beantwoord

compensatie bij (veel) werkzaamheden

• 9 augustus 2020
  • 32 reacties
  • 670 Bekeken

Reputatie 4

Hoi,

Ik weet dat wijzigingen in dienstregelingen (door werkzaamheden) niet onder gtbv vallen. Maar nu de kans steeds reëeler wordt dat je op een reis twee of zelfs drie buitendienststellingen tegenkomt, vraag ik me af hoe de NS omgaat met de Europese regels voor vergoedingen bij vertraging. Doe stellen dat bij een uur vertraging (is meestal vanaf 2 buitendienststellingen in een reis) 25% van je ticketprijs terug kunt krijgen. Als je het niet bij aanschaf van je ticket wist.

Bij de NS weet je pas 10 dagen van tevoren hoe het gaat zijn, en bijvoorbeeld abonnementen betaal je al veel eerder. Dus in zulke situaties is een uitbetaling aan de orde?

Een voorbeeld zou zijn als ik komende zondag (16 augustus) van Maastricht naar Zutphen zou reizen, uiteraard via Den Bosch).

Groet,

Tonny

icon

Beste antwoord door MoDe 9 augustus 2020, 08:42

De extra reistijd bij aangekondigde werkzaamheden wordt niet vergoed. Krijg je bovenop de reistijd die voor die reis in de reisplanner staat extra vertraging, dan kun je als die extra vertraging meer dan een half uur is een beroep doen op de Geld-terug-bij-vertraging regeling.

Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De extra reistijd bij aangekondigde werkzaamheden wordt niet vergoed. Krijg je bovenop de reistijd die voor die reis in de reisplanner staat extra vertraging, dan kun je als die extra vertraging meer dan een half uur is een beroep doen op de Geld-terug-bij-vertraging regeling.

Reputatie 4

Ook niet als EU wetgeving dat verplicht?

Een langere reis door geplande werkzaamheden vallen niet onder vertraging.

Onverwachtse gebeurtenissen met vertraging als gevolg wel @Tonnyschonewille 

Er is geen verplichting voor compensatie bij geplande werkzaamheden.

Overigens, zelfs al was die er vanaf een uur vertraging ten opzichte van de reguliere dienstregeling, dan had je er bij deze specifieke reis sowieso geen recht op een vergoeding gehad: De normale reis duurt namelijk 2 uur en 51 minuten, met de werkzaamheden zou de reis 3 uur en 27 minuten moeten duren, dus net iets meer dan een half uur langer, waarvoor er volgens de algemene EU regeling überhaupt geen compensatie gegeven wordt.

Reputatie 4

Je hebt gelijk, vaak is een bus een half uur extra. Maar omdat Maastricht het startpunt is, is dit geen goed voorbeeld inderdaad.

Blijft wel dat zulke situaties tegenwoordig voorkomen. De NS regeling geeft geen compensatie bij werkzaamheden, maar in de EU regels worden werkzaamheden helemaal niet uitgezonderd (als ik me niet vergis). Mijn vraag staat dan ook los van de gtbv regeling van de NS zelf (doe ruimer is, behalve bij werk aan het spoor).

Reputatie 7
Badge +3

Probeer maar eens een claim in te dienen via https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/rail/index_nl.htm

Op de tweede pagina vind je de volgende tekst:

Bij werkzaamheden aan het spoor wist je voor aanvang van de reis al van de vertraging. De EU maakt wel degelijk een uitzondering voor vertragingen vanwege werkzaamheden. Alleen wordt dat niet expliciet vermeld. 

Reputatie 7
Badge +4

Zie de opmerking van iMark.

Reputatie 4

Ik koop mijn ticket altijd een maand vooraf (als ik mijn abonnement niet opzeg). Op dat moment zijn de werkzaamheden van het grootste deel van de maand nog niet bekend. 

Maar misschien moet ik het eens uitproberen inderdaad, kijken wat er gebeuetllrt bij NS en indien nodig bij andere instanties.

Badge +3

De meeste werkzaamheden zijn echt wel langer dan een maand tevoren bekend, zie o.a. https://www.prorail.nl/reizigers of https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/komend dus als je daarmee te maken krijgt onderweg is dat alvast bekend, of in ieder geval aangekondigd en telt dus niet mee voor je 'vertraging’.

