beantwoord

Eentreekaarten MammaMia en Dagkaarten NS vergoeden

  • 13 januari 2019
  • 12 reacties
  • 511 Bekeken

Mijn vrouw had 2 kaartjes voor MammaMia gewonnen door een prijsvraag bij haar werkgever. Ze heeft daarbij 2 dagkaarten NS aangeschaft want het lag helemaal voor de hand om lekker met de trein naar Utrecht te gaan. Ze hebben gekozen voor een traject zonder over te stappen. Horst-Sevenum naar Utrecht-Centraal. In Eindhoven moesten ze echter overstappen. Ze hebben mensen andere mensen gevolgd die ook naar Utrecht-Centraal moesten. Op een gegeven moment merkten ze dat ze in de verkeerde trein zaten. Achteraf bleek dat ze op het zelfde perron een trein 25 minuten later hadden moeten pakken.

Nu kan ik me voorstellen dat jullie zeggen van pech gehad. Wij kunnen er niets aan doen. Het gegeven is echter dat over het hele traject gewoon gereden kon worden, geen storingen alleen tussen Den Bosch en Eindhoven minder treinen. Daarvoor is er met treinen gerommeld en hadden ze de pech dat ze moesten overstappen terwijl die trein hetzelfde traject reed. Had dan ook vanuit Venlo minder treinen laten lopen dan had deze fout niet kunnen gebeuren. Een trein later was er niets aan de hand geweest. Ook de informatie van de NS is niet toereikend. Mensen moeten zich behelpen met appjes maar niet iedereen doet dat. Er zijn nog best veel digibeten.

Mijn vrouw heeft recht op een vergoeding van de NS. Hoe kan ze dit doen zonder deurwaarder en kantonrechter in te schakelen. Is er een geschillencommissie o.i.d.
icon

Beste antwoord door Thom 13 januari 2019, 18:33

Het recht werkt mogelijk heel anders dan u veronderstelt, als ik uw slotzin zo lees. Ik zou gewoon contact opnemen met Klantenservice. Mogelijk is er coulance, u kunt de zaken die u in uw laatste zin noemt maar beter achterwege laten, en het vriendelijk voorleggen. Ik denk dat uw treinkaartje niet vergoed hoeft te worden.

Het is vervelend voor u, maar alle onheil dat mensen treft, wordt niet in een vergoeding omgezet. U kunt mogelijk een beroep doen op Geld terug bij vertraging als de trein meer dan een half uur te laat was door toedoen van NS. Als u zelf in de verkeerde trein bent gaan zitten, is dat ook twijfelachtig.

NS is wettelijk niet aansprakelijk voor de vervolgschade, die ontstaat omdat een trein vertraagd is.
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het recht werkt mogelijk heel anders dan u veronderstelt, als ik uw slotzin zo lees. Ik zou gewoon contact opnemen met Klantenservice. Mogelijk is er coulance, u kunt de zaken die u in uw laatste zin noemt maar beter achterwege laten, en het vriendelijk voorleggen. Ik denk dat uw treinkaartje niet vergoed hoeft te worden.

Het is vervelend voor u, maar alle onheil dat mensen treft, wordt niet in een vergoeding omgezet. U kunt mogelijk een beroep doen op Geld terug bij vertraging als de trein meer dan een half uur te laat was door toedoen van NS. Als u zelf in de verkeerde trein bent gaan zitten, is dat ook twijfelachtig.

NS is wettelijk niet aansprakelijk voor de vervolgschade, die ontstaat omdat een trein vertraagd is.
Reputatie 7
Badge +3
Entreekaarten die niks gekost hebben vergoeden?
Reputatie 5
Zomaar achter mensen aanlopen en dan maar afwachten of het de goede trein is natuurlijk ook niet de goede weg.
Beter was het geweest als er iemand van de NS op het station was aangesproken dat kan een digibeet ook.
Ik zou het advies van Thom opvolgen.
Reputatie 4
Kunt u iets meer toelichten/ Mensen gevolgd die ook naar Utrecht moesten en evengoed in een verkeerde trein zijn gaan zitten? het staat op de borden, op de Trein zelf en wordt doorgaans ook nog omgeroepen ...” u bevindtzich inde trein naar”....als u verkeerd rijdt met de auto betaalt u toch ook zelf de extra benzine? Dat is toch echt uw eigen schuld
Reputatie 7
Badge +2
@Teleurgesteld 1biljoen Ik begrijp dat uw vrouw de voorstelling gemist heeft, omdat zij niet op de dag zelf de reisplanner heeft bekeken, daarom niet wist dat zij met de eerder uitgekozen reis moest overstappen, in de verkeerde trein gestapt is en u de gewonnen (dus gratis verkregen) kaartjes vergoed wil hebben en de treinkaartjes terwijl zij als zij de juiste trein had genomen minder dan 30 minuten vertraging had?

