Enschede naar Glanerbrug

• 13 november 2015
  • 42 reacties
  • 932 Bekeken

Na een lange reis van Hoofddorp naar Enschede moest ik vandaag met tegenzin de bus nemen om naar Glanerbrug te reizen, omdat de trein van 18:56 zonder enige aankondiging was komen te vervallen. Ik heb een weekend-vrij abonnement en wat anders een gratis treinrit was, moest ik nu voor de busrit betalen. Er was helemaal niks te zien op de NS reisplanner en op het station van Enschede stond opeens om 19:01 dat de volgende trein pas om 19:26 zou vertrekken. Als het eerder was aangekondigd, kon ik nog een bus eerder pakken, in plaats van een kwartier in de kou staan wachten op een trein die niet komen zou. Ik vind het maar een vreemde gang van zaken en wil hierbij een klacht indienen!

42 reacties

Oei, die is leuk inderdaad. De klacht zal hopelijk verder opgepakt worden door een moderator, daar ga ik niet over.

Het lastige aan de lijn Enschede-Gronau is dat deze niet beheerd wordt door ProRail. Daardoor is er enkel statische informatie beschikbaar. Van die treinen is niet veel meer beschikbaar dan dat ze conform planning zouden moeten rijden op tijdstip xx.
Reputatie 2
Klopt het dat dit een traject is dat door de DB wordt gereden? Dan lijkt het me dat een klacht daar thuishoort en niet bij NS. Of zie ik iets over het hoofd?
Klopt het dat dit een traject is dat door de DB wordt gereden? Dan lijkt het me dat een klacht daar thuishoort en niet bij NS. Of zie ik iets over het hoofd?

Glanerbrug heeft een NS-station, dus wat er tussen Enschede en Glanerbrug gebeurt, is hun verantwoordelijkheid lijkt me. Welke afspraken ze onderling met DB hebben gemaakt, is niet mijn pakkie aan.
Dan zie je inderdaad iets over het hoofd: NS is verantwoordelijk voor de reizigersinformatie voor álle treinen in Nederland. Dat is zo sinds NS de politiek ervan heeft overtuigd dat het voor een fatsoenlijke informatievoorziening bij sneeuwval noodzakelijk zou zijn dat ze die taak van ProRail overnamen.
Reputatie 2
Sorry, dacht dat het over de vertraging an sich ging en niet over de informatievoorziening. Die is uiteraard wel de verantwoordelijkheid van NS.
Het uitvallen van treinen op dat traject is het gevolg van een wegbezuinigd passeerspoor bij de herbouw. Er is geen andere mogelijkheid om vertragingen weg te werken dan een trein te laten keren in Gronau in plaats van in Enschede. Daar heeft NS inderdaad niets mee van doen.
Voor het niet functioneren van de reisinformatie daar moet je bij NS zijn, al zou ik zeggen, bespaar je de moeite. Voor het uitvallen van die trein, dat is een DB-aangelegenheid.
Reputatie 6
Badge +1
Als u het papieren formulier voor Geld Terug bij Vertraging invult kunt u wel gewoon een reis van Hoofddorp naar Glanerbrug met 30 minuten vertraging claimen lijkt me. Wellicht zinnig om er even een notitie bij te doen van de situatie, zodat de betreffende NS-medewerker dit mee kan nemen in de beoordeling.
Na een lange reis van Hoofddorp naar Enschede moest ik vandaag met tegenzin de bus nemen om naar Glanerbrug te reizen, omdat de trein van 18:56 zonder enige aankondiging was komen te vervallen. Ik heb een weekend-vrij abonnement en wat anders een gratis treinrit was, moest ik nu voor de busrit betalen. Er was helemaal niks te zien op de NS reisplanner en op het station van Enschede stond opeens om 19:01 dat de volgende trein pas om 19:26 zou vertrekken. Als het eerder was aangekondigd, kon ik nog een bus eerder pakken, in plaats van een kwartier in de kou staan wachten op een trein die niet komen zou. Ik vind het maar een vreemde gang van zaken en wil hierbij een klacht indienen!

Hoi centjes, ik begrijp dat dit je gefrustreerd heeft. Als ik het goed begrijp wil je een klacht indienen, omdat er niet in de Reisplanner heeft gestaan dat deze trein niet reed?
Dat denk ik niet, Keuzereiziger. Je kunt immers alleen claimen voor reizen met NS. In dit geval wordt de vertraging opgelopen door het uitvallen van een trein van DB, waar NS niet voor aansprakelijk is.
In dit topic werd gemeld dat een vertraging naar Glanerbrug wel door NS werd vergoed.
Reputatie 6
Badge +1
Inderdaad. Glanerbrug valt gewoon onder de concessie hoofdrailnet. Er gelden NS-tarieven, er staan NS-paaltjes en een NS-automaat. Dat er een andere trein rijdt doet niet ter zake. Hetzelfde zou gelden voor Eijsden of Eygelshoven Markt.
Voor zover ik weet, valt Glanerbrug juist helemaal niet onder de concessie hoofdrailnet. Maar ik kan het mis hebben. Waar haal je die informatie vandaan, Keuzereiziger?

