Contact klachten afdeling? | NS Community
beantwoord

Contact klachten afdeling?


Ik heb zojuist even contact gehad met een medewerker van de NS. Blijkt dat de afhandeling van klachten nu meer dan 8 weken duurt (in de bevestiging staat 5 werkdagen). Mijn klacht gaat over compensatie voor een geannuleerde ICE (waar ik geen gebruik van heb kunnen maken) en enorme vertraging(en) met de ICE. Ik reis vaak met NSinternational en ik heb erg vaak last van vertragingen, geannuleerde treinen en helaas nog meer problemen. Hier heb ik in het verleden al vrij vaak coulance voor gekregen in de vorm van restitutie en kortingscode vanwege alle problemen.

Ik vind het zorgwekkend, frustrerend en teleurstellend dat het tot 8 weken duurt totdat je hier wat van hoort. Ondertussen wordt natuurlijk wel netjes mijn abonnementsgeld afgeschreven (die ik naast de internationale tickets ook nog heb). 

Helaas kon ik niemand anders spreken hierover en de medewerker bleef zich vast houden aan het beleid. Ik snap dat iemand zich aan de regels moet houden en ook maar een klein onderdeel in de schakel is, maar vanwege het feit dat ik zoveel issue’s heb met de ICE denk ik dat dit misschien even wat extra aandacht vergt. Dat leek mij gezien de omstandigheden niet onredelijk.

Misschien is er toch iets mogelijk via dit forum, ik hoop het. Ik zou het netjes vinden als iemand vanuit de NS mij even belt hierover.

 

icon

Beste antwoord door MoDe 3 June 2022, 12:43

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Jou bellen gaat niet via deze reizigers-helpen-reizigerscommunity. Wij kunnen hier niet bij klantgegevens.

Je mag blij zijn dat je nog een terugkoppeling krijgt van jouw klachten, bij de meeste klachten is er geen terugkoppeling  en weet niemand of en wat er met een klacht gebeurt.

Bedankt voor je bericht. Het is opmerkelijk dat niemand bij de NS hier even contact over kan opnemen. Een klacht indienen is de enige mogelijkheid die je hebt als je compensatie wil voor een geannuleerde of vertraagde reis met NS International. En daar moet ik dan maar blij mee zijn? Naast het feit dat die treinen worden geannuleerd en vertraging hebben en ik weer uren onderweg ben? Aparte beredenering vanuit het perspectief van een klant.









 

Reputatie 7
Badge +3

Het is natuurlijk niet wenselijk dat een afhandeling van een klacht zo lang duurt maar iedereen zal gewoon op zijn beurt moeten wachten. U vind blijkbaar dat u, omdat u vaker issue's heeft, voorrang heeft. Van wat ik begrijp is het momenteel erg druk bij de klantenservice wat tot gevolg heeft dat de afhandeling van dit soort klachten langer kan duren. Dat geldt voor iedereen. Mogelijk heeft het nog te maken met de afhandeling van de 3 april klachten / compensaties.

Ook is het volkomen logisch dat uw abonnementsgeld afgeschreven wordt, u heeft een abonnement en daar moet voor betaald worden, dat staat los van eventuele terugbetalingen voor uw ICE reis. Wanneer u momenteel geen gebruik maakt van uw abonnement kunt u het opzeggen of indien het een Flex abonnement is wijzigen naar Flex Basis, dan betaalt u niet voor het abonnement. 

Reputatie 7
Badge +4

U reageert hier op een forum waar reizigers elkaar helpen. Reiziger kunnen niet bij uw persoonlijke klantgegevens. Uw compensatie zal moeten komen van NSInternational als u daar recht op heeft, en dat kan iets anders zijn dan wat u vindt. Het is ook niet zo dat bij alle ongemak maar een vergoeding wordt gegeven. 

Een klacht indienen is inmiddels ook aan woordinflatie onderhevig. Helaas zijn heel veel klachten ook niet serieus te nemen en daar lijden de mensen die wel een terechte klacht hebben helaas onder. Een klacht maakt ook geen enkele indruk meer. 

Uw klacht wordt hier op dit reizigersforum niet verder overgenomen en contact met NSInternational is de enige optie om aan compensatie te komen als u aan de regels ervoor voldoet.

Bedankt voor je bericht. Het is opmerkelijk dat niemand bij de NS hier even contact over kan opnemen. Een klacht indienen is de enige mogelijkheid die je hebt als je compensatie wil voor een geannuleerde of vertraagde reis met NS International. En daar moet ik dan maar blij mee zijn? Naast het feit dat die treinen worden geannuleerd en vertraging hebben en ik weer uren onderweg ben? Aparte beredenering vanuit het perspectief van een klant.
 

