beantwoord

Geld terug bij gemiste korting door vertraging [bij andere vervoerder]?

• 19 juli 2019
  • 28 reacties
  • 893 Bekeken

NS heeft recent haar tariefstructuur veranderd en denkt tegenwoordig niet meer in ritten maar in reizen. Dat kun je bijvoorbeeld hier teruglezen: https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html

Nu kan het wel eens gebeuren dat er een trein uitvalt waar je in plaats van voor de middagspits, bij de overstap op een andere vervoerder, in de middagsplits uitkomt. Nu kan dat met Dal Vrij veel euro's schelen. Die euro's staan in geen verhouding met GTBV, aangezien dat maar 1/36ste deel van 105 euro is.

Indien bij de geplande rit voor 16:00 een overstap gemaakt had kunnen worden, vergoed NS dan ook de reiskosten die moeten worden gemaakt door het uit- en inchecken bij een vervoerder als Connexxion, Arriva of Qbuzz?
icon

Beste antwoord door Thom 19 juli 2019, 15:17

Ik denk dat u het systeem niet snapt. Het spitstarief is het normale tarief waar u korting op heeft. Bij een overstap naar een andere vervoerder, waarbij u in de spits incheckt, levert het op dat u bij die vervoerder het volle of normale tarief betaalt.

Naar Leeuwarden reist u met dezelfde vervoerder maar heeft in de daluren ingecheckt en betaalt u dus het daltarief. Dat is één reis met dezelfde vervoerder. Als u eerst een reis maakt met NS en dan met Arriva kan het voor u wel één reis zijn, maar het zijn er voor de vervoerders twee.

U moet per vervoerder bewust buiten de spits inchecken. 😉 Het heeft dus iets met een keuze te maken. Als u zonder kosten wilt reizen, moet u bij Arriva voor de spits inchecken, en eerder weg gaan. Dalvrij is ook bedoeld voor reizen buiten de spits, al zijn er duidelijk wel mogelijkheden om de reis in de spits af te maken. Bepalend is op welk tijdstip u per vervoerder incheckt. waardoor dat komt, maakt niet uit.

Als u in de spits wilt inchecken, moet u het normale of spitstarief betalen. De escape is er en gaf ik hierboven al aan.

Ik denk dat ik het systeem prima snap, maar dat het u niet duidelijk is. Dat is verder niet erg, we hebben het hier wel meer uitgelegd, maar dan zou ik me toch wat subtieler uitdrukken als ik u was. Een eventuele vergoeding blijft even laag bij Dalvrij en het gaat vooral om kosten bij een andere vervoerder, die betaalt NS normaal niet, zo is het systeem wel degelijk, al ben ik er ongelukkig mee. NS vergoedt een eventuele schade die bij NS is opgelopen, die is er zelfs niet, maar niet die bij een andere vervoerder. De schade wordt dus net als de reis ook per vervoerder berekend. Het is vervolgschade. Klantenservice kent wel coulance, maar dat is geen recht en kan het ook niet zijn. Het is het nadeel van de privatisering. Zie verder de opmerking van Momo. Was het een NS-lijn, dan was er niks aan de hand geweest.
Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U bent zelf verantwoordelijk voor de keuzes die u maakt, als het gaat om het reisgedrag. Kosten als gevolg daarvan kunt u niet verhalen, dat zou ook wel erg merkwaardig zijn. In de spits geldt een hoger tarief. Persoonlijk vraag ik me af hoe u kunt veronderstellen dat de normale meerprijs voor de spits te verhalen zou zijn.

Veel slimmer is het om met die omstandigheden rekening te houden bij de keuze van een abonnement. Als u Flex Dalvrij heeft, kunt u na inchecken in de daluren en bij een overstap in de spits naar een andere vervoerder wel met korting reizen. Dit systeem werkt natuurlijk naar twee kanten. Het is maar net of het voor u uitkan of niet.

Als u door uw gedrag meer kosten heeft dan nodig zou zijn, dan is dat de consequentie van uw keuze. De hogere prijs in de spits is geen onrecht dat u wordt aangedaan, het systeem werkt zo, en de meerprijs voor u hoeft niet opgebracht te worden door NS. Het is in wezen door uw medereizigers.

Het is goed u in de mogelijkheden te verdiepen, dat bespaart doorgaans flink. Vooruit denken is beter dan achteraf mopperen. 😉
Dan snap je het probleem duidelijk niet. Als ik om 14:00 op Den Haag CS instap en ik ga naar Nijmegen Heyendaal ben ik volgens de normale regels in de Dal aan het reizen. De adviezen die nu op NS.nl staan laten ook de vreemde situatie zien. Ik kan formeel niet meer op Arriva overstappen voor 16:00. Het heeft dus niets meer met een keuze of niet te maken.

Even geheel in perspectief: ik kan dus wel prima naar Leeuwarden, Groningen of Maastricht en veel later aankomen. Maar door een trein die uitvalt vervalt opeens de korting waarvoor ik wel bewust buiten de spits rijd?

Reputatie 7
Badge +4
Ik denk dat u het systeem niet snapt. Het spitstarief is het normale tarief waar u korting op heeft. Bij een overstap naar een andere vervoerder, waarbij u in de spits incheckt, levert het op dat u bij die vervoerder het volle of normale tarief betaalt.

Naar Leeuwarden reist u met dezelfde vervoerder maar heeft in de daluren ingecheckt en betaalt u dus het daltarief. Dat is één reis met dezelfde vervoerder. Als u eerst een reis maakt met NS en dan met Arriva kan het voor u wel één reis zijn, maar het zijn er voor de vervoerders twee.

