Afgelopen twee weken had ik het genoegen voor het eerst met een global pass te reizen: naar Barcelona en terug. Dat viel bar tegen. In Parijs was TGV IOUI naar Barcelona wegens staking in Frankrijk geannuleerd. Dit kon nog worden opgelost met een overboeking op de trein naar Perpignan, en daar op eigen kosten met de Flixbus naar Barcelona. Diep in de nacht kwamen we daar eindelijk aan.
Terug was nog ellendiger. Op de geplande dag, een week later, staakten de Fransen weer. Dus: trein uit Barcelona naar Parijs geannuleerd. Op station van Barcelona was niemand van TGV INOUI te vinden, zij hebben daar ook geen kantoor. Spaanse beambten voelden zich niet verantwoordelijk, want INOUI was een Franse onderneming. Telefonisch contact was niet mogelijk en de chatbox van INOUI gaf alleen voorgeprogrammeerde antwoorden, zonder antwoord op de vraag: wat nu te doen. Uiteindelijk hotel genomen en nieuwe reservering voor volgende dag gemaakt. Kon alleen voor de trein naar Parijs, de aansluitende Thalys naar Rotterdam was al vol. Toch naar Parijs gegaan en dank zij een zeer behulpzame treinchef konden we met het ticket van de vorige dag de Thalys naar Rotterdam nemen, zij het tot Brussel zonder zitplaats.
Afgezien van dit ongenoegen is de niet-opgeloste vraag: als je een normaal ticket heb heb je recht op compensatie bij vertraging/uitvallen de trein. Dit is een percentage van de ticketprijs. Maar hoe zit het bij een interrail global pass van 1 of twee maanden. Het lijkt erop dat die geen recht geven op deze compensatieregeling. Je kunt immers geen ticket met een aankoopprijs overleggen.Of is mijn inschatting onjuist? Wie kan mij meer duidelijkheid verschaffen?