beantwoord

Geen geld terug ondanks 30 minuten vertraging

• 11 april 2019
  • 11 reacties
  • 434 Bekeken

Traject; Krommenie-Assendelft - Amsterdam Centraal
Datum; zondag 31 maart
Check in; 21:45 uur
Check out; 22:48 uur
Reisduur 1 uur en 2 minuten
Prijs: € 2,58 (40% korting)

Op zondagavond 31 maart wil ik de Sprinter 21:52 uur vanuit K-A naar A'dam CS nemen. De trein komt zonder enige aankondiging op het station niet opdagen en verdwijnt uit de reismogelijkheden op apps en het stationsbord. De volgende trein wordt 22:22 uur en uiteindelijk met 30 minuten vertraging kom ik op Amsterdam Centraal Station aan. Niet prettig op een zondagavond en recht op vergoeding zou je verwachten.

Echter, NS reageert doodleuk:
In de regeling Geld terug bij vertraging zijn de voorwaarden voor terugbetaling vastgelegd. Hierin is aangegeven dat NS een minimumbedrag hanteert. Dit bedrag is vastgesteld op € 2,30. Het aan u uit te keren bedrag valt onder deze grens of u heeft met een kosteloos verstrekt vervoerbewijs gereisd. Helaas kunnen wij daarom niet aan uw verzoek voldoen.

Mijn reiskosten zijn hoger dan € 2,30 en ik heb 30 minuten vertraging. Word ik nu gestraft omdat ik een vaste klant ben met een kortingskaart?. Iemand zonder kortingskaart krijgt dan wel geld terug? Dat klopt toch niet? Waarom krijg ik geen vergoeding?
icon

Beste antwoord door Anonymous 11 april 2019, 11:11

Bij een vertraging van 30-59 minuten heb je recht op teruggave van 50% van de reissom. In jouw geval is dat dus 50% van € 2,58 wat neerkomt op €1,29, dat is lager dan €2,30 en dus val je buiten de regeling.
Bekijk origineel

11 reacties

Bij een vertraging van 30-59 minuten heb je recht op teruggave van 50% van de reissom. In jouw geval is dat dus 50% van € 2,58 wat neerkomt op €1,29, dat is lager dan €2,30 en dus val je buiten de regeling.
Reputatie 7
Badge +4
....
Topic is al beantwoord. 😉
Reputatie 5
Overigens zou je ook met vol tarief net onder de 2,30 euro grens uitkomen (namelijk 2,15 euro).
Als dat net erboven zou zijn, zou het inderdaad wel scheef zijn (dan reis je zonder korting uiteindelijk goedkoper dan met korting), maar dat is hier niet aan de orde.
Reputatie 4
TS heeft wel een punt dat het vreemd is dat er een minimum bedrag is vastgesteld voor het uitkeren van een vergoeding, waardoor in dit geval juist reizigers met abonnement geen vergoeding krijgen. Het zou meer voor de hand liggen om geen ondergrens te stellen, die ondergrens wordt dan bepaald door de minimum ritprijs van 2,40. Juist de reizigers die procentueel de grootste vertraging oplopen, krijgen nu helemaal niks vergoed.
Reputatie 3
Het grappige is dat een vrij-reizende abonnementshouder bij korte ritjes wel een groot bedrag terugkrijgt, vaak 1/60 van de prijs. Bij altijd vrij is dat ongeveer € 7, zelfs al is de vol-tariefprijs maar € 2.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb zelf een aantal keer geen GTBV gehad omdat ik er net 5 cent onder zat. Ritje Delft – De Vink was toen €4.50, met 30 minuten vertraging zou het dan €2.25 geweest.
Zelfs een keer zo dat ik toen nog iedere dag Delft Zuid – De Vink reisde wat €4.60 was, maar vanwege 3 sprinters (toen bekend, werd uiteindelijk 4) achter elkeer vervallen besloot ik door te fietsen naar Delft en mijn opties daar te proberen. Daar wel een trein maar met half uur vertraging en dus geen GTBV, had ik gewacht op Zuid had ik meer dan uur vertraging gehad en dus volledige rit kunnen claimen. Door eigen initiatief wel eerder thuis, maar dus geen GTBV.
Dat is net zoiets als een incheck uitstellen omdat de treinen niet rijden. Zo kwam ik laatst bij het station aan en kwam er achter dat de treinen helemaal niet reden. Ik ben toen niet naar het koude natte perron gaan staan wachten maar net even wat comfortabeler in de auto gaan zitten van mijn lift naar het station. Gevolg: GTBV afgewezen want niet ingecheckt ten tijde van de uitgevallen treinen.
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad. Als ik 's morgens thuis al zie dat mijn trein niet rijdt dan blijf ik nog wel een kwartiertje of langer thuis. Als er zeker een half uur of langer niets rijdt zou ik in principe wel even snel naar het station kunnen gaan, inchecken en dan weer naar huis om te wachten, maar dat doe ik dan weer niet.
Reputatie 7
Badge +3
Die discussie is hier ook al eens gevoerd. Volgens mij was de conclusie dat het moment van inchecken op zich niet bepalend is en dat dat ook nergens in de voorwaarden staat. Je zou dus wel recht op GtbV moeten hebben.
Met een e-ticket is het ook niet te controleren.
Ik heb ook bezwaar ingediend maar dat loopt nog maar een maand ofzo, mag allemaal even duren bij de NS
Reputatie 5
Dat is net zoiets als een incheck uitstellen omdat de treinen niet rijden. Zo kwam ik laatst bij het station aan en kwam er achter dat de treinen helemaal niet reden. Ik ben toen niet naar het koude natte perron gaan staan wachten maar net even wat comfortabeler in de auto gaan zitten van mijn lift naar het station. Gevolg: GTBV afgewezen want niet ingecheckt ten tijde van de uitgevallen treinen.
Dit is juist alleen maar goed dat je een tijdige check-in moet hebben. Anders is het veel te makkelijk te frauderen met treinen die niet gereden hebben. Kan je dagelijks vanuit thuis zonder de intentie te gaan reizen allemaal claims gaan maken.

Reageer