beantwoord

Compensatie bij aanzienlijke vertraging

  • 15 december 2015
  • 2 reacties
  • 127 Bekeken

Vandaag ben ik op mijn 'keuzedag' een dag naar Valkenburg geweest. Op de terugreis heeft de trein vlak na Maastricht 20 minuten stil gestaan wegens aanrijding met een ree. Vervolgens is de trein op station Weert definitief gestopt wegens aanrijding met een persoon van een vóór rijdende tussen Weert en Eindhoven. Dit was rond 18:00 uur. Omgeroepen werd dat de stremming zeker tot 21:00 uur zou duren. Verdere info over hoe nu verder werd aan de vele gestrande passagiers niet gegeven. Ten einde raad heb ik gebruik gemaakt van de Veolia bus die tegen 19:30 u vanaf station Weert naar het station Venlo reed, alwaar ik de trein naar Rotterdam om 20:49 u kon nemen. Pas rond 23:00 uur was ik pas thuis en heb ik bovendien extra kosten moeten maken voor de busrit (€ 5,30) . Het lijkt mij niet meer dan terecht dat ik ten minste deze extra kosten door de BS gecompenseerd krijg. Alles bij elkaar ben ik meer dan 6 uur van Valkenburg naar huis in Schiedam onderweg geweest!
icon

Beste antwoord door Tochjo 15 december 2015, 05:44

Bij verstoringen is het aan NS om alternatief vervoer te regelen. Dat kan bijvoorbeeld door reizigers om te laten reizen met andere treinen of door bussen in te zetten. Dat alternatief vervoer is toegankelijk met het vervoerbewijs voor de trein die u had willen nemen. In principe hoeft u zo geen extra kosten te maken om op uw bestemming aan te komen.

Als u met een vertraging van 30 minuten of meer op uw bestemmingsstation van NS aankomt, dan hebt u recht op geld terug bij vertraging (zie ook dit topic voor informatie). Merk op dat claims worden beoordeeld door een computer. Daardoor wordt een claim automatisch afgewezen als u bijvoorbeeld niet op uw werkelijke eindbestemming hebt uitgecheckt, maar op het station vanaf waar u alternatief vervoer hebt gebruikt. De computer constateert dan op die reis geen vertraging en weet niet dat u verder wilde reizen. In zo'n geval kunt u het beste direct contact opnemen met de klantenservice en uw situatie toelichten.

NS vergoedt in principe geen kosten die door reizigers gemaakt worden als zij zelfstandig voor alternatief vervoer kiezen, bijvoorbeeld een lijnbus of een taxi. Reizigers moeten namelijk wachten op het alternatieve vervoer dat NS zelf regelt en kunnen eventueel achteraf een beroep doen op de regeling geld terug bij vertraging. Ook is NS niet aansprakelijk voor vervolgschade die ontstaat door vertraging of uitval van treinen, zoals de kosten voor een gemiste afspraak of het omboeken van een gemiste vlucht.

In sommige gevallen wil NS uit coulance weleens extra gemaakte kosten vergoeden. Op basis van uw bericht is niet aan te geven of u daarvoor in aanmerking komt. Daarvoor zult u direct contact op moeten nemen met de klantenservice en uw situatie toelichten.

Contact opnemen met de klantenservice gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, een e-mail te sturen via dit contactformulier of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook. Op deze pagina vindt u daarnaast nog andere contactmogelijkheden, zoals het postadres.
Bekijk origineel

2 reacties

Badge +3
Bij verstoringen is het aan NS om alternatief vervoer te regelen. Dat kan bijvoorbeeld door reizigers om te laten reizen met andere treinen of door bussen in te zetten. Dat alternatief vervoer is toegankelijk met het vervoerbewijs voor de trein die u had willen nemen. In principe hoeft u zo geen extra kosten te maken om op uw bestemming aan te komen.

Als u met een vertraging van 30 minuten of meer op uw bestemmingsstation van NS aankomt, dan hebt u recht op geld terug bij vertraging (zie ook dit topic voor informatie). Merk op dat claims worden beoordeeld door een computer. Daardoor wordt een claim automatisch afgewezen als u bijvoorbeeld niet op uw werkelijke eindbestemming hebt uitgecheckt, maar op het station vanaf waar u alternatief vervoer hebt gebruikt. De computer constateert dan op die reis geen vertraging en weet niet dat u verder wilde reizen. In zo'n geval kunt u het beste direct contact opnemen met de klantenservice en uw situatie toelichten.

NS vergoedt in principe geen kosten die door reizigers gemaakt worden als zij zelfstandig voor alternatief vervoer kiezen, bijvoorbeeld een lijnbus of een taxi. Reizigers moeten namelijk wachten op het alternatieve vervoer dat NS zelf regelt en kunnen eventueel achteraf een beroep doen op de regeling geld terug bij vertraging. Ook is NS niet aansprakelijk voor vervolgschade die ontstaat door vertraging of uitval van treinen, zoals de kosten voor een gemiste afspraak of het omboeken van een gemiste vlucht.

In sommige gevallen wil NS uit coulance weleens extra gemaakte kosten vergoeden. Op basis van uw bericht is niet aan te geven of u daarvoor in aanmerking komt. Daarvoor zult u direct contact op moeten nemen met de klantenservice en uw situatie toelichten.

Contact opnemen met de klantenservice gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, een e-mail te sturen via dit contactformulier of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook. Op deze pagina vindt u daarnaast nog andere contactmogelijkheden, zoals het postadres.
Reputatie 7
Badge +3
Als U op eigen houtje ander vervoer regelt hebt U in principe geen recht op vergoeding van de kosten daarvan.

Reageer