Er rijden GEEN treinen meer! | NS Community

Er rijden GEEN treinen meer!


Ik had een ticket tussen Bodegraven en Antwerpen. Op de terugweg strandde ik in Leiden. Er waren gewoon geen treinen meer tussen Leiden en Utrecht. Ik moest dus bovenop mijn dure tickets naar Antwerpen en retour, nog een keer een busticket naar Alphen aan den Rijn bekostigen (GEEN VERGOEDING DOOR NS!!!) en vervolgens een dure taxi nemen naar Bodegraven. De NS zwijgt in alle talen! SCHANDE!!!

Aanstaande zaterdag moet ik opnieuw naar Antwerpen. Een keer vertraging vind ik vervelend, maar kan ik aan. Maar je gewoon als klant laten stranden vind ik echt NIET kunnen!!!

Bert Rigters

Ik houd mijn hart alweer vast voor de nietszeggende antwoorden….


11 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Het is overigens wel opvallend dat NS bij de onverwacht beperkte dienstregelingen van de laatste tijd geen enkel advies geeft over wat reizigers moeten doen die stranden, ondanks dat NS kan weten dat dat zal gebeuren. NS raadt alleen af om te reizen en om je reis uit te stellen, daarbij implicerend dat dat de enige mogelijkheden zijn. Maar dat is niet altijd een optie, bv. als je uit het buitenland komt. Het onvolledig informeren van reizigers over hun alternatieven is een inbreuk op EU-verordening 1371/2007. Dit kan bijna niet anders dan een bewuste keuze van NS zijn (de EU-verordening is al lang genoeg van kracht en NS kent die heel goed) en dat maakt het er niet beter op.

Ik zou gewoon via de NSI-klantenservice vragen om:

  1. Compensatie bij vertraging (als de vertraging op de bestemming meer dan een uur was).
  2. Terugbetaling van de extra kosten. Hopelijk heb je betalingsbewijzen nog.
Reputatie 7
Badge +4

U kunt ook bellen: 030 7515155. Het is te vinden bij Klantenservice. Ze zijn er 24/7.

Dank, dit zijn duidelijke antwoorden. Toch hoop ik echt dat er iets gebeurt aan de communicatie. Ik snap dat het bij zo’n groot bedrijf lastig is om elke keer op de actualiteit te moeten inspringen, maar iets meer uitleg over het hoe en wat zou ook al schelen in de begripsvorming. Als er personeelstekort is, is dat er niet van vandaag op morgen. Roosters worden, dunkt me, redelijk ver van tevoren gemaakt. Hoe kan het dan de oorzaak zijn van het totaal schrappen van treinen op een redelijk belangrijke en drukke ader in het netwerk (Leiden-Utrecht) gedurende een hele avond?

Als u gestrand bent, kunt u contact opnemen met de NS. Zij regelen een taxi voor u. Zelf geregelde taxi's worden niet vergoed. U kunt wel altijd een beroep doen op de regeling geld terug bij vertraging.

Maar vertel me graag HOE ik contact kan opnemen met NS als ik gestrand ben. Ik begrijp best dat een zelf geregelde taxi niet vergoed wordt. Dat is ook goed. Maar hoe krijg ik contact met NS in zo’n geval?

 

Reputatie 7
Badge +3

Contact met NS kan telefonisch of via de infozuil die op alle stations staan. Je kunt ook via Twitter contact opnemen. Via die kanalen kan het druk zijn zodat je wat langer in de wacht staat. 

Reputatie 7
Badge +4

Er was dit weekend laat in de avond. zelfs gedoe tussen Utrecht en Woerden. Maar dat is wel de verbinding tussen drie van de vier grote steden.

Gouda kon geen kant op, en dat ligt zeer centraal op deze drukke routes. De ontregeling kan dus nog erger, ;-)

Dank, dit zijn duidelijke antwoorden. Toch hoop ik echt dat er iets gebeurt aan de communicatie. Ik snap dat het bij zo’n groot bedrijf lastig is om elke keer op de actualiteit te moeten inspringen, maar iets meer uitleg over het hoe en wat zou ook al schelen in de begripsvorming. Als er personeelstekort is, is dat er niet van vandaag op morgen. Roosters worden, dunkt me, redelijk ver van tevoren gemaakt. Hoe kan het dan de oorzaak zijn van het totaal schrappen van treinen op een redelijk belangrijke en drukke ader in het netwerk (Leiden-Utrecht) gedurende een hele avond?

Personeel kan ook ziek worden voor en tijdens de dienst, personeel kan uitvallen doordat er een incident is geweest waardoor ze naar de politie moeten en dan kan het ook nog zijn dat er een verstoring is geweest waardoor er geschoven moet worden met personeel en er onvoldoende personeel is.

Dus nee, het is niet al weken van tevoren bekend. Overigens is Leiden - Utrecht ook nog mogelijk via Den Haag echter sla je dan tussen gelegen stations over.

Dank, dit zijn duidelijke antwoorden. Toch hoop ik echt dat er iets gebeurt aan de communicatie. Ik snap dat het bij zo’n groot bedrijf lastig is om elke keer op de actualiteit te moeten inspringen, maar iets meer uitleg over het hoe en wat zou ook al schelen in de begripsvorming. Als er personeelstekort is, is dat er niet van vandaag op morgen. Roosters worden, dunkt me, redelijk ver van tevoren gemaakt. Hoe kan het dan de oorzaak zijn van het totaal schrappen van treinen op een redelijk belangrijke en drukke ader in het netwerk (Leiden-Utrecht) gedurende een hele avond?

