beantwoord

Geen geld terug voor bus

• 28 november 2019
  • 12 reacties
  • 201 Bekeken

Kom de volgende opmerking tegen bij het al dan niet/vergoeden van een busreis:

Geld terug bij Vertraging claim indienen. Voor de busreis ligt het iets anders. Was het reizen met de bus een officieel omreisadvies? Wanneer het geen officieel omreisadvies was dan is het niet mogelijk om geld terug te krijgen voor je busreis.

Ik verwacht niet dat de ns dit via een officieel reisadvies doet, want dan moeten ze de busreis vergoeden.

Het zegt al genoeg dat het teruggave formulier hier niet eens is op ingericht.

Dus als je al het wilt moet je door zo’n administratieve rompslomp waar de meeste mensen geen zin in hebben, en waar de ns denk ik op speculeert.

Gisteren vanuit Woerden naar Gouda met trein vervolgens naar Bodegraven met bus.

Andere optie was om +/- 4 uur te wachten voordat de ‘normale’ dienstregeling weer op gang kwam.

Ik weet niet of dit een officeel reisadvies was (volgens mij wel bij 9292 en niet via ns.nl wat nog veel erger is: m.a.w. zoek het maar uit hoe je thuis komt, zal ons een worst wezen).

Bij zulke vertragingen en eventuele extra langere wachttijden,  vind ik niet dat de ns zich kan verschuilen achter officeel reisadvies (Zeker in dit geval want het was zo’n puinzooi laten we dan maar niets adviseren, kunnen we er ons ook nog eens mooi achter verschuilen)

Zeg dan gewoon eerlijk: het kost ons gewoon teveel geld en teveel mankracht om dit allemaal goed te regelen. Bovendien we hebben een monopolie positie dus we kunnen doen en laten wat we willen.

Maar wat maak ik me weer druk, ik heb me wel vaker opgewonden en er zal wel weer een prachtig geformuleerd antwoord met mooie woorden of helemaal geen reactie komen oftewel het verdwijnt in de bodemloze put die ns heet

icon

Beste antwoord door Sanne NS 28 november 2019, 21:53

Hoi treinreiziger999999 en welkom op de NS Community! 

Wat balen dat je gisteren door een verstoring met de bus hebt moeten reizen. Ik zal je helaas wel teleur moeten stellen. Zoals je zelf al hebt aangegeven, heb je zelf de keuze voor deze busreis gemaakt en is dit niet een officieël advies geweest. Op dit traject hebben namelijk NS bussen gereden die je had kunnen nemen om verder te kunnen reizen ten tijde van deze verstoring. De kans dat je deze kosten terug krijgt is onwijs klein. Desondanks zou je via het geld terug bij vertraging formulier kunnen proberen deze claim in te dienen. 

Bekijk origineel

12 reacties

Hoi treinreiziger999999 en welkom op de NS Community! 

Wat balen dat je gisteren door een verstoring met de bus hebt moeten reizen. Ik zal je helaas wel teleur moeten stellen. Zoals je zelf al hebt aangegeven, heb je zelf de keuze voor deze busreis gemaakt en is dit niet een officieël advies geweest. Op dit traject hebben namelijk NS bussen gereden die je had kunnen nemen om verder te kunnen reizen ten tijde van deze verstoring. De kans dat je deze kosten terug krijgt is onwijs klein. Desondanks zou je via het geld terug bij vertraging formulier kunnen proberen deze claim in te dienen. 

Reputatie 7
Badge +3

GTbV-regeling geldt voor trein en voor de NS bus die bij verstoringen/werkzaamheden is ingezet. Er wordt uitgegaan van het advies via de NS reisplanner. Vanaf 30 minuten vertraging kan er beroep gedaan worden op de regeling. Bij vervangend treinvervoer/NS bus gaat het om minimaal 30 minuten vertraging bovenop de in de reisplanner aangekondigde extra reistijd.

