beantwoord

geld terug

  • 29 oktober 2019
  • 9 reacties
  • 187 Bekeken

Afgelopen zondag ben ik met de trein van Maastricht naar Rotterdam centraal gereisd onderweg hebben we 2 keer stil gestaan en vertraging gekregen toen ik uit eindelijk op Rotterdam centraal aan kwam reden er geen trams meer als er niets was gebeurt dan kon ik nog met de tram naar huis heb nu een taxi moeten nemen en dat kosten me nog eens 20 euro valt dit op te lossen 

icon

Beste antwoord door Slidestops 29 oktober 2019, 18:19

Wat betreft geld terug voor het vervoersbewijs wat u gebruikt heeft - dat is afhankelijk van de uiteindelijke vertraging tussen uw begin en eindstation. Als dit 30 minuten of meer is geweest dan komt u daarvoor in aanmerking. Dit kunt u hier aanvragen: https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-reguliere-reizen.html

Wat betreft de taxi - deze wordt niet vergoed. Als u op eigen gelegenheid, zonder overleg/tussenkomst van de NS een alternatief regelt, dan is dit ook voor eigen kosten. U zou een brief kunnen sturen met het taxi-bonnetje, weet wel dat de kans nihil is dat u daarvoor wordt gecompenseerd.

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7

Wat betreft geld terug voor het vervoersbewijs wat u gebruikt heeft - dat is afhankelijk van de uiteindelijke vertraging tussen uw begin en eindstation. Als dit 30 minuten of meer is geweest dan komt u daarvoor in aanmerking. Dit kunt u hier aanvragen: https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-reguliere-reizen.html

Wat betreft de taxi - deze wordt niet vergoed. Als u op eigen gelegenheid, zonder overleg/tussenkomst van de NS een alternatief regelt, dan is dit ook voor eigen kosten. U zou een brief kunnen sturen met het taxi-bonnetje, weet wel dat de kans nihil is dat u daarvoor wordt gecompenseerd.

Hoi Miichael en welkom op onze NS Community!

Ik ben het eens met Slidestops. Wel erg spijtig dat dit zo is gelopen. Taxikosten worden helaas niet vergoed wanneer je op eigen initiatief een taxi hebt besteld. Dit dien je aan te geven bij ons personeel en dan wordt er een taxi voor je besteld door ons. Je zou wel alsnog een klacht in kunnen dienen en op die manier een claim maken met de originele taxibon en opsturen naar NS Klantenservice, postbus 2372, 3500 GJ, Utrecht. Maar die kans schat, ook ik, klein in.

Badge +3

@Slidestops 

Waarom adviseer je om een brief met bonnetje te sturen wanneer de kans volgens jou nihil is om gecompenseerd te worden? 

Reputatie 6
Badge

In de veronderstelling dat je tussen Eindhoven en Rotterdam via de zgn. HSL gereisd hebt, kun je al vanaf 15 minuten Geld Terug bij Vertraging indienen. Bij 30 minuten heb je al recht op een volledige vergoeding van de ritprijs (of gedeelte abonnement).

 

Op die manier kom je wellicht ook al snel richting de 20 eur.

Reputatie 7
Badge +3

In de veronderstelling dat je tussen Eindhoven en Rotterdam via de zgn. HSL gereisd hebt, kun je al vanaf 15 minuten Geld Terug bij Vertraging indienen. Bij 30 minuten heb je al recht op een volledige vergoeding van de ritprijs (of gedeelte abonnement).

 

Op die manier kom je wellicht ook al snel richting de 20 eur.


De reis via de reisplanner is vanaf Eindhoven met de IC richting Den Haag.

Reputatie 4

In de veronderstelling dat je tussen Eindhoven en Rotterdam via de zgn. HSL gereisd hebt, kun je al vanaf 15 minuten Geld Terug bij Vertraging indienen. Bij 30 minuten heb je al recht op een volledige vergoeding van de ritprijs (of gedeelte abonnement).

 

Op die manier kom je wellicht ook al snel richting de 20 eur.


De reis via de reisplanner is vanaf Eindhoven met de IC richting Den Haag.

 

Dit maakt niets uit. De genoemde GTBV regeling geldt ook voor de toeslagvrije IC tussen Eindhoven en Den Haag.

Reputatie 7
Badge +3

In de veronderstelling dat je tussen Eindhoven en Rotterdam via de zgn. HSL gereisd hebt, kun je al vanaf 15 minuten Geld Terug bij Vertraging indienen. Bij 30 minuten heb je al recht op een volledige vergoeding van de ritprijs (of gedeelte abonnement).

 

Op die manier kom je wellicht ook al snel richting de 20 eur.


De reis via de reisplanner is vanaf Eindhoven met de IC richting Den Haag.

 

Dit maakt niets uit. De genoemde GTBV regeling geldt ook voor de toeslagvrije IC tussen Eindhoven en Den Haag.

Bij IC geldt GTbV vanaf 30

Reputatie 7
Badge +3

Bij IC geldt GTbV vanaf 30

Zie https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-reguliere-reizen.html:

Wij vinden het vervelend als je tijdens jouw binnenlandse reis met NS vertraging had. Bij een vertraging van 30 minuten of langer kun je daarom een vergoeding aanvragen. Bij reizen via de hogesnelheidslijn (met Intercity direct of de intercity Den Haag-Eindhoven via Breda) kan dit al vanaf een vertraging van 15 minuten.

 

 

Badge +3

Het lijkt wat vreemd maar als je met een (uiteraard toeslagvrije) IC tussen Breda en Rotterdam gereisd hebt over de HSL (ook al was het gewoon een reguliere 1100 Eindhoven - Den Haag) dan kan je gewoon bij een GTbV claim aangeven dat je dat gedaan hebt, en vanaf 15 minuten al vertraging claimen.

Tenzij er iets reed vanaf Breda via Dordrecht naar Rotterdam dat sneller was (dus niet over de HSL Zuid. claim pas bij 30 minuten)… want dan wordt je claim afgewezen en dat zal bij bezwaar ook zo blijven.

Wellicht was er ook nog een optie om vanaf Eindhoven via Utrecht naar Rotterdam te gaan op dat moment, en dat mag je gewoon aanvechten.

Maar het gaat hier dus nu om een zelf geregelde taxi, en die wordt niet vergoed.

Als je (door vertraging bij NS) écht niet verder kunt (óók bij de laatste bus/tram/metro aansluiting gemist!) dan regel via NS personeel óf SOS/Info zuil óf de telefonische Klantenservice een taxi.

Naar huis of in ieder geval je bestemmingsstation/halte (thuisbrengplicht, je komt thuis is het motto), en dat kost je dan niets. Zelf regelen wordt niet vergoed, maar bonnetje opsturen mag altijd natuurlijk.

Reageer