Skip to main content

Afgelopen vrijdag heb ik door een vertraging van 16 minuten bij NS mijn overstap op een trein van blauwnet gemist, waardoor ik een flinke vertraging opliep. Klopt het dat ik dan geen recht heb op geld terug bij vertraging?

Het lijkt namelijk dat dit alleen voor vertraagde aankomst op ns-stations geldt...  

Wat u beschrijft is niet correct. Keolis-Blauwnet heeft namelijk wel een sympathiek compensatiebeleid en beoordeelt een claim op basis van de gehele (voorgenomen) reis, eventueel ook wanneer deze met meerder vervoerders was. Ik schreef er een tijd geleden in een ander topic al eens over. De procedure is met hun formulier wellicht iets omslachtiger, maar mijn ervaring is dat er binnen slechts enkele werkdagen een reactie volgt (niet pas vele maanden zoals bij NS). Doordat Keolis met wat uitgebreidere formulieren en ruimte om notities toe te voegen werkt, is het ook mogelijk om een claim meteen bij indienen al te onderbouwen. Als ik u was zou ik dus zeker Keolis contacteren.

@egh Dank voor de reactie en toelichting! Ik wist niet van dit compensatiebeleid; hoe er beoordeeld wordt; kon er niets over vinden. Ik ga eens contact opnemen.


Nu heb ik vanavond 3 minuten vertraging opgelopen met de stoptrein van Blauwnet van Enschede naar Hengelo omdat de bestuurder te laat was (die moest van de net aankomende trein komen). In Hengelo reed de aansluitende Blauwnet trein naar Zutphen letterlijk voor onze neus weg. We moeten naar Breda. Omdat we geen halfuur in de kou willen zitten, de intercity naar Deventer genomen en daar vervolgens met de intercity naar Breda.

Nu krijg ik sowieso geen geld terug omdat ik geen uitcheck heb in Zutphen bij Blauwnet. Maar de totale vertraging van begin naar eindstation is wel 30 minuten. Maar puur uit nieuwsgierigheid,  zou het de moeite geweest zijn om wel 30 minuten in Hengelo te wachten en dan in Zutphen over te stappen? Ik reis met NS Dal Vrij en heb geen idee of je dan een bedrag, en wélk bedrag, vergoed krijgt bij Blauwnet. Op hun summiere site kan ik hier niks specifieks over vinden, alleen dat GTBV geldt en dat je een (kopie van) het vervoerbewijs moet indienen. Lekker duidelijk..... Je kan telefonisch contact opnemen of via een contactformulier. 

Dan heeft NS het beter voor elkaar met Mijn NS en het speciale online GTBV formulier! 

 

 

Wat u beschrijft is niet correct. Keolis-Blauwnet heeft namelijk wel een sympathiek compensatiebeleid en beoordeelt een claim op basis van de gehele (voorgenomen) reis, eventueel ook wanneer deze met meerder vervoerders was. Ik schreef er een tijd geleden in een ander topic al eens over. De procedure is met hun formulier wellicht iets omslachtiger, maar mijn ervaring is dat er binnen slechts enkele werkdagen een reactie volgt (niet pas vele maanden zoals bij NS). Doordat Keolis met wat uitgebreidere formulieren en ruimte om notities toe te voegen werkt, is het ook mogelijk om een claim meteen bij indienen al te onderbouwen. Als ik u was zou ik dus zeker Keolis contacteren.


Hoe het zit met Blauwnet weet ik niet, maar GTbV bij NS krijg je natuurlijk alleen over het NS deel van je traject.

Als je besluit om met NS via Deventer te gaan zal Blauwnet dat een zorg zijn, tenzij ze je gunstig gezind zijn en je kunt ‘aantonen’ dat je eigenlijk naar/via Zutphen wilde en dat niet haalbaar was met minder dan 30 minuten vertraging.

Je zou dan in principe via Blauwnet toch (eventueel) een vergoeding kunnen krijgen voor Enschede - Zutphen, omdat dat je oorspronkelijke reisadvies was (bestemming niet bereikt), maar of ze daarin meegaan betwijfel ik.


Nu heb ik vanavond 3 minuten vertraging opgelopen met de stoptrein van Blauwnet van Enschede naar Hengelo omdat de bestuurder te laat was (die moest van de net aankomende trein komen). In Hengelo reed de aansluitende Blauwnet trein naar Zutphen letterlijk voor onze neus weg. We moeten naar Breda. Omdat we geen halfuur in de kou willen zitten, de intercity naar Deventer genomen en daar vervolgens met de intercity naar Breda.