Een (binnenlands) ticket een maand vooraf kopen is sowieso onverstandig, en NS zal daar verder niets van vergoeden als ProRail plotseling besluit om na aankoop ook elders op jouw traject te gaan klussen. Er rijden dan bussen (of andere alternatieven zoals metro of omreizen, denk aan via Heerlen naar Sittard vanuit Maastricht) en daarmee zal je het moeten doen.

Datzelfde geldt natuurlijk voor abonnementen, ook daarvoor krijg je geen geld terug bij aangekondigde werkzaamheden. Zelfs vaak niet (of alleen met wat moeite) bij extreme weersomstandigheden waardoor je helemaal niet kunt reizen met je abonnement, dus ook niet met vervangende bussen.

In uitzonderlijke gevallen zoals langdurige uitval van de HSL worden mensen met een ICd toeslagabonnement meestal wél gecompenseerd.

Reputatie 7
Badge +1

Sterker nog rond het einde van het jaar wordt er altijd een overzicht met werkzaamheden gepubliceerd voor het komende jaar. Welke gevolgen de werkzaamheden hebben staat daar niet in, maar wel dat er werkzaamheden op dat traject zijn. Een overzicht van dit jaar: https://www.ns.nl/static/apps/railway-maintenance/0.8.0/assets/documents/overzicht-geplande-spoorwerkzaamheden.pdf

Überhaupt snap ik niet waarom iemand een vervoersbewijs een maand van te voren zou aanschaffen, omdat er altijd wel iets tussen kan komen waardoor je er geen gebruik van kan maken. Er wordt daarom ook altijd geadviseerd om deze zo kort mogelijk voor vertrekt aan te schaffen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik koop mijn ticket altijd een maand vooraf (als ik mijn abonnement niet opzeg). Op dat moment zijn de werkzaamheden van het grootste deel van de maand nog niet bekend. 

Maar misschien moet ik het eens uitproberen inderdaad, kijken wat er gebeuetllrt bij NS en indien nodig bij andere instanties.

Benieuwd welk ticket jij dan vooraf koopt als jij een abonnement hebt.

Reputatie 7
Badge +4

Werkzaamheden horen er nu eenmaal bij en leiden meestal tot verbeteringen. Ze zijn vaak in het weekend, dus de weekendvrijreiziger krijgt er het vaakst mee te maken. Weekendvrij heeft aan de andere kant de mooiste pret/prijsverhouding, dus in die zin is het een beetje terug te vinden.

Ongemak hoort bij het leven, niet alles hoort te worden gecompenseerd of in geld uitgedrukt. De winst die ontstaat door de verbeteringen, hoeven ook niet te  worden gecompenseerd door de reizigers. ;-)

Reputatie 7
Badge +3

NS is toch al behoorlijk coulant wanneer het gaat om het terugbetalen bij vertragingen. Je krijgt bij NS al de helft van een enkele reis vergoed bij een vertraging van 30 minuten of meer.

Net als anderen kan ik me geen situatie voorstellen waarbij het zin heeft om al een maand van te voren een treinkaartje te kopen voor een binnenlandse reis. Ik raad altijd aan om zo laat mogelijk een treinkaartje te kopen, zeker een e-ticket, of om op saldo te reizen.

Reputatie 7
Badge +1

En zelfs vanaf 15 minuten vertraging kom je al in aanmerking voor de GTBV regeling als de reis via de HSL heeft plaatsgevonden.

Bovendien krijgen houders van NS Flex Weekend/Dal/Altijd Vrij abonnementen nog steeds dezelfde vergoeding als iemand met een los vervoersbewijs. I.t.t de reizigers met een klassiek abonnement. De kosten voor een Weekend Vrij abonnement zijn zo vrij gemakkelijk terug te 'verdienen'. 

Reputatie 4

Benieuwd welk ticket jij dan vooraf koopt als jij een abonnement hebt.

Misschien dat het juridisch zo in elkaar zit dat je pas een ticket koop als je incheckt. In dat geval zou m'n verhaal niet opgaan. Reizigers worden wel vaker op zo'n manier benadeeld dus het zou me niks verbazen als het zo werkt.

