geen GTBV bij werkzaamheden bij extra vertraging

• 11 september 2019
  • 30 reacties
  • 705 Bekeken

Reputatie 4
  • Reisadviseur**
  • 297 reacties
ik heb op 30 augustus gereisd van Kampen naar Eindhoven. NS Planner gaf ivm werkzaamheden aan dat omreizen via Arnhem (i.p.v. Utrecht) het snelst was. Extra reistijd was 20 minuten. Prima, ingecalculeerd (we gingen naar het vliegveld). In Den Bosch echter de aansluiting gemist ivm vertraging. Totale extra reistijd was nu 50 minuten. Mijn claim is echter afgewezen. In de mail staat letterlijk dat het omreizen een kwartier tot een uur kan duren en dat vertraging tot een uur niet vergoed wordt. Dat is mijn ogen niet correct want de planner stelde klip en klaar dat omreizen 22 minuten extra was ( op het traject wat wij reisden). Dat je niet kunt claimen bij extra reistijd snap ik. Maar dit is gewoon een half uur vertraging van omdat NS de overstap niet kon realiseren. In normale omstandigheden heb je dan recht op geld terug bij vertraging. Waarom nu dan niet?

30 reacties

Badge +3
Uit de oude doos:

In geval van geplande werkzaamheden geldt er vaak een aangepast reisadvies. Hierdoor kan het gebeuren dat de klant een langere reistijd heeft dan normaal. Omdat het een vooraf aangekondigde aangepaste dienstregeling betreft, geldt die extra reistijd niet als vertraging. Wanneer de klant in vergelijking met dit aangepaste reisadvies alsnog een vertraging van 30 minuten of meer oploopt, komt hij uiteraard wel in aanmerking voor de GTBV-regeling.

Vertraging berekenen bij een aangepast reisadvies is vaak lastiger is omdat de punctualiteit van vervangende bussen minder goed gemeten/geregistreerd kan worden dan treinpunctualiteit. Hierdoor zou het kunnen gebeuren dat het systeem een claim afwijst terwijl de klant wel recht had op vertraging. Vaak wordt dit alsnog hersteld wanneer een bezwaar wordt ingediend.
Reputatie 4
Ja ik verbaas me eigenlijk waarom dit zo moeizaam gaat allemaal. Ik sna dat een eerste claim door de computer “ eruit gegooid” wordt omdat ie denkt o er waren werkzaamheden dus je kunt niet claimen. Vervolgens maak ik netjes bezwaar in een mail, met screenprint van “deze reis is niet mogelijk” in de NS app voorzien van de datum en dan wordt het weer afgewezen. Misschien is het ontmoedigingsbeleid , de moderators verwijzen ook weer terug naar klantenservice dus nu weer een mail gestuurd met alle info opnieuw en screenprints van dit forumdraadje. Als ik zo met Mn klanten omging had ik een gesprek met Mn chef morgen denk ik.....enfin ik zal laten weten hoe het afloopt
Reputatie 5
Mogelijk zit er hier ook nog een addertje onder het gras in de vorm van de duur van de extra vertraging. TS heeft het eerst over een geplande extra reistijd van 20 minuten, maar vervolgens over 22 minuten. Ik vermoed dat het eerstgenoemde getal een afronding was en het dus om 22 minuten ging. Als de uiteindelijk opgelopen vertraging t.o.v. het oorspronkelijke reisadvies dan wel precies 50 minuten was, is dit een vertraging van 28 minuten t.o.v. het aangepaste reisadvies.

Aangezien er pas een vergoeding wordt uitbetaald voor een vertraging van ten minste 30 minuten, zou dit ook de reden kunnen zijn waarom TS geen vergoeding toegekend heeft gekregen en dan zou dit wel terecht zijn.

@Sim70 het is dus nog even interessant of de aankomsttijd van je trein daadwerkelijk ten minste dertig minuten later was dan vermeld in het aangepaste reisadvies.
Reputatie 6
Gelukkig zegt NS er het volgende over:

"Geldt de regeling “geld terug bij vertraging“?

Ja, de regeling “geld terug bij vertraging” is van toepassing. Uitgangspunt hierbij zijn de reistijden in de aangepaste Reisplanner waarin de extra reistijd voor de NS-busreis is verwerkt. Je krijgt dus geen vergoeding omdat de reis per trein langer duurt dan normaal. Lees meer over de de regeling Geld terug bij vertraging."

Zie: https://www.ns.nl/reisinformatie/actueel/vragen-antwoorden-en-tips.html

Op basis van het bovenstaande is TS reeds tweemaal ten onrechte door NS afgepoeierd. Het zou NS dan ook sieren als een moderator dit verder in orde kan maken.

