beantwoord

De wondere wereld van een NS claim

• 11 oktober 2019
  • 11 reacties
  • 242 Bekeken

Beste,
Op 2 oktober probeerde ik met mijn flexabonnement de trein van 9.45 van Best naar Den Bosch te komen. Er was een seinstoring oid bij Den Bosch en men werd naar Tilburg gestuurd om daar de trein naar Zwolle te nemen, die stopt ook in Den Bosch.
In Tilburg aangekomen bleek daar ook alle treinverkeer richting Den Bosch stilgelegd en werd men teruggestuurd naar Boxtel om daar vervangend vervoer te nemen.
In de trein naar Boxtel las ik op de app dat de eerste vervangende bus die ik kon halen, rond half 12 zou vertrekken; het tijdstip van mijn afspraak was toen al lang verstreken dus ben ik teruggereisd naar Best.
Voor dit reisje brengt de NS mij 20 euro in rekening, dus ik heb een claim ingediend en aangegeven dat ik mijn reisdoel niet heb bereikt.
Vervolgens krijg ik een bevestigingsmail waarin werd aangegeven dat ik geclaimd heb dat ik een vertraging had van 60+ minuten en nu ik bij 'mijn ns' bij mijn claims kijk, zie ik dat de vertraging inmiddels is teruggebracht naar 30 tot 59 minuten. Dit vind ik geen normale gang van zaken; ik heb mijn reisdoel gewoonweg niet bereikt en dat was niet mijn fout maar die van een treinstoring en gebrekkige omleidingen op advies van de NS.
icon

Beste antwoord door Rizana NS 11 oktober 2019, 13:38

Jammer dat je je reis niet tijdig kon afmaken. Ben je tussentijds uitgecheckt op een ander station? Of ben je in- en later uitgecheckt in Best? Want dan is het instaptarief ingehouden.
Ik kan dat vanaf hier niet zien, daarom kan je hiervoor het beste contact opnemen met onze Klantenservice. Dan kan mijn collega jouw kaartgegevens erbij pakken en zo de situatie in beeld brengen.

Als je het niet eens bent met de claim, dan kan je als reactie op de mail in bezwaar gaan. Kan je voor nu verder, denk je?
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge
De claim is automatisch afgewezen door het systeem.
Gewoon reageren op de mail met uw verhaal, dan wordt deze handmatig behandeld.
Laat je nog weten of het gelukt is ?
Jammer dat je je reis niet tijdig kon afmaken. Ben je tussentijds uitgecheckt op een ander station? Of ben je in- en later uitgecheckt in Best? Want dan is het instaptarief ingehouden.
Ik kan dat vanaf hier niet zien, daarom kan je hiervoor het beste contact opnemen met onze Klantenservice. Dan kan mijn collega jouw kaartgegevens erbij pakken en zo de situatie in beeld brengen.

Als je het niet eens bent met de claim, dan kan je als reactie op de mail in bezwaar gaan. Kan je voor nu verder, denk je?
Dank, ik bel momenteel met de klantenservice, ik laat weten wat daaruit gekomen is... als ik er tenminste ooit doorkom daar.
@Rizana NS
Ik ben om 9.40 ingecheckt in Best en om 11.15 weer uitgecheckt. Ik ben van geen station af geweest omdat ik echt in Den Bosch moest zijn en niet op een of andere willekeurige plek.
Dat het opstaptarief in rekening wordt gebracht en ik daarvoor een claim in moet dienen, kan ik wel begrijpen; de NS kan niet ruiken waar ik naar toe wil als ik incheck op het station in Best.
Wat ik niet kan begrijpen is dat mijn claim: reisdoel niet bereikt, overigens op advies van NSKlantenservice op twitter, wordt teruggebracht naar een vertraging van 60+ minuten in de mail die ik ontvang, en vervolgens wordt teruggebracht naar een vertraging van 30 tot 59 minuten in MijnNS>
Ik heb inmiddels een mijnheer gesproken van de klantenservice die me meldt dat hij een creditnota zal maken die op mijn volgende factuur in mindering wordt gebracht.
Ik ben benieuwd en houdt het in de gaten. Treinreizen is echt leuk, een vertraging of zelfs helemaal niet bereikbaar zijn van een station door seinstoringen kan ik behappen, maar dat toveren met een claim vind ik laakbaar.
Fijn dat het instaptarief wordt gecorrigeerd op je volgende factuur.

