beantwoord

Claim onterecht afgewezen

• 28 September 2015
  • 4 reacties
  • 193 Bekeken

Ik ben op 17 september met de trein van Utrecht naar Roosendaal gereisd. De trein zou vertrekken om 22.10 richting Den Bosch, waar ik de overstap op de trein van 22u48 zou moeten halen.

Deze overstap heb ik doordat de trein achter een goederentrein zat, niet gehaald. Ik was daardoor 30 min vertraagd (trein later) maar mijn claim is toch afgewezen. Hoe komt dat? Mijn claimnummer is 40974261. Aansluiting den Bosch ging trouwens om 22u50 (had nu 23u20).
icon

Beste antwoord door wsm 28 September 2015, 23:10

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 6
Het beoordelen van GTBV-claims is een geautomatiseerd proces, waarbij zelfstandig werkende supercomputers kijken of uw claim terecht was. Daarbij worden claims in geval van twijfel zoveel mogelijk afgewezen. Dat lijkt een leuke kostenbesparing voor NS, maar dat is niet zo, die computers zijn nu eenmaal zo en geen mens heeft daar meer invloed op.

In uw geval had u kunnen / moeten weten dat de overstap in 's-Hertogenbosch niet haalbaar was, en derhalve had u de trein van 2217 u naar Rotterdam Centraal kunnen nemen. Daar had u kunnen overstappen op de trein van 2311 u naar Vlissingen, waarmee uit uiteindelijk om 2349 u in Roosendaal zou zijn aangekomen. Dit zou u slechts negen minuten vertraging hebben opgeleverd en geen dertig.

U bent er ten slotte zelf voor verantwoordelijk dat u zelf de meest snelle route kiest in geval van vertraging.
Ik dacht al dat dit de gedachte was, ik had dat alleen niet kunnen weten. Op moment van vertrek van de intercity naar Rotterdam van 22u17 stond bij mijn trein naar Den Bosch nog dat deze 10 minuten vertraging had (en in reisplanner stond dat deze tijd in zou halen). Aangezien ik 14 minuten overstaptijd had in Den Bosch en de overstap bovendien van hetzelfde spoor zou gaan, dacht ik deze makkelijk te gaan halen. Ik kon ook niet weten dat de trein vertraagd was door een ervoor rijdende goederentrein en daarom alleen maar méér vertraging op zou lopen.

Ik weet dat het een hoop gezeur is over een paar euro, maar het gaat om het principe. Ik ben een doorgewinterde treinreiziger dus zou als ik het kon weten altijd de snelste optie nemen...
Nou, het was al met al heel nuttig om deze vraag op dit forum te zetten
Badge +3
Zoals wsm al schreef is uw claim automatisch afgewezen omdat de computer een reisroute heeft gevonden waarmee u minder dan 30 minuten later op uw bestemming zou arriveren. Dat dit in de praktijk natuurlijk geen optie was, kunt u toelichten aan de klantenservice. Zij zullen uw opmerkingen toevoegen bij de claim en hem vervolgens opnieuw beoordelen, waarna de claim zal worden toegewezen.

Contact opnemen met de klantenservice gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (zie de link Live chat op www.ns.nl/contact), te e-mailen (zeg e-mail tegen Eva en volg de instructies) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Reageer