Enschede naar Glanerbrug

• 13 november 2015
  • 42 reacties
  • 932 Bekeken

Toon eerste bericht

42 reacties

Voor een klacht over het uitvallen van de trein moet je dus bij DB zijn. Die bezit de concessie op dat traject.

NS beschikt dus niet over de reisinformatie, omdat die niet door DB wordt aangeleverd. Daar moet inderdaad verbetering in komen.

Die gevolgtrekking is niet juist. Centjes klaagt helemaal niet over het uitvallen van de trein an sich, maar over de gebrekkige informatievoorziening daarover. NS is verantwoordelijk voor de informatievoorziening aan reizigers op dat traject, zoals ze dat ook zijn voor de trajecten waar Arriva, Veolia, Syntus, Connexxion en Breng rijden. Dat de dynamische reisinformatie over dat traject kennelijk ontbreekt, staat helemaal los van de vraag wie de vervoersconcessie heeft.
Voor een klacht over het uitvallen van de trein moet je dus bij DB zijn. Die bezit de concessie op dat traject.

NS beschikt dus niet over de reisinformatie, omdat die niet door DB wordt aangeleverd. Daar moet inderdaad verbetering in komen.

Je hebt zelf gekozen voor de bus. Terwijl je ook even had kunnen wachten op de volgende trein. Die ging immers na een half uur al. Voor een vergoeding voor de kosten voor de busrit kom je niet in aanmerking.

Leuk dat je zo actief bent in het meedenken, maar beter lezen zou ook al helpen. Waar lees je dat ik een klacht wil indienen over het uitvallen van een trein? En zie je me ergens een vergoeding claimen voor mijn busrit. En mocht ik dat willen, beslis jij of ik daar in aanmerking voor kom? Ik heb al eens eerder een taxirit vergoed gekregen van de NS, ook zelf gekozen destijds. Dus ik zou daar niet zo zeker van zijn. Niet iedereen heeft alle tijd van de wereld om een half uur extra te wachten.
Voor het ontbreken van reisinformatie moet je inderdaad gewoon bij NS klagen, dat mag NSR DCRI oplossen namelijk. Niet dat het bijster veel zin heeft, maar als het je een goed gevoel geeft, het is mogelijk en NS is inderdaad de juiste plek.
Niet alleen die treinen, maar ook de bediening van de seinen en wissels valt onder de DB. Wij (inclusief de ProRail treindienstleiding in Zwolle) hebben dus geen enkele informatie over deze treinen. Treindienstleiders zien op hun schermen dus niet of een trein vertraging heeft of opgeheven wordt. DB moet dat dus bijvoorbeeld telefonisch melden aan post Zwolle.

Het enige wat we voor elkaar hebben kunnen krijgen is dat het Treinbeeldscherm langs het vertrekspoor van deze treinen omgebouwd is en rechtstreeks vanuit de DB info krijgt over die treinen. Maar dat is ook de enige plek. Ik ga er verder mee aan de slag maar mijn inschatting is dus dat DB niet of niet tijdig de post heeft geïnformeerd of dat er op het post-proces iets mis is gegaan

Die gevolgtrekking is niet juist. Centjes klaagt helemaal niet over het uitvallen van de trein an sich, maar over de gebrekkige informatievoorziening daarover. NS is verantwoordelijk voor de informatievoorziening aan reizigers op dat traject, zoals ze dat ook zijn voor de trajecten waar Arriva, Veolia, Syntus, Connexxion en Breng rijden. Dat de dynamische reisinformatie over dat traject kennelijk ontbreekt, staat helemaal los van de vraag wie de vervoersconcessie heeft.

Ik zeg toch ook dat ik vind daar verbetering in moet komen? Welke gevolgtrekking is niet juist?

Behalve het realiseren van de verbeteringen is er, voor zover ik kan bedenken, niets dat NS hier verder in kan betekenen. Behalve het aanleveren van actuele reisinformatie valt er binnen de verantwoordelijkheid van NS immers niet zoveel te veranderen aan situaties waarin treinen van derde partijen niet rijden. Als DB de data niet aanlevert, zal er bovendien geen verbetering komen. Er bestaat dan immers geen realistische manier voor NS om die data wel te verkrijgen. Het lijkt me daarom zinvoller voor TS om bij DB te klagen, zodat zij inzien dat onder hun reizigers behoefte is aan deze dynamische informatie. Klachten gericht aan NS bereiken immers DB niet.