Ik denk dat je, wat betreft de claim, het beste in bezwaar kan gaan op de e-mail. Dat noemde ik eerder ook al. Mijn collega van die afdeling zal het dan beoordelen. Hier heb ik geen inzicht in en kan je verder hier niet mee helpen.
Kortom, afwachten. Ik hoop dat daar iets positiefs voor je uitkomt. Natuurlijk hoop ik dat je ondanks deze ervaring het reizen met de trein leuk blijft vinden. 🙂
Reputatie 7
Badge
@Rizana NS volgens mij heeft @Amreg nu geen claim meer, het instaptarief wordt al verrekend met zijn/haar volgende rekening.
@Rizana NS
Voor de zekerheid heb ik bovenstaande berichten ook als antwoord gestuurd op de mail die ik ontving over mijn claim.
Dank voor je steun en hulp; heb eergisteren dezelfde reis gemaakt en dat is me weer prima bevallen; ik laat me niet door 1 tegenvaller de lol in het treinreizen afnemen natuurlijk. Het besef dat ik geen co2 uitstoot tijdens mijn reis is me te lief.
Groet
@Rizana NS volgens mij heeft @Amreg nu geen claim meer, het instaptarief wordt al verrekend met zijn/haar volgende rekening.

Omdat Amreg had willen reizen, maar niet kon reizen, kan hij/zij wel een claim indienen. Amreg heeft zijn of haar eindbestemming niet bereikt. Dit is een vraag die ook wordt gesteld in het formulier: Heeft u uw gewenste NS-eindstation bereikt? In dit geval dus "nee".

Of er een bedrag wordt toegekend, is een ander verhaal en dat beoordeel ik niet. In dit geval heeft Amreg in elk geval zijn/haar geld terug (instaptarief).
Reputatie 7
Badge +3

@Rizana NS volgens mij heeft @Amreg nu geen claim meer, het instaptarief wordt al verrekend met zijn/haar volgende rekening.Omdat Amreg had willen reizen, maar niet kon reizen, kan hij/zij wel een claim indienen. Amreg heeft zijn of haar eindbestemming niet bereikt. Dit is een vraag die ook wordt gesteld in het formulier: Heeft u uw gewenste NS-eindstation bereikt? In dit geval dus "nee".

Of er een bedrag wordt toegekend, is een ander verhaal en dat beoordeel ik niet. In dit geval heeft Amreg in elk geval zijn/haar geld terug (instaptarief).

Bij reageren op afwijzing claim kan Amreg nogmaals een vergoeding ontvangen, terwijl hij in feite nu niets meer betaald heeft voor de reis. Hij krijgt immers het instap tarief al terug.

@MoDe
Het is ook niet dat ik meer dat het instaptarief terug wilde claimen, het is meer dat ik een mondelinge toezegging van een mijnheer in een callcentrum, waarvan ik de naam niet meer weet, zonder schriftelijke bevestiging via mail, niet altijd even betrouwbaar vind.
Maar… het goede nieuws is dat op de factuur van deze maand die ik vandaag kreeg, het instaptarief inderdaad in mindering is gebracht. En dat vind ik dan weer heel snel, ik had gerekend op de rekening van de maand november omdat eea op wel heel korte termijn was.
Mijn dank dus, voor alle bovenstaande adviezen en de snelle afwerking van dit probleem(pje).

Badge +3

Keurig, en beter dan dat je in Tilburg uit- en ingecheckt had want dan had je gewoon een retourtje Best - Tilburg gemaakt en was het lastiger geweest.

Reageer