleuren te geven? Nee. Is er een fysieke scheiding aangebracht tussen de NS- poortjes en die van Connexxion? Nee.

Wil NS a.u.b. reageren op mijn posting? Wat gaat NS doen om dit te verbeteren? 

 

 

Ook ik heb het vaker meegemaakt dat ik bericht krijg dat ik niet uitgecheckt zou zijn. Zo ook donderdag 6 april ‘s avonds bij station HS. Ik reis dalvrij, het tarief was 0 euro, dat klopt ook, maar ik weet 100% zeker dat ik heb uitgecheckt. Op HS kan het ook niet zonder door het poortje te gaan. Twee dingen:

  • ik heb ‘vergeten checkout’  aan staan, ook locatie delen staat voor NS op altijd, toch geen signaal gehad;
  • vroeger kreeg je in- en uitcheck direct in de app te zien nu duurt het enkele dagen. Dus je kunt het zelf niet meer direct nagaan. 

overigens complimenten voor de klantenservice, want als er iets misgaat in de afrekening, wordt het na een klacht altijd prima afgewikkeld.

 

Reputatie 7
Badge +1

Ook bij het Mondriaanplein is minimaal één poortje van Connexxion. (die rijdt nl de Valleilijn Ede-Wageningen-Amersfoort. En ja dat is een trein)

Heeft met Connexxion niets van doen. Het gaat om uitcheck aan de noordzijde richting Mondriaanplein. Dit zijn allen NS-poortjes waar je met je menselijk lichaam alleen doorheen kan als het poortje zich na uitcheck opent. Wat ook gebeurde. Anders was ik niet thuisgekomen.

 

Reputatie 7
Badge +1

@mark033 Het eerste waar ik dan aan denk is dat je op Amersfoort CS het verkeerde poortje hebt genomen en dus bij NS bent ingecheckt en bij Connexxion bent uitgecheckt, maar volgens mij zou dat inmiddels niet meer moeten kunnen want dan krijg je normaliter een foutmelding dat je bij de verkeerde vervoerder uitcheckt en gaan de poortjes niet open.

Amersfoort-Utrecht kan dan weer wel zo omdat op Utrecht CS maar één vervoerder komt en dat is NS.

NS maakt het reizigers wel erg moeilijk zo. Dit probleem bestaat nog steeds. Keurig netjes ingecheckt op Utrecht CS. Uitgecheckt Amersfoort CS. Allebei poortjestoegang. Je dus kan fysiek niet eens verder zonder in/uitcheck. Twee dagen later e-mail van NS: correctietarief toegepast want "niet uitgecheckt". Factuur staat klaar in Mijn NS.

 

Factuur vervolgens niet in "Mijn NS" aanwezig. Vervolgens gebeld met de klantenservice. Online bezwaar maken is niet mogelijk. Tien minuten aan de lijn gehangen. Nog eens tien minuten om de zaak gecorrigeerd te krijgen. Twintig minuten en 2 euro belkosten verder. Fout ligt niet bij mij. 

 

Wat een ongelooflijk klantonvriendelijke manier van werken. Dit kun je toch niet maken?

 

 

"Correctietarief vanwege gemiste check-uit

 

Beste heer ........., 
 
Door het ontbreken van een check-uit bij een door u gemaakte reis, hebben wij niet met zekerheid de ritprijs kunnen vaststellen. Om die reden factureren wij u onderstaand correctietarief.
 
Kaartnummer: **** **** **** 0607
Datum gemiste check-uit: 21 maart 2023
Beginstation: Utrecht centraal
Klasse: 2e klas
Correctietarief: € 12,00
 
Uiteraard kunt u alsnog de juiste eindbestemming van de betreffende reis aangeven. Neem hiervoor contact op met NS Klantenservice via telefoonnummer 030 – 751 51 55. Wij verrekenen uw aanpassing dan op de eerst daarop volgende factuur.
 
Heeft u nog vragen?
We helpen u graag verder. Kijk op NS Klantenservice of stel uw vraag op de NS Community
 
Ik wens u veel reisplezier!
 
Met vriendelijke groet,
 
Lieneke Bouma
Hoofd NS Klantenservice"
Reputatie 7

Vandaag een mail ontvangen met de mededeling dat ik een uitcheck gemist heb, het juiste tarief daarom niet berekend kan worden en men daarom mijn aankomststation maar hersteld heeft op basis van de reishistorie om zodoende te proberen de juiste prijs te bepalen. Deze mail kende ik nog niet. Ik weet trouwens 100% zeker dat ik uitgecheckt heb. Mijn partner heeft die dag dezelfde reis gemaakt en kreeg ook mail van mevrouw Bouma dat de uitcheck gemist is. Bijzonder🤣 

Hoe dan ook, ik heb ingecheckt in de daluren dus het tarief was sowieso 0 euro met Dal Vrij. Er stond inderdaad ook 0 euro vermeld in de mail, met daarbij Klasse: 2e klas (dit laatste klopt dan weer niet!) 

Hoi Jeroen Mikkers. Heb je al geprobeerd de claim in te vullen zonder in te loggen in je Mijn NS-account? Dat werkt in de meeste gevallen. Mocht je dan een afwijzing krijgen, kan je op de mail reageren (de onderwerpregel niet te wijzigen) met het bezwaar. Mijn collega bekijkt de claim dan nog eens handmatig en kan dan zien welke trein je had willen nemen op basis van je inchecktijd. De gemiste check-uit kan door het poortje niet goed zijn geregistreerd. Dat kan eens gebeuren. Het was ook niet van een andere vervoerder, de uitcheck? Deze kun je wel nog herstellen via uitcheckgemist.nl.

Reageer