TS had eventueel een vertraging van een half uurtje opgelopen, maar er zijn landelijk gezien wekelijks duizenden mensen die zoiets overkomt. Lijkt me geen reden om daar verder een halszaak van te maken.
Welke gevolgtrekking is niet juist?
De gevolgtrekking die hier wordt aangegeven met het woordje 'dus':
Die (red.: DB) bezit de concessie op dat traject.

NS beschikt dus niet over de reisinformatie (...)

NS is op eigen verzoek verantwoordelijk voor de reisinformatie over alle vervoerders, dus is het de verantwoordelijkheid van NS om de benodigde informatie voor de reizigers bij DB op te eisen.

Binnen het eigen netwerk doet NS het trouwens in soortgelijke gevallen niet veel beter. Treinuitval wordt vaak pas vlak voor de geplande vertrektijd bekendgemaakt, terwijl treinuitval op tussenstations ruimer van tevoren goed voorspelbaar is. Voorbeeldje: afgelopen woensdag viel om 15:54 deze sprinter van Hoofddorp naar Amersfoort Vathorst uit en uiteraard viel de terugrit om 17:34 ook uit. Die terugrit had om 18:28, dus twee en een half uur na het ontstaan van de verstoring Amsterdam Science Park moeten aandoen. Het uitvallen van deze rit werd echter pas ongeveer een minuut voor de geplande vertrektijd in de reizigerinformatie verwerkt.
Sinds '88 is er een reisplanner, das nog niet zo lang, verwacht nou niet te snel perfecte resultaten...

Zonder gekheid, als we voor ieder bekend en soms al lange tijd openstaand probleem een bericht zouden posten op het forum had ik je qua postcount al lang en breed ingehaald. Helaas.
Het feit dat er veel mis gaat bij NS vind ik een slecht argument om er maar over te zwijgen. Dan wordt het net zoiets als fietsendiefstal: Nauwelijks iemand neemt nog de moeite om aangifte te doen, dus concludeert de excel-manager dat het aantal fietsendiefstallen stabiel laag is.
Pe_pe,
'Dus' slaat op de informatie in het topic. Niet op de alinea ervoor.

Heb je ook een praktische manier voor ogen hoe de informatie over het traject van DB moet vergaren? Moeten ze een mannetje langs het spoor zetten om te kijken of de trein er al aan komt?

Kom op zeg. Het gaat hier om een enkele trein die uitvalt op een tijdstip dat er geen hond in die trein zit. TS kon gewoon een half uur later op pad (als hij daar het geduld voor had gehad). Dat is hooguit een beetje vervelend. Klaas Jan geeft al aan dat hij er iets mee wil doen. Wat meer verwacht je nou in vredesnaam?
@Pe_pe Klopt, ik betwijfel alleen of het zin heeft om hier op een forum erover te praten als via alle kanalen de reacties tegenvallen. Overigens, zou het dan geen idee zijn om toch maar een centraal "hier-faalt-reisinformatie"-topic te maken? Nu wordt het een telkens weer terugkomende discussie op het forum.
@De Luchmacht 2
Dat zou een mogelijkheid zijn, maar ook de Duitsers hebben daar modernere middelen voor.

@Henk_NL
Dat kun je doen.
Heb het maar gewoon gedaan, hopelijk maakt men er geen probleem van, een beetje overzicht lijkt me wel prettig. Ook voor mijzelf.

https://forum.ns.nl/de-trein-11/falen-de-reisinformatie-19775
Dan moet DB ervoor zorgen dat die informatie via die modernere middelen NS bereikt. Het gaat om hun traject met hun klanten.

- mijn laatste bijdrage aan dit volstrekt nutteloze topic -
DB doet dat ook voor internationale treinen, waarom niet voor dit specifieke lijntje, ik heb geen idee.
Wellicht omdat de dienstregeling wordt uitgevoerd door Keolis.
Ik heb zo'n vermoeden inderdaad, maar kan dat niet bevestigen helaas.
Reputatie 6
Badge +1
Kom op zeg. Het gaat hier om een enkele trein die uitvalt op een tijdstip dat er geen hond in die trein zit.

Waar baseer je dat op? Op de verouderde cijfers van aantal in- en uitstappers per station?
Heb je zelf wel eens gezien hoeveel mensen er op Enschede in de spits deze trein nemen? Veel Duitsers die in Enschede op school zitten of studeren en net over de grens wonen bijvoorbeeld...

Reageer