Compensatie extra kosten door uitvallen trein? | NS Community
beantwoord

Compensatie extra kosten door uitvallen trein?

  • 14 September 2022
  • 5 reacties
  • 360 Bekeken

Doordat de internationale nachttrein vanaf Utrecht naar Wenen op 8 september jl. uitviel zijn we voor niets naar Utrecht gereisd. We waren vooraf niet geïnformeerd over de uitval en zagen pas op het perron dat de trein niet reed. Kan ik de extra gemaakte reiskosten naar Utrecht v.v. terugkrijgen?

icon

Beste antwoord door Thom 14 September 2022, 18:54

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Probeert u het bij Nightjet of waar u de reis geboekt heeft. NS heeft haar dienst verricht en u naar Utrecht gebracht. Of en in hoeverre u op de hoogte had kunnen zijn, is lastig te beoordelen. Er was voor 9 september een staking aangekondigd en dat was bekend, mogelijk is dit van invloed geweest.

Beste NS, 

 

Onlangs ontving ik een mail ivm een evenement dat ik bezoek, dat ik er rekening mee moet houden dat er dan minder tot geen treinen rijden op het traject. Dit is niet vanwege stakingen (waarvoor alle begrip als je niet krijgt wat je verdiend), maar wegens de algemene inzet van minder treinen, personeelstekort en uitval door vakantie en ziekte.

Helaas komt iedere branche momenteel met tekorten, en daarom ook alle begrip als we even wat langer moeten wachten of vervangend vervoer moeten regelen. Het is namelijk even wat het is, en ik ga ervan uit dat hier achter de schermen keihard aan gewerkt wordt.

Daarentegen vind ik echter wel dat tegenover een afname van de dienstverlening van de NS, ook wel tijdelijk een lagere prijs voor een treinkaartje mag staan. Totdat de tekorten zijn opgelost en de dienstregeling weer is zoals voorheen. Nu betalen we hetzelfde of meer, terwijl we simpel gezegd minder gebruik van treinen kunnen maken. Nogmaals ik begrijp dat het tekort overmacht is, maar dat betekent niet dat je dan niet tegemoet hoeft te komen! Dit lijkt mij niet meer dan redelijk en had eigenlijk al vanuit eigen beweging (al dan niet met hulp van de overheid) gebeurd moeten zijn naar mijn idee, puur omdat er niet volledig geleverd kan worden (joe vervelend ook). Graag hoor ik hoe de NS hierover denkt. 

 

Met vriendelijke groet, 

Door kapotte bovenleiding tussen Arnhem en Emmerich was het onmogelijk om de ICE te pakken. Ik heb een taxi naar duisburg moeten nemen om de ICE naar Munchen te halen. Krijg ik mijn taxikosten vergoed?

Reputatie 6
Badge +2

Hi Monika

In de meeste gevallen wordt er eerst gekeken naar volgende verbinden en kan jouw ticket daarvoor gewaarmerkt worden. Pas wanneer een latere verbinding geen optie meer is, kun je contact opnemen met de klantenservice voor andere alternatieve zoals een taxi of een hotelovernachting. Als er in jouw geval geen latere verbindingen meer waren, kun je een claim indienen.

Reputatie 7
Badge +3

Door kapotte bovenleiding tussen Arnhem en Emmerich was het onmogelijk om de ICE te pakken. Ik heb een taxi naar duisburg moeten nemen om de ICE naar Munchen te halen. Krijg ik mijn taxikosten vergoed?

Normaal gesproken krijg je geen vergoeding voor een taxi die je zonder overleg hebt genomen. Je had de klantenservice moeten benaderen over welke mogelijkheden er waren. Heb je dat vooraf gedaan?

Reageer