Nu krijg ik sowieso geen geld terug omdat ik geen uitcheck heb in Zutphen bij Blauwnet. Maar de totale vertraging van begin naar eindstation is wel 30 minuten. Maar puur uit nieuwsgierigheid,  zou het de moeite geweest zijn om wel 30 minuten in Hengelo te wachten en dan in Zutphen over te stappen? Ik reis met NS Dal Vrij en heb geen idee of je dan een bedrag, en wélk bedrag, vergoed krijgt bij Blauwnet. Op hun summiere site kan ik hier niks specifieks over vinden, alleen dat GTBV geldt en dat je een (kopie van) het vervoerbewijs moet indienen. Lekker duidelijk..... Je kan telefonisch contact opnemen of via een contactformulier. 

Dan heeft NS het beter voor elkaar met Mijn NS en het speciale online GTBV formulier! 

 


De productvoorwaarden zijn grijs, er staat immers “onstaan op het NS deel van de reis” (of zoiets). Bij een overstap kan dat nog steeds het geval zijn. Maargoed, dit is inderdaad navelstaren en een marktmeester die ook niet verder kijkt dan z'n neus lang is.

Overigens at @Tamzin schrijft is een vertekening van de werkelijkheid denk ik. Tenminste bij Arriva zijn de vergoedingen praktisch gelijk aan wat NS doet. Zo gelijk zelfs dat ook zij niet verder kijken dan hun laatste checkout.

Het wordt helemaal hypocriet als je op trajecten reist waar beide vervoerders rijden, als je dan bij vertraging van de één, verder gaat met de andere, kunnen ze ineens wel andere bedrijven meenemen in hun overwegingen. Meten met twee maten. Tot nu toe heeft dat voor mij persoonlijk betekent dat ik alles claim wat ook maar enigszins gaat (binnen de regels uiteraard), ter compensatie van alle vertragingen die zogenaamd niet bestaan.


NS heeft destijds voor zichzelf (en zonder overleg met de andere vervoerders) een veel ruimere vergoedingsregeling ingesteld dan de EU-regels voorschrijven. Andere vervoerders en hun opdrachtgevers doen daar daarom niet aan mee en dat recht hebben ze. Waarom NS weer moest afwijken van de EU-regels is me altijd een raadsel geweest.

GTBV bij NS is veel ouder dan de EU-verordening en bestond dus al toen er EU-regels kwamen.


Afgelopen vrijdag heb ik door een vertraging van 16 minuten bij NS mijn overstap op een trein van blauwnet gemist, waardoor ik een flinke vertraging opliep. Klopt het dat ik dan geen recht heb op geld terug bij vertraging?

Het lijkt namelijk dat dit alleen voor vertraagde aankomst op ns-stations geldt...  

Ik had laatst zo'n zelfde geval, dit schrijft NS:

Klanten die een aansluiting bij een andere vervoerder missen door een vertraging van minder dan 30 minuten bij NS, komen niet in aanmerking voor een vergoeding. Zie hiervoor productvoorwaarden 4 en 5 genoemd in de folder Geld terug bij vertraging. De voorwaarden van de regeling 'Geld terug bij Vertraging' kunt u nalezen op www.ns.nl.


Vervoerders kijken alleen naar hun eigen afgebakende netwerk, niet naar de beleving van de klant die een ov-reis als één geheel van meerdere vervoersbedrijven ziet. Zo had ik een tijd geleden een reis via Zutphen, kwam daar met 25 minuten vertraging aan (dat betekent dus géén GTBV) maar de overstap op Blauwnet was natuurlijk ook gemist en omdat de Blauwnettrein 1x per uur reed, moest ik nog 35 minuten in Zutphen wachten. Resultaat op eindbestemming: 1 uur vertraging op een reis die normaal zo'n 2,5 uur duurt.

NS heeft destijds voor zichzelf (en zonder overleg met de andere vervoerders) een veel ruimere vergoedingsregeling ingesteld dan de EU-regels voorschrijven. Andere vervoerders en hun opdrachtgevers doen daar daarom niet aan mee en dat recht hebben ze. Waarom NS weer moest afwijken van de EU-regels is me altijd een raadsel geweest.


Vervoerders kijken alleen naar hun eigen afgebakende netwerk, niet naar de beleving van de klant die een ov-reis als één geheel van meerdere vervoersbedrijven ziet. Zo had ik een tijd geleden een reis via Zutphen, kwam daar met 25 minuten vertraging aan (dat betekent dus géén GTBV) maar de overstap op Blauwnet was natuurlijk ook gemist en omdat de Blauwnettrein 1x per uur reed, moest ik nog 35 minuten in Zutphen wachten. Resultaat op eindbestemming: 1 uur vertraging op een reis die normaal zo'n 2,5 uur duurt.


De vervoerders willen doorgaand GTBV niet herstellen want "derving” en de verantwoordelijke overheden vinden dat tot nu toe niet belangrijk genoeg om dat te eisen.


GTbV is alleen voor NS treinen.


Reageer