beantwoord

Eerste klasse en/of fiets mee en Geld terug bij vertraging

• 27 april 2019
  • 11 reacties
  • 314 Bekeken

De afgelopen week reisde ik eerste klasse (overgang 2/1), en liep onderweg meer dan een uur vertraging op. Bij Geld terug bij Vertraging wordt dan vanwege mijn abonnement tweede klasse aangegeven dat ik tweede klasse heb gereisd. Ook als ik de aankoop van de eerste klasse aanvink blijft er tweede klasse staan. Kan ik de extra kosten vanwege het reizen eerste klasse niet declareren?

Dezelfde vraag gaat ook op voor als ik de fiets mee neem. Ik had twee uur vertraging, maar het fietskaartje kan ik niet opvoeren.

Geldt de geld terug bij vertraging alleen voor de basiskaart?
icon

Beste antwoord door Thom 27 april 2019, 21:44

Edit: Het fietskaartje zult u na een uur vertraging wel terug krijgen. In principe wordt de vergoeding vastgesteld op basis van de kaart waarmee u reist en het eventuele abonnement er op. Dat is standaard. Er zijn voor teruggave veel verschillen op basis van hoe u reist. NS kijkt daarbij naar of er sprake is van een los kaartje of een abonnement. Zelf zou ik in uw situatie 1/18 deel van mijn maandabonnement terugkrijgen, iemand met een los kaartje het hele bedrag, waarbij er toch uit zal worden gegaan van wat op de chipkaart te zien is.

U kunt dit voorleggen aan Klantenservice, 030 7515155. Ze zijn er dag en nacht, nu ook.

Als u reisde met het gratis overgangskaartje van de treinpakkers, krijgt u geen eersteklastarief terug,. Terecht, want u maakte ook niet meer kosten.

Met een betaald overgangskaartje kan het ook, u kunt het voorleggen. Je weet maar nooit. De computer zal het mogelijk afwijzen, maar daar kunt u bezwaar tegen maken. Dan kijkt een mens er naar en is een beetje geduld nodig.
Bekijk origineel

11 reacties

Zodra je een antwoord hebt op je claim kun je bezwaar indienen (door de mail te beantwoorden) waarin je aangeeft dat je 1e klas hebt gereisd. Bij Flex is dat vaste prik, dat wordt altijd 2e klas beoordeeld en na bezwaar krijg je dan nog een aanvulling, daar gaat overigens wel een paar weken overheen. Fiets heb ik geen idee van.
Reputatie 7
Badge +4
Edit: Het fietskaartje zult u na een uur vertraging wel terug krijgen. In principe wordt de vergoeding vastgesteld op basis van de kaart waarmee u reist en het eventuele abonnement er op. Dat is standaard. Er zijn voor teruggave veel verschillen op basis van hoe u reist. NS kijkt daarbij naar of er sprake is van een los kaartje of een abonnement. Zelf zou ik in uw situatie 1/18 deel van mijn maandabonnement terugkrijgen, iemand met een los kaartje het hele bedrag, waarbij er toch uit zal worden gegaan van wat op de chipkaart te zien is.

U kunt dit voorleggen aan Klantenservice, 030 7515155. Ze zijn er dag en nacht, nu ook.

Als u reisde met het gratis overgangskaartje van de treinpakkers, krijgt u geen eersteklastarief terug,. Terecht, want u maakte ook niet meer kosten.

Met een betaald overgangskaartje kan het ook, u kunt het voorleggen. Je weet maar nooit. De computer zal het mogelijk afwijzen, maar daar kunt u bezwaar tegen maken. Dan kijkt een mens er naar en is een beetje geduld nodig.
Badge +3
Een fietskaartje -online of uit een automaat- hoef je niet te valideren/inchecken, dus die mag gewoon mee in de daluren (of in de spits, als de conducteur dat goed vindt, wegens vertraging onderweg).

Effectief, je fiets mag mee die dag (buiten de spits) en dat moet je dan maar doen.

