beantwoord

geld terug

  • 10 January 2023
  • 14 reacties
  • 236 Bekeken

Wij vertrokken op 7 januari 2023 om 19:56u voor een treinreis van Leeuwarden naar Haarlem. Vanwege een aanrijding ging de trein niet verder dan Meppel en alternatief vervoer was niet geregeld. Wij zijn, op advies van NS-personeel, weer teruggereisd naar Leeuwarden om de volgende dag een nieuwe poging te doen. Maar onze treintickets van 7 januari waren we kwijt: één Keuzedag en één Meereiskortingskaart à 8,95.

Op 8 januari moesten we elk E 17,84 betalen.

Vraag: hoe krijgen wij het teveel betaalde bedrag terug? Dit lukt niet via de reguliere “Geld terug bij vertraging” route.

Met vriendelijke groeten, A.C. Voordouw en A.T. van der Gulik

icon

Beste antwoord door mrfreeze 10 January 2023, 15:19

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi acvoordouw,

U kunt hiervoor het beste rechtstreeks contact opnemen met de klanteNService per telefoon (030-7515155), chat, Facebook of Twitter. Dit is een community waar reizigers elkaar helpen en wij kunnen uiteraard niet bij uw klantgegevens.

Reputatie 7
Badge +3

Voor zover ik meegekregen heb, was er wel alternatief vervoer geregeld. Echter zal dit niet direct voor handen geweest zijn. Normaal gesproken krijg je €3,50 voor de keuzedag en €8,95 via GTbV-regeling terug. Je kunt deze indienen en wanneer je de toekenning van de standaardbedragen krijgt, daarop reageren dat je meer kosten kwijt was. Dat je deze extra kosten niet kwijt was geweest als je gewacht had op vervangend vervoer zal waarschijnlijk wel meegewogen worden in de eindbeslissing. 

Je ook ook geen GTbV aanvragen maar het advies van @mrfreeze volgen. 

Badge +3

Die € 8,95 voor het meereisretour ga je niet krijgen, dat is hooguit de helft (want actiekaartje).

Bij een regulier dagretour (uit automaat of e-ticket) krijg je ook maar de helft, tenzij men bereid is GTbV uit te keren voor vertraging op zowel de heen- als terugreis.

Maar dan zul je in ieder geval twee claims moeten indienen voor hetzelfde ticket en dat gaat niet lukken denk ik zomaar.

Reputatie 7
Badge +3

Die € 8,95 voor het meereisretour ga je niet krijgen, dat is hooguit de helft (want actiekaartje).

Bij een regulier dagretour krijg je ook maar de helft, tenzij men bereid is GTbV uit te keren voor vertraging op zowel de heen- als terugreis.

Maar dan zul je in ieder geval twee claims moeten indienen voor hetzelfde ticket en dat gaat niet lukken denk ik zomaar.

Je hebt gelijk mbt meereisretour. Dat zal de helft terug worden. Het was anders een krappe planning als je deze reis vanaf 19.56 uur heen en nog terug zou maken 😉

Reputatie 7
Badge +1

Voor zover ik meegekregen heb, was er wel alternatief vervoer geregeld. Echter zal dit niet direct voor handen geweest zijn. Normaal gesproken krijg je €3,50 voor de keuzedag en €8,95 via GTbV-regeling terug. Je kunt deze indienen en wanneer je de toekenning van de standaardbedragen krijgt, daarop reageren dat je meer kosten kwijt was. Dat je deze extra kosten niet kwijt was geweest als je gewacht had op vervangend vervoer zal waarschijnlijk wel meegewogen worden in de eindbeslissing.

Als de te verwachten vertraging op de eindbestemming meer dan een uur was, mag je naar je beginstation terugreizen en een volledige terugbetaling krijgen. Of er dan vervangend vervoer geregeld was, dat doet er niet toe. In de praktijk zou dat moeten betekenen dat je tegoed aan keuzedagen weer met 1 wordt opgehoogd en voor het meereisretour iets soortgelijks.

Dit hebben we al eens uitgebreid besproken. Heb je EU-verordening 1371/2007 nu al eens gelezen?

Reputatie 7
Badge +3

Voor zover ik meegekregen heb, was er wel alternatief vervoer geregeld. Echter zal dit niet direct voor handen geweest zijn. Normaal gesproken krijg je €3,50 voor de keuzedag en €8,95 via GTbV-regeling terug. Je kunt deze indienen en wanneer je de toekenning van de standaardbedragen krijgt, daarop reageren dat je meer kosten kwijt was. Dat je deze extra kosten niet kwijt was geweest als je gewacht had op vervangend vervoer zal waarschijnlijk wel meegewogen worden in de eindbeslissing.

