beantwoord

Claim afgewezen. Deels per vouwfiets afgelegd vanwege grote drukte.

• 14 oktober 2015
  • 6 reacties
  • 167 Bekeken

Reputatie 1
Mijn claim van 25 september j.l. is afgewezen.
Op die dag was er een kapotte trein bij Bussum Zuid. Hierdoor had er erge oponthoud van mijn dagelijkse reis van Gouda --> Almere Poort. Op Utrecht Centraal was het wat chaos. Gebrekkige informatievoorziening... hierdoor wilde ik steeds rechtstreeks de trein pakken naar Oostvaarders toe. Een rustige trein naar Weesp had ik laten gaan, omdat er nog 1 naar Oostvaarders op de borden stond die ook nog uitviel. Uiteindelijk zijn er zeker 3 treinen naar Oostvaarders toe die niet reden. Ik zat nog in een trein naar Weesp toe, maar Utrecht is die nooit uit geweest, want die ging ook stuk. Snel overstappen voor de volgende naar Weesp toe was er niet bij, want dat was een mini-trein. Met mijn vouwfiets paste dat ook niet meer.
Uiteindelijk kwam ik toch weg doordat een trein naar Oostvaarders zou gaan rijden, maar die ging maar tot Hilversum... Hier moest ik verplicht in- en uitchecken, dus met mijn dal-abo moeten gaan betalen...
Daar heb ik een drukke trein nog kunnen pakken richting Weesp toe. Door de verwachte veevoer vanaf Weesp naar Almere Poort toe leek het mij beter om het laatste stuk vanaf station Naarden-Bussum maar met mijn vouwfiets te gaan afleggen. En met die drukte had ik met mijn vouwfiets toch voorlopig niet mee gemogen...
Uiteindelijk had ik een dik uur vertraging toen ik in Almere aankwam. Welke ik nu had door een stuk te fietsen, maar die ik ook had gehad als ik in Weesp was overgestapt. Echter is mijn claim geheel afgewezen. Opnieuw indienen (voor eventueel een half uur vertraging) kan niet. Wat nu?
icon

Beste antwoord door Herman NS 14 oktober 2015, 11:51

Hallo Stefan,

Je kunt inderdaad contact opnemen met NS Klantenservice om jouw claim te laten herzien. Je kunt NS Klantenservice 24/7 bereiken op telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief).
Bekijk origineel

6 reacties

U kunt via de klantenservice een restitutieverzoek indienen op basis van artikel 6.1 van de algemene voorwaarden (AVR-NS). Dat artikel staat helemaal los van de regeling geld terug bij vertraging. De te verwachten vertraging op uw traject was 60 minuten of meer en u hebt ervoor gekozen om uw reis af te breken. Daarbij hebt u recht op een vergoeding voor 100% van de ritprijs (of het normbedrag in geval van een vrij-reis abonnement) voor het deel van de reis dat u wel gemaakt heeft.

Hou er rekening mee dat dat artikel bij NS-personeel bijna net zo onbekend is als bij reizigers.
Hallo Stefan,

Je kunt inderdaad contact opnemen met NS Klantenservice om jouw claim te laten herzien. Je kunt NS Klantenservice 24/7 bereiken op telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief).
Je kunt inderdaad contact opnemen met NS Klantenservice om jouw claim te laten herzien.

Inderdaad? - Dat is niet hetzelfde. Stefan heeft een GTBV-claim ingediend en die is, volgens de regels terecht, afgewezen. Hij zal een nieuwe claim in moeten dienen op basis van artikel 6.1, want daar heeft hij, uitgaande van zijn omschrijving, wél recht op.
In dit geval had Stefan een claim in kunnen dienen via Klantenservice, omdat deze claim inderdaad niet via de reguliere weg gecontroleerd moet worden. De claim moet niet opnieuw worden ingediend, maar je kunt een verzoek om herziening doen. Dit kan het beste via de e-mail of schriftelijk.

Pe_pe, hetgeen je schrijft over artikel 6.1 is juist, maar dit wordt door Klantenservice per geval beoordeeld. Vandaar het advies van Herman om het verzoek via deze weg (en niet via Mijn NS in te dienen.
Reputatie 1
Bedankt Pe_pe voor het wijzen op artikel 6.1.

Ik denk dat ik dan maar een verzoek om herziening doe. Waarschijnlijk dan per e-mail.
Pe_pe, hetgeen je schrijft over artikel 6.1 is juist, maar dit wordt door Klantenservice per geval beoordeeld. Vandaar het advies van Herman om het verzoek via deze weg (en niet via Mijn NS in te dienen.

Het is juist dat een claim op basis van artikel 6.1 nog niet via MijnNS kan worden ingediend, maar dat staat los van het feit dat Stefan in dit geval geen recht heeft op een restitutie op basis van 'geld terug bij vertraging', ook niet bij een handmatige beoordeling, vanwege het uitchecken op een ander station dan het bedoelde eindstation. Stefan zal dus bij de klantenservice moeten vragen om een (eerste) beoordeling op basis van artikel 6.1, niet om een herbeoordeling op basis van gtbv.

Het zou de zaken veel eenvoudiger maken als jullie gtbv en artikel 6.1 zouden samenvoegen tot één regeling, maar die constructieve suggestie is al vaker tevergeefs gedaan.

Reageer