beantwoord

Geld Taxi terug bij uitval laatste trein?

• 28 september 2019
  • 15 reacties
  • 469 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Hallo,

Gisterenavond heb ik de reis gemaakt van Arnhem naar Maastricht. Vertrokken om 21;53 vanuit Arnhem. Aangekomen in Eindhoven gaf de conducteur aan dat de trein niet verder kon rijden door een aanrijding met een persoon. Advies gekregen om via venlo te reizen en vanaf daar de Arriva trein naar Roermond. Hier zou om 00;31 een intercity vertrekken naar Maastricht. Eenmaal aangekomen in Roermond stond er op de app dat de trein niet zou rijden. Hierdoor was er dus geen optie meer om met de trein op mijn eindbestemming terecht te komen. Samen met ongeveer 60 andere reizigers stonden we op Roermond met geen enkele informatie hoe nu verder. Er was ook niemand van NS aanwezig (wat ik ook wel begrijp op dit tijdstip). Er reed nog een stoptrein van Arriva naar Sittard. Met iedereen deze trein maar gepakt want dan waren we toch weer iets dichter bij de eindbestemming. Aangekomen in Sittard was er ook niemand te bekennen en was de informatie 0. Via een van de informatie palen contact opgenomen met een medewerker van de NS. Er werd medegedeeld dat ze er mee bezig gingen maar niet kon aangeven hoelang het zou duren en of er een oplossing zou komen. Ondertussen was het 1 uur in de nacht en reed er geen enkele trein meer. Ik was al 3 uur bezig om op mijn bestemming te komen. Toen heb ik via de informatiepaal aangegeven of het dan beter is om zelf een taxi te regelen. Hier werd toen ja op gezegd. Samen met 3 medereizigers dit gedaan om uiteindelijk om 01:45 aan te komen in Maastricht.

Vandaag gebeld met de klantenservice om te vragen hoe ik dit geld terug kan krijgen. Er werd mij medegedeeld dat ik een brief moet opsturen maar de kans klein is dat ik het geld terug krijg. Toen ik vroeg waarom dit op zo omslachtige manier moet werd er mij verteld om fraude te voorkomen. Ik begrijp dit totaal niet. NS heeft toch mijn reisgegevens en de storinggegevens? Dan kan je die toch tegen elkaar leggen en zien dat mijn verhaal hierin klopt? Nu moet ik dus een brief sturen om de kosten van 60 euro terug te krijgen. Dit is toch te gek voor woorden? Er zou toch een manier moeten zijn via een online formulier dan wel via de mail om dit soort claims in te dienen met de benodigde betalingsbewijs?

Ik hoop dat de NS begrijpt dat dit proces enorm omslachtig is en totaal niet klantvriendelijk. Ik begrijp wel dat je moet waken voor fraude, maar volgens mij heeft NS alle data in de systemen (reisgegevens en storingsgegevens) om dit soort fraude tegen te gaan.

Nu maar een brief sturen waar ik dan totaal niet op de hoogte ben hoe het staat met mijn klacht/declaratie. Andere klachten lezende kan het wel even duren totdat ik een antwoord krijg of dat ik überhaupt een antwoord krijg.

Groet,
Bas
icon

Beste antwoord door Maxime NS 28 september 2019, 17:05

Hallo Bas B. Welkom op de NS Community.

Wat naar dat je reis gisteren zo in het water is gevallen en dat je een taxi hebt moeten nemen. Als je zelf een taxi neemt worden de kosten hiervoor in de regel niet vergoed. De enige manier om hier alsnog een claim voor in te dienen is door dit schriftelijk te doen. Het is inderdaad druk, maar je krijgt wel altijd een reactie. Mijn excuses voor het ongemak.
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 3
Hi Bas,

Er zijn meerdere topics over dit onderwerp op dit forum. In principe is het zo dat NS altijd de tai dient te regelen. In dit geval ligt het wat moeilijker omdat er totaal geen NS personeel aanwezig was. Volgens mij heb je de juiste procedure gevolgd en via de informatiepaal de taxi geregeld. Je zal wel een reactie vanuit een moderator ontvangen.
Reputatie 7
Badge
Volgens mij heb je de juiste procedure gevolgd en via de informatiepaal de taxi geregeld.