Personeel kan ook ziek worden voor en tijdens de dienst, personeel kan uitvallen doordat er een incident is geweest waardoor ze naar de politie moeten en dan kan het ook nog zijn dat er een verstoring is geweest waardoor er geschoven moet worden met personeel en er onvoldoende personeel is.

Dus nee, het is niet al weken van tevoren bekend. Overigens is Leiden - Utrecht ook nog mogelijk via Den Haag echter sla je dan tussen gelegen stations over.

Leiden - Utrecht was niet mogelijk via Den Haag, omdat er rondom Woerden geen treinen reden.

Dank, dit zijn duidelijke antwoorden. Toch hoop ik echt dat er iets gebeurt aan de communicatie. Ik snap dat het bij zo’n groot bedrijf lastig is om elke keer op de actualiteit te moeten inspringen, maar iets meer uitleg over het hoe en wat zou ook al schelen in de begripsvorming. Als er personeelstekort is, is dat er niet van vandaag op morgen. Roosters worden, dunkt me, redelijk ver van tevoren gemaakt. Hoe kan het dan de oorzaak zijn van het totaal schrappen van treinen op een redelijk belangrijke en drukke ader in het netwerk (Leiden-Utrecht) gedurende een hele avond?

Personeel kan ook ziek worden voor en tijdens de dienst, personeel kan uitvallen doordat er een incident is geweest waardoor ze naar de politie moeten en dan kan het ook nog zijn dat er een verstoring is geweest waardoor er geschoven moet worden met personeel en er onvoldoende personeel is.

Dus nee, het is niet al weken van tevoren bekend.

Ja dat snap ik. Ik begrijp ook dat het een hele puzzel moet zijn, waar je als reiziger geen weet van hebt.

Toch pleit ik ervoor aandacht te hebben voor de communicatie naar de reiziger. Zoals ook in een eerdere reactie werd gezegd dat het zelfs zou moeten vanwege een EU-verordening (wat ik op zich niet zo belangrijk vind), vind ik dat de NS hier echt meer aandacht aan moet geven. Ik word altijd helemaal kriebelig van “Beste reizigers. . . .plan uw reis opnieuw in de app”. Treinen hebben geen vertraging, nee ze vertrekken later. Maar als er dan helemaal geen treinen meer rijden om goede redenen, informeer de reiziger dan via diezelfde app en stationsmededelingen en geef inderdaad alternatieven.

Mijn eerste post uit deze discussie was hier en daar misschien te fel, maar ik voelde me wel echt op dat moment in de steek gelaten. Toch is het niet mijn bedoeling om eindeloos en vinger wijzend in discussie te gaan, maar je zou je graag gehoord voelen. Begrijp me heel goed, ik heb groot respect voor een bedrijf als NS, maar er zijn zaken die volgens mij beter zouden kunnen en de reiziger meer begrip geven en dus meer reisplezier.

Dank, dit zijn duidelijke antwoorden. Toch hoop ik echt dat er iets gebeurt aan de communicatie. Ik snap dat het bij zo’n groot bedrijf lastig is om elke keer op de actualiteit te moeten inspringen, maar iets meer uitleg over het hoe en wat zou ook al schelen in de begripsvorming. Als er personeelstekort is, is dat er niet van vandaag op morgen. Roosters worden, dunkt me, redelijk ver van tevoren gemaakt. Hoe kan het dan de oorzaak zijn van het totaal schrappen van treinen op een redelijk belangrijke en drukke ader in het netwerk (Leiden-Utrecht) gedurende een hele avond?

Personeel kan ook ziek worden voor en tijdens de dienst, personeel kan uitvallen doordat er een incident is geweest waardoor ze naar de politie moeten en dan kan het ook nog zijn dat er een verstoring is geweest waardoor er geschoven moet worden met personeel en er onvoldoende personeel is.

Dus nee, het is niet al weken van tevoren bekend.

Ja dat snap ik. Ik begrijp ook dat het een hele puzzel moet zijn, waar je als reiziger geen weet van hebt.

Toch pleit ik ervoor aandacht te hebben voor de communicatie naar de reiziger. Zoals ook in een eerdere reactie werd gezegd dat het zelfs zou moeten vanwege een EU-verordening (wat ik op zich niet zo belangrijk vind), vind ik dat de NS hier echt meer aandacht aan moet geven. Ik word altijd helemaal kriebelig van “Beste reizigers. . . .plan uw reis opnieuw in de app”. Treinen hebben geen vertraging, nee ze vertrekken later. Maar als er dan helemaal geen treinen meer rijden om goede redenen, informeer de reiziger dan via diezelfde app en stationsmededelingen en geef inderdaad alternatieven.

Mijn eerste post uit deze discussie was hier en daar misschien te fel, maar ik voelde me wel echt op dat moment in de steek gelaten. Toch is het niet mijn bedoeling om eindeloos en vinger wijzend in discussie te gaan, maar je zou je graag gehoord voelen. Begrijp me heel goed, ik heb groot respect voor een bedrijf als NS, maar er zijn zaken die volgens mij beter zouden kunnen en de reiziger meer begrip geven en dus meer reisplezier.

Helemaal mee eens. Geef duidelijke alternatieven aan en benoem de consequenties. U kunt omreizen via X, dat duurt Y minuten langer.

Reageer