geen GTBV bij werkzaamheden bij extra vertraging

  • 11 september 2019
  • 32 reacties
  • 850 Bekeken


Toon eerste bericht

32 reacties

Reputatie 4
Men wil natuurlijk uitsluiten dat er claims betaald worden terwijl een langere reistijd op voorhand is afgeroepen, dat begrijp ik. Ik heb gewoon een halfuur vertraging op een al langere reistijd. Da s dubbelop in mijn ogen.
Reputatie 7
Badge +4
@Tochjo: Dank voor het opzoeken! Ik heb overigens met succes eens een claim op deze basis, dus zoals vermeld in de reisplanner, ingediend. Dat was nog voor de afhandeling met computers.
Reputatie 4
@Olav de extra reistijd ( ivm omreizen via Arnhem) was 20 minuten. Daarbovenop kwam nog een vertraging van 30 minuten omdat de overstap in Den Bosch weg was. Totale extra reistijd dus 50 minuten, waarvan 20 minuten bekend was. In de mail van de afwijzing staat dat de extra reistijd een kwartier tot een uur kan zijn en dat er daarom niet uitgekeerd wordt. Tja op een uur zit je al gauw maar in dit geval was de vooraf bekende reistijd 20 minuten. Geen probleem maar dat half uur extra in mijn ogen wel. In de mail staat ook dat de vertraging kwam door geplande werkzaamheden.
Reputatie 6
Mogelijk zit er hier ook nog een addertje onder het gras in de vorm van de duur van de extra vertraging. TS heeft het eerst over een geplande extra reistijd van 20 minuten, maar vervolgens over 22 minuten. Ik vermoed dat het eerstgenoemde getal een afronding was en het dus om 22 minuten ging. Als de uiteindelijk opgelopen vertraging t.o.v. het oorspronkelijke reisadvies dan wel precies 50 minuten was, is dit een vertraging van 28 minuten t.o.v. het aangepaste reisadvies.

Aangezien er pas een vergoeding wordt uitbetaald voor een vertraging van ten minste 30 minuten, zou dit ook de reden kunnen zijn waarom TS geen vergoeding toegekend heeft gekregen en dan zou dit wel terecht zijn.

@Sim70 het is dus nog even interessant of de aankomsttijd van je trein daadwerkelijk ten minste dertig minuten later was dan vermeld in het aangepaste reisadvies.
Badge +3
Uit de oude doos:

In geval van geplande werkzaamheden geldt er vaak een aangepast reisadvies. Hierdoor kan het gebeuren dat de klant een langere reistijd heeft dan normaal. Omdat het een vooraf aangekondigde aangepaste dienstregeling betreft, geldt die extra reistijd niet als vertraging. Wanneer de klant in vergelijking met dit aangepaste reisadvies alsnog een vertraging van 30 minuten of meer oploopt, komt hij uiteraard wel in aanmerking voor de GTBV-regeling.

Vertraging berekenen bij een aangepast reisadvies is vaak lastiger is omdat de punctualiteit van vervangende bussen minder goed gemeten/geregistreerd kan worden dan treinpunctualiteit. Hierdoor zou het kunnen gebeuren dat het systeem een claim afwijst terwijl de klant wel recht had op vertraging. Vaak wordt dit alsnog hersteld wanneer een bezwaar wordt ingediend.
Reputatie 4
Het was standaard idd afgewezen dus ik heb een verduidelijkingsmail gestuurd en kreeg toen het antwoord waar ik uit citeerde. Maar we hebben idd meer dan een half uur vertraging gehad op een omleidingstraject. Kun je me vertellen waar ik kan vinden dat ik er dan dus wel recht op heb?
Reputatie 7
Badge +4
Als tien dagen van te voren de werkzaamheden zijn aangekondigd, wordt niet het normale traject voor GTBV gerekend. Heeft u meer dan een half uur vertraging op een als alternatief aangegeven traject, dan heeft u er wel weer recht op.
U kunt tegen een automatische wijze van afwijzing bezwaar maken door te antwoorden op de email waarin die afwijzing staat. Dan kijkt een mens er naar en niet de computer. Een computer is beperkter dan een persoon.

Reageer