Dat lijkt onjuist, immers de taxi is niet door NS geregeld. Dan krijg je een ritnummer per SMS als klant en hoef je niet te betalen.
Dat ritnimmer is tevens het bewijs voor de taxi chauffeur dat de rit en betaling via NS loopt en jij als klant mee mag.
Badge +3
Precies,

Als je aan een NS medewerker de vraag stelt "Hoe kom ik nu het snelst in... met een taxi misschien?" dan is het (meest logische en geen woord aan gelogen) antwoord waarschijnlijk JA, ook al is dat natuurlijk niet het meest klantvriendelijke.

Als je daarna de vraag gesteld had "Gaan jullie die regelen/vergoeden dan?" dan zal het antwoord NEE zijn, of hooguit "valt te proberen, stuur het bonnetje maar op".

Hoe dat laatste meestal uitpakt, dus vergoeding als je niet wenst te wachten op vervangend vervoer door de NS, is gevoeglijk bekend (gaat niet gebeuren).

Tenzij men een registratie heeft gemaakt dat je zelf een taxi van A naar B mag voorschieten (met 4 personen wellicht via X, Y en Z) en later declareren, maar die constructie ken ik niet.
Reputatie 3
Precies,

Als je de vraag stelt "Hoe kom ik nu het snelst in... met een taxi misschien?" dan is het (meest logische en geen woord aan gelogen) antwoord waarschijnlijk JA.

Als je daarna de vraag gesteld had "Gaan jullie die regelen/vergoeden dan?" dan zal het antwoord NEE zijn, of hooguit "valt te proberen, stuur het bonnetje maar op".

Hoe dat laatste meestal uitpakt, dus als je niet wenst te wachten op vervangend vervoer door de NS is gevoeglijk bekend (gaat niet gebeuren). Tenzij men een registratie heeft gemaakt dat je zelf een taxi van X naar Y mag voorschieten en later declareren, maar die constructie ken ik niet.

Zoals TS al gesteld heeft was het inmiddels 01.00 uur 's-nachts. De NS medewerker achter de gele knop dient dan uit haarzelf te antwoorden dat de taxi al dan niet eigen rekening is en wat de eventuele alternatieven zijn. Een simpel "JA" volstaat dan m.i. niet.

Ik ben benieuwd naar de uitkomst van dit topic.
Hier op het forum gaat de NS altijd prat op dat ze altijd voor zorgen dat jij thuiskomt, het zou zelfs glashelder in de voorwaarden staan.

Zoals je gemerkt hebt werkt dit in praktijk (spreek uit ervaring, sindsdien niet meer zo heel positief over de NS) net ietsjes anders. Ter geruststelling, je had nog uren kunnen wachten en dan had NS nog niets ondernomen. Zo zijn ze nu eenmaal bij de NS.

"Ik hoop dat de NS begrijpt dat dit proces enorm omslachtig is en totaal niet klantvriendelijk."
Dit is nu het hele probleem bij de NS, werkelijk niemand kan het zich ook maar interesseren (niet zo gek natuurlijk met personeel dat nog geen 10 euro bruto per uur krijgt).

Je geld ga ook jij nooit terugkrijgen, duizenden mensen gingen je al voor, maar wel blijven klagen. Liefst op sociale media en online kun je vooralsnog wel klachten deponeren.
Reputatie 7
Badge +3
Als ik het goed begrijp heeft u €60 betaald voor een taxirit van 4 personen en wilt u dit hele bedrag voor uw buiten NS om geregelde taxi vergoed hebben. €60 :4 = €15 ik mag aannemen dat uw 3 medereizigers ieder €15 aan u betaald hebben, want een taxi van Sittard naar Maastricht kan nooit €240 gekost hebben.

Zelf geregeld vervoer wordt in de regel niet vergoed door NS. NS heeft een thuisbrengplicht als er geen enkel ander vervoer meer is nadat de laatste trein is uitgevallen. In dat geval kan NS een taxi voor u en anderen regelen waarvoor u niets hoeft voor te schieten omdat dat op rekening van NS zal gaan.
De NS medewerker heeft een correct antwoord gegeven op uw vraag of u zelf een taxi moest regelen. Uw 2e vraag had moeten zijn voor wie dan de kosten waren. Of u had de vraag moeten stellen hoe de NS er voor kon zorgen dat u allen thuis kwam.
Het feit dat uw laatste trein van Arriva was, maakt het nog ingewikkelder.
Als ik u was, zou ik voor die €15 taxikosten geen moeite doen, maar beroep doen op de GeldTerugbijVertraging-regeling. Daar vult u in 'eindstation niet bereikt'.
Hallo Bas B. Welkom op de NS Community.