Al die aankondigingen vooraf enzo...die zijn vrij waardeloos. Zijn vaak incompleet in mijn ervaring. Boven, obscure websites met informatie die je zelf maar moet leren kennen, niet een hele nette manier van werken.

Ik besef me dat ik hier nogal aan het muggenziften ben. Maarja, voor mij is dat een logisch gevolg van een spoorwegnet dat steeds onbetrouwbaarder wordt. De "voordelen" van al die werkzaamheden ben ik persoonlijk nog nooit tegengekomen. Maar dat is natuurlijk een andere discussie.

Badge +3

Al die aankondigingen vooraf enzo...die zijn vrij waardeloos. Zijn vaak incompleet in mijn ervaring. Boven, obscure websites met informatie die je zelf maar moet leren kennen, niet een hele nette manier van werken.

Ik besef me dat ik hier nogal aan het muggenziften ben. Maarja, voor mij is dat een logisch gevolg van een spoorwegnet dat steeds onbetrouwbaarder wordt. De "voordelen" van al die werkzaamheden ben ik persoonlijk nog nooit tegengekomen. Maar dat is natuurlijk een andere discussie.

Er zijn inderdaad tijdstippen (meestal weekend) waarbij er bijv. op alle drie noord-zuid corridors werkzaamheden waren, en je dus met een fiets (of hond) geen reismogelijkheden had. Dat sowieso al als alleen Zwolle er uit ligt, en je in feite dus mag gaan fietsen van ‘t Harde naar Meppel of zo.

Reputatie 7
Badge +4

Zou de verdubbeling van de spoorwegverbinding over het Amsterdam-Rijnkanaal waardoor het traject tussen Gouda en Utrecht viersporig werd, geen voordeel zijn geweest voor de reizigers van en naar Rotterdam en Den Haag? 

Zou het maandenlange verbouwen in Zwolle nu echt geen winst zijn geweest voor de verbindingen van en naar het Noorden?

Ik had knap last van beide verbouwingen, maar ik kwam de voordelen wel degelijk tegen.

Uw eerste zin onderschrijf ik derhalve van harte.

Badge +3

Wat dat betreft is Eindhoven - Den Bosch (of verder naar Utrecht) de laaste tijd/jaren nogal een drama.

Zijn ze net klaar bij Geldermalsen, gaan ze op de 17e weer een hele week aan de slag bij Boxtel of zo?

De scholen in het zuiden beginnen 24 aug weer dus dat scheelt wellicht nog wat, want veel ouders dan ook vrij.

Reputatie 4

Zou de verdubbeling van de spoorwegverbinding over het Amsterdam-Rijnkanaal waardoor het traject tussen Gouda en Utrecht viersporig werd, geen voordeel zijn geweest voor de reizigers van en naar Rotterdam en Den Haag? 

Zou het maandenlange verbouwen in Zwolle nu echt geen winst zijn geweest voor de verbindingen van en naar het Noorden?

Ik had knap last van beide verbouwingen, maar ik kwam de voordelen wel degelijk tegen.

Uw eerste zin onderschrijf ik derhalve van harte.

Bij Utrecht kan ik geen oordeel over hebben. Zwolle kom ik regelmatig en is nu voor mij persoonlijk even betrouwnaar als 15 jaar geleden (behalve dan de buitendienststellingen zelf). Ik kom daar niet op spitstijden, wellicht dat ik het dus niet zie.

M'n frustratie komt natuurlijk vooral door situaties zoals @Robert B illustreert :)

Edit: overigens heb ik wel het idee dat het nieuw is dat soms sommige treinen wel blijven rijden. Vraag me af wat de voorwaarden daarvoor zijn, maar op zich is dat natuurlijk heel fijn.

Badge +3

Over buitendienststellingen weet ik minder dan niets eigenlijk. Dat Eindhoven - Den Bosch met bijna overal 4 sporen (in ieder geval tot Boxtel en de al lang bestaande aftakking naar Tilburg) prima te doen is met intercity’s geloof ik ook best.

Wellicht zijn ze bij Vught aan het graven om 'binnenkort’ op heel Ehv-Ht (Den Bosch) geen overwegen meer te hebben? (iemand anders zal vast en zeker een link hebben)

Maar dit dus https://www.bd.nl/vught/41-minuten-per-uur-wachten-in-vught-zijn-de-spoorbomen-altijd-dicht~ac73d22c/ (2017)

Zelfde als Driebergen-Zeist dat heeft ook jaren geduurd maar een verademing nu, voor mensen die niet de helft van de tijd voor gesloten overgangen willen staan (fiets, auto, bus, voetgangers).