Als de te verwachten vertraging op de eindbestemming meer dan een uur was, mag je naar je beginstation terugreizen en een volledige terugbetaling krijgen. Of er dan vervangend vervoer geregeld was, dat doet er niet toe. In de praktijk zou dat moeten betekenen dat je tegoed aan keuzedagen weer met 1 wordt opgehoogd en voor het meereisretour iets soortgelijks.

Dit hebben we al eens uitgebreid besproken. Heb je EU-verordening 1371/2007 nu al eens gelezen?

Ik weet wat die verordening waar jij steeds op hamert inhoudt.

Ik geef aan wat er in de regels van de GTbV-regeling staat. En daar staat nu eenmaal dat je voor een keuzedag ongeacht of deze 1e of 2e klas is €3,50 terugkrijgt. En zoals @Robert B aangaf voor de meereisretour zou dat de helft zijn, want heenreis is verbruikt. 

 

Badge +3

Aan de GTbV regeling heb je weinig inderdaad. Beter via de Klantenservice een couponcode voor een ‘Keuzedag’ en voor het meereisretour wellicht iets soortgelijks (beiden met beperkte geldigheid).

Dekt de uiteindelijk gemaakte kosten wel niet, maar toch…

Reputatie 7
Badge +1

Ik weet wat die verordening waar jij steeds op hamert inhoudt.

Ik geef aan wat er in de regels van de GTbV-regeling staat. En daar staat nu eenmaal dat je voor een keuzedag ongeacht of deze 1e of 2e klas is €3,50 terugkrijgt. En zoals @Robert B aangaf voor de meereisretour zou dat de helft zijn, want heenreis is verbruikt. 

Als je kiest voor terugreizen naar je beginstation, bij een te verwachten vertraging van meer dan een uur, dan is GTBV niet van toepassing, maar dan kies je voor niet reizen en een volledige terugbetaling. Misschien toch de verordening nog eens bekijken?

Dit staat overigens ook in de AVR-NS, artikel 6.1 optie 2 (als je later wilt reizen) of 3 (als je niet meer wilt reizen):

Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging op uw Reisroute meer dan zestig (60) minuten bedraagt, zal NS zich inspannen om u daarvan op de hoogte brengen. U kunt bij een dergelijke vertraging gebruik maken van één van de volgende mogelijkheden: [...] 2) U beëindigt uw reis en wisselt uw eenmalige papieren Vervoerbewijs, E-ticket of Eenmalige chipkaart bij NS in voor een vergelijkbaar papieren Vervoerbewijs, E-ticket of Eenmalige chipkaart dat geldig is op een door u gekozen moment. Voor het nieuwe papieren Vervoerbewijs, E-ticket of Eenmalige chipkaart gelden dezelfde beperkingen en voorwaarden als die op het originele papieren Vervoerbewijs, E-ticket of Eenmalige chipkaart van toepassing waren. [...] 3) U beëindigt uw reis (en checkt uit indien u ingecheckt heeft) en vraagt NS om terugbetaling van de prijs van uw eenmalige Vervoerbewijs. NS zal u in een dergelijk geval de mogelijkheid bieden voor vervoer terug naar het station waarop u uw reis met NS begon.[...]

Reputatie 7
Badge +3

Ik weet wat die verordening waar jij steeds op hamert inhoudt.

Ik geef aan wat er in de regels van de GTbV-regeling staat. En daar staat nu eenmaal dat je voor een keuzedag ongeacht of deze 1e of 2e klas is €3,50 terugkrijgt. En zoals @Robert B aangaf voor de meereisretour zou dat de helft zijn, want heenreis is verbruikt. 

Als je kiest voor terugreizen naar je beginstation, bij een te verwachten vertraging van meer dan een uur, dan is GTBV niet van toepassing, maar dan kies je voor niet reizen en een volledige terugbetaling. Misschien toch de verordening nog eens bekijken?

