beantwoord

Gedlteruggave bij vertraging

• 25 november 2020
  • 5 reacties
  • 419 Bekeken

Beste NS,

Afgelopen dinsdag 24 november 2020, was plotseling mijn trein van Ede-Wageningen naar Arnhem gecancelled. Dit was pech, want dit was de laatste aansluiting om 23:51 naar Arnhem, waarna ik de bus richting BeekBergen had kunnen pakken.

Dit was helaas niet het geval, dus dat ik de laatste bus miste, was gegarandeerd.

Ik had niet de keuze om bij de plek waar ik was geweest te overnachten, dus ik heb door de vertraging een taxi moeten raadplegen. En daar ging mijn ov-vrijreizenstudenten leven opeens naar 110 euro voor de taxi. Kan ik dit terugkrijgen? Ik heb een de bon bewaard en een bewijs van vertraging op ede-wageningen. 

icon

Beste antwoord door Rueben NS 25 november 2020, 19:15

Goedenavond Francesca_ en welkom op onze Community!

En wat spijtig om te lezen dat je gisteravond niet meer de laatste trein kon nemen! Ik kan helaas niet meteen toezeggen dat je de kosten terug ontvangt. Wat ik je wil verzoeken is om in dit geval dit formulier in te vullen. Daarin kan je dus je verhaal doen en je gegevens in meegeven om restitutie aan te vragen. Het kan dan nog zijn dat er contact met je opgenomen wordt zodat je de bon van de taxikosten kan opsturen naar ons.

Ik heb tevens je topic verplaatst, dan weet je er even van.

Bekijk origineel

5 reacties

Goedenavond Francesca_ en welkom op onze Community!

En wat spijtig om te lezen dat je gisteravond niet meer de laatste trein kon nemen! Ik kan helaas niet meteen toezeggen dat je de kosten terug ontvangt. Wat ik je wil verzoeken is om in dit geval dit formulier in te vullen. Daarin kan je dus je verhaal doen en je gegevens in meegeven om restitutie aan te vragen. Het kan dan nog zijn dat er contact met je opgenomen wordt zodat je de bon van de taxikosten kan opsturen naar ons.

Ik heb tevens je topic verplaatst, dan weet je er even van.

Reputatie 6
Badge

Een hoopvol antwoord vanuit NS, maar het standaard antwoord is dat taxikosten nooit worden vergoed.

In dergelijke gevallen dient NS zelf de taxi te regelen (vanaf het dichtstbijzijnde nog bereikbare station) naar de eindbestemming. NS is hiertoe verplicht. Een volgende keer dus de klantenservice bellen of de informatiezuil op het station gebruiken. Niet zelf een taxi regelen.

Praktisch elk verzoek tot betaling van een zelf genomen taxi eindigt in een afwijzing. :(

Reputatie 7
Badge +1

Ik vraag me af waarom Francesca_ er überhaupt voor heeft gekozen om de taxi te nemen.

De 3085 (V. 23:51 uit Ede-Wageningen A. 00:00 op Arnhem Centraal) viel gisteren inderdaad uit, maar de eerstvolgende mogelijkheid de 7585 (V. 23:54 uit Ede-Wageningen A. 00:08 op Arnhem Centraal) reed wel gewoon. De laatste bus richting Beekbergen (Syntus lijn 91) vertrekt om 00:13 vanaf Arnhem Centraal. In 5 minuten van perron 10 naar het busstation lopen is voor de gemiddelde persoon echt wel te doen.

Mocht het om wat voor reden dan ook toch niet lukken om de bus te halen, omdat TS bijvoorbeeld slecht ter been is, dan vraag ik me af waarom de taxikosten zo hoog zijn. Wanneer je zelf een taxi regelt worden de taxikosten daarvoor in principe nooit vergoed, maar dat even terzijde. Je dient altijd zo ver mogelijk door te reizen richting je eindbestemming, in dit geval dus Arnhem Centraal. Een taxi vanuit Arnhem Centraal naar Beekbergen (23 km, 20 min.) zou dan (uitgaand van het wettelijk maximumtarief voor straattaxi's) zo'n €65, hooguit €70 kosten als de rit iets langer duurt. Ik ben geen taxichauffeur, maar €110 voor een rit van 23 km is wel heel erg veel. Als TS de taxi vanaf Ede-Wageningen heeft genomen kom je wel rond de €110 uit, maar dat is niet de bedoeling want je reist niet zo ver mogelijk door richting de eindbestemming alvorens een taxi te nemen.

Badge +3

Ik ben wel taxichauffeur maar je hebt gelijk.

De taxi was blijkbaar van station Ede-Wageningen naar ergens in Beekbergen. Dan zit je aan 38 km en grofweg 30 minuten reistijd, maak er 40 km van.

Dat kost dan (maximaal) het starttarief (€ 3,26), 40 km à € 2,40 plus 30 minuten à € 0,40.

Totaal is dan € 111,26 dus 110 is ‘te rechtvaardigen’. Ik zou in zo’n geval aan een taxi(centrale) vragen “voor hoeveel wil je me naar Beekbergen brengen?” (afgesproken prijs).

Op een dinsdagavond tegen middernacht doen de meesten dat met plezier voor iets meer dan de helft, zeker als je aangeeft dat je anders wel een alternatief zoekt (overnachting, ook al had je die keuze niet).

Voor de rest, vergoeding voor een taxi die niet door NS geregeld is wordt (zoals gezegd) heel erg lastig, met name omdat je dus gewoon nog tot Arnhem kon met een trein (en zelfs je bus had kunnen halen).

Maar er zijn wat succesverhalen hier en daar, dus veel sterkte ermee.

Reputatie 7
Badge +3

Wel jammer natuurlijk dat @Francesca__ zoals zovelen niet op de hoogte was van het feit dat je in een dergelijk geval altijd contact kunt opnemen met NS via een servicepaal op het station. Je krijgt dan contact met de meldkamer. NS is verplicht om je thuis te brengen en zal bij het missen van de laatste verbinding een taxi moeten regelen.

Reageer