beantwoord

Claim 15979067 afgewezen

• 26 November 2015
  • 18 reacties
  • 318 Bekeken

Beste heer of mevrouw, Ik heb een claim ingediend omdat ik meer dan een uur vertraging heb gehad op mijn treinreis op 30-8-15/ De reden hiervan zou zijn dat ik niet heb betaald voor de Intercity Direct. Door het spoorpersoneel werd ik geattendeerd op het feit dat de Intercity Direct niet zou rijden vanaf Schiphol. Het was daarom niet nodig om de toeslag te betalen. Ik was namelijk genoodzaakt een andere trein te nemen. Anders dan ik had gepland. Zoals al eerder aangegeven heb ik op advies van het spoorwegpersoneel de trein richting Vlissingen genomen. Reistijd zou dan zijn 1 uur en 11 minuten. Ik heb nu gereisd 2 uur en 20 minuten. Dit omdat de trein waar ik in zat defect bleek en we in Rotterdam uit moesten stappen. De trein waar we daarna in moesten stond op fout spoor waardoor we eerst weer achteruit gingen om vervolgens richting Breda te gaan.We hebben 2 uur en 20 minuten gereisd. Naar mijn mening nog steeds meer dan 60 minuten vertraging. We zijn eerder uitgestapt dan gepland omdat we het zo beu waren en ik mijn ouders gebeld heb of ze me op station Prinsenbeek op zouden komen halen. Als we door waren gereisd naar Roosendaal of Breda had het nog langer geduurd. Ik word erg verdrietig van uw brief. Ik hoop dat u mijn claim nog eens wilt beoordelen en mij de kosten van de reis vergoed.
icon

Beste antwoord door Sivan NS 1 December 2015, 09:57

Bekijk origineel

18 reacties

Beste Dennis. Vervelend dat je reis zo is verlopen. Ik heb je claim doorgegeven aan een van mijn collega's. Hij zal jouw claim opnieuw herzien. Zodra ik een terugkoppeling ontvang, laat ik je dit uiteraard weten.
Bedankt Sivan, ik hoop dat het goedgekeurd wordt. Ik zou het heel fijn vinden. Groetjes en bedankt voor je snelle reactie. Dennis Vissers
Hoi Dennis. Hierbij de terugkoppeling zoals beloofd:

Helaas kunnen wij de claim niet goedkeuren: er is op 30 augustus geen trein geweest die vertrekt om 15.08 vanaf Schiphol met als eindbestemming Breda Prinsenbeek.

Op basis van jouw reisgegevens heb je een vertraging van 25 minuten.

De Intercity Direct van 15.09 kan je gehaald hebben maar je had geen toeslag dus de controle is gebaseerd op de reguliere intercity: de gele trein had een vertraging van 26 minuten dus wij vermoeden dat je met de ICD naar Rotterdam bent gereisd en daar over bent gestapt.

Als dit niet klopt, kun je dan laten weten hoe je wel hebt gereisd?

Dennis Vissers schreef al dat hij van Schiphol naar Breda wilde reizen, maar er voor vertrek door spoorpersoneel op werd gewezen dat de ICd van 15.09 niet zou rijden. (Wellicht ging het hier om een vergissing: De Beneluxtrein van 2 minuten eerder viel uit, de ICd reed weliswaar, maar slechts tot Rotterdam.) Omdat er volgens die informatie met de gele trein omgereisd moest worden, heeft hij geen ICd-toeslag gekocht. Vanuit het oogpunt van regels en procedures is het wellicht logisch om een toeslag te kopen die je niet kunt gebruiken zodat de totale reiskosten inclusief toeslag later weer vergoed kunnen worden, maar voor een reiziger is dat het niet.

De volgende gele trein kreeg panne en reed niet verder dan Rotterdam Centraal. De volgende trein richting Breda was deze sprinter die inderdaad op Rotterdam centraal een kwartier extra vertraging opliep.

