Skip to main content
Antwoord

geld terug bij een gemiste aansluiting

• April 20, 2025
  • 7 reacties
  • 139 Bekeken

Binnenkort ga ik een dagje naar Keulen.

Hiervoor heb ik de heenreis Amsterdam-Keulen geboekt met de ICE, geen flextarief.

Met mijn keuzedag reis ik vanuit mijn woonplaats naar Amsterdam, zodanig dat ik een uur voor vertrek van de ICE in A'dam ben.

Als de trein waarmee ik naar A'dam reis een uur of meer vertraging heeft mis ik mijn aansluiting.

Mijn ticket voor de ICE is treingebonden, ik kan dus niet gewoon de volgende trein nemen

Omdat het geen flexticket is krijg ik geen geld terug bij ongebruikt ticket.

Ben ik dan gewoon mijn geld kwijt ?

Mijn vraag is dus: krijg ik in dit geval alleen geld terug voor de rit woonplaats-A'dam of ook voor de rit A’dam-Keulen omdat ik die niet meer kan maken ?

Peter

Beste antwoord door rvdborgt

Veel tickets voor de ICE hebben wel degelijk treinbinding. Ook naar Keulen worden voordelige tickets verkocht met treinbinding. In het geval van ​@Peter H is sprake van twee losse tickets dus ik betwijfel of de zgn HOTNAT regeling hier van kracht is. Aan de andere kant lijkt een uur voor vertrek aankomen in Amsterdam Centraal me ruim voldoende. 

AJC zou van toepassing moeten zijn, dus verder reizen met een volgende trein van dezelfde vervoerders.

De Keuzedag was overigens tot de grens geldig. Een ICE-ticket vanaf de grens (of Arnhem als dat goedkoper is) is dan voldoende.

7 reacties

Forum|alt.badge.img+1

Eerste vraag die ik heb is wat is uw woonplaats?? En hoe groot is de kans op vertraging op dat traject. Aangezien u met een keuzedag naar Amsterdam reist bent u inderdaad uw geld kwijt als u de trein naar Keulen niet haalt.

Dat gezegd hebbende komt het mij wat vreemd over. De ICE vanuit Nederland kent volgens mij geen treinbinding (of dit moet onlangs gewijzigd zijn??) Het kan wel zo zijn dat u een zitplaatsreservering heeft en die komt dan natuurlijk wel te vervallen. . 

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • April 21, 2025

Veel tickets voor de ICE hebben wel degelijk treinbinding. Ook naar Keulen worden voordelige tickets verkocht met treinbinding. In het geval van ​@Peter H is sprake van twee losse tickets dus ik betwijfel of de zgn HOTNAT regeling hier van kracht is. Aan de andere kant lijkt een uur voor vertrek aankomen in Amsterdam Centraal me ruim voldoende. 

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • Antwoord
  • April 21, 2025

AJC zou van toepassing moeten zijn, dus verder reizen met een volgende trein van dezelfde vervoerders.

De Keuzedag was overigens tot de grens geldig. Een ICE-ticket vanaf de grens (of Arnhem als dat goedkoper is) is dan voldoende.

Forum|alt.badge.img
  • Intercity
  • April 21, 2025

• Auteur
  • Intercity
  • April 21, 2025

Voor alle duidelijkheid: ik heb een goedkoop ticket, maand tevoren geboekt en op het ticket staat de

betreffende trein vermeld met de toevoeging  "alleen geldig op deze ICE'’.

Mijn woonplaats is Alphen aan den Rijn, normaal stap je dan in Utrecht op de ICE.

Ik heb geen gereserveerde zitplaats, daarom stap ik liever in op het beginpunt, dan heb je de meeste keus van zitplaats, Ik ben iemand die graag bij het raampje zit en vooruit rijd. En vrije reisdagen heb ik genoeg.

Naar A'dam reis ik met een sprinter.Die valt weleens uit dus neem ik voor de zekerheid een treintje eerder.

Maar op mijn route ligt ook de schipholtunnel. Als die in storing is kan dat makkelijk langer dan een uur duren.

In principe zou het niet onoverkomelijk zijn om de volgende ICE te nemen, het gaat om een uitje, maar vanwege de '’supersparpreis'’ heb ik niet de mogelijkheid om om te boeken. Dan zou ik dus een nieuw ticket moeten kopen. En dan wel tegen de dagprijs.

Inderdaad kan ik op mijn keuzedag  vrij reizen tot Arnhem/grens. Dom van mij, niet aan gedacht. Er van uitgaande dat een ticket vanaf Arnhem ook voor dat lage tarief te koop was.

Mogelijk is het ook een probleem dat mijn (eventueel vertraagde) sprinter valt onder NS reizigers en de ICE geboekt is bij NS internationaal ? Ik meen ergens gelezen te hebben dat dit dan niet valt onder '’dezelfde vervoerder'’.

Overigens, wat betekent '’HOTNAT'’ en ‘’AJC'’ ?

Iedereen bedankt voor het meedenken !

Peter.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • April 21, 2025

Mogelijk is het ook een probleem dat mijn (eventueel vertraagde) sprinter valt onder NS reizigers en de ICE geboekt is bij NS internationaal ? Ik meen ergens gelezen te hebben dat dit dan niet valt onder '’dezelfde vervoerder'’.

Voor de reiziger is dat dezelfde vervoerder. Op internationale tickets staat voor Nederland vaak maar 1 vervoerder en wordt er geen onderscheid gemaakt tussen NS en NSI.

Overigens, wat betekent '’HOTNAT'’ en ‘’AJC'’ ?

HOTNAT:
https://www.railteam.eu/nl/services-on-your-journey/hop-on-the-next-available-train-hotnat/

AJC:

https://www.nsinternational.com/nl/tickets-en-tarieven/vervoersvoorwaarden/overeenkomst-voortzetting-van-de-reis-ajc

• Auteur
  • Intercity
  • April 21, 2025

Kijk, daar heb ik wat aan !

Ik denk dat de HOTNAT-regeling mij niets te bieden heeft, een van de voorwaarden is: '’De gemiste overstap moet tussen 2 hogesnelheidstreinen van de railteam-alliantie zijn'’.

In mijn geval gaat het om een gemiste overstap tussen een sprinter en een hst.

Maar de AJC-regeling geeft mij WEL de mogelijkheid om mijn reis voort te zetten met de eerstvolgende ICE.

Nogmaals bedankt voor het meedenken, het is me nu duidelijk !

Peter.