beantwoord

Declaratie taxi kosten ivm uitvallen trein

• 2 december 2018
  • 11 reacties
  • 618 Bekeken

Goedemiddag NS,

Ik reise vanmiddag vanuit Goes om 16.14 naar eindhoven Airport. Volgens het schema van de NS voor vertrek reden alle treinen volgens schema. Bij aankomst in Roosendaal moest ik overstappen op de intercity richting Zwolle van 16.57. Deze bleek helaas uitgevallen. Ook volgens de website van de NS zou deze trein gewoon moeten rijden. Omdat ik niet het risico wilde lopen dat ik mijn vlucht zou missen heb ik in overleg met een NS medewerker direct een taxi genomen.

Hoe en waar kan ik de kosten voor deze taxi declareren?
Graag zou ik ook een gedeelte van mijn trein kaartje vergoedt krijgen.

In de bijlagen vinden jullie mijn reisinformatie.

Mvg,

Stephan Meijers

icon

Beste antwoord door Slidestops 2 december 2018, 18:03

Je hebt nu al je gegevens op een openbaar forum gezet en dat is niet handig. Dat kun je beter via priveberichten doen. Of vergoeding mogelijk is beoordeelt de klantenservice. Normaal gesproken wordt een zelf geregelde taxi niet vergoed. Ook komt erbij dat er maar 1 trein is uitgevallen en je normaal 2 a 3 uur van te voren op de luchthaven moet zijn. Een halfuur zou makkelijk op te vangen moeten zijn. Als een NS medewerker een taxi regelt, is dit zonder kosten. Ik kan me niet voorstellen dat dit hier het geval is, omdat we dit normaal niet doen met maar 1 uitvallende trein..
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Je hebt nu al je gegevens op een openbaar forum gezet en dat is niet handig. Dat kun je beter via priveberichten doen. Of vergoeding mogelijk is beoordeelt de klantenservice. Normaal gesproken wordt een zelf geregelde taxi niet vergoed. Ook komt erbij dat er maar 1 trein is uitgevallen en je normaal 2 a 3 uur van te voren op de luchthaven moet zijn. Een halfuur zou makkelijk op te vangen moeten zijn. Als een NS medewerker een taxi regelt, is dit zonder kosten. Ik kan me niet voorstellen dat dit hier het geval is, omdat we dit normaal niet doen met maar 1 uitvallende trein..
Reputatie 7
Badge +4
Als u in overleg met de NS-medewerker een taxi had genomen, had hij de kosten op voorhand op de rekening van NS laten zetten en had u niets hoeven betalen. De taxi heeft het u wel in rekening gebracht, dus het ging niet volgens de procedure. U heeft de taxi zelf genomen en u kunt zich niet beroepen op wat een medewerker zou hebben gezegd. Dat is ook niet na te gaan.

Het is dus niet volgens het normale overlegmodel gegaan en alle NS-medewerkers zijn hiervan op de hoogte. De noodzaak is me ook niet duidelijk.maar strikt genomen is dat niet relevant.

Ik vraag me af hoe dat overleg is geweest. NS zal het beoordelen dat u de taxi op eigen initiatief heeft genomen als u zelf moest betalen. U kunt een beroep doen op coulance, maar u heeft er zeker geen recht op de taxikosten terug te krijgen. Er is een grote kans dat u de kosten zelf moet opbrengen en dat zou ook terecht en gewoon volgens de regels zijn. Het is maar wat klantenservice doet, zij beslissen er over.

Edit: Slidestops was me voor.
Bedankt voor jullie reacties. Hoe kan ik dit bericht weer verwijderen?

Verder blijkt er inderdaad sprake van miscommunicatie mbt de taxi (of ik ben in een verkeerde taxi gestapt).

Daarbij verandert het niet dat ik nu 120 euro kosten gemaakt heb om alsnog tijdig op het vliegveld aanwezig te zijn. Vanwege het feit dat de door de NS verstrekte informatie niet correct was.

Normaal gesproken hoort de trein op tijd te rijden en dient dit op de website van de NS zichtbaar te zijn. Zoals te zien in de bijlage was dit niet het geval. Zelfs niet nadat de trein al had moeten vertrekken (zie bijlagen).

Daarnaast word inderdaad geadviseerd tijdig in te checken. Dit heb ik ruimschoots van te voren gedaan. Daar de NS en Airport Eindhoven niet aan elkaar verbonden zijn heeft de NS naar mijn idee niet het recht mij aan te spreken op aankomsttijden op het vliegveld. De oorspronkelijk verwachte aankomst tijd was ruim voldoende om alle noodzakelijke handelingen te verrichten.

Bedankt voor jullie inbreng. Ik zal dit verder via de klantenservice afhandelen.
Reputatie 7
Badge +4
NS is niet aansprakelijk voor vervolgschade, en de vervolgschade voor u zou de taxi zijn. Dat is volledig afgedekt. U kunt NS niet aanspreken op basis hiervan, helaas voor u. In principe worden taxi's geregeld als door vertraging van een laatste trein niet meer thuis kunt komen en soms in andere schrijnende gevallen.
Wellicht heeft de NS dit inderdaad goed afgedekt.

Echter blijven ze in mijn ogen in gebreke door
1 Foutieve informatie te leveren mbt vertrektijden.
2 Een product te verkopen wat niet voldoet aan de minimale eisen die gesteld kunnen worden aan een treinkaartje (rijden en op tijd vertrekken).
3 Foutieve/onduidelijke informatie te leveren mbt het gebruik van een taxi.

