beantwoord

Compensatie bij internationale reis met abonnement

• 25 juni 2019
  • 3 reacties
  • 185 Bekeken

Ik reis voor mijn werk ongeveer dagelijks tussen Den Haag HS en Antwerpen Centraal. Hiervoor gebruik ik een Nederlandse NS Flex Altijd Vrij en een grensabonnement van de NMBS. Ik vroeg mij af hoe ik met deze twee kaarten aanspraak kan maken op compensatie bij vertraging. Ik heb bijvoorbeeld vandaag bijna twee uur vertraging door een uitvallende intercity van Amsterdam naar Antwerpen, maar op mijn ov-chipkaart word straks alleen een reis van Den Haag naar Breda zonder vertraging.
icon

Beste antwoord door Stijn NS 25 juni 2019, 12:30

Als het goed is heb je voor de reis op het Nederlandse traject een transactie gemaakt in Den Haag HS en Breda. Je zou die transacties en de tijden daarvan kunnen gebruiken om aan te tonen dat je ook werkelijk de trein van 9:42 vanaf Breda naar Antwerpen had willen nemen. Ik weet niet hoe de NMBS hier precies mee om gaat echter.
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 5
Badge
Dan concludeer ik dat je dus de vertraging-uitgevallen trein weer eens?-op het laatste deel hebt gekregen, waarvoor NMBS aansprakelijk dient te worden gesteld.
EN: ze hebben ook nog een regeling voor de ''pendelaars'' die optellen van veel kleinere vertragingen toelaat. Tenminste gelden de EU-regels: vanaf 60 min. 25% retour, vanaf 120 min. 50% retour, maar op basis van welk ABO is hier wat duister.
Begin met een account bij mijnNMBS aan te maken en te zien wat je daar kan opgeven.
Dank voor de reactie! Ter verduidelijking:

Ik wilde (in het specifieke geval van vandaag) vanaf Breda de Intercity van 9.42 naar Antwerpen nemen. Door een storing bij Schiphol vielen er twee uit, waardoor ik uiteindelijk de trein van 11.42 had. Het gaat dus in dit geval om het Nederlandse traject. Ik heb alleen geen manier om te ‘bewijzen’ dat ik in de trein van 9.42 wilde reizen, omdat mijn Nederlandse ov chipkaart alleen een reis naar Breda zonder vertraging laat zien, en ik met mijn Belgische abonnement niet in of uit hoef te checken.
Als het goed is heb je voor de reis op het Nederlandse traject een transactie gemaakt in Den Haag HS en Breda. Je zou die transacties en de tijden daarvan kunnen gebruiken om aan te tonen dat je ook werkelijk de trein van 9:42 vanaf Breda naar Antwerpen had willen nemen. Ik weet niet hoe de NMBS hier precies mee om gaat echter.

Reageer