beantwoord

Claim Taxi

Gisteren middag was er een ongeluk gebeurt op weg naar Schiphol en ging mijn trein niet verder dan Hilversum.
Ik heb toen gebeld voor een taxi via NS nummer maar dit zou allemaal veel te lang duren en wij zouden onze vluch missen. Ik heb toen zelf via Uber een taxi geregeld en nu wil ik graag deze kosten terugclaimen.
Hierbij mijn Taxi bon van gisteren.

icon

Beste antwoord door Thom 1 april 2019, 16:23

U heeft geen recht op teruggave van de taxikosten. NS is niet aansprakelijk voor vervolgschade en hoeft dit dus ook niet te betalen. Er is dus geen sprake van een claim, want er valt niks te claimen. De procedure van het vergoeden van een taxi werkt alleen als NS van te voren toestemming heeft verleend en de taxi heeft betaald. Dit gebeurt als bijvoorbeeld de laatste trein zodanig vertraagd is dat mensen daardoor niet meer thuis kunnen komen.

Achteraf vergoeden van taxikosten als u die taxi op eigen initiatief neemt, is niet aan de orde.
U bent helaas uw geld kwijt en dat kunt u echt niet op NS verhalen. U heeft de taxi zelf en op eigen verantwoordelijkheid genomen, die betaalt u dus ook zelf. NS is niet aansprakelijk, zoals u mogelijk veronderstelt. Als mensen op eigen initiatief een taxi kunnen nemen en de rekening neer kunnen leggen bij NS, is dat fraudegevoelig en de kosten moeten door de reizigers worden opgebracht. NS zal wel gek zijn, dan is het eind zoek.
In krepeergevallen kunt u een brief schrijven naar Klantenservice, maar ik vrees dat uw situatie daar niet onder valt. U heeft gewoon zelf een taxi genomen met de hoop of verwachting dat u dat geld terug zou krijgen. Zo werken de dingen niet, ook niet als de noodzaak er volgens u toe bestaat.

U zou het kunnen proberen bij uw reisverzekering.

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U heeft geen recht op teruggave van de taxikosten. NS is niet aansprakelijk voor vervolgschade en hoeft dit dus ook niet te betalen. Er is dus geen sprake van een claim, want er valt niks te claimen. De procedure van het vergoeden van een taxi werkt alleen als NS van te voren toestemming heeft verleend en de taxi heeft betaald. Dit gebeurt als bijvoorbeeld de laatste trein zodanig vertraagd is dat mensen daardoor niet meer thuis kunnen komen.

Achteraf vergoeden van taxikosten als u die taxi op eigen initiatief neemt, is niet aan de orde.
U bent helaas uw geld kwijt en dat kunt u echt niet op NS verhalen. U heeft de taxi zelf en op eigen verantwoordelijkheid genomen, die betaalt u dus ook zelf. NS is niet aansprakelijk, zoals u mogelijk veronderstelt. Als mensen op eigen initiatief een taxi kunnen nemen en de rekening neer kunnen leggen bij NS, is dat fraudegevoelig en de kosten moeten door de reizigers worden opgebracht. NS zal wel gek zijn, dan is het eind zoek.
In krepeergevallen kunt u een brief schrijven naar Klantenservice, maar ik vrees dat uw situatie daar niet onder valt. U heeft gewoon zelf een taxi genomen met de hoop of verwachting dat u dat geld terug zou krijgen. Zo werken de dingen niet, ook niet als de noodzaak er volgens u toe bestaat.

U zou het kunnen proberen bij uw reisverzekering.
Reputatie 7
Badge +2
Een zelf geregelde taxi wordt zelden tot nooit vergoed. U had eventueel ook via Utrecht kunnen reizen, dan was u ongeveer een half uur langer onderweg geweest.
Misschien dat een reisverzekering nog iets kan betekenen?
Reputatie 7
Badge +3
Als U besluit zelf een taxi te nemen zijn de kosten helaas voor eigen rekening.
Goedemiddag MiekeKreeftenberg en welkom bij de NS Community!

Alhoewel ik het erg vervelend vind dat jullie een taxi hebben moeten nemen om je vlucht te halen, ben ik bang dat ik niets anders kan aangeven dan wat al door de andere gebruikers in dit topic is gedaan. Wij zijn niet aansprakelijk voor eventuele extra gemaakte kosten als gevolg van een storing of vertraging. Taxikosten vergoeden wij dan ook niet, tenzij het expliciet is toegezegd door een NS medewerker en dit voor ons ook controleerbaar is. Dit gebeurt echter zelden, in de meeste gevallen zullen wij de taxi organiseren en van tevoren betalen. Zoals Thom aangaf kan dit gebeuren als bijvoorbeeld de laatste trein niet meer gehaald kan worden en mensen daardoor niet meer thuis kunnen komen.