Als je denkt dat een telefoontje deze problemen voor je oplost dan zal het een hele teleurstelling zijn voor u dat dat telefoontje er niets aan gaat veranderen.

Dus ja, klacht indienen en afwachten of er compensatie wordt geboden en die accepteren is het enige wat je kunt.

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden. Ik dacht dat er soms ook contact opgenomen wordt door NS medewerkers in het verleden via dit forum. Overigens vind ik niet dat ik perse voorrang heb, ik vind 2 maanden wachten op een reactie op compensatie (voor een niet gebruikt ticket) wel erg lang. De NS bespaart lijkt het, net als het materiaal (inzet) ook op personeel. Jammer dat klanten daar de dupe van zijn, naast het feit dat ik constant te maken heb met geannuleerde en vertraagde treinen. 

Goed, ik ga verder wachten en teleurgesteld zijn ;-) Prettige dag iedereen.





 





 

Reputatie 7
Badge +1

Als je als gemeld vooral ICE benut-en dus logischerwijs vooral met DB in DE reist (waar ik nu ook zit-met gister ook ruim 2 st. Verspaetung-diesmal Entgleisung-dan zal je beter af zijn door een KUndenkonto bij bahn.de te maken en BanhBonus of zelfs BahnCard te bestellen. Niet dat dat gezien de vele idem dito teleurgestelde klachtenmakers op community.bahn daar veel vlotter gaat, maar de ´´Fahrgastrechte´ worden er beter bewaakt. En je kan nogal eens lagere prijzen scoren.

Elke maand zakt het ´PÜnktlichkeitsgehalt´ van vooral ICE naar verder treurige dieptes-vorige maand tot onder de 70%. Voor die INTern. ICE naar BE/NL zijn er te veel stuk/te weinig rijbereid dus uitval+etc. zal nog wel wat jaartjes andauern.

Reputatie 7
Badge +3

2 maanden wachten op een reactie is ook erg lang, dat zou niet zo moeten maar helaas is de situatie nu wel zo. En ook NS heeft te maken met personeelstekorten. En ja, daar zijn klanten de dupe van, is helaas ook niet anders. Ik zou het liever ook anders zien. 

Als je als gemeld vooral ICE benut-en dus logischerwijs vooral met DB in DE reist (waar ik nu ook zit-met gister ook ruim 2 st. Verspaetung-diesmal Entgleisung-dan zal je beter af zijn door een KUndenkonto bij bahn.de te maken en BanhBonus of zelfs BahnCard te bestellen. Niet dat dat gezien de vele idem dito teleurgestelde klachtenmakers op community.bahn daar veel vlotter gaat, maar de ´´Fahrgastrechte´ worden er beter bewaakt. En je kan nogal eens lagere prijzen scoren.

Elke maand zakt het ´PÜnktlichkeitsgehalt´ van vooral ICE naar verder treurige dieptes-vorige maand tot onder de 70%. Voor die INTern. ICE naar BE/NL zijn er te veel stuk/te weinig rijbereid dus uitval+etc. zal nog wel wat jaartjes andauern.

Bedankt voor je bericht Bahhnrider. Mijn vriendin besteld haar ticket vaak bij bahn.de maar het is daar vrij lastig om enige compensatie te krijgen geloof ik. Ook eisen ze vaak een geschreven bericht van de conducteur. Het lijkt erop alsof ze het extra moeilijk maken om compensatie te krijgen. Wat dat betreft is NS wel ‘’ietsje beter’’. Ook omdat ik mijn tickets via NSinternational bestel kan ik geen claim leggen bij bahn.de helaas. Wat is jou ervaring hier mee als ik vragen mag?

Ik rijd al ongeveer 3.5 jaar naar keulen, ongeveer elke maand. De keren dat de ICE echt op tijd was kan ik op twee handen tellen. Elke goederen/stop/lokale trein krijgt voorrang en de ICE mag weer wachten. Ook worden geplande ICE ritten om de haverklap zonder enige kennsigeving geannuleerd en je mag het vervolgens zelf uitzoeken. En dat terwijl de tickets maar duurder en duurder worden. Ik heb een Dal Vrij abonnement in nederland en jou zou korting moeten krijgen in nederland als je boekt. Die korting in nederland krijg je ook opeens niet meer als je met NS international boekt (dus ik boek tickets vanaf de grens en reis in nederland gewoon met mijn dal vrij - dit is mij notabene aangeraden door een medewerker van NS international :-)

2 maanden wachten op een reactie is ook erg lang, dat zou niet zo moeten maar helaas is de situatie nu wel zo. En ook NS heeft te maken met personeelstekorten. En ja, daar zijn klanten de dupe van, is helaas ook niet anders. Ik zou het liever ook anders zien. 