Duidelijk is dat de overlast voor Vught groot zal zijn. Spoorwegovergangen worden tijdelijk afgesloten, er komen opslagplaatsen en als het nodig is, wordt ook ’s nachts doorgewerkt. ProRail wil over de diverse onderwerpen graag in gesprek met betrokkenen.

Badge

…..

De "voordelen" van al die werkzaamheden ben ik persoonlijk nog nooit tegengekomen. Maar dat is natuurlijk een andere discussie.

Veel grote werkzaamheden zijn ook om de betrouwbaarheid van het spoor te verbeteren, doordat het spoor in NL erg intensief bereden wordt is de slijtage ook hoger.

Er wordt al nagenoeg elke nacht gewerkt om stukken spoor te vervangen zodat reizigers daar geen last van hebben echter een wissel vervangen is wat meer werk en meerdere wissels of sporen verleggen dat gaat nu eenmaal niet alleen maar in de nacht.

Ook wordt er nu op veel plaatsen gewerkt aan vervanging van de seinen en bijbehorende systemen omdat die verouderd zijn en omgezet moeten worden naar de huidige standaard.

Op veel plaatsen wordt het spoor nu aangepast voor de toekomst en komen er meer sporen bij zodat er meer treinen kunnen rijden maar ook zodat er minder kruizende bewegingen zijn.  Verder zie je op steeds meer plekken de overwegen verdwijnen en komen er tunnels voor in de plaats.

Overigens staan de werkzaamheden gewoon in de app en kunt u momenteel tot eind november zien waar er werkzaamheden zijn.  Wat niet zo ver vooruit te zien is welke treinen hier last van hebben en welke treinen een aangepaste route rijden.  Dat heeft ook te maken dat dit ook allemaal gepland moet worden en hoe verder vooruit gepland wordt hoe meer risico er is dat er wijzigingen op moeten komen.  Om die reden wordt dit dus pas 10 dagen vooraf in de reisplanner opgenomen.

Reputatie 6

@Jeroen in de app staan idd tot eind november werkzaamheden. Maar vanaf oktober alleen op internationale lijnen.

Reputatie 5
Badge

Bij Utrecht kan ik geen oordeel over hebben. Zwolle kom ik regelmatig en is nu voor mij persoonlijk even betrouwnaar als 15 jaar geleden (behalve dan de buitendienststellingen zelf). Ik kom daar niet op spitstijden, wellicht dat ik het dus niet zie.

Bij Zwolle is zeer veel veranderd in de afgelopen 10 jaar.

• Er is een compleet nieuwe spoorlijn aangesloten (de Hanzelijn vanaf Lelystad). Daarvoor is ook een extra perron gebouwd. Later is daar voor de intercity naar Enschede nog een perron bijgekomen.
  • De complete brug over de IJssel is vervangen. De oude brug moest vaak open voor de scheepvaart en hinderde daardoor het treinverkeer. De nieuwe brug heeft dat probleem niet. Die is hoger.
  • De tunnel onder het station is verbreed van een smal gangetje naar een ruime passage, waarmee de groeiende reizigersaantallen meer ruimte hebben. Dat is juist in Zwolle belangrijk, omdat hier alle treinen uit Noord- en Oost-Nederland twee keer per uur samenkomen met grote pieken in overstapaantallen.
  • De perrons in Zwolle zijn op de Europese standaardhoogte gebracht, waarmee rolstoelgebruikers een gelijkvloerse instap hebben in de sprinters en vanaf 2023 ook in de intercity's.
  • Het complete emplacement is vernieuwd, waardoor treinen uit Enschede, Leeuwarden en Meppel tegelijkertijd kunnen aankomen of vertrekken. Voorheen moesten met name treinen naar Meppel en naar Enschede op elkaar wachten.
  • Aan de zuidwestkant is het rangeerterrein vernieuwd. Hier kunnen sinds kort meer treinen opgesteld worden en komen ook schoonmaak- en onderhoudsvoorzieningen. Eigenlijk een grote parkeerplaats en garage voor treinen, waarmee het groeiende treinverkeer een plekje heeft.
  • Tussen Zwolle en Groningen/Leeuwarden zijn verschillende overwegen vervangen door een tunnel.
  • De spoorlijnen van Kampen naar Zwolle en Enschede naar Zwolle zijn geëlektrificeerd. Daardoor kan er schoner en sneller materieel rijden, waardoor o.a. een intercity Enschede - Zwolle mogelijk is geworden en station Stadshagen open kon.
  • Er is een nieuw busstation gebouwd. Daarvoor moest een grote brug over de sporen worden geplaatst.
  • En tenslotte wordt er gewerkt aan uitbreiding van de sporen tussen Zwolle en Herfte, waardoor de treinen van Arriva richting Emmen en de treinen van NS richting Meppel allemaal een eigen spoor krijgen (volgend jaar klaar). Daardoor is er minder hinder voor elkaar en kan NS de sprinter uit Leeuwarden van Meppel laten doorrijden naar Zwolle.