In jouw geval zijn deze kosten toch echt voor je eigen rekening.
Badge +3
Je kunt proberen om de taxikosten op de reisverzekering te claimen als calamiteit. Leg vooral goed vast dat de trein niet heeft kunnen rijden.

Op de pagina https://treinposities.nl/vertrekstaat/hilversum/2019-03-31is terug te zien welke treinen er vanaf Hilversum al dan niet gereden hebben. Het is mij niet duidelijk waarom er niet via Utrecht Centraal naar Schiphol bent gereisd. Als qua reistijd niet mogelijk was, dan was de trein behoorlijk krap gepland. Voor een vlucht raad ik aan om altijd een uur extra te plannen zodat een vertraging of omreizen kan worden opgevangen.
Reputatie 6
Badge +1
Ik begrijp dat u van te voren met NS contact heeft gehad over een taxi, maar dat u niet wilde wachten op een door NS geregelde taxi en zelf een taxi heeft geregeld.

Benieuwd hoeveel speling u had m.b.t. uw vlucht en hoelang u heeft gewacht voor u contact opnam met NS en hoewel tijd er zat tussen contact NS en zelf regelen.

Want in de regel vergoedt NS geen zelf geregelde taxi's zoals voorgaande reageerders al gemeld hebben. Maar heel soms, afhankelijk van verschillende omstandigheden, heel soms wil NS coulant zijn.
Echter uit uw verhaal maak ik op dat u haast had, wat kan duiden op een te krap schema. Er waren namelijk zoals hierboven ook al gezegd omreismogelijkheden.
U kunt natuurlijk contact opnemen met de klantenservice, maar eerlijk gezegd geef ik u zeer weinig kans.
Taxikosten vergoeden wij dan ook niet, tenzij het expliciet is toegezegd door een NS medewerker en dit voor ons ook controleerbaar is.

Daar is de geschillencommissie het niet altijd mee eens, ik heb uitspraken gelezen dat de toezegging door een conducteur of stationschef is gedaan dat een taxi vergoed zou worden waarbij de consument in het gelijk is gesteld.
Badge +3
Klopt. Er wordt (door personeel of ingehuurde 'hesjes') vaak genoeg iets toegezegd met verwijzing naar een 'formulier' waar je de kosten later 'gewoon' zou kunnen declareren.

Dat is pure onzin, maar bij het missen van een vlucht is er wel een vorm van coulance mogelijk (per geval te bepalen). Je bent dan vaak wel maanden verder, en zult het nodige bewijsmateriaal moeten kunnen overleggen. Met bijv. een e-ticket naar Schiphol kom je er niet.

Zelden tot nooit is dus de standaard. Gesprekken met personeel (op een station) opnemen zou dan het minste moeten zijn. Telefoongesprekken met NS waar gezegd wordt "Dan neem je maar een taxi, toch?" zouden op te vragen moeten zijn.
Reputatie 7
Badge +2
't Is in zulke gevallen natuurlijk ook maar net hoe de vraag wordt gesteld.
Voorbeeld: Je vraagt: "Wat is nu de snelste manier om op Schiphol te komen, want we moeten over een uur een vlucht halen?"
Het antwoord is: "Dan kunt u het beste een taxi nemen."
Strikt genomen heb je nu van een NS-medewerker het advies gekregen een taxi te nemen. Maar het zou natuurlijk onzin zijn om die later te claimen.
Klopt. Er wordt (door personeel of ingehuurde 'hesjes') vaak genoeg iets toegezegd met verwijzing naar een 'formulier' waar je de kosten later 'gewoon' zou kunnen declareren.

Dat is pure onzin, maar bij het missen van een vlucht is er wel een vorm van coulance mogelijk (per geval te bepalen). Je bent dan vaak wel maanden verder, en zult het nodige bewijsmateriaal moeten kunnen overleggen. Met bijv. een e-ticket naar Schiphol kom je er niet.

Zelden tot nooit is dus de standaard. Gesprekken met personeel (op een station) opnemen zou dan het minste moeten zijn. Telefoongesprekken met NS waar gezegd wordt "dan neem je maar een taxi, toch?" zouden op te vragen moeten zijn.