Pe_pa, ik claim ook wel eens, via een papieren formulier, voor een rit waarbij ik de vertraging is opgelopen door een gemiste aansluiting van NS op Arriva, die wordt dan soms ook goedgekeurd. De ene keer wel, dan andere keer niet. Maar dat zegt natuurlijk niets over of de vergoeding terecht is.
Reputatie 7
Badge +4
Je kunt gewoon een Trajectvrij Maand kopen van Glanerbrug naar Enschede en ook een kaartje bij NS van en naar Glanerbrug. De vergoedingen, zoals bij GTBV, zijn dan ook mogelijk. Het is dezelfde situatie als bij Maastricht richting België.
Dat kun je allemaal ook voor de trajecten van Arriva, Veolia en weet ik veel wie allemaal. Maar ook daar geldt de regeling Geld Terug bij Vertraging van NS niet.
Reputatie 7
Badge +4
Nee, en dat kan ook niet want in Zuidbroek bijvoorbeeld is geen NS-paaltje te vinden. In Glanerbrug staan ze wel. Je kunt er dus in- en uitchecken bij NS. Vanaf Eijsden kun je claimen dus het is aan te nemen dat het van en naar Glanerbrug ook kan. Een in- en/of uitcheck bij NS is daar aantoonbaar en dat is nu eenmaal voorwaarde bij bijvoorbeeld GBTV.
Voorwaarde van de regeling Geld terug bij vertraging is dat de reis met NS wordt gemaakt. Dat is niet het geval wanneer er met DB gereisd wordt.

Overigens gaat dit topic over een vertraging van een half uurtje, die TS niet eens heeft opgelopen, omdat hij zelfstandig voor alternatief vervoer heeft gekozen. Lijkt me verder geen serieuze 'klacht' waard. Maar misschien dat DB toch eens wat beter met NS moet communiceren over het laten vervallen van treinen, zodat NS de wijzigingen kan doorvoeren in de actuele reisinformatie.
Het zou erg plezierig zijn als ook dit lijntje inderdaad dynamische informatie krijgt. Maar op korte termijn verwacht ik daar weinig van, we mogen al blij zijn dat met de switch naar levering vanuit PPV er in ieder geval statische informatie komt, dus dan snap je de stand van zaken wel 😉
Reputatie 7
Badge +4
De reis wordt met de NS-voorwaarden gemaakt, lijkt me ook als je tot Glanerbrug met DB reist, zoals dat ook geldt naar Eijsden met de NMBS.
Nee hoor, als je de reis aanvraagt in de Reisplanner, dan krijg je de waarschuwing 'Geen AVR-NS'.
Correct, alle services op deze lijn hebben de attributen Geen AVR-NS, Fietsvervoer mogelijk en alleen 2e klas.
De enige reden om aan te nemen dat deze lijn qua gtbv bij NS zou kunnen afwijken van bijvoorbeeld een Arriva-lijn, is dat je voor het gebruik van die lijn met de OV-chipkaart in- en uitcheckt bij NS.
Reputatie 7
Badge +4
Dat is net waar het om gaat, denk ik.Het vervoer is met NMBS, de voorwaarden zijn van NS ondanks dat je met NMBS naar Eijsden reist.

Maastricht - Luik/Hasselt heeft gewoon eerste klas, Henk.

Hoi centjes, ik begrijp dat dit je gefrustreerd heeft. Als ik het goed begrijp wil je een klacht indienen, omdat er niet in de Reisplanner heeft gestaan dat deze trein niet reed?

Hoi Iris,

Ik gaat me vooral om twee dingen. Ten eerste werd in de reisplanner helemaal geen melding gemaakt van een uitvallende trein, zodat ik niet kon anticiperen.

Ten tweede vond ik de informatievoorziening op het station zelf gebrekkig. De trein naar Enschede reed netjes op tijd, waardoor ik normaal zo'n 10 minuten moet wachten op de trein van 18:56. Deze trein stond ook netjes op de borden, dus bleef ik gewoon wachten. Maar rond 19:01 werd pas aangegeven dat de volgende trein pas om 19:26 zou vertrekken. Dit vind ik nog wel het meest ergelijk. Een kwartier staan wachten in de kou.

Dat ik moet betalen voor de busrit ben ik nog wel het minst boos over, maar uiteraard is dat ook niet leuk.
Voor een klacht over het uitvallen van de trein moet je dus bij DB zijn. Die bezit de concessie op dat traject.

NS beschikt dus niet over de reisinformatie, omdat die niet door DB wordt aangeleverd. Daar moet inderdaad verbetering in komen.

Je hebt zelf gekozen voor de bus. Terwijl je ook even had kunnen wachten op de volgende trein. Die ging immers na een half uur al. Voor een vergoeding voor de kosten voor de busrit kom je niet in aanmerking.

Reageer