beantwoord

E-mailadres Klantenservice

• 1 maart 2020
  • 14 reacties
  • 395 Bekeken

Hi NS, ik wil geld terugclaimen in verband met een vertraging. Ik moest een taxi nemen van Den Bosch naar Eindhoven omdat ik anders een vlucht zou missen. Ik wil dit per e-mail doen maar krijg te horen dat dit alleen per post met alle originele stukken kan doen. Kan dit niet eenvoudiger? En, hoe krijg ik de garantie dat de NS bonnen e.d. niet kwijt maakt? Een scan is veel veiliger.

icon

Beste antwoord door Maxime NS 1 maart 2020, 16:07

Hallo mpeare, welkom op de NS Community. 

Spijtig om te lezen dat je te maken had met een vertraging toen je een vlucht moest halen. Ik hoop dat dat nog is gelukt. Taxikosten worden in principe nooit vergoed. In overleg op het station kan een medewerker een taxi voor je regelen en dan betaal jij hier zelf niet voor. Als je op eigen initiatief een taxi hebt genomen en van mening bent dat je in aanmerking komt voor een vergoeding, dan kan dit inderdaad alleen schriftelijk en met het sturen van de originele bon. Voor je eigen administratie kan je natuurlijk wel een kopie maken.

Het adres is:

NS Klantenservice
Postbus 2372
3500 GJ Utrecht

Bekijk origineel

14 reacties

Hallo mpeare, welkom op de NS Community. 

Spijtig om te lezen dat je te maken had met een vertraging toen je een vlucht moest halen. Ik hoop dat dat nog is gelukt. Taxikosten worden in principe nooit vergoed. In overleg op het station kan een medewerker een taxi voor je regelen en dan betaal jij hier zelf niet voor. Als je op eigen initiatief een taxi hebt genomen en van mening bent dat je in aanmerking komt voor een vergoeding, dan kan dit inderdaad alleen schriftelijk en met het sturen van de originele bon. Voor je eigen administratie kan je natuurlijk wel een kopie maken.

Het adres is:

NS Klantenservice
Postbus 2372
3500 GJ Utrecht

Beste Maxime, als ik door niemand aan de 3 balies waar ik ben geweest wordt gewezen op het feit dat ik niet zelf een taxi mag nemen, had ik mijn vlucht gemist en had ik de NS ca. 400 euro moeten laten vergoeden. Ik zal een brief met bijlagen op de post doen. Vind het allemaal heel erg omslachtig, slecht geregeld en werkelijk ongelooflijk dat jullie klanten het bos in sturen op het moment dat zij op de NS moeten kunnen rekenen met vervoer en betrouwbare informatie. Het was een ontzetten slechte start van een welverdiende vakantie.

Reputatie 7

had ik mijn vlucht gemist en had ik de NS ca. 400 euro moeten laten vergoeden. 

Het is bij wet zo geregeld dat een vervoerder niet verantwoordelijk is voor gevolgschade. Die 400 euro was dus nooit gelukt.

Reputatie 7
Badge +4

Ik vrees dat uw vakantie 400 euro duurder wordt. U veronderstelt dat u recht heeft op een vergoeding, maar dat heeft u helemaal niet. U had het inderdaad de conducteur kunnen vragen en dan was het gratis geweest maar ook dan is het nog maar zeer de vraag of u een taxi had gekregen.

Als u uw vlucht mist vanwege een te late trein, is NS wettelijk gevrijwaard voor dit soort aanspraken. NS is namelijk niet aansprakelijk voor gevolgschade, in tegenstelling wat u klaarblijkelijk veronderstelt.

Het is verstandig het zo te plannen dat u wat eerder op het vliegveld bent.

...had ik mijn vlucht gemist en had ik de NS ca. 400 euro moeten laten vergoeden.

Vierhonderd euro voor een taxi van Den Bosch naar het vliegveld is wel erg veel. 

Het is sneu voor u, maar u heeft geen poot om op te staan. U heeft zelf deze dienst gekocht, en moet hem dus ook zelf betalen.

Reputatie 7
Badge +1

Die €400 zijn waarschijnlijk de kosten als TS een nieuw vliegticket had moeten kopen en niet voor de taxi. Dat zou anders inderdaad wel een hele dure taxi zijn.

Door de taxi te nemen bleef de 'schade' beperkt en was een nieuw vliegticket niet nodig.

Beate Thom, ik heb uiteindelijk de vlucht gehaald met eren taxi. Monopolistengedrag van de NS leidt tot huftergesrag richting reizigers. Met andere woorden: als je niet op de dienstverlening kunt rekenen, maak ik in de toekomst de keuze voor ander transport. Mij gaat het hierom: NS personeel verleent geen of verkeerde informatie. De conducteur op de trein is onvindbaar. Niemand op de 3 stations waar ik ben geweest heeft mij verteld wat de juiste handelswijze was. Zelfs de klantenservice die ik belde raadde aan een taxi te nemen, en heeft toegezegd dat deze vergoed wordt. Naam van de medewerker bij mij bekend. Daar heb ik op vertrouwd. En met mij alle andere reizigers die in Den Bosch op een taxi zijn gestapt. Maar duidelijk: ik heb geen poot om op te staan maar wel een virtueel podium. 

aan allen hierboven: ik heb me gebaseerd op informatie aan mij verstrekt door de NS Klantenservice. Is dat ook voor eigen risico?

