beantwoord

Geld mogelijk terug?

• 16 februari 2020
  • 12 reacties
  • 340 Bekeken

Vrijdag 14/02/20 heb ik een getourtje gekocht van Station Breukelen naar Utrecht Centraal. Ben toen een dagje in Utrecht geweest. In de avond wou ik de trein van 19:20 nemen terug naar Breukelen station alleen toen zijn de treinen gecanceld. Ik had nog gevraagd of het zin had om te wachten op de volgende trein van 19:50 maar ze zeiden nee je kan beter de bus nemen. Ik baalde er een beetje van omdat ik had een retourtje gekocht en een bus kaartje is ook weer 4,50. Mijn vraag is dus eigenlijk is er een mogelijkheid dat ik geld terug kan krijgen van het retourtje (de terug reis dus eigenlijk)?

icon

Beste antwoord door Thom 16 februari 2020, 11:12

Als u uw kaartjes bij de hand houdt, kunt u contact opnemen met Klantenservice. Het buskaartje is niet afgegeven door NS, dus het is afwachten wat er gebeurt. U heeft het nummer nodig dat op het gekochte NS-kaartje staat. Ik vraag me af of het wat oplevert. maar er zijn verder weinig mogelijkheden. U heeft de bus zelf genomen.

Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, en tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan ook heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans wat sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat is vreemd want de treinen van 19.20 en 19.50 uur zouden gewoon gereden hebben. Er was wel een melding van een verdacht pakketje in een trein net buiten het station.

Wie heeft gezegd dat je beter een bus kon nemen? NS vergoedt geen vervoer dat door een reiziger zelf geregeld is. Je kunt een beroep doen op de GeldTerugbijVertraging-regeling maar bij de  GeldTerugbijVertraging-regeling worden bedragen onder €2,30 niet uitgekeerd.

Edit: de informatie die ik gevonden had klopte niet, de genoemde treinen reden op 14/2 niet.

Reputatie 7
Badge +4

Als u uw kaartjes bij de hand houdt, kunt u contact opnemen met Klantenservice. Het buskaartje is niet afgegeven door NS, dus het is afwachten wat er gebeurt. U heeft het nummer nodig dat op het gekochte NS-kaartje staat. Ik vraag me af of het wat oplevert. maar er zijn verder weinig mogelijkheden. U heeft de bus zelf genomen.

Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, en tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan ook heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans wat sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Dankjewel voor jullie reactie. 

Hallo D Breggeman, welkom op de NS Community.

Ik zie dat de 19:20 uur en de 19:50 uur trein niet verder zijn gegaan dan tot Utrecht Centraal. Je zou volgens mij dus wel een claim in kunnen dienen voor vertraging, omdat de vertraging met de trein minstens een uur zou zijn geweest. Dan krijg je de helft van het dagretour (3,20 euro) terug. Dit is als je niet een ticket met 40% korting had, want dan is het te restitueren bedrag te laag. Bij een kaartje gekocht bij de kaartautomaat zou je je verzoek bij onze klantenservice neer kunnen leggen. Als er niet is ingecheckt dan verwacht ik dat je dan ook de helft terug kan krijgen, desnoods kan je je busticket overleggen ter bewijs. Zoals aangegeven worden de kosten die je bij de bus hebt gemaakt niet vergoed. 

Reputatie 5

Een los kaartje met korting voor 1 persoon kan dus niet, al jaren niet. Enkel als medereiziger met iemand die een soort ABO heeft, maar daar wordt geheel niet over gerept.

In principe zijn dus de veel ruimere EU regels tav niet kunnen reizen van toepassing, ik vraag me daarom nu af of daarvoor ook die min. bedragen gelden (dit punt blijk helaas opnw nogal onbekend te zijn zelfs bij NS-medewerkers!). OOk bvb over die 1 eur extra kosten die een los automaatkaartje extra kost.

Klopt, voor het geval D Breggeman met iemand op pad was met een Samenreisticket Dagretour Dal. Ik verwacht het niet, maar heb het voor de volledigheid even genoemd.

Reputatie 4

Dat is vreemd want de treinen van 19.20 en 19.50 uur zouden gewoon gereden hebben.

Ik zie dat de 19:20 uur en de 19:50 uur trein niet verder zijn gegaan dan tot Utrecht Centraal.

Lekker @MoDe, blijven oefenen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is vreemd want de treinen van 19.20 en 19.50 uur zouden gewoon gereden hebben.

Ik zie dat de 19:20 uur en de 19:50 uur trein niet verder zijn gegaan dan tot Utrecht Centraal.

Lekker @MoDe, blijven oefenen.

Wat is dat voor opmerking?

Volgens NS reisplanner en Rijdendetreinen hebben die treinen gewoon gereden. Graag een link waar ik als niet NS medewerker had kunnen vinden dat de treinen uitgevallen waren. En dan niet de link van treinposities.

Reputatie 7
Badge +3

Ook op rijdendetreinen.nl staat dat ze niet gereden hebben.

https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2020-02-14/utrecht-centraal

https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2020-02-14/7364

https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2020-02-14/7366

Reputatie 7
Badge +3

Volgens NS reisplanner en Rijdendetreinen hebben die treinen gewoon gereden. Graag een link waar ik als niet NS medewerker had kunnen vinden dat de treinen uitgevallen waren. En dan niet de link van treinposities.

Aan de reisplanner heb je achter af niets, daar zie je hooguit op de dag zelf nog iets van 2 of 3 uur de situatie qua vertraging en uitgevallen treinen, dat is geen archief waar je nog in kunt terug kijken. 

Zowel Rijdendetreinen als Treinposities houden een archief bij van de gegevens die ze ontvangen en zijn dus even betrouwbaar. Bij allebei is te zien dat die 2 treinen niet gereden hebben. Ik zie dus niet waarom de link van Treinposities niet zou voldoen.

Reputatie 7
Badge +3

Aan de reisplanner heb je achter af niets, daar zie je hooguit op de dag zelf nog iets van 2 of 3 uur de situatie qua vertraging en uitgevallen treinen, dat is geen archief waar je nog in kunt terug kijken. 

Zowel Rijdendetreinen als Treinposities houden een archief bij van de gegevens die ze ontvangen en zijn dus even betrouwbaar. Bij allebei is te zien dat die 2 treinen niet gereden hebben. Ik zie dus niet waarom de link van Treinposities niet zou voldoen.

Ik bedoelde een andere link dan treinposities, want die was al gegeven.

Vreemd want Rijdendetreinen gaf vanmorgen aan dat er geen verstoring was, terwijl ik dat wel verwachtte vanwege een verdacht voorwerp rond die tijd op Utrecht

Reputatie 7
Badge +3

Ah, dan begreep ik je verkeerd. 

Reageer