Nee, als je de uitspraken van de geschillencommissie eens zou lezen zou je zien dat dat niet eens nodig is. Hier een paar uitspraken:

https://www.degeschillencommissie.nl/consumenten/uitsprakenoverzicht/59964/een-toezegging-inzake-vergoeding-van-taxikosten-door-hulppersoon-van-de-ondernemer-niet-gemotiveerd

https://www.degeschillencommissie.nl/consumenten/uitsprakenoverzicht/121125/conducteur-heeft-in-rechtstreeks-gesprek-met-consument-toegezegd-dat-taxikosten-vergoed-zouden

In de laatste staat;

Op grond van de stukken en het verhandelde ter zitting is de commissie van oordeel dat de gang van zaken zoals door de consument ter zitting naar voren is gebracht, geloofwaardig is in die zin dat de consument ter zitting heeft verklaard dat de conducteur in een rechtstreeks gesprek met hem en zijn echtgenote de toezegging heeft gedaan. De commissie gaat dan ook uit van een juridisch afdwingbare toezegging als door [ondernemer] als uitzonderingsmogelijkheid genoemd.

Dus geen coulance, geen bewijsmateriaal in de vorm van opgenomen gesprekken oid. Je moet er alleen wel een lange adem voor hebben en naar de geschillencommissie gaan.
Reputatie 7
Badge +4
Een advies van een NS-medewerker om een taxi te nemen is geen toezegging die te betalen. Vaak is dat wel een goed advies, maar je kunt er geen rechten aan ontlenen. Het spreekt eerder vanzelf dat die taxi een keuze is en sowieso op eigen kosten. Je koopt als klant gewoon een dienst, in dit geval een taxi naar Schiphol. Doorgaans is een taxi wat prijzig, dat weten we allemaal. De kosten die je zelf maakt willen afwentelen op een ander, is ook twijfelachtig.
Een advies van een NS-medewerker om een taxi te nemen is geen toezegging die te betalen. Vaak is dat wel een goed advies, maar je kunt er geen rechten aan ontlenen.

De voorbeelden van de geschillencommissie die ik aanhaal gaan ook niet over een advies, maar over een toezegging door een NS-medewerker. Maar wat eerder beweerd is dat dat aantoonbaar moet zijn hoeft niet altijd het geval te zijn, getuige de uitspraken die ik link. Uiteraard zijn er ook uitspraken te vinden van reizigers die vervolgschade claimen of een taxi genomen hebben zonder toezegging, die worden niet toegewezen, maar het is niet zo zwart-wit als hier (vaak) geschetst wordt.
Badge +3
Nee, als je de uitspraken van de geschillencommissie eens zou lezen zou je zien dat dat niet eens nodig is. Hier een paar uitspraken:
...
In de laatste staat;[ondernemer]Dus geen coulance, geen bewijsmateriaal in de vorm van opgenomen gesprekken oid. Je moet er alleen wel een lange adem voor hebben en naar de geschillencommissie gaan.

Mooi zo. Een (gemiste of omgeboekte) vlucht of gereserveerde treinzitplaats vergoeden is inderdaad vrijwel uitgesloten, maar een taxi kunnen declareren als je ergens in NL strandt (trein valt uit, geen alternatief mogelijk) en een vlucht moet halen kan zeker.

Liefst op voorhand (taxi door NS geregeld en betaald) natuurlijk, want 'Stuur het bonnetje van je Uber maar op' heb ik weinig vertrouwen in dat het goed gaat komen.

Oké, er staat van Hilversum naar Schiphol op, en je naam, maar toch...🤔

Ben wel benieuwd hoe dit af gaat lopen. Hou ons maar op de hoogte, @MiekeKreeftenberg
Reputatie 7
Badge +2
Lees die tweede uitspraak nog eens, @Robert B, die gaat (i.t.t. wat de url doet vermoeden) wel degelijk over de vergoeding van het omboeken van vliegtickets. Een conducteur zou tegen de reiziger hebben gezegd dat NS ook die kosten vergoedt en de commissie achtte dat geloofwaardig genoeg.
Mooi zo. Een (gemiste of omgeboekte) vlucht of gereserveerde treinzitplaats vergoeden is inderdaad vrijwel uitgesloten

Ook dat is nog niet zo zwart-wit, deze kwam ik toevallig al tegen, wel een oude uitspraak

https://www.degeschillencommissie.nl/consumenten/uitsprakenoverzicht/opv02-0022/ondernemer-is-tekort-geschoten-in-zijn-informatieplicht

Misschien duik ik daar nog wel eens verder in, maar wat ik tot nu toe gelezen heb zijn de kansen daar een stuk kleiner
Badge +3
Ik duik ergens anders in (mijn mandje) maar goed, met onderstaande kom je weinig verder dan terug naar af denk ik, óók bij de Geschillencommissie:

Ik heb toen gebeld voor een taxi via NS nummer maar dit zou allemaal veel te lang duren en wij zouden onze vlucht missen. Ik heb toen zelf via Uber een taxi geregeld en nu wil ik graag deze kosten terugclaimen.
Reputatie 5
In echt schrijnende gevallen vind ik dat NS dat wel moet compenseren. Als je zelf ruim voldoende de tijd neemt als marge voor je vlucht, i.c.m. een totaal afwetende NS enzovoorts.