Voor de rest, wat @tridek_ok zegt. Voor je fiets maakt het niet uit natuurlijk.

Ligt er natuuurlijk wel aan of die 2-1 klassewissel op je ov-chip stond of een Treinpakkers dingetje was (met weliswaar een soort hologram maar zonder een nummer waar dan ergens). GTbV is daar totaal niet op van toepassing.

Bij Flex zoekt het systeem later wel uit of je op dat moment 1e of 2e klas reisde, en kan je inderdaad claimen door op de afwijzingsmail te reageren (of als je alleen maar 2e klas restitutie krijgt, zoals gebruikelijk)

"Ja hey beste NS, ik reisde 1e klas en dat kunnen jullie zien!" telt ook.als bezwaar 😂
Badge +3
Aanvullende vervoerbewijzen zoals een Dagkaart Fiets en een Toeslag 2-1 worden wel meegenomen bij het vaststellen van de vergoeding in het kader van de regeling Geld terug bij vertraging. In deze tabel is te zien dat voor beide een vergoeding van 1/4 deel van het bedrag geldt bij 30 t/m 59 minuten vertraging en 1/2 deel bij 60 minuten of meer.

Voor het indienen van een claim als met aanvullende vervoerbewijzen gereisd is, kunt u dit formulier gebruiken. Als geclaimd wordt via Mijn NS, dan kan dit niet worden aangegeven en moet achteraf gereageerd worden op de e-mail die u van NS ontvangt over uw claim. Dat is iets meer gedoe.
Reputatie 7
Badge +2
Het fietskaartje zult u na een uur vertraging niet terug krijgen. In principe wordt de vergoeding vastgesteld op basis van de kaart waarmee u reist en het eventuele abonnement er op. Dat is standaard.

Waarom zou je niets terugkijgen van een fietskaartje?

Voorheen kon je bij het papieren formulier gewoon aanvinken of je met een extra NS-vervoerbwijs en/of toeslag reisde. Je kon dan gewoon aanvinken dat je ook een dagkaart fiets (of hond) had. Wanneer die niet op je OV-chipkaart stond moest je het originele vervoerbewijs meesturen.

En in de tabel van de vergoedingen staat ook dat je bij meer dan een uur vertraging de helft terug krijgt van een dagkaart fiets (en een kwart bij 30-59 minuten).
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1533556402737/content/assets/ns-nl/tarieven/tabel-geld-terug-bij-vertraging.pdf
Badge +3
Held/nerd @Tochjo Je hebt gewoon gelijk natuurljik, en ik heb nu heel veel zin om iets als 'Beste Antwoord' te markeren.

Maar laten we nog even wachten op een NS antwoord.
Reputatie 7
Badge +4
Zo leer je nog wat op je oude dag. Een papieren fietskaartje leek me wat dubieus. Te vreselijk voor woorden. Wat een genoegen blijkt dit te zijn. Ik heb de tabel er maar even op nagekeken.

Ik word morgen 65, misschien moet ik maar met pensioen omdat ik de tabellen denk te kennen, lol.
Alvast gefeliciteerd Thom!
Reputatie 7
Badge +4
Dank je! We maken het gezellig en heffen het glas.
Gefeliciteerd Thom, maak er een mooie dag van!
Dank voor de reacties, heren. Idd met de fiets baseerde ik me op het oude formulier.
Ik reis met Dalvrij en laad de fietsdagkaart en/of de eerste klasse op mijn kaart.
Dat is ook te zien op het registratieformulier van de gemaakte reizen.
Ik dacht: 'als ik met de nieuwe methode én de reis aanvink én de eerste klasse aanvink is het zichtbaar en komt het goed, maar dat werkt niet.
Thom, gefeliciteerd met je 65e verjaardag1 Vanaf nu treinreis je heel goedkoop door België, gratis in Hongarije en heb je een nóg goedkoper Dalvrij-abonnement!

Reageer