beantwoord

Claim afgewezen en herziening om dezelfde reden afgewezen

• 10 december 2015
  • 28 reacties
  • 486 Bekeken

Ik heb om herziening van een claim gevraagd en dit als antwoord gekregen :
Als u gebruik maakt van de Regeling Geld Terug bij Vertraging wordt uw reis gecontroleerd op basis van de optimale reisroute. In de reisplanner kunt u zien dat u aankomst tijd te Breda 18.17 uur is en volgens uw reistransactie bent u om 18.22 uur aangekomen dat houdt in dat u minder dan 30 minuten vertraging heeft gehad. U kunt wel gebruik maken van de trein naar Venlo echter als u dan vertraging heeft opgelopen tijdens uw reis, kunt u geen aanspraak maken op vergoeding.

Ik voel me dus aardig genept door de NS, ik ben goed ter been en kan dus gemakkelijk in 3 minuten van spoor 6 naar spoor2 op DenHaag CS. Dus als ik op DenHaagCS uitgechecked had en meteen weer incheck en dan de trein naar venlo neem, dan had ik dus wel geld terug gekregen?
icon

Beste antwoord door Sivan NS 16 december 2015, 14:49

Hoi Marco. Ook even vanuit NS een reactie.

Je hebt in Den Haag een overstap (aansluiting) genomen die niet in de Reisplanner staat, dus de afwijzing is in dat opzicht terecht. Dit staat ook vermeld in voorwaarde 1 genoemd in de folder Geld terug bij vertraging. Wanneer je in Den Haag uitcheckt en weer incheckt en je dan vertraging oploopt vanaf Den Haag, dan kun je inderdaad alleen het stukje Den Haag naar Breda claimen.

Samengevat: het is geen aangegeven overstap en dus wordt deze niet meegenomen.
Bekijk origineel

28 reacties

Dus als ik op DenHaagCS uitgechecked had en meteen weer incheck en dan de trein naar venlo neem, dan had ik dus wel geld terug gekregen?
Ja, maar alleen voor het tweede deel van de reis.
Dat is nu juist de bedoeling. Voor het tweede deel van mijn reis is de claim afgewezen omdat ik dus niet in die trein zou kunnen zitten, volgens de NS optimale reisplanner.
Ik bedoel dat dan 50% van de ritprijs Den Haag - Breda wordt vergoed, niet 50% van de ritprijs vanaf uw vertrekstation tot Breda. Omdat in het tariefstelsel van NS het begin van de reis relatief duur is, kan dat een aanzienlijk lagere vergoeding opleveren.
Thanks Pe_pe, dat klopt ook helemaal. Maar ja, nu heb ik helemaal niets terug gekregen.
Waar het nu een beetje op neer komt is dat ik als leugenaar weggezet wordt omdat ik volgens de NS niet
in die trein had kunnen zitten. Het hele verhaal heeft nu een beetje weg van de reclame van wc-eend.
Je kent het nog wel ...wij van wc-eend, adviseren wc-eend.
En als het treinverkeer nu zo fantastisch was, maar ook dat laat te wensen over. Als je elke dag een kwartier later thuis bent omdat je op 2 min. na de bus mist, want mijn trein was weer vertraagd, dan word je erg kritisch. En dan heb ik het nog niet eens over de zitplaatsen en de gebrekkige (of moet ik zeggen gebrek aan) communicatie op de stations bij incidenten.
Hoi Marco. Ook even vanuit NS een reactie.

Je hebt in Den Haag een overstap (aansluiting) genomen die niet in de Reisplanner staat, dus de afwijzing is in dat opzicht terecht. Dit staat ook vermeld in voorwaarde 1 genoemd in de folder Geld terug bij vertraging. Wanneer je in Den Haag uitcheckt en weer incheckt en je dan vertraging oploopt vanaf Den Haag, dan kun je inderdaad alleen het stukje Den Haag naar Breda claimen.