Vanwege de grote vertraging heeft hij besloten de omreisroute één station eerder te beëindigen. Dat was om 17:27 op Breda Prinsenbeek, terwijl volgens het oorspronkelijke reisplan Breda om 16:04 bereikt zou worden, ongeveer 1:20 uur vertraging op een reis die nog geen uur had moeten duren. Wederom is het vanuit de procedures en regels bezien misschien logisch dat het afzien van een deel van de geboden omreis de vergoeding voor de bedoelde reis in gevaar brengt, voor een reiziger is dat het niet.

Het enige dat ik uit het verhaal van Dennis Vissers niet kan opmaken is waar de het getal van 1:11 uur op gebaseerd is.
De trein vanaf Schiphol zou normaal gesproken, als hij wel zou rijden vertrekken om: 15:09 vanaf perron 5-6 en aankomen in Breda om 16:20. Dit is een uur en 11 minuten. Ik heb op 9292 gekeken hoe lang een reis naar Roosendaal zou duren vanaf Schiphol. Daar staat dat bij vertrek vanaf Schiphol om 15:09 de aankomst zou zijn 16:20 uur. Dit is dus ook 1 uur en 11 minuten. Ik heb er nu 2 uur en 20 minuten over gedaan. Daar komt bij dat ik tijdens de reis genoodzaakt was om over te stappen in Rotterdam omdat de trein defect was. Deze alternatieve trein reed niet naar Roosendaal maar naar Breda. Ik ben nu een station eerder uitgestapt omdat ik het erg beu was en mijn ouders mij een station eerder, in Prinsenbeek op kwamen halen. Als ik door was gereisd naar de echte alternatieve eindbestemming Roosendaal had ik door moeten rijden naar Breda en daar over moeten stappen naar de trein naar Roosendaal. Dan had het allemaal nog langer geduurd. Al met al een vertraging van meer dan 60 minuten dus recht op vertraging volgens mij

Helaas kunnen wij de claim niet goedkeuren: er is op 30 augustus geen trein geweest die vertrekt om 15.08 vanaf Schiphol met als eindbestemming Breda Prinsenbeek.

De Intercity Direct van 15.09 kan je gehaald hebben maar je had geen toeslag dus de controle is gebaseerd op de reguliere intercity: de gele trein had een vertraging van 26 minuten dus wij vermoeden dat je met de ICD naar Rotterdam bent gereisd en daar over bent gestapt.

De Intercity direct reed NIET

De Intercity direct reed NIET

Dus ook geen toeslag betaald. Op advies van spoorwegpersoneel. Alternatieve reis zou er 1 uur en 11 minuten over doen. Of ik nu naar Breda of naar Roosendaal zou reizen. Ik heb daar nu 2 uur en 20 minuten over gedaan. Meer dan 60 minuten vertraging dus.
De trein vanaf Schiphol zou normaal gesproken, als hij wel zou rijden vertrekken om: 15:09 vanaf perron 5-6 en aankomen in Breda om 16:20. Dit is een uur en 11 minuten. Ik heb op 9292 gekeken hoe lang een reis naar Roosendaal zou duren vanaf Schiphol. Daar staat dat bij vertrek vanaf Schiphol om 15:09 de aankomst zou zijn 16:20 uur. Dit is dus ook 1 uur en 11 minuten.

Voor het volgen van dit reisadvies had u eerst de ICd moeten nemen tot Rotterdam en dáár pas over moeten stappen op de Intercity richting Vlissingen en dan eventueel voor Roosendaal in Dordrecht over moeten stappen op de Intercity richting Venlo. Dat zou als alles naar behoren gereden had inderdaad een aankomsttijd van 16:20 in Roosendaal respectievelijk Breda op hebben geleverd.

Dan is de vraag nog hoe het kan dat volgens u de ICd niet reed, terwijl uit de reactie van Sivan NS (#3) op te maken is dat volgens haar gegevens die trein wel reed. Stond u op de vertrektijd van de ICd op het perron, hebt u gezien dat er rond die tijd geen ICd van station Schiphol in de richting van Rotterdam is vertrokken, of baseert u zich alleen maar op de bewering van de spoormedewerker?

U maakt het trouwens onnodig ingewikkeld door zowel Roosendaal als Breda als geplande eindbestemming te noemen en door uw oorspronkelijke reisplan 'alternatieve reis' te noemen.