Wat naar dat je reis gisteren zo in het water is gevallen en dat je een taxi hebt moeten nemen. Als je zelf een taxi neemt worden de kosten hiervoor in de regel niet vergoed. De enige manier om hier alsnog een claim voor in te dienen is door dit schriftelijk te doen. Het is inderdaad druk, maar je krijgt wel altijd een reactie. Mijn excuses voor het ongemak.
Als er 60 reizigers stranden op een station, dan gaat men een bus proberen te regelen om de reizigers verder te brengen, want dat is efficienter dan 15 taxi's te regelen.
Dat het langer kan duren dan gewenst, dat is nooit fijn, maar mij wordt ook wel eens gevraagd of het verstandig is zelf een taxi te regelen. Ik antwoord dan altijd dat dat op eigen kosten is. Er zijn situaties dat ik taxi's regel en er zijn situaties waar ik dat niet ga doen. Dat er zowel in Roermond als Sittard geen personeel meer was, is niet ok. Ik heb de laatste tijd een aantal keer weer taxi's mogen regelen.
Reputatie 7
Badge +3
@Loes op die stations heb ik 's avonds nooit NSpersoneel gezien. De kiosk en andere winkeltjes gaan vroeg dicht en er is geen NSloket.
@MoDe

Roermond heeft servicemedewerkers, maar hoe laat hun dienst eindigt, weet ik niet. In Sittard zit VenS tot de laatste trein naar Heerlen en een team heeft beschikking over de VenS auto. Het kan zijn dat het team naar de calamiteit toe is, maar anders horen ze gewoon op Sittard te zijn.
Reputatie 7
Badge +3
mij wordt ook wel eens gevraagd of het verstandig is zelf een taxi te regelen. Ik antwoord dan altijd dat dat op eigen kosten is.

Daarvoor een like. Maar uit verhalen hier blijkt dat niet alle NS medewerkers dat zelf al direct aangeven waardoor dit soort situaties ontstaan.
@Momo

Via dit forum heb ik al meer geleerd wat wel en niet gebeurd. Door open te zijn ben je duidelijk. Ik heb vandaag erg vaak, dat weet ik niet moeten vertellen, want ik wist het zelf op een gegeven moment op Utrecht ook niet meer.
Badge +3
Daarvoor nog een like en QED dus, helaas.

Dat (NS) personeel zegt "JA, je kunt dan (beter) een taxi nemen" (of iets van die strekking) betekent bij voorbaat een hoop gedoe, Bij *stuur het bonnetje maar op* begint de ellende dus, en dan wordt die JA al heel gauw een dikke NEE 😥

Je moet het maar weten. Klinkt hartstikke leuk en klantvriendelijk maar zo werkt het dus simpelweg niet!

Dus nogmaals QED dit geval. Wie wat waar wanneer heeft gezegd dat je (met welke personen erbij eventueel) een taxi kon nemen en via de Klantenservice (alleen mogelijk per briefpost) mag declareren?

En waar is de registratie van die 'toezegging' (dus op zijn minst een referentienummer of zelfs een taxritnummer)?
Reputatie 7
Badge +3
@Loes daarom vind ik het jammer dat er niet meer van jouw collega's hier actief zijn (of actief blijven), gewoon voor wederzijds begrip.
Badge +3
Als ik het goed begrijp heeft u €60 betaald voor een taxirit van 4 personen en wilt u dit hele bedrag voor uw buiten NS om geregelde taxi vergoed hebben. €60 :4 = €15 ik mag aannemen dat uw 3 medereizigers ieder €15 aan u betaald hebben
Haha.. Als dat zo zou zijn (jij krijgt die €60 van de NS) moet je dan ook zelf weer €15 p.p. netjes terugbetalen aan je 3 medereizigers (of naar rato van afstand of zo). 🤣

Reageer