Samengevat: het is geen aangegeven overstap en dus wordt deze niet meegenomen.
Hallo Sivan, het moet er toch niet om aan welke trein ik had moeten nemen volgens de reisplanner maar met welke trein ik vertraging had ??? Dat de NS geen sluitend systeem heeft kunnen bedenken hiervoor, kan toch niet betekenen dat ik geen geld terug moet krijgen bij een vertraagde trein.?? Ik ga echt niet voor plezier in een vertraagde trein zitten. Helaas is er ook geen alternatief als je het niet eens bent met de voorwaarden, behalve het niet reizen met de trein. Maar ja, het is gemakkelijk achter regeltjes schuilen dan als mensen afhankelijk zijn en er geen concurrentie is.
Maar ja, het is gemakkelijk achter regeltjes schuilen dan als mensen afhankelijk zijn en er geen concurrentie is.

De raak je de essentie van de doorlopende ellende met de NS: het maakt allemaal geen bal uit hoe slecht ze je behandelen, er is toch geen alternatief. De NS is als Microsoft voordat Borland ten tonele verscheen, of als Intel voordat AMD actief werd. Helaas kunnen we Nederland niet vol met treinsporen leggen, dus concurrenten voor de NS zullen er ook nooit komen. De NS zal dus altijd wel een bagger bedrijf blijven.

Het is doodsimpel om een (te duur) kaartje te kopen, maar om je geld terug te krijgen moet je complete circusacts uitvoeren.
Hoe lang duurt het normaal gesproken voor je antwoord krijgt op een reactie bij een afgewezen claim? Ik heb op 23 en 25 november direct per mail gereageerd en we zijn nu bijna een maand verder zonder reactie.
Reputatie 4
Badge
Reken tussen de vier en zes weken, soms sneller.
Ik zeg goede klantenservice 😠
Vandaag ineens onverwachts een reactie ontvangen, wederom negatief want volgens het spoorboekje geen 30 minuten vertraging terwijl je 2 treinen later hebt die om het kwartier gaan. Rekenen blijft lastig.
Hoi Starter. Je kunt de claim altijd laten herzien. Als je mij het claimnummer geeft, bekijk ik hem even.
Reputatie 4
Badge
Ik vind de redenatie van NS ook niet zo raar. je hebt recht op geld terug op basis van een reële vertraging voor het totaal van je afgelegde reis bij NS ten opzichte van de in de reisplanner opgenomen dienstregeling. Dat lijkt me een helder criterium.

Je zou het ook anders kunnen bekijken: Elke keer dat je wel de niet aangeboden aansluiting op Den Haag Centraal haalt, dan heb je 30 minuten gewonnen (of wat minder als je trein toch wat vertraging heeft). Die gedachte stemt positiever. In dit geval heeft de vertraging van de niet aansluitende trein die winst ongedaan maakt. Dat is dan een keer balen. Maar in vergelijking met de dienstregeling heb je geen tijd verloren.
Op verzoek van Sivan. Claimnummer 41022798
Ingecheckt op Muiderpoort en door een vertraagde trein mooi een snelle aansluiting op CS voor de trein naar Den Helder. Op het bord stond dat de trein een andere route zou volgen. Trein vertrekt en bij Sloterdijk wordt er omgeroepen dat de trein op een verkeerd spoor staat en niet verder gaat. Iedereen uit de volle trein en de 1e trein naar Schagen een kwartier later is dus overvol als ie vertrekt richting. Na weer een kwartier volgt de volgende trein richting Den Helder waar ik met geluk in stap. Deze is dus ook overvol. Als de eerste gewoon was doorgereden had ik dus een half uur eerder in Alkmaar geweest.
En dan is er ook nog claim 41027272.
Om 8.40 uur sprinter naar Zwolle vanaf CS, waar ik over stap. Deze is eerst vertraagd waarna na ruim een kwartier wordt gemeld dat hij helemaal niet meer rijdt. Eerstvolgende mogelijkheid is dan de 9.10 eveneens naar Zwolle om op Muiderpoort te komen. Dat is dus precies een half uur vertraging.
Bedankt voor het claimnummer.

41022798: Je geeft als vertrektijd 16.03 op. Om die tijd gaat er geen trein vanaf Muiderpoort. Je bent ook pas om 16.05 ingecheckt. Het systeem kijkt dus naar de eerstvolgende trein, en vindt dan die van 16.13 met een aankomst van 17.03 op Alkmaar. Jij bent 25 minuten later uitgecheckt.
Bedankt voor het claimnummer.