Beste Sivan. Ik zat in de trein die om 16:07 stopte in Rotterdam. De trein was defect. We moesten allemaal uitstappen en overstappen op een andere trein. Welke trein was defect. Daar zat ik in
Bedankt, Dennis. Ik heb het topic even getoond aan mijn collega bij de afdeling Claims. De terugkoppeling:

Op zaterdag en zondag 29 en 30 Augustus reed er geen Intercity Direct tussen Rotterdam en Breda vanwege werkzaamheden, Ook reed de serie 1900 niet tussen den Haag en Dordrecht. Extra vertraging 15 tot 30 minuten.

Je geeft als vertrektijd 15.08. Deze vertrektijd bestaat echter niet. Indien je ICD van 15.09 hebt genomen kan je niet zoals aangegeven aangekomen zijn om 16.09, want de ICD van 15.09 is om 15.36 aangekomen op Rotterdam. De ICD van 15.39 is om 16.08 aangekomen op Rotterdam.

De gewone Intercity 2646 is wel om 16.08 aangekomen op Rotterdam en daarna uitgevallen. Vanaf daar moet het dus in zijn geval mis zijn gegaan.

Kun je aangeven of dit klopt? Mijn collega wil je graag helpen, maar de tijden moeten dan wel kloppen voor onze registratie.
Bedankt, Dennis. Ik heb het topic even getoond aan mijn collega bij de afdeling Claims. De terugkoppeling:

Op zaterdag en zondag 29 en 30 Augustus reed er geen Intercity Direct tussen Rotterdam en Breda vanwege werkzaamheden, Ook reed de serie 1900 niet tussen den Haag en Dordrecht. Extra vertraging 15 tot 30 minuten.

Je geeft als vertrektijd 15.08. Deze vertrektijd bestaat echter niet. Indien je ICD van 15.09 hebt genomen kan je niet zoals aangegeven aangekomen zijn om 16.09, want de ICD van 15.09 is om 15.36 aangekomen op Rotterdam. De ICD van 15.39 is om 16.08 aangekomen op Rotterdam.

De gewone Intercity 2646 is wel om 16.08 aangekomen op Rotterdam en daarna uitgevallen. Vanaf daar moet het dus in zijn geval mis zijn gegaan.

Kun je aangeven of dit klopt? Mijn collega wil je graag helpen, maar de tijden moeten dan wel kloppen voor onze registratie.
Dan zat ik dus in de gewone intercity, waar ik dus geen toeslag voor hoefde te betalen. Gelukkig. Ik dacht bijna dat ik gek werd. Ik kan niet in de ICD hebben gezeten want die reed niet die dag. Dat zeg je zelf. Maar dat wist ik niet. Kwam terug van 2 weken vakantie. Volgens mij is het nu opgehelderd. Ik zat in de gewone intercity.(omdat de ICD niet reed) De gewone intercity is vertrokken om en nabij de 15:09. Kan best een paar minuten later geweest zijn. Ik heb naar mijn ouders geappt om 16:07 dat we in Rotterdam uit moeten stappen.Pffffffffff ik denk dat jullie nu toch overtuigd zijn van mijn gelijk en over kunnen gaan tot vergoeding van de ritprijs.
De claim is nu op basis van de informatie hier alsnog goedgekeurd.
De claim is nu op basis van de informatie hier alsnog goedgekeurd.Beste Sivan, een beter bericht in de ochtend kon ik me niet wensen. Bedankt voor alle moeite die je voor me hebt gedaan. Nou durf ik het bijna niet te vragen. Maar ik reisde samen met mijn vriendin Nikki Snapper. Zij heeft ook een verzoek ingediend. Deze is ook afgewezen. Zou u daar ook nog eens naar willen (laten) kijken.
Hoi Dennis. Ik heb alle persoonlijke informatie verwijderd, want dit is privé. Heb je het claimnummer voor mij?
Hoi Dennis. Ik heb alle persoonlijke informatie verwijderd, want dit is privé. Heb je het claimnummer voor mij? Claimnummer is: 15982249
Ook haar claim is zojuist goedgekeurd.
Super bedankt. Fijne dag nog 🙂
Jij ook, Dennis!

Reageer