beantwoord

Geen geld terug bij vertraging door overvolle trein?

• 18 februari 2020
  • 36 reacties
  • 874 Bekeken

Toon eerste bericht

36 reacties

Reputatie 2

Eigenlijk wordt met het weigeren van gtbv de reiziger door de NS "gedwongen" toch nog in de overvolle trein te gaan. Met als gevolg dat de trein niet weg kan, iedereen gedupeerd wordt en met een beetje pech/geluk de complete trein gtbv kan claimen.  Gaat ten koste van stiptheid en veiligheid, maar dat is dan een gevolg van zuinig beleid van de NS. Wat is nou wijsheid in dit geval, een paar claims toekennen of een ontwrichtte dienstregeling, onveilige situaties  en een trein vol claims?

Reputatie 1

Waar je hiermee te maken hebt, en waar wel meer topics over te vinden zijn hier, is dat het aankomt op coulance. Wij kunnen niet nagaan of wat jij zegt (de trein was te vol, ik kon niet mee) ook echt is gebeurt. Als je dit aangeeft zal een verzoek tot restitutie altijd aankomen op coulance. Dat is ook wat mijn collega aangaf in haar eerdere reactie. Dat je het hier niet mee eens bent kan ik me goed indenken. Ik verwacht echter niet dat hier harde regels voor worden gemaakt. 

Is er geen beleid dat een conducteur melding maakt van achtergebleven reizigers omdat de trein te vol was? Op die manier zou je dit soort claims heel makkelijk af kunnen handelen.

Even als vergelijking: als ik als buschauffeur reizigers moet laten staan stuur ik altijd even een berichtje zodat het in het dagrapport komt te staan. Op die manier kan een structureel probleem ook sneller inzichtelijk worden en daarmee opgelost.

Helemaal mee eens! Het lijkt mij ook heel bizar als NS niet bijhoudt of/wanneer reizigers op het perron achterblijven, dat moet immers ook voor hun eigen administratie relevant zijn. Als dit zo is, is het een kleine moeite om dit vervolgens te controleren als reizigers om vergoeding vragen.

Mij lukt het niet om restitutie te vragen want de computer geeft aan dat ik geen recht heb. Was een volle trein (3 ipv 8/10 stellen) en was een half uur later op eindstation. Dit is ook duidelijk gezien de uitchecktijd, die een half uur later is dan normaal zou zijn ivm inchecktijd… 

Hoe nu verder?

Reputatie 5
Badge

U kunt proberen om de GTBV claim zonder Mijn NS in te vullen. Uw claim wordt automatisch afgewezen, maar u kunt op de afwijzingsmail reageren en uw verhaal doen. Een medewerker van NS zal dan handmatig naar de case kijken en bepalen of u recht heeft op GTBV op basis van coulance. 

Goedemiddag Mart72 en welkom bij de NS Community.

Begrijp ik het goed dat je een trein later hebt moeten nemen omdat de geplande trein te vol was om mee te kunnen? In dat geval kan het kloppen dat er in eerste instantie wordt aangegeven dat je geen recht hebt op een compensatie. Er wordt namelijk niet alleen gekeken naar jouw transacties, maar ook naar of de genomen trein werkelijk vertraging heeft opgelopen. Als je niet mee kon maar de trein wel is vertrokken, dan zal de trein zelf dus te weinig vertraging hebben opgelopen.

Je kunt in dit geval het beste een claim indienen via het formulier zonder Mijn NS. Om dezelfde reden zal de claim in eerste instantie wel worden afgewezen, maar je kunt dan op de afwijzingsmail reageren met verdere uitleg waarom je de vertraging hebt opgelopen. 

Reputatie 1

Goedemiddag Mart72 en welkom bij de NS Community.

Begrijp ik het goed dat je een trein later hebt moeten nemen omdat de geplande trein te vol was om mee te kunnen? In dat geval kan het kloppen dat er in eerste instantie wordt aangegeven dat je geen recht hebt op een compensatie. Er wordt namelijk niet alleen gekeken naar jouw transacties, maar ook naar of de genomen trein werkelijk vertraging heeft opgelopen. Als je niet mee kon maar de trein wel is vertrokken, dan zal de trein zelf dus te weinig vertraging hebben opgelopen.

