Claim onterecht afgewezen

• 24 oktober 2018
  • 34 reacties
  • 928 Bekeken

Reputatie 4
Ik weet dat men hier niet op in zal gaan, maar ik zou toch is willen weten hoe het kan dat een claim wordt afgewezen. Ik zal het even kort uitleggen.

19 oktober wilde ik de trein van Middelburg naar Dordrecht nemen om 16.30, maar dit was niet mogelijk volgens de reisplanner, aangezien deze niet reed. Ik ben toen met de volgende trein van 17.00 gegaan.
Ik heb de dag erna een claim ingediend, want ik ben namelijk echt een half uur later op mijn bestemming aangekomen. Volgens de reisplanner zou ik, wanneer ik de trein van 16.30 nam, om 17.53 zijn aangekomen in Dordrecht. Dit werd dus 18.23, aangezien deze trein niet reed en ik de trein van 17.00 nam.

https://treinposities.nl/vertrekstaat/middelburg/2018-10-19

https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2018-10-19/middelburg

Misschien dat iemand van NS is kan kijken of het daadwerkelijk klopt dat de trein van 16.30 niet reed.
Misschien weet deze ook de eventuele oorzaak van de afwijzing.
Of misschien wil iemand anders hier op reageren?

Printscreens:

34 reacties

Reputatie 7
Ben je wel ingecheckt om 16.30? Op basis van check in en uit gegevens wordt dit namelijk bekeken
Reputatie 7
Dat zou zeker kunnen.Ik heb ook weleens 30 min. vertraging gehad en geen compensatie hiervoor, aangezien ik niet ingecheckt had. Ik zag op het scherm voor het station dat de trein niet reed en ben toen nog maar even de stad ingelopen. Een volgende keer check ik zeker alvast in en ga dan even de stad in. Als er poortjes zijn werkt dit natuurlijk niet, dan moet je wachten op het perron.
Ik zoek graag voor je uit of ik kan achterhalen. Zou je mij een privébericht willen sturen door op mijn naam en stuur bericht te klikken? Ik ontvang dan graag je postcode, huisnummer, voorletter(s), achternaam, geboortedatum, claimnummer en OV-chipkaartnummer.
Reputatie 7
Badge +3
Dat zou best kunnen. Er was hier al eens een topic van iemand die op Delft Zuid in de minuut van vertrek volgens de dienstregeling had ingecheckt voor een trein die enkele minuten vertraging had (en die daardoor een aansluiting miste waardoor de 30 minuten vertraging). Er werd toen gezegd dat hij die trein op Delft Zuid niet had kunnen halen gezien de incheck tijd.

Een andere mogelijkheid is misschien de uitchecktijd. Stel dat de trein van 17.00 enkele minuten vroeger in Dordrecht was waardoor de uitchecktijd bv 18.22 was. Dan ben je maar 29 minuten later. En dan zegt de computer misschien nee.
Reputatie 4
Ben je wel ingecheckt om 16.30? Op basis van check in en uit gegevens wordt dit namelijk bekeken
Het was met een e-ticket. Had ik in dit topic eraan toe moeten voegen.
Reputatie 7
Badge +3
Je had een e-ticket, dus je kunt geen geldige check-in laten zien, omdat je met een e-ticket niet kunt inchecken. Was je wel voor 16.30 uur op het station? Je vraagt namelijk of de trein van 16.30 uur daadwerkelijk niet gereden heeft.
Reputatie 7
Badge +3
Met een eticket moet je ook gewoon GTBV kunnen aanvragen, ook al heb je geen check-in omdat je er niet mee kunt inchecken.
Reputatie 7
Badge +3
Met een eticket moet je ook gewoon GTBV kunnen aanvragen, ook al heb je geen check-in omdat je er niet mee kunt inchecken.