Dus ik ben eens wat feitjes gaan opzoeken rond deze tijden vanaf Hilversum naar Schiphol:

-laatste trein voor je taxirit: https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2019-03-31/11634 (waarschijnlijk boekte je je Uber zo'n 45 minuten na het vertrek van deze trein die nog gewoon reed)
-eerste trein na je taxirit: https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2019-03-31/11642 (daarmee was je 50 minuten later aangekomen dan met je Uber)
-En dan had je ook nog zonder de trein met het reguliere OV omgeveer om 12:02 kunnen vertrekken en om 13:30 aan kunnen komen op Schiphol (ca. 29 minuten na aankomst van je Uber)

Dat zijn nou geen wereldschokkende tijden. Het is jammer dat we niet precies weten wat de oorspronkelijke trein was, de te halen vluchttijd en de tijd die NS met taxi kon beloven.

Maar ik durf wel redelijk zeker te concluderen dat je geen 3 uur marge op Schiphol had gepland.
Ik vermoed dan ook dat de taxi die NS aanbood vrij redelijk was, maar dat vooral jij te weinig marge hebt genomen. Dat risico mag je zeker nemen (doe ik ook), maar dan wel op eigen risico, en niet achteraf de hand ophouden bij NS als het een keer mis gaat. Overigens kom je in aanmerking voor Geld terug bij vertraging, maar dan alleen je treinkaartje uiteraard.
Ik duik ergens anders in (mijn mandje) maar goed, met onderstaande kom je weinig verder dan terug naar af denk ik, óók bij de Geschillencommissie:

Ik heb toen gebeld voor een taxi via NS nummer maar dit zou allemaal veel te lang duren en wij zouden onze vlucht missen. Ik heb toen zelf via Uber een taxi geregeld en nu wil ik graag deze kosten terugclaimen.

Op basis van wat TS geschreven heeft verwacht ik ook geen grote successen bij de geschillencommissie. Ik haal dit alleen aan vanwege deze opmerking in dit topic

Taxikosten vergoeden wij dan ook niet, tenzij het expliciet is toegezegd door een NS medewerker en dit voor ons ook controleerbaar is.

en dat de geschillencommissie het daar lang niet altijd mee eens is, helaas moet je dan wel voor de lange adem gaan en doorzetten, iets wat je om een paar tientjes waarschijnlijk niet gaat doen maar pas als het om grotere belangen gaat.
Bedankt voor alle aanvullingen, tridek_ok, s1mon9, mrfreeze en Robert B. In geval van vertraging waarbij een taxi moet worden genomen om op tijd op de bestemming te komen is het advies om dit altijd via ons te regelen. Daarbij is het raadzaam om een door ons geregelde taxi af te wachten of de toezegging via onze Klantenservice te krijgen. Zij kunnen dan namelijk een melding maken in ons systeem waardoor schriftelijk vast ligt dat je recht hebt op restitutie. In alle andere gevallen is het een kwestie van jouw woord tegen dat van NS en loopt het vaak uit op zaken via de geschillencommissie. Dat is voor niemand wenselijk en, hoewel het de reiziger vrij staat er gebruik van te maken, willen we het liever voorkomen.
Dank iedereen voor de antwoorden. De NS had mij gevraagd het hier te posten, ik had niet door dat het een publieke messageboard was. Ik zag ook niet hoe ik mijn bericht kon verwijderen. Ik ben blij dat ik de kosten voor de taxi heb gemaakt uiteindelijk en mijn vlucht heb gehaald. De optie Utrecht was er inderdaad ook geweest maar ik durfde het risico niet meer te nemen. Fijne dag en nogmaals dank voor alle reacties!
Reputatie 4
Ja, dit is een publiek medium, vandaar dat je soms wat expliciete reacties kunt lezen.
Reputatie 6
Badge +1
De optie Utrecht was er inderdaad ook geweest maar ik durfde het risico niet meer te nemen.

mag ik hieruit concluderen dat het een krap reisschema was?
Badge +3
Dus ik ben eens wat feitjes gaan opzoeken rond deze tijden vanaf Hilversum naar Schiphol:
Dank voor het grondige uitzoekwerk sherlock s1mon9 😉 en wat er nog mogelijk was geweest.

Het is dus vooral mis gegaan door n.a.v. info van NS te concluderen dat het allemaal te lang zou duren of te risicovol was, en dan maar die Uber te nemen.

Er is vast en zeker een formulier om schade/kosten te declareren, maar dat is denk ik bedoeld voor voorwerpen/materiële zaken (de trein maakte een noodstop en mijn laptop viel op de grond, of ik haalde mijn broek en been open aan scherpe uitstekende delen van oude stoelen of zo...)

Reageer