beantwoord

Declaratie

• 6 november 2015
  • 12 reacties
  • 219 Bekeken

Er zijn regelmatig problemen op het traject hilversum-schiphol.
Nu krijg ik dus vertraging, doordat ik een latere trein neem dan normaal.
Hierdoor loop ik dus vertraging op, maar niet tijdens mijn reis, maar doordat ik mijn reis anders plan.

Hoe declareer ik de opgelopen vertraging in het systeem. Het systeem is zodanig inflexibel dat het uitgaat van inchecktijd en uitcheck tijd.

Ik heb een NS-business-card
icon

Beste antwoord door Sivan NS 6 november 2015, 13:00

Hoi Martijn. Vervelend om te horen dat je tijdens je reizen zo veel last ervaart. Als het goed is biedt NS wel informatie over vervangend vervoer. Wanneer jij een alternatieve route neemt, wordt deze vermoedelijk niet door het systeem herkend en wordt je claim op basis daarvan afgewezen. Als je toch wil claimen, raad ik je aan dit via een formulier met begeleidend schrijven te doen. Het formulier vindt je hier: http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/hulp-als-het-even-tegen-zit/meer-dan-een-uur-vertraging.html.
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Als je zelf besluit om een latere trein te nemen heb je geen recht op vergoeding voor vertraging.
Als je zelf besluit om een latere trein te nemen heb je geen recht op vergoeding voor vertraging.
Ik besluit dit niet zelf. De NS levert op dat moment GEEN service. Het is een gevolg van problemen bij de NS dat ik mijn planning moet aanpassen en dus vertraging oploop. Als ik op het station zou staan en dezelfde problemen ervaar kan ik het wel declareren.
Hoi Martijn. Vervelend om te horen dat je tijdens je reizen zo veel last ervaart. Als het goed is biedt NS wel informatie over vervangend vervoer. Wanneer jij een alternatieve route neemt, wordt deze vermoedelijk niet door het systeem herkend en wordt je claim op basis daarvan afgewezen. Als je toch wil claimen, raad ik je aan dit via een formulier met begeleidend schrijven te doen. Het formulier vindt je hier: http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/hulp-als-het-even-tegen-zit/meer-dan-een-uur-vertraging.html.
Misschien even goed lezen. TS heeft geen andere route genomen. TS heeft thuis gewacht totdat de NS aangeeft dat er wel een trein rijd. Hierdoor heeft hij wel vertraging, maar die blijkt niet uit de in-uit check tijden.

Maar het advies aan de reiziger blijft inderdaad. Papieren verzoek doen met begeleidend schrijven, wachten op de afwijzing om vervolgens via het Forum opnieuw hier je beklag over te doen en dan zal het waarschijnlijk wel goed gekeurd worden.
Je hebt gelijk, Marv. Laat ik het anders verwoorden: ons systeem zal geen vertraging herkennen omdat je daarbuiten hebt gereisd.

Ben ik wel nieuwsgierig: loop je niet meer vertraging op door thuis te wachten dan door alsnog naar het station te gaan en de geplande trein (die mogelijk vertraagd is) te nemen?
Reputatie 7
Badge +3

Ik besluit dit niet zelf. De NS levert op dat moment GEEN service. Het is een gevolg van problemen bij de NS dat ik mijn planning moet aanpassen en dus vertraging oploop. Als ik op het station zou staan en dezelfde problemen ervaar kan ik het wel declareren.

NS kan er natuurlijk aan beginnen om vergoedingen te geven aan mensen die beweren de intentie te hebben gehad om een bepaalde reis te maken en dat niet hebben gedaan. Compleet oncontroleerbaar en daarmee open voor onbeperkt misbruik.
Bedankt voor je antwoord en de link voor het formulier.
Misschien is het tijd om een "rocket science" project binnen NS op te starten met een optie tot opmerkingen bij de digitale declaratie te creeeren en zo de huidige "bewust" in stand gehouden drempel weg te nemen.
Naar aanleiding van een verzoek van Marv heb ik enige tijd geleden een verzoek uitgezet met betrekking tot dit onderwerp, Martijn.

NS kan er natuurlijk aan beginnen om vergoedingen te geven aan mensen die beweren de intentie te hebben gehad om een bepaalde reis te maken en dat niet hebben gedaan. Compleet oncontroleerbaar en daarmee open voor onbeperkt misbruik.

Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten. Misschien tijd om de problemen op het spoor eens te minimaliseren en te bedenken wat de impact op de reiziger is. Niet je zelf gecreeerde problemen op de reiziger afschuiven.
Je hebt gelijk, Marv. Laat ik het anders verwoorden: ons systeem zal geen vertraging herkennen omdat je daarbuiten hebt gereisd.

Ben ik wel nieuwsgierig: loop je niet meer vertraging op door thuis te wachten dan door alsnog naar het station te gaan en de geplande trein (die mogelijk vertraagd is) te nemen?

Niet altijd.
Vanochtend lag het gehele verkeer naar Schiphol en Amsterdam eruit. Ik moet naar Duivendrecht. De optie van de 2 IC's van 23 en 39 (omrijden via Adam CS) vervielen en ik ben dus gegaan voor de Sprinter van 45. Ik heb liever iets meer vertraging door te kiezen voor een bekend traject en meer zekerheid dan de ellende van het omrijden en extra overstappen met bijbehorende onzekerheden van verkeerde info.
Normaal gesproken ben ik niet zo van het declareren, maar de laatste 3 weken is er bijna dagelijks iets aan de hand op het traject naar Schiphol. Ik ben een beetje geergerd en geiriteerd hierdoor.
Dat je je zo voelt, lijkt me ook niet meer dan logisch, Martijn. Ik denk dat het handig is om gewoon een brief te sturen naar onze Klantenservice, afdeling Claims. Beschrijf even de reizen en doe een verzoek voor Geld terug bij vertraging.

Succes!
Reputatie 7
Badge +3

Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.

Anderzijds geldt: al te goed is buurmans gek. Een voorbeeld: in het tijdperk voor de OV-chipkaart had je studenten die de hele dag teletekst hadden opstaan en zodra er ergens in Nederland een treinstoring was dienden ze meteen een claim in. 's Morgens voor een storing tussen Leeuwarden en Heerenveen, 's middags voor een storing tussen Zutphen en Arnhem en 's avonds voor een storing tussen Goes en Vlissingen. Kassa!

Misschien tijd om de problemen op het spoor eens te minimaliseren en te bedenken wat de impact op de reiziger is. Niet je zelf gecreeerde problemen op de reiziger afschuiven.

Mee eens, het aantal storingen en andere stremmingen op het spoor neemt zo langzamerhand ridicule vormen aan.

Reageer