  • NS vergoedt in de regel geen entreekaarten die niet via de spoordeelwinkel zijn verkocht en door omstandigheden niet gebruikt kunnen/konden worden. Ik denk dat u er ook niet op kunt rekenen dat u een vergoeding krijgt voor kaarten die u niet zelf betaald heeft.
  • NS heeft een Geld-terug-bij-vertraging regeling. U kunt beroep doen op deze regeling als de trein langer dan een half uur vertraging heeft opgelopen. U kunt geen beroep op deze regeling doen als u door eigen toedoen vertraging heeft opgelopen.
  • NS geeft geen geld terug voor treinkaartjes waarop gereisd is. Uw vrouw heeft echter wel op het traject waarvoor de kaartjes gekocht waren gereisd.
Het is heel vervelend voor u en ik snap dat u en uw vrouw heel erg teleurgesteld zijn, maar ik geef u heel weinig kans om ook maar iets vergoed te krijgen. Immers de vertraging is niet door NS veroorzaakt maar door het niet opletten van uw vrouw. Het staat u echter vrij om contact op te nemen met de klantenservice.
Reputatie 6
Badge
Had dan ook vanuit Venlo minder treinen laten lopen dan had deze fout niet kunnen gebeuren. Een trein later was er niets aan de hand geweest.
Volgende keer zal NS het treinverkeer in het hele land stil leggen, zodat er geen fouten gemaakt kunnen worden door reizigers.
Mijn vrouw heeft recht op een vergoeding van de NS. Hoe kan ze dit doen zonder deurwaarder en kantonrechter in te schakelen. Is er een geschillencommissie o.i.d.

Laat u nog even weten hoe het is afgelopen?
Badge +3
Horst-Sevenum naar Utrecht moet via Eindhoven inderdaad (daar overstappen) en die overstap doet er niet toe.

Als je (om welke reden dan ook) besluit om via Roermond/Venlo en dus Nijmegen/Arnhem te gaan dan kan dat prima, maar moet je met een ov-chipkaart wel overstapje doen Arriva-NS (in Roermond/Venlo en/of Nijmegen/Arnhem dus). Tot zover niets aan de hand!

Met een e-ticket zit je dan fout (je moet via Eindhoven zegt de planner immers!) maar met een e-ticket kán je helemaal niet in- of uitchecken!

Dus als er uitval is en je via Venlo en Nijmegen gaat reizen is er minder dan niets aan de hand eigenlijk. Conducteurs weten dat ook, no problem met je e-ticket dus.

Krijg je toch een 'boete' dan kan je die gewoon terug claimen als het een eerste keer is..
Is er nog iemand die eigenlijk goed begrijpend kan lezen of hebben jullie allemaal NS oogkleppen. Feit is dat NS veel klantvriendelijker moet zijn willen ze de mensen in de trein krijgen. Zo heeft mijn vrouw vragen gesteld aan NS medewerkers en ze kreeg alleen maar botte antwoorden.

Valt me verder op dat binnen enkele uren op het spoor veel defecte treinen staan. Schort er iets aan onderhoud bij de NS. En dan durven ze nog te zeggen dat Roger van Boxtel het goed doet. Hij had beter een vak kunnen leren.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben het er mee eens dat sommige dingen bij NS klantvriendelijker kan en ja, er zijn te vaak defecte treinen, maar iedere reiziger is ook zelf verantwoordelijk om op te letten wat er bv op de perron schermen staat en op de trein als eindbestemming. Helaas is wel eens zo dat de informatie niet altijd juist is omdat verstoring zo complex zijn dat de systemen die dat moeten regen het niet kunnen bijhouden.

Overigens zijn alle personen die in dit topic gereageerd net als ik geen NS medewerkers, maar medereizigers die er ook niets aan kunnen doen.
En wat verwacht u van Roger van Boxtel gaat doen? Zelf persoonlijk die defecte treinen repareren?
Reputatie 7
Badge +2
Is er nog iemand die eigenlijk goed begrijpend kan lezen of hebben jullie allemaal NS oogkleppen. Feit is dat NS veel klantvriendelijker moet zijn willen ze de mensen in de trein krijgen. Zo heeft mijn vrouw vragen gesteld aan NS medewerkers en ze kreeg alleen maar botte antwoorden.

Valt me verder op dat binnen enkele uren op het spoor veel defecte treinen staan. Schort er iets aan onderhoud bij de NS. En dan durven ze nog te zeggen dat Roger van Boxtel het goed doet. Hij had beter een vak kunnen leren.


Dus omdat u vindt dat het allemaal beter moet, vindt u dat uw vrouw recht op een vergoeding van NS heeft.
Een dat is omdat de NS medewerkers met hun botte antwoorden haar persoonlijk in de verkeerde trein hebben gezet?
Sorry, maar als het is gegaan zoals in uw openingspost dan heeft uw vrouw nergens recht op.
NS is geen casino, ook al begint het daar wel op te lijken.
Hallo Teleurgesteld 1 biljoen, welkom op onze Community!

Allereerst wil ik aangeven dat ik het vervelend vind om te lezen dat het uitje van je vrouw zo is verlopen.

Ik zie dat er al meerdere reactie zijn geplaatst en ik kan je hierin helaas geen ander antwoord bieden. Thom omschrijft precies hoe de situatie is en de vervolgstappen die je zou kunnen ondernemen. Wellicht dat mijn collega's bij de Klantenservice hier nog iets in kunnen betekenen, maar ik acht de kans klein.

Reageer