beantwoord

Geld bij vertraging onterecht geweigerd?

• 25 augustus 2015
  • 10 reacties
  • 660 Bekeken

Kreeg vandaag een brief van de NS.
Mijn aanvraag van 5 augustus voor geld terug bij vertraging is geweigerd. (claimnummer 40946067)
Ze geven hiervoor 2 mogelijke redenen op. (hoezo 2, weten ze het zelf niet??)

Eerste reden is dat ik misschien met een gratis kaartje gereisd heb. Nou, dit valt al af, want dit kan niet. Want ik heb gewoon betaald met mijn OV-chipkaart, en dit ook aangegeven.
Tweede mogelijke reden die ze aanvoeren is dat ze geen korting geven bij een bedrag van minder als 2,30 euro.
HUH? Maar ik weet toch zeker dat ik MEER heb betaald! Dat kan je ook zien in mijn ov-chipkaart! Zelfs met 40% korting is een reis Den Haag Maassluis toch echt meer!
Dus waarom is dan mijn aanvraag geweigerd???
icon

Beste antwoord door Sivan NS 26 augustus 2015, 09:57

Goedemorgen Marius,

Ik heb even voor je meegekeken naar je claim (goed dat je het nummer noemt!).

Als vertrekstation geef je Den Haag CS op, en als eindstation Maassluis West. Je hebt zélf opgegeven dat je maar 30 minuten vertraging had. Omdat je reis € 3.70 was, zou je dus de helft krijgen en dat is minder dan het minimum uit te keren bedrag. Ik heb je claim nu aangepast naar de daadwerkelijke vertraging, wat betekent dat je het bedrag van 3.70 alsnog ontvangt. Let er dus op wat je invult bij je online claims.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 6
De systemen van NS zijn dusdanig afgesteld dat bij enige mogelijke twijfel claims zoveel mogelijk worden afgewezen. Je zou denken dat dat een mooie kostenbesparing is, maar dat is niet het geval. Het komt doordat NS voor het beoordelen van deze claims autonome supercomputers inzet, die zelfstandig beslissingen nemen en waar geen mens meer invloed op heeft.

Het beste is om contact op te nemen met NS via een willekeurig ander kanaal dan dit forum. Denk aan twitter, facebook, de live chat met een medewerker of de email via Eva (alhoewel die ook wel eens niet worden beantwoord).

Daarnaast is het het overwegen waard om hiervan melding te maken bij OVloket.
In de brief worden 3 opties genoemd als ik nog vragen zou hebben. Dat is dit forum, dat heb ik nu gedaan. Ander optie is bellen met de klantenservice, maar dan ben ik bang dat, als ik een tijdje in de wacht sta, ik meer kwijt ben aan telefoonkosten dan aan wat ik terug kan krijgen.
Derde optie is Twitter... maar ik krijg dit verhaal nooit samengevat in 160 tekens natuurlijk.
OVloket en Eva ken ik nog niet? De livechat had ik ook nog niet gezien.

Maar eh... kostenbesparing? Als ik om zulke stupide en onterechte redenen word afgepoeierd, dan maak ik er juist een principezaak van! En dat kost het de NS, lijkt mij, juist meer geld dan die ruime 3 euro wat ik terugvraag.
Reputatie 6
Via Eva https://www.ns.nl/virtuele-assistent/virtuele-assistent kunt u een email sturen. NS belooft dat u binnen vijf werkdagen antwoord krijgt. Maar het komt soms ook voor dat u helemaal geen antwoord krijgt.

Via dezelfde link hebt u de optie om live met een medewerker te chatten. Zodra een van de medewerkers beschikbaar is, kan deze u direct helpen. Dat is wel erg prettig.

OVloket is een organisatie om bij te klagen als u niet tevreden bent over de manier waarop NS u afpoeiert. Zij verzamelen alle binnengekomen klachten en rapporteren deze ieder kwartaal, waarna er niks meer mee gebeurt. Maar het maakt in elk geval de problemen met GTBV zichtbaar.
Dank voor de links. Klacht naar OVloket is gedaan. Eigen schuld, moeten ze me maar niet boos maken.
De link naar de live chat blijft maar op disabled staan, helaas.
Eva is ook wel een goed idee.

Toch vreemd... dat je de oorzaak legt bij de automatisering. Want juist een computer! zou niet snel een fout maken bij het kijken of iets duurder of goedkoper is als 2,30 euro, lijkt mij, en juist een computer ziet toch binnen een microseconde dat ervoor betaald is? Juist omdat ik die claim digitaal gedaan heb, met het aanvinken van de juiste reis. Lijkt me dus eigenlijk meer een menselijke blunder.
En ik maar denken dat daar van die compabele mensen werken, want ik heb er diverse malen gesolliciteerd, maar niet aangenomen omdat ik te 'licht' werd bevonden. Dus ik neem aan dat der mensen die daar werken dus slimmer moeten zijn als ik.
Voorlopig vind ik het frusterend dat je voor die paar eurootjes EN zoveel moeite moet doen, EN zo lang moet wachten, EN niet eens geloofd word! EN dat ze je nog proberen af te poeieren ook! EN dat je er bijna om moet gaan smeken!
Reputatie 6
Reisde U eigenlijk met of zonder korting en hoeveel was uw vertraging?
Met korting.
En zal meer als een uur geweest zijn. Denk wel meer ook. Eerst word er meedegedeeld dat betreffende trein niet rijd naar Schiedam. Nou, dan wacht je maar even af... en dan hoor je dat het nog uren kan duren...
Dus dan, op advies, maar via Gouda gegaan. Eenmaal daar viel er ook nog eens een trein uit.. dus weer wachten...
Geloof me maar, het was meer dan de minimale 30 minuten 😉
Reputatie 6
Als de vertraging inderdaad meer dan een uur geweest is, is dat inderdaad niet relevant.
Goedemorgen Marius,

Ik heb even voor je meegekeken naar je claim (goed dat je het nummer noemt!).

Als vertrekstation geef je Den Haag CS op, en als eindstation Maassluis West. Je hebt zélf opgegeven dat je maar 30 minuten vertraging had. Omdat je reis € 3.70 was, zou je dus de helft krijgen en dat is minder dan het minimum uit te keren bedrag. Ik heb je claim nu aangepast naar de daadwerkelijke vertraging, wat betekent dat je het bedrag van 3.70 alsnog ontvangt. Let er dus op wat je invult bij je online claims.
oh... vreemd. Ik had helemaal niet gezien dat je de vertraging in kon vullen?
Maar het is in orde nu dan?
Ok, ik wacht het even af.
Ja, het is nu gecorrigeerd!

Reageer