beantwoord

Declareren 28 mei

Hie kan je voor 28 mei je reis declareren kost me zo wie zo een vrije dag
icon

Beste antwoord door Thom 14 mei 2019, 18:06

Wat bedoelt u precies? Schade voor een verplichte vrije dag vanwege de staking wordt niet vergoed door NS en ook niet door een andere partij, wel als u reist en hinder ondervindt.. Ik neem aan. dat het uw werkgever is die u min of meer dwingt een vrije dag op te nemen? Ik zou in dat geval uw rechten nog even nakijken. Niet alle ongemak is op een ander te verhalen.

Zie verder de opmerkingen van Momo hieronder.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Wat bedoelt u precies? Schade voor een verplichte vrije dag vanwege de staking wordt niet vergoed door NS en ook niet door een andere partij, wel als u reist en hinder ondervindt.. Ik neem aan. dat het uw werkgever is die u min of meer dwingt een vrije dag op te nemen? Ik zou in dat geval uw rechten nog even nakijken. Niet alle ongemak is op een ander te verhalen.

Zie verder de opmerkingen van Momo hieronder.
Reputatie 7
Badge +2
Zie:
https://www.ns.nl/uitgelicht/interessant-voor-u/vergoeding-staking.html

Vergoeding bij een staking

Heeft u tijdens een staking een vertraging gehad tijdens uw binnenlandse treinreis met NS? Bij een vertraging vanaf 30 minuten kunt u online een aanvraag indienen voor een vergoeding volgens de Geld terug bij Vertraging regeling. Is bij de staking van het NS-personeel uw vervoer per trein door NS in het geheel niet mogelijk geweest, dan heeft u recht op een vergoeding voor vervangend vervoer, volgens artikel 6.4 van Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS).

Regels voor vergoeding

• Deze regeling geldt alleen voor een reis gemaakt op de stakingsdag zelf
  • Deze regeling geldt alleen in het geval van een georganiseerde staking
  • Het maximale bedrag per dag dat NS vergoedt voor vervangend vervoer is €25
  • Vervoer per trein was op het betreffende traject in zijn geheel niet mogelijk
  • NS vergoedt uitsluitend kosten voor vervangend vervoer, indien u kunt motiveren dat u bij afwezigheid van de staking met NS gereisd zou hebben
U kunt de bewijsstukken per post opsturen naar NS Klantenservice.
Dag Willetje. Welkom bij de Community.

Voor info met betrekking tot een vergoeding wil ik je verwijzen naar Artikel 6.4 van onze Voorwaarden. Gemiste inkomsten vanwege het opnemen van een vrije dag worden niet vergoed.

6.4. Welke vergoeding mag u van NS verwachten bij een staking?
Als er een georganiseerde staking is van NS-personeel en uw vervoer per trein door NS is daardoor in het geheel niet mogelijk, dan kunt u aanspraak maken op een vergoeding voor vertraging zoals bepaald in artikel 6.2 van deze Voorwaarden. Als u hiervan geen gebruik maakt, kunt u bij NS een tegemoetkoming vragen voor de redelijke kosten die u heeft gemaakt voor vervangend vervoer als gevolg van de staking op uw Reisroute door NS-personeel. Aan deze tegemoetkoming kunnen door NS nadere Voorwaarden worden gesteld. De hoogte van deze tegemoetkoming is beperkt tot een bedrag van maximaal € 25,00 per dag. De nadere Voorwaarden hebben betrekking op het aantal dagen waarover vergoeding wordt uitgekeerd en op de mate waarin u moet aantonen dat u (bij afwezigheid van de staking) met NS gereisd zou hebben. NS maakt deze nadere Voorwaarden uiterlijk bekend op de eerste stakingsdag en het aantal dagen waarover vergoeding wordt uitgekeerd zal, beoordeeld aan de hand van de omstandigheden van de staking, niet onredelijk laag zijn.

Reputatie 7
Badge +3
Conclusie: als u met alternatief vervoer naar uw werk gaat kunt de kosten tot €25 bij NS claimen mits er op uw traject in het geheel geen treinen rijden. Vallen er alleen treinen uit, dan kunt teruggave claimen zoals normaal bij vertraging.