Het is wat het is. In ieder geval bedankt voor je begrip en reactie! 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb een Dal Vrij abonnement in nederland en jou zou korting moeten krijgen in nederland als je boekt. Die korting in nederland krijg je ook opeens niet meer als je met NS international boekt (dus ik boek tickets vanaf de grens en rijs in nederland gewoon met mijn dal vrij - dit is mij notabene aangeraden door een medewerker van NS international :-)

Je kunt bij een internationaal ticket toch aangeven dat je 100% korting in Nederland hebt? Dan hoef je zelfs niet meer met je Dal Vrij in- en uit te checken. Alleen je ov-chipkaart meenemen om je korting te kunnen bewijzen.

Ik heb een Dal Vrij abonnement in nederland en jou zou korting moeten krijgen in nederland als je boekt. Die korting in nederland krijg je ook opeens niet meer als je met NS international boekt (dus ik boek tickets vanaf de grens en rijs in nederland gewoon met mijn dal vrij - dit is mij notabene aangeraden door een medewerker van NS international :-)

Je kunt bij een internationaal ticket toch aangeven dat je 100% korting in Nederland hebt? Dan hoef je zelfs niet meer met je Dal Vrij in- en uit te checken. Alleen je ov-chipkaart meenemen om je korting te kunnen bewijzen.

Dat klopt inderdaad en voorheen was dat zo. Maar als je nu een ticket boekt van bijv uit Amsterdam naar Keulen met 100% korting in nederland, dan is dat ticket vele malen duurder als je vanaf Arnhem naar Keulen boekt. Ik heb NS international hierover gebeld en kennelijk is dit een beleid van DB Bahn en heeft te maken met het type ticket.

Dus dan maar met de ICE tot de grens met mijn dal vrij, en vanaf de grens een kaartje. Dat mag dus ook.

Reputatie 7
Badge +4

Geen wonder dat uw claims worden afgewezen. Vanaf Arnhem een kaartje lijkt me verstandiger. Interrail is wel geldig vanaf de grens en daarvoor bestaat een constructie met afgekocht reisrecht in Nederland.

Van wat ik begrijp is het momenteel erg druk bij de klantenservice wat tot gevolg heeft dat de afhandeling van dit soort klachten langer kan duren. 

Het verhaal dat het bij de klantenservice erg druk is horen we al jaren. Je zou haast gaan denken dat de afdeling klantenservice gewoon te klein is.

Geen wonder dat uw claims worden afgewezen. Vanaf Arnhem een kaartje lijkt me verstandiger. Interrail is wel geldig vanaf de grens en daarvoor bestaat een constructie met afgekocht reisrecht in Nederland.

Ik heb nergens gezegd dat mijn claims worden afgewezen, ik heb alleen gezegd dat het lang duurt voordat ik reactie krijg op mijn compensatieverzoeken. Ik krijg altijd als ik vertraging of een annulering heb compensatie van NS international. En overigens, tot kort boekte ik wel altijd het volle traject. De verandering dat die 100% korting in nederland niet meer werkt is pas sinds een paar weken.

Interrail is voor als je op reis wilt gaan. Niet als je regulier een traject reist. 


 

Ik heb een Dal Vrij abonnement in nederland en jou zou korting moeten krijgen in nederland als je boekt. Die korting in nederland krijg je ook opeens niet meer als je met NS international boekt (dus ik boek tickets vanaf de grens en rijs in nederland gewoon met mijn dal vrij - dit is mij notabene aangeraden door een medewerker van NS international :-)

Je kunt bij een internationaal ticket toch aangeven dat je 100% korting in Nederland hebt? Dan hoef je zelfs niet meer met je Dal Vrij in- en uit te checken. Alleen je ov-chipkaart meenemen om je korting te kunnen bewijzen.

Dat klopt inderdaad en voorheen was dat zo. Maar als je nu een ticket boekt van bijv uit Amsterdam naar Keulen met 100% korting in nederland, dan is dat ticket vele malen duurder als je vanaf Arnhem naar Keulen boekt. Ik heb NS international hierover gebeld en kennelijk is dit een beleid van DB Bahn en heeft te maken met het type ticket.

Als u tickets boekt tegen (super)sparpreis krijgt u op het Nederlandse traject geen verdere korting op basis van een NS abonnement. Dat komt omdat er op deze tickets al een flinke korting zit.

Van wat ik begrijp is het momenteel erg druk bij de klantenservice wat tot gevolg heeft dat de afhandeling van dit soort klachten langer kan duren. . 

Het verhaal dat het bij de klantenservice erg druk is horen we al jaren. Je zou haast gaan denken dat de afdeling klantenservice gewoon te klein is.