Reputatie 7
Badge +4

Lijkt me waarschijnlijk, maar op deze wijze zijn dingen niet onderhandelbaar. Vierhonderd euro voor deze afstand is buiten de werkelijkheid. Hoe dan ook, een taxi nemen om voor NS geld te besparen, het is allemaal niet onderhandelbaar. De vakantie is alleen door de taxikosten wel wat duurder geworden. Zelf ga ik altijd een trein eerder, in ieder geval zodanig dat er wat vertraging is op te vangen.

Reputatie 7

Zelfs de klantenservice die ik belde raadde aan een taxi te nemen, en heeft toegezegd dat deze vergoed wordt. Naam van de medewerker bij mij bekend. Daar heb ik op vertrouwd. 

Op het moment dat de klantenservice dit toezegt dan zal er ook daar ook een melding van worden aangemaakt in het klantenservice-systeem. 

Bij een verstoring is er vaak weinig informatie in het begin. Alternatieven als in bus duurt even voor het op gang is. Daarom is het altijd een goed idee om ruim op tijd van te voren te vertrekken. Soms zijn er mogelijkheden om om te reizen. In dit geval bijvoorbeeld Den Bosch → Tilburg → Eindhoven. (afhankelijk van hoe de stremming is). 

Voeg bij de brief alles wat u weet, meegemaakt, gehoord etc etc heeft bij. Dan heeft u direct zoveel mogelijk informatie verstrekt en het is afwachten wat de beslissing is kwa vergoeding taxikosten.

Reputatie 7
Badge +4

Maar duidelijk: ik heb geen poot om op te staan maar wel een virtueel podium. 

De schandpaal is afgeschaft en de elektronische Internetvariant daarvan maakt steeds minder indruk. Het is ook wat al te makkelijk en bovendien doorzichtig. De fora waar het wel gebeurt, behoren ook niet tot de bloem van de natie.

Als huftergedrag typeren kan als waardeoordeel, maar het is gewoon een wettelijke regeling. Bij andere spoorwegmaatschappijen werkt het net zo.

Dit forum werkt sterk op basis van argumentatie, informatieverstrekking, voorlichting en hulpverlening in de vorm van meedenken. Het is geen hufterforum waar mensen te schande worden gezet, al wordt dat wel door incidentele reizigers geprobeerd volgens de methoden die we van deze fora kennen.

Dat past niet bij die vier uitgangspunten.

Hi Slidestops, dat is precies wat ik heb gedaan en hoop dat gesprek met de Klantenservice op band is opgenomen. En ik was bijzonder op tijd vertrokken.

Overigens vind ik alle reacties hierboven in trand van: u heeft geen poot om op te staan, stuitend. Dan moet men er ook voor zorgen dat medewerkers de juiste informatie verstrekken. Al het risico bij de klant neerleggen is niet meer van nu. Tenzij je monopolist bent.

Reputatie 7
Badge +1

Het duurt vaak even voordat medewerkers de juiste informatie doorkrijgen, omdat eigenlijk niemand nog weet welke trein wel en niet vertrekt. Zij weten vaak aan het begin niet meer als dat de reizigers via de app gemeld krijgen. Men wilt natuurlijk ook geen verkeerde informatie verstrekken, dan krijgen we namelijk weer een discussie daarover. 

Reputatie 7
Badge +4

De taxiregeling is vooral voor mensen die door een late trein de aansluiting die er normaal nog zou zijn, gaan missen. Die worden met een taxi thuisgebracht. Overdag een taxi krijgen is niet helemaal onmogelijk, maar ook niet erg gangbaar. Het zou ook buitengewoon onverstandig zijn, door de precedentwerking wordt het dan onbeheersbaar. 

Badge +3

Soortgelijke discussies zijn wel vaker gevoerd hier, maar de regel is duidelijk en personeel dient deze te kennen:

Als er een taxi nodig is om een vlucht te halen dan wordt deze in overleg met, en door NS geregeld en betaald.

Maar als je iemand met een geel hesje aanspreekt met “hoe kom ik nu het snelst op Eindhoven Airport?” dan kan het (ietwat onbeleefde maar niet gelogen) antwoord best zijn “dan neem maar een taxi!”, maar dat is natuurlijk geen toezegging dat NS die gaat vergoeden.

Gelukkig heb je wat (mondelinge) informatie en een naam van personen die dit eventueel wél hadden kunnen regelen, maar blijkbaar een niet bestaande toezegging gedaan hebben (stuur het bonnetje maar op). Als er al iets vergoed wordt is het uit coulance.

Reageer