Neemt u echter een dag vrij dan heeft u geen recht op een vergoeding. Uw werkgever staat hier overigens buiten, u bent volgens de wet verplicht om zelf voor uw vervoer te zorgen. Lukt het u niet om op uw werk te komen dan hoeft de werkgever u die dag niet te betalen.
Reputatie 4
Conclusie: als u met alternatief vervoer naar uw werk gaat kunt de kosten tot €25 bij NS claimen mits er op uw traject in het geheel geen treinen rijden. Vallen er alleen treinen uit, dan kunt teruggave claimen zoals normaal bij vertraging.

Neemt u echter een dag vrij dan heeft u geen recht op een vergoeding. Uw werkgever staat hier overigens buiten, u bent volgens de wet verplicht om zelf voor uw vervoer te zorgen. Lukt het u niet om op uw werk te komen dan hoeft de werkgever u die dag niet te betalen.

Wat ik me afvraag is of dit bijvoorbeeld bij het reizen per auto alleen benzinekosten zijn of ook parkeerkosten mogen worden ingediend voor de vergoeding. Zo zou ik bij alternatief vervoer een auto kunnen pakken, maar ik betaal daar dan 25,00 voor om te kunnen parkeren bij het werk. Het is een publieke garage. Ik ga overigens thuis werken maar vroeg me dit af.
Reputatie 7
Badge +2
Voor info met betrekking tot een vergoeding wil ik je verwijzen naar Artikel 6.4 van onze Voorwaarden. Gemiste inkomsten vanwege het opnemen van een vrije dag worden niet vergoed.

6.4. Welke vergoeding mag u van NS verwachten bij een staking?
Als er een georganiseerde staking is van NS-personeel en uw vervoer per trein door NS is daardoor in het geheel niet mogelijk, dan kunt u aanspraak maken op een vergoeding voor vertraging zoals bepaald in artikel 6.2 van deze Voorwaarden.

Even zuiver theoretisch, hoe zou je bij een staking te werk moeten gaan om aanspraak te kunnen maken op een vergoeding voor vertraging zoals bepaald in artikel 6.2 (kort gezegd GTBV), wat hierboven aangegeven is?

Want je reist niet met NS (kan niet vanwege niet rijden), je hebt dan ook geen check-in / check-uit.

Je blijft misschien thuis (thuis werken of vrije dag) maar je hebt wel afgekocht reisrecht,
of je gaat met een ander vervoermiddel naar werk / studie maar met dat andere vervoermiddel ben je 30 of misschien wel 60 minuten langer onderweg.
Hoe kun je dan :
A ) zonder reis bij NS, zonder check-in/check-uit een GTBV claim indienen en
B ) hoe wordt bepaald/ gecontroleerd of je inderdaad 30-59 minuten of 60 minuten of meer vertraging hebt gehad tov je normale reis volgens de dienstregeling?

Concreet voorbeeld:
Mijn treinreis De Vink -Delft is 28 minuten, wanneer ik ga fietsen op een gewone fiets dan doe ik er denk ik 75 minuten over om op station Delft te komen (misschien net iets minder), plus nog een kwartiertje naar mijn werkadres.
Zou je dan een GTBV claim van 30 -59 minuten vertraging in kunnen dienen? Of, als je een GTBV voor 60+ minuten indient, wordt dit gecheckt? En wat als je wel zegt te zijn gaan fietsen maar toch gewoon thuisblijft? Wordt dit gecheckt?

Net als Lies87 ga ik thuis werken dus het is theoretisch. Al heb ik in het begin eens gezegd dat ik een keer bij goed weer zou gaan fietsen, nog geen enkele keer van gekomen.
Helaas werkt de collega die bij mij in de wijk woont niet op een dinsdag, anders had ik zo mee kunnen rijden.
Ik ga de 28e met de auto, klopt het dat ik dan tot 25 euro kan claimen voor autokosten en moet ik dat dan doen?
Mijn auto is heeft volgens de bovaglijst een prijs van 25 cent per kilometer, dus kan ik de gereden kilometer maal 25 cent doen?
Reputatie 7
Badge +3
U kunt waarschijnlijk niet meer claimen dan de kosten van uw treinkaartje vrees ik.
Als er inderdaad (vrijwel) niets gaat rijden zou het NS sieren als ze pro-actief iedereen met afgekocht reisrecht compenseren voor het niet kunnen gebruiken van hun abonnement. Scheelt beide partijen een hoop rompslomp.

Reageer