Het woord ‘’Kostenbesparing’’ komt in me op :-)

Ik heb een Dal Vrij abonnement in nederland en jou zou korting moeten krijgen in nederland als je boekt. Die korting in nederland krijg je ook opeens niet meer als je met NS international boekt (dus ik boek tickets vanaf de grens en rijs in nederland gewoon met mijn dal vrij - dit is mij notabene aangeraden door een medewerker van NS international :-)

Je kunt bij een internationaal ticket toch aangeven dat je 100% korting in Nederland hebt? Dan hoef je zelfs niet meer met je Dal Vrij in- en uit te checken. Alleen je ov-chipkaart meenemen om je korting te kunnen bewijzen.

Dat klopt inderdaad en voorheen was dat zo. Maar als je nu een ticket boekt van bijv uit Amsterdam naar Keulen met 100% korting in nederland, dan is dat ticket vele malen duurder als je vanaf Arnhem naar Keulen boekt. Ik heb NS international hierover gebeld en kennelijk is dit een beleid van DB Bahn en heeft te maken met het type ticket.

Als u tickets boekt tegen (super)sparpreis krijgt u op het Nederlandse traject geen verdere korting op basis van een NS abonnement. Dat komt omdat er op deze tickets al een flinke korting zit.

Nou dat valt erg tegen, die ‘’flinke’’ korting. Het is namelijk bijna dezelfde prijs als voorheen toen die 100% korting nog welk kon.

Dus ja, dan maar vanaf de grens boeken en dat is ook precies wat NS international mij aanraadde om te doen.

Reputatie 7
Badge +3

Van wat ik begrijp is het momenteel erg druk bij de klantenservice wat tot gevolg heeft dat de afhandeling van dit soort klachten langer kan duren. . 

Het verhaal dat het bij de klantenservice erg druk is horen we al jaren. Je zou haast gaan denken dat de afdeling klantenservice gewoon te klein is.

Denk NS waarschijnlijk zelf ook, ik zie namelijk als ik zoek op vacature NS klantenservice bij meerdere uitzendburo's en bij NS zelf vacatures uit staan. En de huidige drukte met dit soort lange wachttijden is meen ik van de laatste 2 a 3 maanden. Maar met de huidige personeelstekorten zijn die vacatures waarschijnlijk lastig te vervullen. 

Van wat ik begrijp is het momenteel erg druk bij de klantenservice wat tot gevolg heeft dat de afhandeling van dit soort klachten langer kan duren. . 

Het verhaal dat het bij de klantenservice erg druk is horen we al jaren. Je zou haast gaan denken dat de afdeling klantenservice gewoon te klein is.

Denk NS waarschijnlijk zelf ook, ik zie namelijk als ik zoek op vacature NS klantenservice bij meerdere uitzendburo's en bij NS zelf vacatures uit staan. En de huidige drukte met dit soort lange wachttijden is meen ik van de laatste 2 a 3 maanden. Maar met de huidige personeelstekorten zijn die vacatures waarschijnlijk lastig te vervullen. 

Uit mijn ervaring is het wachten op reactie voor mijn verzoeken de laatste jaren alleen maar langer en langer geworden en niet iets van de laatste paar maanden. Eerst kreeg ik reactie binnen twee weken, en dat werd telkens langer. Dit is nu schat ik zo’n twee jaar aan de gang dat het telkens wat langer duurt, tot nu zelfs dus 8 weken. 
 

 

Reputatie 7
Badge +1

Als u tickets boekt tegen (super)sparpreis krijgt u op het Nederlandse traject geen verdere korting op basis van een NS abonnement. Dat komt omdat er op deze tickets al een flinke korting zit.

Nou dat valt erg tegen, die ‘’flinke’’ korting. Het is namelijk bijna dezelfde prijs als voorheen toen die 100% korting nog welk kon.

Dus ja, dan maar vanaf de grens boeken en dat is ook precies wat NS international mij aanraadde om te doen.

Ik zou gewoon vanaf Arnhem boeken en niet inchecken. Met een kaartje vanaf de grens gaat dat immers ook. 100% korting richting Duitsland is alleen mogelijk op Flexpreis-tickets. Op de Sparpreis gaat dat al minstens een jaar of 10 niet meer (toen dat nog retours met 25 of 50% korting waren).

Reputatie 7
Badge +1

Bedankt voor je bericht Bahhnrider. Mijn vriendin besteld haar ticket vaak bij bahn.de maar het is daar vrij lastig om enige compensatie te krijgen geloof ik.

Dat is niet mijn ervaring.

Ook eisen ze vaak een geschreven bericht van de conducteur.

Voor compensatie na uitval of vertraging is dat niet nodig, tenzij je direct aan het DB-loket de compensatie wilt krijgen.

Reageer