Wanneer in een advies van NS reisplanner een stads- of streekbus wordt genoemd als treinvervangend vervoer dan kun je de extra kosten boven de normale treinprijs terugvragen.

Wanneer je geen gebruik maakt van in de reisplanner aangegeven vervoer kun je (extra) kosten van ander vervoer en/of vertraging niet claimen.

Moest je echt 4 uur wachten als je op de NS had zitten wachten? :astonished:

Weer zo’n geval (van wanprestatie) waar de NS zich niet aansprakelijk voor voelt.

Je kunt proberen (een gedeelte van je) geld terug te vragen (als je meer dan 30 minuten vertraging hebt of minstens 15 min als je met de ic-direct reisde), maar je moet wel een aanvraag indienen. De kans is dan groot dat je een automatische afwijzingsmail krijgt. Daar staat niet in dat je bezwaar kunt maken (wel dat je een vraag kunt stellen),

maar je kunt wel degelijk bezwaar maken door die mail te beantwoorden en aan te geven waarom je wel degelijk recht op compensatie hebt. En vragen om herziening van de afwijzing.

Je moet er dus wel wat voor doen. De NS maakt het zijn klanten niet gemakkelijk als ze door een fout van de NS (wanprestatie) niet op tijd op hun bestemming zijn gebracht. Succes!

Reputatie 7
Badge +3

Kom de volgende opmerking tegen bij het al dan niet/vergoeden van een busreis:

Geld terug bij Vertraging claim indienen. Voor de busreis ligt het iets anders. Was het reizen met de bus een officieel omreisadvies? Wanneer het geen officieel omreisadvies was dan is het niet mogelijk om geld terug te krijgen voor je busreis.

Ik verwacht niet dat de ns dit via een officieel reisadvies doet, want dan moeten ze de busreis vergoeden.

Er zijn wel gevallen waarbij er ander OV vervoer wordt geadviseerd. Zelf heb ik bv ervaring om tussen Delft en Den Haag HS/Centraal de tram te nemen. En ja, daarvoor heb ik ook een keer geld terug gekregen.

Helaas was dat reizen met de tram afgelopen dinsdag weer eens nodig. Het staat dan niet in reisadvies van de reisplanner maar bij de verstoringsinfo.

• Maak gebruik van de Haagse tram tussen Den Haag Centraal en Delft.

Dank  @Sanne NS  voor je reactie,

Was helemaal niet balen dat ik met de bus moest reizen.

Het was balen dat er zo’n verschrikkelijke storing was, waardoor ik de bus moest nemen.

Als er vervangend busvervoer was heb je natuurlijk helemaal gelijk.

Was ook leuk geweest als dit in de ns-app was vermeld.

De storing kan ik nog begrijpen, maar de belabberde reisinformatie blijf ik me aan storen.

Weet zeker dat het daar niet in stond.

Gaat me trouwens niet om het geld, maar wordt soms zo moe van de ns

Beste @Sanne NS  of iemand anders,

Ben nog wel ff benieuwd of ik iets fout heb gedaan.

Ik heb nu de indruk dat bij geen officieel reisadvies een ander vervoer niet vergoed wordt.

Maar in dit geval was er er blijkbaar wel vervangend busvervoer maar geen officieel reisadvies.

Mijn vraag:

Heb ik  met mijn neus in de ns app gekeken en stond daar wel degelijke een officieel reisadvies in of moet ik een aparte handeling uitvoeren in de ns app uitvoeren om dit reisadvies te zien of moet ik in het vervolg een andere handeling uitvoeren om het juiste reisadvies te krijgen?

Alvast bedankt

Hoi Treinreiziger999999,

Tijdens een verstoring komt het vervangende busvervoer niet in de app te staan. Wel kan het zijn dat je een reis ziet staan die je kan nemen door via een andere route te reizen. Je kan altijd een via station invullen om zelf de app te pushen een andere route te bekijken.

??

Ik snap dit antwoord niet.

Om deze vervangende bus te kunnen nemen moet ik weten dat er een vervangende bus is.