Anders en / of tevens kan in een gang naar de OV ombudsman adviseren: https://www.ovombudsman.nl
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb deze vraag eerder gesteld (kan het topic zo gauw even niet vinden) en toen werd expliciet aangegeven dat inderdaad een advies uit de planner leidend is, en niet de tekst "tot XX minuten extra reistijd" op de werkzaamheden-pagina.
Gevonden! https://community.ns.nl/in-de-trein-11/vertraging-59073#post400315

De vertraging wordt altijd berekend gebaseerd op de reistijd die voor de gemaakte reis wordt aangegeven in de Reisplanner. De aangegeven extra reistijd die meegenomen wordt is dus afhankelijk van het bereisde traject.
Reputatie 7
Badge +3
Klopt helemaal. In het door mij gelinkte topic heeft Stijn NS dit intern laten uitzoeken en daar zit geen woord Spaans bij 🙂
Reputatie 4
Ja het gaat mij niet zozeer om het geld maar wel om het principe.
Reputatie 7
Badge +4
Als tien dagen van te voren de werkzaamheden zijn aangekondigd, wordt niet het normale traject voor GTBV gerekend. Heeft u meer dan een half uur vertraging op een als alternatief aangegeven traject, dan heeft u er wel weer recht op.
U kunt tegen een automatische wijze van afwijzing bezwaar maken door te antwoorden op de email waarin die afwijzing staat. Dan kijkt een mens er naar en niet de computer. Een computer is beperkter dan een persoon.
Reputatie 4
Het was standaard idd afgewezen dus ik heb een verduidelijkingsmail gestuurd en kreeg toen het antwoord waar ik uit citeerde. Maar we hebben idd meer dan een half uur vertraging gehad op een omleidingstraject. Kun je me vertellen waar ik kan vinden dat ik er dan dus wel recht op heb?
Reputatie 4
@Olav de extra reistijd ( ivm omreizen via Arnhem) was 20 minuten. Daarbovenop kwam nog een vertraging van 30 minuten omdat de overstap in Den Bosch weg was. Totale extra reistijd dus 50 minuten, waarvan 20 minuten bekend was. In de mail van de afwijzing staat dat de extra reistijd een kwartier tot een uur kan zijn en dat er daarom niet uitgekeerd wordt. Tja op een uur zit je al gauw maar in dit geval was de vooraf bekende reistijd 20 minuten. Geen probleem maar dat half uur extra in mijn ogen wel. In de mail staat ook dat de vertraging kwam door geplande werkzaamheden.
Reputatie 7
Badge +4
@Tochjo: Dank voor het opzoeken! Ik heb overigens met succes eens een claim op deze basis, dus zoals vermeld in de reisplanner, ingediend. Dat was nog voor de afhandeling met computers.
Reputatie 4
Men wil natuurlijk uitsluiten dat er claims betaald worden terwijl een langere reistijd op voorhand is afgeroepen, dat begrijp ik. Ik heb gewoon een halfuur vertraging op een al langere reistijd. Da s dubbelop in mijn ogen.
Reputatie 7
Badge +3
Bij info over werkzaamheden staat inderdaad vaak dat de extra reistijd bv een kwartier tot een uur is. Maar het hangt van de reis zelf of hoeveel die extra tijd. De ene persoon moet misschien een keer overstappen en is daarmee 15 minuten langer onderweg en een ander moet misschien wel 2 keer overstappen of heeft een langere overstaptijd en is dan 30 minuten extra kwijt.

En het klopt ook niet altijd wat er wordt aangegeven. Zelf een keer gehad dat er stond 15 - 30 minuten extra reistijd, terwijl ik zelf kwam aan 36 minuten extra voor mijn reis. Voor iemand die 1 station eerder met de IC kon reizen was het wel minder dan 30 minuten.

Vandaar ook dat er uit moet moet worden gegaan van de reistijd zoals die in de reisplanner staat voor elke specifieke reis.
Reputatie 4
Hè zou erg gek zijn dat ik nu niet kan claimen omdat pietje van een station verder en extra reistijd van een uur heeft.....
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb deze vraag eerder gesteld (kan het topic zo gauw even niet vinden) en toen werd expliciet aangegeven dat inderdaad een advies uit de planner leidend is, en niet de tekst "tot XX minuten extra reistijd" op de werkzaamheden-pagina.
Reputatie 4
Gelukkig zegt NS er het volgende over:

"Geldt de regeling “geld terug bij vertraging“?

Ja, de regeling “geld terug bij vertraging” is van toepassing. Uitgangspunt hierbij zijn de reistijden in de aangepaste Reisplanner waarin de extra reistijd voor de NS-busreis is verwerkt. Je krijgt dus geen vergoeding omdat de reis per trein langer duurt dan normaal. Lees meer over de de regeling Geld terug bij vertraging."

