beantwoord

claim onterecht afgewezen

• 4 november 2015
  • 6 reacties
  • 148 Bekeken

Een tijdje geleden geld terug bij vertraging ingediend, omdat ik vaak van Utrecht naar Breda reis (via Rotterdam) op 25 sept had ik ruim een uur vertraging vanwege een verstoring tussen Rotterdam en Breda.

Nu geeft de mail aan dat er geen of onvoldoende vertraging is geconstateerd. Terwijl ik overduidelijk meer dan 2 uur (!) vertraging heb gehad. ( volgens planning 6.32 intercity naar Rotterdam, 7.50 uur in Breda.) in werkelijkheid pas om 10.00 uur in Breda.

Hoe is dit mogelijk?

claimnummer 40983607

25-09-2015
06:26 Utrecht Centraal
10:00 Breda
NS
Dal Vrij
icon

Beste antwoord door Sivan NS 4 november 2015, 12:51

Hoi Waskracht. Ik heb je claim even bekeken.

Als je deze reis via de reisplanner opzoekt, staat daar inderdaad een ander reisadvies. Jij geeft als reistijd 06.32 op, hetgeen betekent dat je anders dan de optimale reisroute hebt gereisd. Dit is ook wat Luchmacht aangeeft.
Bekijk origineel

6 reacties

Volgens mij geeft de reisplanner dat reisadvies niet. In plaats daarvan geeft NS het advies om om 6:38 via 's Hertogenbosch te reizen. Als je dat advies had opgevolgd, was je met 4 minuten vertraging om 7:53 in Breda aangekomen. Je hebt zelf gekozen voor een andere route, die niet in de reisplanner genoemd wordt. De risico's daarvan liggen dan ook bij jezelf. Ondanks dat je vertraging hebt opgelopen, denk ik dat je claim terecht is afgewezen.
Hoi Waskracht. Ik heb je claim even bekeken.

Als je deze reis via de reisplanner opzoekt, staat daar inderdaad een ander reisadvies. Jij geeft als reistijd 06.32 op, hetgeen betekent dat je anders dan de optimale reisroute hebt gereisd. Dit is ook wat Luchmacht aangeeft.
Beste Luchmacht & Sivan,

Ik neem aan niet alleen maar vertraging op kan lopen als je besluit via een ander station naar je eindbestemming te reizen. Als ik uit Zwolle kom dan ga je altijd via Utrecht-Rotterdam naar Breda, en zo heb ik het dus nu ook vanaf Utrecht gedaan.

Ik zou die dag mijn collega in Rotterdam ontmoeten en van daar verder reizen naar Breda. Als je op de reisplanner aangeeft 'via Rotterdam' krijg je dus ook gewoon deze optie. Ik neem aan dat als je voor deze optie kiest niet je rechten op 'geld terug bij vertraging' komt te vervallen. Dat zou dan een vreemde wijze van opereren zijn. Ik heb namelijk gewoon de reisplanner aangehouden in deze en daaropvolgend (helaas) 2 uur in Rotterdam moeten wachten.
Beste Waskracht. Bedankt voor je toelichting.

Jij moest van Utrecht naar Breda. Op dit traject is het niet altijd sneller/confortabeler om via Rotterdam te gaan. Wat er gebeurt, is dat het systeem het traject en de reistijd pakt die jij hebt opgegeven in je claim. Aan de hand daarvan wordt er gekeken naar de eerstmogelijke reis met de gele trein (dus niet Intercity Direct). Op basis daarvan is toen de reis zoals Luchmacht aangeeft gevonden. Als jij dus anders reist (daar sta je natuurlijk vrij in), dan levert dit problemen op met de claim.

Ik kan de reis van 06.26 nergens vinden. Ook als je Utrecht - Rotterdam kiest, vindt het systeem geen trein van 06.26. Welke trein heb jij om die tijd genomen?
Beste Sivan,

Volgens reisplanner niet 06.26, (dat is volgens mij de inchecktijd) maar 06.32. Als je op de reisplanner invult optimale route Utrecht CS - Breda (via Rotterdam CS) dan krijg je hem.

Deze dag was volgens reisplanner 'gewoon' de IC naar Venlo niet de IC direct (al heb ik die weleens moeten nemen aangezien die er vlak voor/achter zit).

Met de trein
Tijd Station / Halte Spoor Richting Reisdetails Prijs
06:32 + Utrecht Centraal 8b Rotterdam Centraal Intercity (NS)
07:10 + Rotterdam Centraal 13
07:18 + Rotterdam Centraal 4 Venlo Intercity (NS)
07:50 + Breda 5
De optimale reisroute kijkt niet naar mogelijke via-opties, hij pakt alleen het traject Utrecht CS - Breda. Het advies van de reisplanner is te reizen via Den Bosch, en op dit traject is 6 minuten vertraging gevonden. Jij hebt zelf ervoor gekozen om via Rotterdam te reizen, waar er vertraging is ontstaan. Dat het systeem de claim heeft afgewezen, is dan ook terecht.

In dit geval heb ik je claim alsnog goedgekeurd.

Reageer