Mijn reiskosten zijn met bijna 600% toegenomen. (Daarnaast waren er mogelijk nog meer kosten bijgekomen wanneer ik deze taxi niet genomen had).

Normaal gesproken heb in geen moeite met vertraging, tijd is relatief en over het algemeen kunnen we als mens wel iets rustiger aan doen of ons druk maken om zaken die er echt toe doen. Daarnaast maak ik regelmatig naar tevredenheid gebruik van de NS.

In dit geval heeft de fout van de NS echter aanzienlijke financiële gevolgen en hoop ik net zoals iedere andere klant die een inferieur product koopt op coulance! We zullen zien hoe klant vriendelijk en coulant de NS in dit geval is.
Reputatie 6
Badge
Je kunt in ieder geval een beroep doen op Geld Terug bij Vertraging. De helft van de ticketprijs kun je dan vergoed krijgen aangezien je 30 minuten vertraagd zou zijn als je de rit wel per spoor had afgelegd.

(Overigens zou je zonder vertraging 30 minuten voor boarding tijd aankomen bij de luchthaven. Dat is een persoonlijke keuze en verder prima, maar zelfs een rood sein van een paar minuten bij Roosendaal zou er al voor gezorgd hebben, dat je op boarding tijd pas op de luchthaven zou zijn. Zou volgende keer minstens een uur eerder op pad gaan om verrassingen en stress te voorkomen.)
Badge +3
Ik ben het met @Raymond123 dat dit reisschema bijzonder krap is. Ik kan me niet voorstellen dat NS de taxi gaat vergoeden. Ik zou in ieder geval zelf nooit op deze manier een reis plannen.
Reputatie 7
Badge +3
NS is niet aansprakelijk voor jouw krappe reisschema. Wanneer je gaat vliegen wordt er meestal geadviseerd om minimaal 2 uur van te voren op het vliegveld te zijn. Volgens uw reisschema zou u ca een uur van te voren op het vliegveld zijn en een half uur voor het boarden. Terwijl u een reistijd met OV naar het vliegveld heeft van tussen de 2,5 en 3 uur heeft u geen enkele marge ingebouwd om een eventuele vertraging op te vangen. Alles sluit zo nauw op elkaar aan in uw reisschema dat als er ergens vertraging komt u al snel minstens een half uur later op het vliegveld zult aankomen. En inderdaad 1 trein valt uit en u raakt in paniek, want met de volgende trein (die wel reed) zou u op boardingstijd de vertrekhal inlopen.

Wanneer de NS besluit een taxi te regelen voor een reiziger die door uitvallende treinen/langdurige vertraging in problemen dreigt te komen zal de reiziger niets hoeven voor te schieten. De reiziger zal met die taxi naar het eerstvolgende station gebracht worden van waar de reiziger de reis kan voortzetten. In uw geval zou dat Tilburg zijn geweest en hooguit station Eindhoven. In ieder geval niet het vliegveld.

U kunt met uw treinkaartje beroep doen op de GeldTerugbijVertraging-regeling.

De kosten van taxi zijn voor uzelf.
Laat het een goede les voor u zijn om een volgende keer als u ergens op tijd moet zijn een ruimere marge in uw reisschema op te nemen.
Reputatie 6
Bijna niemand leest zomaar de vervoersvoorwaarden van NS. Pas als er echt iets aan de hand is en men vergoeding wil, gaat men dit lezen - meestal door verwijzing van een ander. Feitelijk is er geen speld tussen te krijgen, maar de meesten moeten eerst zoiets meegemaakt hebben voor ze op de hoogte raken en zich eens erin gaan verdiepen. Ik heb het tot een jaar geleden ook nooit geweten van die taxiprocedure terwijl ik al zoveel jaren met NS reis. Eigen verantwoording? Ja. Maar NS kan wel veel duidelijker naar deze regeling verwijzen. Deze vraag om taxivergoeding komt hier zovaak langs. Beter en meer verwijzen bij aankoop van een kaartje kan al veel financiële schade voorkomen. Het is een kleine moeite deze informatie sneller en directer vindbaar te maken.
Bedankt voor jullie reacties. Hoe kan ik dit bericht weer verwijderen?

Alleen Superusers kunnen eigen reacties nog na een uur aanpassen. Een moderator kan wel uw gegevens verwijderen. Het is niet als bij Facebook dat u zelf ook na een uur nog gegevens kunt laten 'verdwijnen'. Moderators bepalen wat er op het forum blijft staan. Dat u uw persoonsgegevens niet kunt verwijderen ligt aan het beleid van de NS. Het is natuurlijk wel jammer dat na 4 uur er geen medewerker de moeite heeft genomen om uw persoonsgegevens aan te passen.
Ik heb inmiddels de bijlagen van Stephan weggehaald. Ik was hierin iets te enthousiast geloof ik en heb ook de afbeelding van de Reisplanner weggehaald. Excuses!

Wat betreft de taxikosten en het terugvragen daarvan zie ik dat hierover al aardig wat is vertelt. Top!

Na alles te hebben bekeken en te hebben gelezen acht ik de kans op een vergoeding nihil. Echter is dit niet niet aan mij om te beoordelen.

Een verzoek tot het terugvragen van taxikosten dient altijd schriftelijk met originele taxibon ingestuurd te worden. Dit mag naar:

NS Klantenservice
Postbus 2372
3500GJ Utrecht

Reageer