Zie: https://www.ns.nl/reisinformatie/actueel/vragen-antwoorden-en-tips.html

Op basis van het bovenstaande is TS reeds tweemaal ten onrechte door NS afgepoeierd. Het zou NS dan ook sieren als een moderator dit verder in orde kan maken.

Anders en / of tevens kan in een gang naar de OV ombudsman adviseren: https://www.ovombudsman.nl

Het klopt idd dat ik eerst een claim heb ingediend, vervolgens de afwijzing heb toegelicht en nu ben ik dus wederom -onterecht- afgewezen. Ik hoop dat een moderator hier een reactie wil geven. Nogmaals ik begrijp volkomen dat je geen claim in kunt dienen als je langer onderweg bent door aangekondigde werkzaamheden. Ik heb echter naast de straks reistijd (geen probleem, dat wisten we vantevoren) daarboven op ook nog een vertraging van 30 minuten gehad. Net als in reguliere situaties krijg je daar bij e0 minuten of meer een vergoeding voor, en die wil ik nu graag ook ontvangen
Reputatie 4
Er staat geen vraagtekentje achter mijn vraag/topictitel maar ik wil wel graag reactie van een moderator als dat kan.....
Wat ik al aangaf in een ander topic, als de extra reistijd vooraf aangegeven verschilt van de tijd in de afwijzingsmail, heb je een zaak. Komt dit overeen, dan niet.
Reputatie 4
ik heb de hele boel weer ingestuurd inclusief screenprints van deze en de andere draad. ( het is een deja-vu ik heb dit eerder aan de hand gehad en toen na veel gesteggel alsnog de claim gekregen). Excuses voor het tweede topic maar bij het oude die ik naar bovenhaalde kwamen eerst alle oude berichten eerst. Voel je vrij om die af te sluiten.

Wat bedoel je precies met extra reistijd die vooraf wordt aangegeven verschilt van tijd in afwijzingsmail? Je collega stelt gewoon dat extra reistijd tot een uur kan duren en ik bestrijd dat. De extra reistijd was in mijn geval 20 minuten. Dat kwam door geplande werkzaamheden. Geen probleem. Daar bovenop kwam nog 30 minuten extra reistijd door een overstap die kwam te vervallen. Had niks met werkzaamheden te maken, resulteerde in extra reistijd van 30 minuten dus recht op Gbtv.

Of redeneer ik nu verkeerd?
Reputatie 4

Ik heb deze vraag eerder gesteld (kan het topic zo gauw even niet vinden) en toen werd expliciet aangegeven dat inderdaad een advies uit de planner leidend is, en niet de tekst "tot XX minuten extra reistijd" op de werkzaamheden-pagina.Gevonden! https://community.ns.nl/in-de-trein-11/vertraging-59073#post400315

De vertraging wordt altijd berekend gebaseerd op de reistijd die voor de gemaakte reis wordt aangegeven in de Reisplanner. De aangegeven extra reistijd die meegenomen wordt is dus afhankelijk van het bereisde traject.

dank je mrfreeze! In dit geval was geen busvervoer in het spel, je kon omreizen via Arnhem en dat leverde (vanaf mijn vertrekstation) een extra reistijd van 20 minuten op. Geen probleem, ingecalculeerd even goede vrienden. Echter moesten we in den bosch overstappen en die kwam te vervallen. Dus een half uur vertraging bovenop de 20 minuten die we al hadden. Totale extra reistijd dus 50 minuten. Nu tellen die 20 minuten niet mee want dat wist je vantevoren en die waren aan werkzaamheden toe te schrijven. De 30 minuten kwamen door het niet kunnen halen an een overstap. Dan heb je gewoon recht op gtbv omdat je 30 minuten vertraging hebt.
Reputatie 7
Badge +3
De regels/voorwaarden van NS zijn inmiddels zo ingewikkeld dat ook veel NS-medewerkers het niet meer kunnen volgen 😉
Reputatie 6
Badge
De extra reistijd via Arnhem is inderdaad 20 minuten. Dus met 50 minuten vertraging zou je inderdaad recht op gtbv hebben.

Wat was je vertrektijd/weet je nog hoe laat je de trein van Zwolle richting Den Bosch hebt genomen?
Reputatie 4
Zeker, dat was om 09.50 uur
Badge +3
Als je deze topic en screenshots van reisadviezen hebt gestuurd (met geldige overstappen) dan heb je zeker een punt, en moeten ze dat gewoon vergoeden.

Zelfs als je de overstap kon halen (trein reed gewoon) maar niet mee mocht/kon omdat die te vol was of zo (wat ze niet kunnen zien).

Voordeel van de twijfel en de aanhouder wint, ook al kost het je wel elke keer veel moeite. 😥
Reputatie 6
Badge
Was dit je geplande reis en kwam je met vertraging in Den Bosch aan?

Kon je de trein van bijvoorbeeld 11:55 (IC Venlo) naar Eindhoven ook niet meer halen?

Reageer