beantwoord

Compensatie extra kosten omdat ik moest omreizen

  • 25 oktober 2015
  • 2 reacties
  • 1197 Bekeken

Op 19 okt reed mijn trein (en vele andere treinen) niet vanwege een persoon op het spoor. Reizigers werd geadviseerd om te reizen. Daardoor heb ik extra kosten gemaakt (naast superveel vertraging). Kan ik op een of andere manier zowel geld terugkrijgen voor de vertraging als geld terug voor de gemaakte extra kosten?
icon

Beste antwoord door Tochjo 25 oktober 2015, 13:54

Bij verstoringen is het aan NS om alternatief vervoer te regelen. Dat kan bijvoorbeeld door reizigers om te laten reizen met andere treinen of door bussen in te zetten. Dat alternatief vervoer is toegankelijk met het vervoerbewijs voor de trein die u had willen nemen. In principe hoeft u zo geen extra kosten te maken om op uw bestemming aan te komen.

Als u met een vertraging van 30 minuten of meer op uw bestemmingsstation van NS aankomt, dan hebt u recht op geld terug bij vertraging (zie ook dit topic voor informatie). Merk op dat claims worden beoordeeld door een computer. Daardoor wordt een claim automatisch afgewezen als u bijvoorbeeld niet op uw werkelijke eindbestemming hebt uitgecheckt, maar op het station vanaf waar u alternatief vervoer hebt gebruikt. De computer constateert dan op die reis geen vertraging en weet niet dat u verder wilde reizen. In zo'n geval kunt u het beste direct contact opnemen met de klantenservice en uw situatie toelichten.

NS vergoedt in principe geen kosten die door reizigers gemaakt worden als zij zelfstandig voor alternatief vervoer kiezen, bijvoorbeeld een lijnbus of een taxi. Reizigers moeten namelijk wachten op het alternatieve vervoer dat NS zelf regelt en kunnen eventueel achteraf een beroep doen op de regeling geld terug bij vertraging. Ook is NS niet aansprakelijk voor vervolgschade die ontstaat door vertraging of uitval van treinen, zoals de kosten voor een gemiste afspraak of het omboeken van een gemiste vlucht.

Het kan zijn dat u vanwege de vertraging uw reis niet bij NS hebt voortgezet. In artikel 6.1 van de Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS) worden de mogelijkheden beschreven die reizigers hebben als redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging meer dan zestig minuten zal zijn. Feitelijk zijn er twee mogelijkheden: u kunt het geld terugkrijgen voor de al gemaakte reiskosten, of een nieuw vervoerbewijs krijgen om dezelfde reis op een andere dag te maken. Voor een vergoeding op basis van dit artikel is geen formulier beschikbaar. U moet daarvoor direct contact opnemen met de klantenservice en uw situatie toelichten. Als u op deze manier de gemaakte reiskosten terugvraagt, kunt u geen beroep meer doen op de regeling geld terug bij vertraging.

In sommige gevallen wil NS uit coulance weleens een vergoeding uitkeren in situaties die niet onder een van voorgenoemde regelingen vallen. Op basis van uw bericht is niet aan te geven of u daarvoor in aanmerking komt. Ook daarvoor zult u dus direct contact op moeten nemen met de klantenservice en uw situatie toelichten.

Contact opnemen met de klantenservice gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (zie de link Live chat op www.ns.nl/contact), te e-mailen (zeg e-mail tegen Eva en volg de instructies) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.
Bekijk origineel

2 reacties

Badge +3
Bij verstoringen is het aan NS om alternatief vervoer te regelen. Dat kan bijvoorbeeld door reizigers om te laten reizen met andere treinen of door bussen in te zetten. Dat alternatief vervoer is toegankelijk met het vervoerbewijs voor de trein die u had willen nemen. In principe hoeft u zo geen extra kosten te maken om op uw bestemming aan te komen.

Als u met een vertraging van 30 minuten of meer op uw bestemmingsstation van NS aankomt, dan hebt u recht op geld terug bij vertraging (zie ook dit topic voor informatie). Merk op dat claims worden beoordeeld door een computer. Daardoor wordt een claim automatisch afgewezen als u bijvoorbeeld niet op uw werkelijke eindbestemming hebt uitgecheckt, maar op het station vanaf waar u alternatief vervoer hebt gebruikt. De computer constateert dan op die reis geen vertraging en weet niet dat u verder wilde reizen. In zo'n geval kunt u het beste direct contact opnemen met de klantenservice en uw situatie toelichten.

NS vergoedt in principe geen kosten die door reizigers gemaakt worden als zij zelfstandig voor alternatief vervoer kiezen, bijvoorbeeld een lijnbus of een taxi. Reizigers moeten namelijk wachten op het alternatieve vervoer dat NS zelf regelt en kunnen eventueel achteraf een beroep doen op de regeling geld terug bij vertraging. Ook is NS niet aansprakelijk voor vervolgschade die ontstaat door vertraging of uitval van treinen, zoals de kosten voor een gemiste afspraak of het omboeken van een gemiste vlucht.

Het kan zijn dat u vanwege de vertraging uw reis niet bij NS hebt voortgezet. In artikel 6.1 van de Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS) worden de mogelijkheden beschreven die reizigers hebben als redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging meer dan zestig minuten zal zijn. Feitelijk zijn er twee mogelijkheden: u kunt het geld terugkrijgen voor de al gemaakte reiskosten, of een nieuw vervoerbewijs krijgen om dezelfde reis op een andere dag te maken. Voor een vergoeding op basis van dit artikel is geen formulier beschikbaar. U moet daarvoor direct contact opnemen met de klantenservice en uw situatie toelichten. Als u op deze manier de gemaakte reiskosten terugvraagt, kunt u geen beroep meer doen op de regeling geld terug bij vertraging.

In sommige gevallen wil NS uit coulance weleens een vergoeding uitkeren in situaties die niet onder een van voorgenoemde regelingen vallen. Op basis van uw bericht is niet aan te geven of u daarvoor in aanmerking komt. Ook daarvoor zult u dus direct contact op moeten nemen met de klantenservice en uw situatie toelichten.

Contact opnemen met de klantenservice gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (zie de link Live chat op www.ns.nl/contact), te e-mailen (zeg e-mail tegen Eva en volg de instructies) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.
Kosten voor alternatief vervoer worden niet vergoed, maar extra kosten gemaakt bij de NS omdat de NS bijvoorbeeld vergeten is poortjes open te stellen indien u bij het omreizen door de poortjes moet bijvoorbeeld zoals op het station Hilversum worden natuurlijk wel vergoed.

Voor deze kosten kunt u ook het beste contact opnemen met de klantenservice zoals Tochjo al aangeeft.

Reageer