Inderdaad, maar TS was blijkbaar niet op station toen vertraging plaats vond. Als ik met de fiets naar eerstvolgende station ga, omdat bij mijn station de trein niet rijdt/vertraging heeft, of later van huis ga, krijg ik geen vergoeding als ik op saldo reis en geen geldige incheck heb.
Reputatie 7
Badge +3
We nemen nu wel aan dat TS blijkbaar niet op het station was, maar dat is niet gezegd.

Ik vraag me dan wel af hoe NS denkt te kunnen controleren of iemand wel of niet op het station is voor een trein die niet rijdt en waardoor die persoon 30 minuten vertraging oploopt. Uitzondering dan in gevallen waarbij het eticket is aangeschaft na de vertrektijd van die trein.
Reputatie 7
Badge +3
@Momo
Dat is voor NS inderdaad moeilijk te controleren en een niet onbelangrijke bron van fraude. Mensen met een eticket kunnen gewoon in de reisplanner kijken of er ergens op de dag een trein is uitgevallen en vervolgens geld terugclaimen. Anderzijds kunnen mensen die wel ter goeder trouw zijn met een eticket ook een halfuur later van huis gaan als ze van te voren al zien dat hun geplande trein niet rijdt. Het blijft lastig want met tickets zonder check-in is deze regeling zo lek als een zeef.
Reputatie 4
Je had een e-ticket, dus je kunt geen geldige check-in laten zien, omdat je met een e-ticket niet kunt inchecken. Was je wel voor 16.30 uur op het station? Je vraagt namelijk of de trein van 16.30 uur daadwerkelijk niet gereden heeft.
Ja ik was op het station ja.
Reputatie 4
@Momo
Dat is voor NS inderdaad moeilijk te controleren en een niet onbelangrijke bron van fraude. Mensen met een eticket kunnen gewoon in de reisplanner kijken of er ergens op de dag een trein is uitgevallen en vervolgens geld terugclaimen. Anderzijds kunnen mensen die wel ter goeder trouw zijn met een eticket ook een halfuur later van huis gaan als ze van te voren al zien dat hun geplande trein niet rijdt. Het blijft lastig want met tickets zonder check-in is deze regeling zo lek als een zeef.

E-tickets worden ook gescand in de trein tegenwoordig. Men kan dan toch zien in welke trein je hebt gereisd?
Reputatie 4

Met een eticket moet je ook gewoon GTBV kunnen aanvragen, ook al heb je geen check-in omdat je er niet mee kunt inchecken.Inderdaad, maar TS was blijkbaar niet op station toen vertraging plaats vond. Als ik met de fiets naar eerstvolgende station ga, omdat bij mijn station de trein niet rijdt/vertraging heeft, of later van huis ga, krijg ik geen vergoeding als ik op saldo reis en geen geldige incheck heb.

Ik was op het station ja.
Reputatie 7
Badge +3

@Momo

E-tickets worden ook gescand in de trein tegenwoordig. Men kan dan toch zien in welke trein je hebt gereisd?

Scans worden niet geregistreerd, de tickets worden alleen maar uitgelezen. Daarnaast wordt sowieso maar een kleine fractie van alle reizigers onderweg gecontroleerd. Dat is ook de reden dat je eenmaal bestelde etickets niet meer kan annuleren.

Verder zou een scan van jouw ticket in de trein van 17.00 uur nog steeds niet bewijzen dat je ook op tijd was voor de trein van 16.30 uur.

Kortom fraude met etickets blijft kinderlijk eenvoudig.
Reputatie 7
Badge +3

Je had een e-ticket, dus je kunt geen geldige check-in laten zien, omdat je met een e-ticket niet kunt inchecken. Was je wel voor 16.30 uur op het station? Je vraagt namelijk of de trein van 16.30 uur daadwerkelijk niet gereden heeft.Ja ik was op het station ja.

