beantwoord

Claim in geval van NS-eindstation niet bereikt

• 1 October 2021
  • 10 reacties
  • 178 Bekeken

Hoe zit het precies in de volgende situatie: ik kom op het station aan, ik check in en er blijkt zojuist een grote storing te zijn begonnen waardoor er geen treinen rijden (dit blijkt ook achteraf echt meer dan 60 minuten te hebben geduurd, dat is geen discussiepunt). Omdat een oplossing niet in zicht is, check ik na 10 minuten maar weer uit om naar huis te gaan of alternatief vervoer te zoeken.

Wel of geen recht op geld terug bij vertraging? NS-formulier heeft immers wel een vraag "Heeft u uw gewenste NS-eindstation bereikt?" en zo nee, naar welk station wilde u.

Is er nog een verschil of ik na 10, 30 of 60 minuten weer uitcheck op hetzelfde station als waar ik heb ingecheckt?

icon

Beste antwoord door Jeroen 1 October 2021, 10:25

Bekijk origineel

10 reacties

Badge

Zo en zo moet je eerst wachten of er niet later wel een reismogelijkheid is, het is niet zo dat je na 10 minuten kunt kiezen voor een eigen alternatief.

Dan probeer je je reis zo ver als mogelijk af te maken en vanaf het punt waar je dan strand neem je contact op met de NS om het laatste stuk reis voor je te regelen.  Je hebt niet de optie om dit zelf te regelen en het dan te claimen bij de NS.

Als je geen vrij reizen abonnement hebt, heb je ook geen recht op geld terug bij vertraging. Je hebt immers geen kosten gemaakt.

Heb je wel een vrij reizen abonnement, dan moet je gewoon geld terug kunnen vragen. Bij mij zijn die aanvragen altijd goedgekeurd. Het is volkomen belachelijk en zinloos om drie uur te wachten op een trein die niet komt, vervolgens te laat bij je afspraak te komen en onverrichter zake weer terug te reizen. De kosten voor alternatief vervoer zijn natuurlijk wel voor eigen rekening.

Reputatie 6
Badge +1

Nee-zo als beschreven GEEN GTNV, want je hebt geen reiskosten gemaakt. Als er weer eens gestaakt wordt krijg je ook geen 1/30 deel van je maandkaart terug vanwege niet hebben kunnen reizen

ALS je bvb halverwege de reis merkt dat door weer iets op het spoor je bestemming onbereikbaar is geworden, heb je wel recht, incl. de terugreis tot uitgangspunt-dat zijn EUregels die bij NS nogal eens onbekend blijken te zijn- op volledige teruggave van de al betaalde biljetten-door ons chipsysteem is dat nogal een gedoe, maar het kan wel.

Badge +3

Voor GTbV moet je inderdaad wel een reis gemaakt hebben, en opgeven welk station je niet bereikt hebt (onderweg gestrand of onverrichter zake teruggekeerd).

Voor afgekochte vrij reizen (traject)abonnementen zal wellicht iets anders gelden. De in- en uitcheck is dan juist belangrijk om aan te tonen dat je op dat moment wilde reizen en er een verstoring was, in plaats van willekeurige claims in te gaan dienen voor reizen die je niet gemaakt hebt.

Reputatie 7
Badge +3

Op het moment dat je na 10 minuten uitcheckte kon je niet weten hoe lang de vertraging zou gaan duren….

Zou wel makkelijk geld verdienen zijn. Elke keer als er vertraging is bij het station in de buurt check je even in en na 10 minuten uit, zoek je later op of er een vertraging van minstens een half uur is en ga je dan claimen. 

Op het moment dat je na 10 minuten uitcheckte kon je niet weten hoe lang de vertraging zou gaan duren….

Zou wel makkelijk geld verdienen zijn. Elke keer als er vertraging is bij het station in de buurt check je even in en na 10 minuten uit, zoek je later op of er een vertraging van minstens een half uur is en ga je dan claimen. 

Dat laatste is misbruik van de regelgeving en dat valt op den duur ook op. Het gaat echt om grote storingen waarbij je weet dat er de komende tijd geen treinen rijden.

Als de NS bang is voor misbruik, dan moeten ze om bewijs vragen, niet alles zomaar afwijzen.

Stel je wilt van Zwolle naar Groningen omdat je daar een museumticket met tijdslot hebt gekocht, dan is het belachelijk als je eerst naar Meppel moet reizen om GTBV te kunnen claimen als je nu al weet dat er tussen Meppel en Groningen geen treinen rijden.

Ik heb altijd gewoon geld terug gehad toen ik nog een abonnement had.

Wat zijn de regels NS?

Badge +3

Bij een storing wordt (indien mogelijk) vaak al direct een tijd gegeven tot hoe laat die ongeveer zal duren.

Dus als die storing al bekend is heeft het geen zin om naar een station te gaan om in en uit te checken en dan een claim in te dienen, maar de NS wil dat natuurlijk wél (dat je op dat moment aantoonbaar wilde maar niet kón reizen).

Bij een storing tussen Meppel en Groningen en dan via Leeuwarden gestuurd worden heeft natuurlijk geen zin bij een gereserveerd slot in een museum.

Dat zal de NS ook wel begrijpen, dus dan je NS ticket naar het museum vergoeden (of een couponcode voor andere datum) lijkt me terecht.

Wat nu als je bijv. een Altijd Voordeel abonnement hebt? Betaal je wel geld voor elke maand/dag, maar je kunt niet reizen c.q. je eindbestemming niet bereiken.

Badge +3

Wat nu als je bijv. een Altijd Voordeel abonnement hebt? Betaal je wel geld voor elke maand/dag, maar je kunt niet reizen c.q. je eindbestemming niet bereiken.

Abonnementskosten worden niet vergoed, behalve bij zeer langdurige storingen zoals de HSL-Zuid die er ooit wekenlang uit lag terwijl je een ICd Altijd Toeslagvrij abonnement had.

Die mensen hebben (jaren geleden) allemaal 100 euro terug gekregen. Voor een reis die je niet kon maken (eindstation niet bereikt) geldt de normale GTbV regeling, en zal je op zijn minst een incheck op de tijd van de verstoring moeten hebben.

Voor 9 dagen de A12 afsluiten krijg je ook geen wegenbelasting terug, ook al rijd je daar elke dag overheen. Dan reis maar om, en in de file natuurlijk. Of blijf lekker thuis (voor zover dat een optie is).

Reputatie 6

Bij een storing wordt (indien mogelijk) vaak al direct een tijd gegeven tot hoe laat die ongeveer zal duren.

Dus als die storing al bekend is heeft het geen zin om naar een station te gaan om in en uit te checken en dan een claim in te dienen, maar de NS wil dat natuurlijk wél (dat je op dat moment aantoonbaar wilde maar niet kón reizen).

Bij een storing tussen Meppel en Groningen en dan via Leeuwarden gestuurd worden heeft natuurlijk geen zin bij een gereserveerd slot in een museum.

Dat zal de NS ook wel begrijpen, dus dan je NS ticket naar het museum vergoeden (of een couponcode voor andere datum) lijkt me terecht.

Maar hier is sprake van een vooraf gekocht treinticket.

Reageer