Blijkbaar wordt dit niet vermeld in de app dat er vervangend vervoer is geregeld, dus nogmaals de vraag: hoe had ik kunnen weten dat de ns vervangende bussen had geregeld. 

M.a.w. er wordt gesproken van een officieel reisadvies , hoe kok ik te weten wat het officieel reisadvies is

Je ziet de vervangende bussen niet terug in het reisadvies wanneer het gaat om een verstoring. Vervangende bussen worden in dit geval gecommuniceerd op het station of in de app onder het kopje storingen.

@Danny NS 

Bedankt.

Niet echt handig, 9292 geeft wel advies als je gewoon je route ingeeft.

Vind ik persoonlijk duidelijker.

Dit is niet echt intuïtief.

Omroepen op het station vind ik niet meer van deze tijd.

Zo’n boodschap die op een druk station ff wordt omgeroepen heb je zo gemist om wat voor reden dan ook. (En die ik blijkbaar in dit geval ook gemist heb)

Maar blijkbaar werkt het zo, en ik zal wel de enige  zijn die het zo ervaart want anders zou de NS er ongetwijfeld wat aan doen want de klant is koning bij de NS nietwaar.

Verstoringen en andere ongemakken zijn vervelend maar die kan ik snappen want het zal ook wel een verschrikkelijk moeilijk logistiek probleem zijn, maar NS zorg dat de app en andere informatievoorzieningen accuraat zijn, tijdig (niet pas vermelden dat de trein vertraging heeft op het moment dat die al op het perron had moeten staan) waarom je soms als melkvee in een veel te kleine trein moet staat, duidelijk en intuïtief is.

Als je in de auto zit geeft de routeplanner aan hoe laat je op bestemming bent en houdt continue rekening met oponthoud ed.

Snap niet dat een dergelijke systeem in de trein die direct communiceert met de app niet mogelijk is.

Kan nog wel ff doorgaan zeker m.b.t. de informatievoorziening op kleinere station, maar ik zou al blij zijn als de app gewoon goed is.

Na vandaag toch nog even weer een reactie.

Niemand heeft er wat aan en de NS doet er niets mee, maar toch nog een keer mijn verbazing spuien.

Samenvatting van vorige storing.

Mijn belletje naar een servicedeskmedewerker van NS die me gelijk gaf dat ik van Woerden naar Gouda was gegaan en vervolgens de bus naar bodegraven.

Maar had geen recht op geld voor bus omdat dit geen officieel reisadvies was.

Wat ik anders had moeten wist hij ook niet niet, maar gaf me gelijk dat er geen bus reed van Woerden naar Bodegraven

Vervolgens @Sanne NS  die beweerde dat er wel degelijk bussen hadden gereden van Woerden naar Bodegraven

Hoe had ik dit moeten weten? @Danny NS zegt dat dit niet in het reisadvies staat, maar via de storingen had kunnen zien dat er bussen waren geregeld. Raar want bij werkzaamheden staat op deze plek wel vermeld dat er vervangende bussen zijn.

Vandaag:

Weer grote storing op en rond woerden. Zelfs medewerkers van NS die ik wat vroeg hadden geen flauw idee wat te doen. Mijn omweggetje via Gouda ging dit keer ook niet op want ook dat lag plat.

Van nood maar bij de bushalte gaan staan en ja warempel er kwam een bus die alleen naar Bodegraven reed. Goed genoeg voor mij.

Echter ben nu weer gewoon thuis, maar nog steeds wordt nergens in de app of waar dan ook (of het zit nog beter verstop dan dat ik dacht dat jullie konden) vermeld dat er vervangende bussen zijn waar ik toch net ben uitgestapt.

Beste _NS medewerkers jullie hoeven niet te reageren, maar geef aan je baas door dat jullie informatievoorziening een zooitje is en dat misschien een aantal servicemedewerkers die klachten afhandelt beter mee kan helpen om de informatievoorziening op orde te krijgen. Dat scheelt weer klachten.

Metr vriendelijke groet.

Reageer