Maar als je voor 16.30uur op het station was, waarom vraag je dan of iemand weet of die trein niet gereden heeft? Dan heb je dat toch zelf gezien?
Reputatie 4

Maar als je voor 16.30uur op het station was, waarom vraag je dan of iemand weet of die trein niet gereden heeft? Dan heb je dat toch zelf gezien?

Dat heb je dan verkeerd begrepen.
Reputatie 4
Ik zoek graag voor je uit of ik kan achterhalen. Zou je mij een privébericht willen sturen door op mijn naam en stuur bericht te klikken? Ik ontvang dan graag je postcode, huisnummer, voorletter(s), achternaam, geboortedatum, claimnummer en OV-chipkaartnummer.

Is er al wat meer bekend? Ik heb de kwestie maar voorgelegd aan het OV Loket, want het duurt mij te lang.
Badge +3
Met een e-ticket kan je van alles zeggen inderdaad, want inchecks worden niet geregistreerd.

Kan ook niet, want de meeste stations hebben geen poortjes, en met een e-ticket kan je bijzonder weinig bij een in/uitcheck paaltje dat geen blokjescode kan lezen.

Het is dus op het moment van controle om te bepalen of je geldig reist. Dát wordt wel geregristreerd dus iemand met helzelfde ticket is de sigaar, of als je diezelfde reis twee keer op dezelfde dag wilt maken en controle krijgt.

Alle poortjes in Nederland zullen vrolijk voor je open gaan, zonder dat iemand daar maar iets over te weten krijgt (die dingen zijn dom voorlopig).
Ik heb ondervonden dat er 28 minuten vertraging is geconstateerd. Helaas net niet voldoende om de claim te honoreren. Ik kan niet achterhalen of dit klopt. Voor de meelezers wil ik kwijt als je dat wilt laten achterhalen of een bezwaar wilt maken kan je op de afwijzingsmail reageren.
Reputatie 4
Ik heb ondervonden dat er 28 minuten vertraging is geconstateerd. Helaas net niet voldoende om de claim te honoreren. Ik kan niet achterhalen of dit klopt.

Wat ik nog steeds gek vind aangezien ik om 17.53 hoorde aan te komen volgens de reisplanner, maar dit 18.23 werd volgens de reisplanner. Controleer het zelf maar.
Dat heb ik laten doen en volgens mijn bronnen kwam je aan om 18:21, maar ik zal het nog eens voorleggen om het uit te laten zoeken.
Reputatie 4
Dat heb ik laten doen en volgens mijn bronnen kwam je aan om 18:21, maar ik zal het nog eens voorleggen om het uit te laten zoeken.

Zoek dit uit ja en hanteer gewoon de reisplanner. Een trein die 2 minuten vroeger aankomt vind ik wel heel verwonderlijk.
Reputatie 7
Badge +3

Maar als je voor 16.30uur op het station was, waarom vraag je dan of iemand weet of die trein niet gereden heeft? Dan heb je dat toch zelf gezien?Dat heb je dan verkeerd begrepen.

'Misschien dat iemand van NS is kan kijken of het daadwerkelijk klopt dat de trein van 16.30 niet reed.'

Wat begrijp ik daar verkeerd aan?
Reputatie 4

Maar als je voor 16.30uur op het station was, waarom vraag je dan of iemand weet of die trein niet gereden heeft? Dan heb je dat toch zelf gezien?Dat heb je dan verkeerd begrepen.
'Misschien dat iemand van NS is kan kijken of het daadwerkelijk klopt dat de trein van 16.30 niet reed.'

Wat begrijp ik daar verkeerd aan?

Niks misschien maar ik was wel op het station hoor.
Reputatie 6
Ik heb op https://treinposities.nl/ritinfo/20181019/2271 gekeken naar deze rit en kan helaas niet zien hoe lang deze trein op Dordrecht is gebleven en hoe laat deze aankwam. Tenzij de aankomsttijd ok wordt aangepast als de trein eerder is dan anders. Dan nog vind ik dat deze in voordeel van de reiziger mag worden beslist...

Reageer