beantwoord

extra kosten gemaakt door defecte trein

• 24 februari 2019
  • 5 reacties
  • 224 Bekeken

Vandaag (24 februari 2019) was ik voornemens om de trein van 10.40 uur te nemen van Amsterdam-Centraal naar Rotterdam-Centraal. Deze trein was geannuleerd vanwege een treinstelprobleem, zo begreep ik. Omdat ik uiterlijk om half 12 in Rotterdam moest zijn, besloot ik de Thalys met toeslag te nemen om 10.45 uur. Omdat ik niet veel reis, wist ik niet dat ik een heel nieuw kaartje bij Thalys moest bestellen. Ik had nog gevraagd of zij van het probleem met een treinstel hadden gehoord, maar dat was niet zo. Ik kocht daarom in de Thalys een kaartje voor 21,50 en zat toen wel in een hele mooie coupe. Nu komt het: even voorbij Schiphol komt de Thalys stil te staan. Na ongeveer een half uur wordt medegedeeld dat we teruggaan naar Amsterdam vanwege een probleem op het spoor (...) Dit was natuurlijk het probleem waardoor de de NS intercity van 10.40 uur niet reed, denk ik, maar dat wist men blijkbaar bij Thalys bij vertrek niet. Ok, terug naar Amsterdam Ik had mijn teambuilding uitje gemist, want daarvoor moest ik om 11.30 uur op Rotterdam CS staan. Ik dacht, dan heb ik in elk geval nog mijn halve zondag om vrij thuis door te brengen. Maar nee, de Thalys stopte niet in Amsterdam (!) Ik had van te voren gevraagd of ze wel konden stoppen omdat iemand ie vaker met deze trein reist mij al wist te vertellen dat zij bij een routewijziging niet zouden stoppen. En ja, helaas was het onmogelijk om even op Amsterdam CS te stoppen en enkele reizigers te laten uitstappen (!) Ik moest toen met de Thalys door via Utrecht naar Rotterdam CS. Vervolgens kon in vanuit Rotterdam terug naar Utrecht, want Amsterdam was nog altijd niet mogelijk. Ik heb toen de trein van 13.50 uur naar Utrecht genomen en ben vervolgens overgestapt op Utrecht CS naar Amsterdam. Bij uitcheck op Amsterdam CS bleek er EUR 20,- van mijn saldo te zijn afgeschreven. Nadat ik lange tijd bij het servicecenter van de NS in de rij had gestaan bleek dit bedrag te zijn afgeschreven omdat ik te lang niet had uitgecheckt (!) Maar verder konden zij niets voor mij doen. Ik ben HEEL boos want ik heb mijn teambuilding uitje gemist, heb 21,50 aan een Thalys ticket betaalt en er is 20,- afgeschreven omdat ik te lang niet had uitgecheckt. Ja, uiteindelijk ben ik om ca. 10.30 ingecheckt op Amsterdam CS en kwam om ca. 15.00 uur GEHEEL onverrichte zaken terug op het Amsterdam CS. Ik vind dit meer iets voor een film. Hoe is het mogelijk! Ik wil in elk geval mijn 20,- terug, maar vind eigenlijk dat er meer moet worden vergoed, of dat ik recht heb op een tegoedbon. Ik hoor het graag.
icon

Beste antwoord door MoDe 25 februari 2019, 00:23

Normaal gesproken wordt als je bij een storing/vertraging zelf ander vervoer regelt dit niet vergoed.
Jouw kaartje voor Thalys zou dan ook niet voor vergoeding in aanmerking komen. Daarbij heb je een reis met de Thalys gemaakt van Amsterdam naar Rotterdam. Je zou vanwege de vertraging een claim bij Thalys kunnen neerleggen.

Wat betreft je gemiste uitcheck: Via de klantenservice kun je de incheck in Amsterdam laten annuleren. Wel heb je een gemiste incheck van Rotterdam en een gemiste uitcheck in Amsterdam van je terugreis. Deze reis heb je gemaakt dus dien je te laten corrigeren. Heb je je terugreis laten corrigeren dan kun je als je er meer dan 30 minuten langer over gedaan hebt met via Utrecht reizen dan rechtstreeks beroep doen op de geldterugbijvertraging-regeling van NS.

