beantwoord

compensatie reizen door staking

  • 28 August 2022
  • 15 reacties
  • 4488 Bekeken

Worden de gemiste reizen door de staking gecompenseerd? Ik meende iets gelezen te hebben over  euro, klopt dat?

icon

Beste antwoord door Momo 28 August 2022, 11:03

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Voor vergoedingen vanwege de staking zie de informatie op https://www.ns.nl/uitgelicht/interessant-voor-u/vergoeding-staking.html

heeft de NS ook een vergoedingsregeling voor de gevolgschade van de stakingsactie? Ik heb een maand geleden een ticket berlijn geboekt en -uiteraard - mijn overnachtingen. De schade die ik lijd doordat de NS op vrijdag staakt bestaat uit een reis die niet door kan gaan, inhoudende: vervoer op dag 1 (8 sept) van A naar B met hotelovernachting (kosten 80 euro), om vanuit B op dag 2 naar Berlijn te reizen, ticket heen en terug 150 euro. Daar heb ik drie overnachtingen die ik niet meer kan annuleren van 339 euro.

en NS heeft een standaardvergoeding van 25 euro? Dat staat niet in verhouding tot de schade die ik heb. Ik kon hier niet op anticiperen, aangezien de NS alleen in de Randstad zou staken en ik mij daar niet bevind op 9 sept. De reis verplaatsen is onmogelijk omdat ik dan in de volgende stakingsronde van NS terechtkom op 13 september. heen en weer op 1 dag is niet echt reeel.

Ik ben benieuwd hoe NS denkt dat dit een positief effect heeft op het treinbeleid. De NS is onbetrouwbaar geworden als er niet gestaakt wordt (personeelstekort, werkzaamheden, vertragingen, aanpassingen en toch verhogen ze de prijzen) en jaagt mensen de auto in. De klant is hier de dupe van, niet de grote baas.

Er zij namelijk ook mensen ZoNder Rijbewijs! denk aan jongeren, ouderen, slechtzienden, beperkten of gewoon: mensen die geen auto kunnen betalen of om andere redenen geen rijbewijs hebben. 

Het is vrij arrogant om als vervoerder - een primaire voorziening! - te zeggen mensen zoek het uit, neem de auto of stel uw reis uit. 

 

Ja staken is een goed recht maar in plaats van de schade neer te leggen bij de klanten zou het personeel beter samen kunnen werken met de klanten, bijvoorbeeld op het malieveld of zet de poortjes een dag open. Samen sta je sterker.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

@kaatje61280 : gevolgschade is uitdrukkelijk uitgesloten.

bijvoorbeeld op het malieveld of zet de poortjes een dag open

U moet natuurlijk primair bij de vakbonden gaan klagen, die staken om de haverklap. De poortjes open zetten is wettelijk verboden, dat zou volgens de rechter neerkomen op diefstal van de werkgever want staken op kosten van de werkgever is niet toegestaan. . 

@Henkpeetersen Op welke grond is dat?

@tamzin: het zou vooral fijn zijn als er publieksvriendelijke acties worden gehouden

@tamzin: het zou vooral fijn zijn als er publieksvriendelijke acties worden gehouden

De vakbonden willen juist zoveel mogelijk reizigers duperen om de stakingen een zo groot effect te laten hebben. Dat is ook de reden dat ze bijv. niet in het weekend staken, dat dupeert te weinig mensen. 

@Henkpeetersen Op welke grond is dat?

Dat is wettelijk expliciet zo geregeld. 

Reputatie 7
Badge +1

@Henkpeetersen Op welke grond is dat?

Staat ergens in de Algemene Voorwaarden. Zijn hier op het forum al veel meer topics over geweest o.a. met gemiste vluchten. Dus nee geen gevolgschade.

 

U kunt morgen richting Bad Bentheim reizen en dan morgenochtend aldaar de trein naar Berlijn nemen.

dank voor het meedenken, maar ik heb arbeidsverplichtingen die niet kunnen wijken. plannen kunnen niet zomaar omgezet worden. de staking heeft dus meer gevolgen dan gedacht. 

Ik reageer even omdat ik in exact dezelfde situatie zit. Ticket bij Deutsche Bahn geboekt en hotelovernachting bij Tui. Verzekering en Tui wijzen naar de NS, en de NS vergoed alleen als je bij hun geboekt hebt. Het voelt heel vreemd en oneerlijk dat ik kan fluiten naar m'n centen. Ik ben ook echt voor deze staking, maar dit kan niet de bedoeling zijn.. 

Reputatie 7
Badge +3

@kaatje61280 en @Floor1980  het beste kunnen jullie een beroep doen op de reis-en annuleringsverzekering. Tenminste als die afgesloten is. Anders helaas, dan kun je alleen €25 claimen als vergoeding voor alternatief vervoer op 9 september j.l.. Overnachtingskosten worden niet vergoed. Reiskosten voor of na de stakingsdag worden ook niet vergoed.

Bedankt voor je reactie MoDe, helaas wordt er volgens mijn reisverzekering niets vergoed omdat dit valt onder overmacht. Valt ook niet onder annuleringsverzekering. 

Bedankt voor je reactie MoDe, helaas wordt er volgens mijn reisverzekering niets vergoed omdat dit valt onder overmacht. Valt ook niet onder annuleringsverzekering. 

Ik ben bang dat de strop dan voor eigen rekening is zoals altijd bij overmacht.

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt voor je reactie MoDe, helaas wordt er volgens mijn reisverzekering niets vergoed omdat dit valt onder overmacht. Valt ook niet onder annuleringsverzekering. 

Wat jammer. Vorig jaar kreeg ik via mijn annuleringsverzekering een dag vergoed, omdat mijn aansluitende vlucht niet kon landen vanwege de wind en ik daardoor een dag later op bestemming kwam. 

Reageer