Dit staat overigens ook in de AVR-NS, artikel 6.1 optie 2 (als je later wilt reizen) of 3 (als je niet meer wilt reizen):

Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging op uw Reisroute meer dan zestig (60) minuten bedraagt, zal NS zich inspannen om u daarvan op de hoogte brengen. U kunt bij een dergelijke vertraging gebruik maken van één van de volgende mogelijkheden: [...] 2) U beëindigt uw reis en wisselt uw eenmalige papieren Vervoerbewijs, E-ticket of Eenmalige chipkaart bij NS in voor een vergelijkbaar papieren Vervoerbewijs, E-ticket of Eenmalige chipkaart dat geldig is op een door u gekozen moment. Voor het nieuwe papieren Vervoerbewijs, E-ticket of Eenmalige chipkaart gelden dezelfde beperkingen en voorwaarden als die op het originele papieren Vervoerbewijs, E-ticket of Eenmalige chipkaart van toepassing waren. [...] 3) U beëindigt uw reis (en checkt uit indien u ingecheckt heeft) en vraagt NS om terugbetaling van de prijs van uw eenmalige Vervoerbewijs. NS zal u in een dergelijk geval de mogelijkheid bieden voor vervoer terug naar het station waarop u uw reis met NS begon.[...]

Wat snap jij niet van nr. 3? €3,50 is de prijs die gehanteerd wordt voor een keuzedag en aangezien dit de terugreis van meerreisretour betrof heeft men recht op de helft van €8,95. nr. 2 hadden ze voor ze de volgende dag op reis gingen moeten regelen.

Wat TS het beste kan doen staat in bericht van @mrfreeze en ik heb de mogelijkheid van GTbV gegeven en hoe te reageren als niet vergoed wordt wat ze willen.

Reputatie 7
Badge +1

Wat snap jij niet van nr. 3? €3,50 is de prijs die gehanteerd wordt voor een keuzedag en aangezien dit de terugreis van meerreisretour betrof heeft men recht op de helft van €8,95. nr. 2 hadden ze voor ze de volgende dag op reis gingen moeten regelen.

Wat is de terugreis van een meereisretour? Dat lees ik nergens. De heenreis is blijkbaar al de mist in gegaan.en in Meppel afgebroken.

TS wilde kennelijk optie 2 want ze zijn op een latere datum gereisd.

Optie 3 betekent voor de Keuzedag dat je tegoed weer met 1 moet worden opgehoogd, want je hebt met een tegoed betaald (en niet met geld). In geld is een volledige terugbetaling van een meereisretour natuurlijk een volledige terugbetaling en niet maar de helft.

Wat TS het beste kan doen staat in bericht van @mrfreeze

Dat klopt.

en ik heb de mogelijkheid van GTbV gegeven en hoe te reageren als niet vergoed wordt wat ze willen.

GTBV is niet van toepassing want ze zijn wegens de vertraging bij de 1e poging niet verder gereisd maar teruggereisd naar het vertrekstation.

Badge +3

Niet dingen door elkaar halen graag! 😴

Zal het morgen wel even uitzoeken maar GTbV voor een Keuzedag 60+ waarmee je niet kon reizen of vertraging had is in ieder geval .. € 3,50 (of een couponcode dus!)

Reputatie 7
Badge +1

Niet dingen door elkaar halen graag! 😴

Zal het morgen wel even uitzoeken maar GTbV voor een Keuzedag 60+ waarmee je niet kon reizen of vertraging had is in ieder geval .. € 3,50 (of een couponcode dus!)

Maar dat is dan geen GTBV maar een terugbetaling.

Reputatie 7
Badge +3

Voor een keuzedag krijg je bij GTbV €3,50 en geen couponcode.

TS wilde misschien optie 2 maar heeft dat niet voor de reis een dag later geregeld. TS vraagt achteraf geld terug. Terwijl optie 2 een couponcode en meereis enkeltje zou zijn geweest.

In theorie zou er in de avond heen en weer gereisd kunnen zijn. Echter lijkt mij dit niet aannemelijk dat je naar een station reist met zijn 2en om direct terug te reizen. Ik ga er daarom vanuit dat dit de terugreis was.

TS zegt 19.56 uur vertrokken te zijn, maar voor de reis die beoogd was, staat deze vertrektijd niet op de planner.

Voor een keuzedag krijg je bij GTbV €3,50 en geen couponcode.

TS wilde misschien optie 2 maar heeft dat niet voor de reis een dag later geregeld. TS vraagt achteraf geld terug. Terwijl optie 2 een couponcode en meereis enkeltje zou zijn geweest.

In theorie zou er in de avond heen en weer gereisd kunnen zijn. Echter lijkt mij dit niet aannemelijk dat je naar een station reist met zijn 2en om direct terug te reizen. Ik ga er daarom vanuit dat dit de terugreis was.

TS zegt 19.56 uur vertrokken te zijn, maar voor de reis die beoogd was, staat deze vertrektijd niet op de planner.

Het kan ook zo zijn dat TS alleen een enkele reis wilde maken. In dat geval is het de heenreis en niet de terugreis.

Reageer