beantwoord

Door vertraging NS te laat om Dal Vrij in te checken bij Arriva; geld terug?

• 16 oktober 2015
  • 1 reactie
  • 323 Bekeken

Hallo,
Al eerder heb ik het onderwerp aangeslingerd. Als mijn trein van Dukenburg naar Nijmegen vertraging heeft, kan ik meestal door rennen mijn trein naar Arnhem net halen. Twee keer is me dat niet gelukt en heb ik 6,28 moeten betalen voor incheck na half 7 's ochtends voor de Arriva trein naar Doetinchem. Deze week had de trein van Dukenburg naar Nijmegen 2x vertraging (dinsdag en woensdag), waarvan een keer doordat de eerste trein gebruikt werd voor onderhoud aan het spoor vanwege blaadjes. Dinsdag kostte me dat 6,28 (het halfuur vertraging heb ik gedeclareerd), woensdag door overstappen op Arriva in Elst geen geld maar wel een half uur vertraging i.p.v. een kwartier (gedeclareerd; ik ben benieuwd). Binnenkort rijden er van Nijmegen naar Arnhem vanwege onderhoud aan het spoor bussen i.p.v. treinen waardoor ik weer pas na half 7 bij Arriva kan inchecken. Dat kost me dus weer 2x 6,28. Ik wil vragen of ik deze kosten vergoed kan krijgen. Om dalvrij te kunnen reizen pas ik mijn nachtrust en werktijden aan. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik alsnog het volle tarief moet gaan betalen doordat de trein vertraging heeft?
icon

Beste antwoord door Thom 17 oktober 2015, 00:28

Zo werkt het niet. U heeft recht op GBTV als u meer dan dertig minuten vertraging heeft bij de vervoerder waar u bent ingechekt. De vertraging die daardoor ontstaat bij de volgende vervoerder wordt niet vergoed. Hooguit als u bij de tweede vervoerder opnieuw meer dan een half uur vertraging oploopt, gerekend met de incheck en de vertrek-/aankomsttijd van de trein.

Als u door vertraging bij de ene maatschappij niet meer binnen de daluren kunt inchecken bij de volgende krijgt u die kosten niet terug.

Als van te voren busvervoer is aangekondigd, krijgt u hooguit vergoeding als er ten opzichte van de dienstregeling met de bussen volgens de reisplanner een half uur vertraging is. Vraag in dat geval de GBTV aan met een papieren formulier en licht het toe.

De vergoeding is niet per reis die u maakt, maar per vervoerder.

Bussen van de NS bij calamiteiten worden gezienals NS-vervoer. Als het niet is aangekondigd, heeft u bij voldoende vertraging recht op GBTV, als het is aangekondigd alleen als u volgens de reisplanner met vervangend vervoert toch nog vertraging oploopt van een half uur of meer.

Het is misschien niet de bedoeling en zeker niet de uwe maar het werkt zo wel. De tijd van inchecken bepaalt uw tarief.

U ziet het als één reis maar het zijn er twee.
Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7
Badge +4
Zo werkt het niet. U heeft recht op GBTV als u meer dan dertig minuten vertraging heeft bij de vervoerder waar u bent ingechekt. De vertraging die daardoor ontstaat bij de volgende vervoerder wordt niet vergoed. Hooguit als u bij de tweede vervoerder opnieuw meer dan een half uur vertraging oploopt, gerekend met de incheck en de vertrek-/aankomsttijd van de trein.

Als u door vertraging bij de ene maatschappij niet meer binnen de daluren kunt inchecken bij de volgende krijgt u die kosten niet terug.

Als van te voren busvervoer is aangekondigd, krijgt u hooguit vergoeding als er ten opzichte van de dienstregeling met de bussen volgens de reisplanner een half uur vertraging is. Vraag in dat geval de GBTV aan met een papieren formulier en licht het toe.

De vergoeding is niet per reis die u maakt, maar per vervoerder.

Bussen van de NS bij calamiteiten worden gezienals NS-vervoer. Als het niet is aangekondigd, heeft u bij voldoende vertraging recht op GBTV, als het is aangekondigd alleen als u volgens de reisplanner met vervangend vervoert toch nog vertraging oploopt van een half uur of meer.

Het is misschien niet de bedoeling en zeker niet de uwe maar het werkt zo wel. De tijd van inchecken bepaalt uw tarief.

U ziet het als één reis maar het zijn er twee.

Reageer