beantwoord

Dalvrij reizen en vertraging

Stel je neemt normaal gesproken de trein van half 7 en dus rijd je dalvrij. Maar er is storing dus ga je de trein nenen van 7 uur. Krijg je dan je geld terug als je een half uur later en dus in de spits incheckt? Want anders moet je op het station heel lang wachten.
icon

Beste antwoord door wiskunde123 24 juni 2016, 07:45

Beste RKY19,

Je krijgt alleen geld terug als je op tijd bent ingecheckt en de vertraagde trein had kunnen halen. De incheck van je reis is bepalend voor je tarief. De geld terug bij vertraging regeling kijkt naar het moment van inchecken en de snelste reismogelijkheid die je had kunnen nemen. Op het moment dat je zelf besluit later te vertrekken is de vertraging dus voor eigen rekening.
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 3
Beste RKY19,

Je krijgt alleen geld terug als je op tijd bent ingecheckt en de vertraagde trein had kunnen halen. De incheck van je reis is bepalend voor je tarief. De geld terug bij vertraging regeling kijkt naar het moment van inchecken en de snelste reismogelijkheid die je had kunnen nemen. Op het moment dat je zelf besluit later te vertrekken is de vertraging dus voor eigen rekening.
Misschien heb ik het verkeerd verwoord. Want eigenlijk was het geen vertraging. Mijn aansluiting reed helemaal niet dus ik moest sowieso langer dan een half uur wachten als ik de trein van half 7 had genomen. Mag ik dan niet de trein van 7 uur nemen als de storing vantevoren bekend is?
Reputatie 3
Beste RKY19,

Zelf heb ik ook een DalVrij, dus ik snap je vraag en het antwoord blijft helaas hetzelfde;) De NS kan namelijk niet zien welke trein je van plan was om te nemen. Alleen als je daadwerkelijk bent ingecheckt tijdens het wachten telt je vertraging mee voor de regeling.
Reputatie 7
In principe kom je op het station om half 7 dus, check je in en zie je dat je trein niet rijd. Dan ben je al ingecheckt voor de daluren en kun je gewoon de trein van 7u nemen, aangezien je niet uit en opnieuw incheckt. Dus ik denk niet dat je hiervoor geld terug kan krijgen.
Stel je neemt normaal gesproken de trein van half 7 en dus rijd je dalvrij. Maar er is storing dus ga je de trein nenen van 7 uur. Krijg je dan je geld terug als je een half uur later en dus in de spits incheckt? Want anders moet je op het station heel lang wachten.
Je krijgt geen geld terug, als je pas om 7 uur incheckt ipv half zeven.
(want er is dan geen sprake van een vertraging van 30 minuten of meer)
Ik kreeg toen ik thuis was al een melding van de reisplanner app dat er een storing was. Dus ik was niet op het station toen ik er achter kwam. Vandaar ook mijn vraag. Ik heb vandaag op het station moeten wachten puur om eerder in te kunnen checken. Terwijl ik bij voorbaat al wist dat ik die trein niet kon nemen, want die reed niet.
Ik bedoelde ook geen geld terug bij vertraging maar ik reis dan in de spits en niet in de daluren. Zou dat niet vergoed worden als ik thuis had gewacht en niet op het station?
Reputatie 4
Door middel van inchecken registreer je dat je op een station bent en (voornemens bent om binnen 30 minuten weg te reizen). Vanuit huis kun je geen aanspraak maken op een vergoeding voor een trein die niet gaat rijden.

Zou helemaal mooi worden :S
Reputatie 7
Badge +4
Bedenk overigens dat de vergoeding voor GTBV voor een Dalvrij-reiziger uitermate laag is. 1/36e van 99 euro is Euro 2,75 bij een half uur vertraging.

http://www.ns.nl/binaries/_ht_1453303941416/content/assets/ns-nl/klantenservice/tabel-geld-terug-bij-vertraging-jan2016.pdf
Kunnen ze dat niet opmaken uit je reis historie? Ik neem altijd dezelfde trein. Zoals ik al zei, het ging me bij deze vraag niet zozeer om geld terug bij vertraging maar het later inchecken dan de daluren omdat je trein of aansluiting niet rijdt.
Kunnen ze dat niet opmaken uit je reis historie? Ik neem altijd dezelfde trein. Zoals ik al zei, het ging me bij deze vraag niet zozeer om geld terug bij vertraging maar het later inchecken dan de daluren omdat je trein of aansluiting niet rijdt.

Wanneer je inderdaad altijd dezelfde trein neemt (en dus vlak voor 06::30 uur incheck,
maar je besluit nu om pas later naar het station te gaan (er valt een trein uit) dan
zou je mogelijk uit coulance een deel van de ritprijs kunnen terugvragen.

Interessant vraagstuk zou echter zijn:
Wanneer een reiziger besluit om op grond van een (plotselinge) verstoring
pas besluit om later naar het station te gaan (stel 60 minuten later), en dan pas incheckt,
kom je dan in aanmerking voor een volledige compensatie van je reiskosten?
Dat is eigenlijk mijn vraag ook michiel. Ik reis normaal gesproken om half 7. En dus 'gratis'. En toen ik een melding kreeg dacht ik van waarom zou ik op het station moeten wachten nu ik nog thuis ben. Maar ik heb de poging alsnog niet gewaagd omdat het een dure grap zou worden als het niet vergoed zou worden.
Reputatie 7
Badge +4
Als je niet voor 6.35 incheckt, betaal je vol tarief en dat lijkt me niet te veranderen op grond van een dergelijke casus.
Waarom niet ? Vroeger zou je wel GTBV hebben gekregen voor een dergelijk geval en als iemand hetzelfde reispatroon zou hebben is het ook nog min of meer te bewijzen dat de intentie wel degelijk was om op dat tijdstip te reizen.

Een goed voorbeeld weer voor wie de OV Chipkaart nu bedoeld is, niet de reiziger.
Reputatie 7
Badge +4
Men zou iets uit coulance kunnen doen in een incidenteel geval. Ik zou daar nog niet eens moeite mee hebben ook maar als het een recht wordt dan is het nogal lek. Persoonlijk hou ik wel van een wat strakke regelgeving met ruimte dan wel coulance voor mensen die tussen wal en schip raken. Echter kansen op fraude scheppen, lijkt me niet verstandig.

Reageer