Je kunt in dit geval het beste een claim indienen via het formulier zonder Mijn NS. Om dezelfde reden zal de claim in eerste instantie wel worden afgewezen, maar je kunt dan op de afwijzingsmail reageren met verdere uitleg waarom je de vertraging hebt opgelopen. 

Dit is dus precies wat mij overkwam. Ik heb ook een uitgebreide mail als reactie gestuurd en kreeg alsnog een afwijzing. Beetje jammer om mensen in mijn topic hierover hoop te gaan geven ;)

Dit is alsnog de enige manier om in deze situatie een compensatie aan te vragen. Laat ik echter wel stellen dat een compensatie geen garantie is. Als een trein werkelijk zelf vertraagd is,  is dat voor ons controleerbaar. In de situatie waarbij je niet meer mee kon doordat de trein te vol was, heeft de trein echter wel gereden en is daar geen sprake van. Wij hebben geen controle in hoeverre je ook werkelijk niet met de trein mee kon en een volgende hebt moeten nemen. Hypothetisch gezien is het ook mogelijk dat je wel tijdig aan kwam, maar op de bestemming nog enige tijd op het station bent verbleven alvorens uit te checken. Omdat we dus geen harde controle hebben, is het altijd een coulancesituatie wat per case wordt beoordeeld.

Reputatie 1

Dit is alsnog de enige manier om in deze situatie een compensatie aan te vragen. Laat ik echter wel stellen dat een compensatie geen garantie is. Als een trein werkelijk zelf vertraagd is,  is dat voor ons controleerbaar. In de situatie waarbij je niet meer mee kon doordat de trein te vol was, heeft de trein echter wel gereden en is daar geen sprake van. Wij hebben geen controle in hoeverre je ook werkelijk niet met de trein mee kon en een volgende hebt moeten nemen. Hypothetisch gezien is het ook mogelijk dat je wel tijdig aan kwam, maar op de bestemming nog enige tijd op het station bent verbleven alvorens uit te checken. Omdat we dus geen harde controle hebben, is het altijd een coulancesituatie wat per case wordt beoordeeld.

Ik denk persoonlijk dat een halfuur zonder te werken rondhangen op het station mij en vele andere Nederlanders meer kost dan die paar euro die je anders van NS vangt, maar theoretisch gezien is het mogelijk ja… je kan je wel afvragen of je je als NS met zo weinig klantvriendelijkheid niet meer financieel in de vingers snijdt dan wanneer je mogelijk een paar keer een paar euro overmaakt aan droeftoeters die inderdaad een halfuur op het station rondhangen voor vijf euro van NS.

Reputatie 7
Badge +3

@Pien12345 je moest een weten wat mensen allemaal doen om de NS een paar euro af te troggelen. En hou in je achterhoofd dat als NS te goeder trouw iedereen met een mooi verhaaltje paar euro uitkeert, de kaartjes duurder worden, want dat geld moet ergens vandaan komen.

Ik vind het vervelend dat mensen zoals jij die wel een goede reden hebben om een claim in te dienen de dupe worden van hen die ten onrechte claims indienen.

Reputatie 1

@Pien12345je moest een weten wat mensen allemaal doen om de NS een paar euro af te troggelen. En hou in je achterhoofd dat als NS te goeder trouw iedereen met een mooi verhaaltje paar euro uitkeert, de kaartjes duurder worden, want dat geld moet ergens vandaan komen

Uit nieuwsgierigheid: waarop baseer je je stelling dat zo veel fraudepogingen worden ondernomen, dat het honoreren van die verzoeken zou leiden tot verhoging van de kaartprijzen? Want dan zou het dus om een groot aantal mensen en een groot bedrag gaan. Lijkt me heel sterk.

Badge +3

Als je vaker hetzelfde traject reist (op dezelfde tijden) dan kan men aan je reishistorie echt wel zien dat er een afwijking is, en al helemaal als er voor diezelfde rit meerdere claims binnen komen. Gewoon volhouden dus, want de aanhouder wint nogal eens.

Reageer