Verder inderdaad is er weinig veranderd. Zwolle is gewoon nog Zwolle 😃.

Reputatie 7
Badge +4

Verder inderdaad is er weinig veranderd. Zwolle is gewoon nog Zwolle 😃.

Economisch is Zwolle booming. Verder een uitstekende bijdrage. ;-)

Het laatste punt werd wel tijd overigens.

Reputatie 7
Badge +3

Over buitendienststellingen weet ik minder dan niets eigenlijk. Dat Eindhoven - Den Bosch met bijna overal 4 sporen (in ieder geval tot Boxtel en de al lang bestaande aftakking naar Tilburg) prima te doen is met intercity’s geloof ik ook best.

Wellicht zijn ze bij Vught aan het graven om 'binnenkort’ op heel Ehv-Ht (Den Bosch) geen overwegen meer te hebben? (iemand anders zal vast en zeker een link hebben)

Maar dit dus https://www.bd.nl/vught/41-minuten-per-uur-wachten-in-vught-zijn-de-spoorbomen-altijd-dicht~ac73d22c/ (2017)

Zelfde als Driebergen-Zeist dat heeft ook jaren geduurd maar een verademing nu, voor mensen die niet de helft van de tijd voor gesloten overgangen willen staan (fiets, auto, bus, voetgangers).

Duidelijk is dat de overlast voor Vught groot zal zijn. Spoorwegovergangen worden tijdelijk afgesloten, er komen opslagplaatsen en als het nodig is, wordt ook ’s nachts doorgewerkt. ProRail wil over de diverse onderwerpen graag in gesprek met betrokkenen.

De werkzaamheden bij Vught gaan pas over een jaar of 4-5 van start. Nog steeds grote ruzie over zowel het plan als het bijbehorende geld. De gemeente Vught komt steeds weer met nieuwe, dure eisen waarvoor ze echter niet zelf wil betalen. Daar komt bij dat dit plan gekoppeld is aan de aanleg van de extra boog bij Meteren zodat er meer goederentreinen kunnen rijden. Als die alsnog zou worden afgeblazen omdat er al jaren geen groei is bij het goederenvervoer is het hele plan bij Vught ook niet echt nodig.  

Het verhaal dat de overwegen in Vught 41 minuten per uur gesloten zijn is overigens een broodje aap verhaal. Alleen de overweg in de Loonsebaan (de enige op het gemeenschappelijke traject naar Tilburg en Eindhoven) is ongeveer 20 minuten per uur dicht zo blijkt uit metingen. De overige overwegen komen op 7 tot 14 minuten sluiting per uur. Een gemiddeld stoplicht in Vught staat echter 30 minuten per uur op rood.

De werkzaamheden deze maand hebben nog steeds te maken met de ombouw van de sporen rond Boxtel. Zie https://www.prorail.nl/nieuws/spoorvernieuwing-tilburg-Eindhoven?

Deze werkzaamheden hadden oorspronkelijk gelijk met de ombouw van het emplacement in Boxtel en de ombouw van station Oisterwijk moeten gebeuren. Omdat ProRail en zijn aannemers destijds echter onvoldoende capaciteit hadden moeten die werkzaamheden nu apart worden ingehaald.  

Reageer