Je geeft als vertrektijd 16.03 op. Om die tijd gaat er geen trein vanaf Muiderpoort. Je bent ook pas om 16.05 ingecheckt. Het systeem kijkt dus naar de eerstvolgende trein, en vindt dan die van 16.13 met een aankomst van 17.03 op Alkmaar. Jij bent 25 minuten later uitgecheckt.

Kijken we dus weer naar het gewone spoorboekje, niet naar het feit dat ik op Muiderpoort in een vertraagde trein stapte en dus een goede aansluiting had daardoor .......... Want de tijden die jij noemt zijn mijn normale tijden.
Ik kijk naar de informatie die jij in je claim noemt. Je geeft zelf 16.03 op, dus het systeem pakt dan de eerstvolgende trein.

Welke trein had jij willen nemen?
Ik kijk naar de informatie die jij in je claim noemt. Je geeft zelf 16.03 op, dus het systeem pakt dan de eerstvolgende trein.

Welke trein had jij willen nemen?

Normaal gesproken de 16.27 naar Schagen, maar had nu nog de 16.12 naar Den Helder. Volgens mij was de 16.01 vanaf Muiderpoort iets vertraagd waardoor deze overstap mogelijk was.
Hallo John,

De voorwaarden zijn ook heel helder, alleen de toepassing laat in mijn ogen te wensen over. Dit zou nl. betekenen dat ik nooit recht heb op geld terug bij vertraging omdat mijn heenreis 's ochtends niet eens in de reisplanner bestaat, en dat noemt de NS dan een "optimale" reisplanner.!!

En wat jij positief bekijken noemt, dat is jouw mening. Maar als je net als ik dagelijks met de trein reist op
het traject Breda - DenHaag Ypenburg en vice versa en bijna elke dag minuten vertraging hebt, dan is het erg moeilijk om zoiets positiefs te zien.

Ik vind de redenatie van NS ook niet zo raar. je hebt recht op geld terug op basis van een reële vertraging voor het totaal van je afgelegde reis bij NS ten opzichte van de in de reisplanner opgenomen dienstregeling. Dat lijkt me een helder criterium.

Je zou het ook anders kunnen bekijken: Elke keer dat je wel de niet aangeboden aansluiting op Den Haag Centraal haalt, dan heb je 30 minuten gewonnen (of wat minder als je trein toch wat vertraging heeft). Die gedachte stemt positiever. In dit geval heeft de vertraging van de niet aansluitende trein die winst ongedaan maakt. Dat is dan een keer balen. Maar in vergelijking met de dienstregeling heb je geen tijd verloren.
StarterAlkmaar:

Bij claim 41022798 geef je zelf als reistijd 16.03 op, en je checkt om 16.05 in op Muiderpoort. Je geeft nu aan dat je in de vertraagde trein van 16.01 bent gestapt. Dit is de trein naar Hoofddorp. Dit is sowieso geen advies dat de Reisplanner geeft. Hoe had je met deze trein willen reizen (als deze normaal had gereden)?
Dat de reisplanner die optie niet kent is logisch, maar met de 16.01 heb je dus wel aansluiting op de 16.12 naar Den Helder en die had ik nu dus. Zoals gezegd heb ik nu pas 2 treinen later kunnen nemen door de drukte op Sloterdijk, dat is dus gewoon een half uur vertraging. Als we ons op de reisplanner vast pinnen ben je gauw klaar, maar die gaat in de praktijk niet altijd op.
Ik ben benieuwd hoe jij had willen reizen, maar dat is mij nog steeds niet duidelijk. Ik begrijp nu dat je niet volgens de reisplanner hebt gereisd, maar wat was je oorspronkelijke plan?
Amsterdam Muiderpoort v 16:01 - Amsterdam Centraal a 16:08

Amsterdam Centraal v 16:12 - (Den Helder a 17:26)
Bedankt, Pe_pe.

In dat geval zou de geplande aankomsttijd op Alkmaar 16.48 zijn. Gelet op je inchecktijd (16.05), je opgegeven reistijd én het niet reizen volgens de Reisplanner, is de claim terecht afgewezen. Gelet op je informatie en je check-uit tijd, maak ik in dit geval een uitzondering en heb ik je claim alsnog goedgekeurd.

Dan claim 41027272. Jij hebt het over 08.02 en de trein naar Zwolle, maar je claimt voor 07.56 en de trein van Alkmaar naar Muiderpoort?

Reageer