Hoe vervelend het ook is, je hebt de reizen waarvan je geld terug wilt wel gemaakt. Meer dan gebruik maken van de vertragingsregelingen zit er denk ik niet in.
NS vergoedt geen vervolgschade, dus ook je gemiste uitje zal niet vergoed worden.
Bekijk origineel

5 reacties

Hoi Heleen M.A. en welkom op de NS Community!
Ik heb het onderwerp van het topic aangepast naar: 'extra kosten gemaakt door defecte trein' om deze beter vindbaar te maken

Je ervaring klinkt inderdaad als een heel avontuur voor een relatief simpele reis. Mijn excuses voor de onduidelijkheid die je hebt ervaren tijdens je reis.

Voor het teveel betaalde bedrag vanwege het in- en uitchecken en de tegoedbon wil ik je verzoeken je te richten tot onze klantenservice. Je kan contact met ons opnemen via: Facebook, Twitter, Chat of telefonisch op het nummer: 030 751 51 55.
Reputatie 7
Badge +3
Normaal gesproken wordt als je bij een storing/vertraging zelf ander vervoer regelt dit niet vergoed.
Jouw kaartje voor Thalys zou dan ook niet voor vergoeding in aanmerking komen. Daarbij heb je een reis met de Thalys gemaakt van Amsterdam naar Rotterdam. Je zou vanwege de vertraging een claim bij Thalys kunnen neerleggen.

Wat betreft je gemiste uitcheck: Via de klantenservice kun je de incheck in Amsterdam laten annuleren. Wel heb je een gemiste incheck van Rotterdam en een gemiste uitcheck in Amsterdam van je terugreis. Deze reis heb je gemaakt dus dien je te laten corrigeren. Heb je je terugreis laten corrigeren dan kun je als je er meer dan 30 minuten langer over gedaan hebt met via Utrecht reizen dan rechtstreeks beroep doen op de geldterugbijvertraging-regeling van NS.

Hoe vervelend het ook is, je hebt de reizen waarvan je geld terug wilt wel gemaakt. Meer dan gebruik maken van de vertragingsregelingen zit er denk ik niet in.
NS vergoedt geen vervolgschade, dus ook je gemiste uitje zal niet vergoed worden.
Hoi Heleen M.A. en welkom op de NS Community!
Ik heb het onderwerp van het topic aangepast naar: 'extra kosten gemaakt door defecte trein' om deze beter vindbaar te maken

Je ervaring klinkt inderdaad als een heel avontuur voor een relatief simpele reis. Mijn excuses voor de onduidelijkheid die je hebt ervaren tijdens je reis.

Voor het teveel betaalde bedrag vanwege het in- en uitchecken en de tegoedbon wil ik je verzoeken je te richten tot onze klantenservice. Je kan contact met ons opnemen via: Facebook, Twitter, Chat of telefonisch op het nummer: 030 751 51 55.

Deze gaan we onthouden: je wordt verplicht vervoerd naar een stad waar je niet heen wilt omdat je door de NS in de vertraging terecht bent gekomen en dan is de reactie van de NS: "je hebt de reis wel gemaakt'. Ik vind dit beneden peil! Maar ik had niet anders verwacht.
Ik begrijp dat dit vervelend is Heleen M.A.
Zoals Danny en MoDe aangeven kun je de €20 nog wel laten corrigeren via onze Klantenservice. Wellicht kunnen mijn collega's de overige kosten ook even bekijken en kijken of er nog iets mogelijk is.
Reputatie 7
Badge
Deze gaan we onthouden: je wordt verplicht vervoerd naar een stad waar je niet heen wilt omdat je door de NS in de vertraging terecht bent gekomen en dan is de reactie van de NS: "je hebt de reis wel gemaakt'. Ik vind dit beneden peil! Maar ik had niet anders verwacht.
Op de borden waar Thalys op aangekondigd staat, staat ook heel duidelijk dat dit een trein is waar reservering verplicht is. Daarbij was die trein onderweg van Amsterdam naar Rotterdam, waar u dan ook heen wilde. Door alle storingen (het waren er meerdere) kon Thalys de hogesnelheidslijn niet op en kon (door werkzaamheden) ook niet via Leiden naar Rotterdam. De enige andere route is dan terug naar Amsterdam en via Breukelen-Gouda naar Rotterdam. Dat er dan niet meer gestopt wordt in Amsterdam is vrij logisch. Praktisch iedereen in die trein heeft een kaartje naar Antwerpen/Brussel/Parijs. Instappers heeft ie daar niet meer en hij moet naar Rotterdam om verder te kunnen naar België/Frankrijk.

Had ie bij Hoofddorp een uur stil moeten staan en wel via Leiden kunnen rijden, had deze trein ook niet in Leiden of Den Haag HS gestopt om mensen uit te laten stappen.

Reageer