U moet per vervoerder bewust buiten de spits inchecken. 😉 Het heeft dus iets met een keuze te maken. Als u zonder kosten wilt reizen, moet u bij Arriva voor de spits inchecken, en eerder weg gaan. Dalvrij is ook bedoeld voor reizen buiten de spits, al zijn er duidelijk wel mogelijkheden om de reis in de spits af te maken. Bepalend is op welk tijdstip u per vervoerder incheckt. waardoor dat komt, maakt niet uit.

Als u in de spits wilt inchecken, moet u het normale of spitstarief betalen. De escape is er en gaf ik hierboven al aan.

Ik denk dat ik het systeem prima snap, maar dat het u niet duidelijk is. Dat is verder niet erg, we hebben het hier wel meer uitgelegd, maar dan zou ik me toch wat subtieler uitdrukken als ik u was. Een eventuele vergoeding blijft even laag bij Dalvrij en het gaat vooral om kosten bij een andere vervoerder, die betaalt NS normaal niet, zo is het systeem wel degelijk, al ben ik er ongelukkig mee. NS vergoedt een eventuele schade die bij NS is opgelopen, die is er zelfs niet, maar niet die bij een andere vervoerder. De schade wordt dus net als de reis ook per vervoerder berekend. Het is vervolgschade. Klantenservice kent wel coulance, maar dat is geen recht en kan het ook niet zijn. Het is het nadeel van de privatisering. Zie verder de opmerking van Momo. Was het een NS-lijn, dan was er niks aan de hand geweest.
Misschien een idee om over te stappen op Flex? Als je dan overstapt buiten de spits wordt de korting aangehouden van de eerste check-in. Daarnaast kent Flex Dal-vrij een betere GtbV vergoeding (namelijk gebaseerd op de ritprijs, geen deel van het abonnement).
Reputatie 7
Badge +3
Het teveel betaalde bedrag kan wel terug betaald worden wanneer je in zo'n geval met een bus moet en er tussen het uit- en weer inchecken meer dan 35 minuten zitten waardoor je in het spitstarief terecht komt (wel ter beoordeling van de klantenservice).

Ik begrijp de vraag van skinkie wel, want het is niet het reisgedrag van hem/ haar waardoor hij/zij meer kosten heeft, maar het feit dat er een trein uitvalt of dat er vertraging is.
Daarnaast voelt het wellicht niet rechtvaardig dat (zoals tridek_ok ook aangeeft) dit niet het geval is met Flex.

Wat als er sprake is van een calamiteit?

Heel soms kan een trein niet verder rijden. U wordt dan (gratis) met de bus naar een station gebracht. Hiervandaan kunt u verder reizen. In deze gevallen zal het treinpersoneel uw OV-chipkaart voor u uitchecken.
Voor het vervolgtraject checkt u weer in. Het kan dan zijn dat tussen het uit- en weer inchecken meer dan 35 minuten zitten. U reist dan bijvoorbeeld tegen spitstarief verder, terwijl u aan het begin van uw reis in de daluren had ingecheckt.
Neem in zo’n geval contact op met de NS Klantenservice. Zij zullen beoordelen of u geld terug kunt krijgen. Bij meer dan 30 minuten vertraging kunt u sowieso geld terugkrijgen.
Ik begrijp de vraag van skinkie wel, want het is niet het reisgedrag van hem/ haar waardoor hij/zij meer kosten heeft, maar het feit dat er een trein uitvalt of dat er vertraging is.

Volgens de NS definitie is er niet eens sprake van een vertraging, immers je komt in dit voorbeeld slechts 15 minuten later aan. Dat voor een vaste klant dan de kosten hoger. Er zijn meer kosten dan de vertraging dekt, door vertraging omdat er geen tarief integratie is.

Daarnaast voelt het wellicht niet rechtvaardig dat (zoals tridek_ok ook aangeeft) dit niet het geval is met Flex.

NS Flex is een achteraf betalen propositie. Dus ik zou wel eens van een NS medewerker een authentiek matrixje op NS.nl willen zien waarin de verschillende voorbeelden staan, incl. internationale varianten.
Misschien een idee om over te stappen op Flex? Als je dan overstapt buiten de spits wordt de korting aangehouden van de eerste check-in. Daarnaast kent Flex Dal-vrij een betere GtbV vergoeding (namelijk gebaseerd op de ritprijs, geen deel van het abonnement).

De klantenservice stelt dat https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/aanpassing-berekening-tarief-overstappen.html nogsteeds van toepassing is. Heb jij inzicht in een prijsberekening gekregen waar het overstappen tussen twee vervoerders de eerste check-in bij de eerste vervoerder geeft?
Badge +3
De eerste incheck bepaalt het tarief (rit-naar-reis) voor je hele traject, in theorie dus (voor zover mogelijk).

Maar bij klassieke abonnementen lukt dat niet, want bij een overstap tussen vervoerders kan de NS (of de andere partij) je transacties bij andere vervoerders niet inzien (privacy) en geldt op het moment van de overstap het dan geldende tarief (spits/dal/vrij reizen).

Bij Flex heeft NS wél toegang tot die gegevens, en kan een dergelijke overstap gewoon doorberekend worden met behoud van korting voor je hele reis (of bij aanvang reis in de spits dus geen korting, het werkt dus twee kanten op).
De eerste incheck bepaalt het tarief (rit-naar-reis) voor je hele traject, in theorie dus (voor zover mogelijk).

Maar bij klassieke abonnementen lukt dat niet, want bij een overstap tussen vervoerders kan de NS (of andere partij) je transacties bij andere vervoerders niet inzien (privacy) en geldt op het moment van de overstap het dan geldende tarief (spits/dal/vrij reizen).

Bij Flex heeft NS wél toegang tot die gegevens, en kan een dergelijke overstap gewoon doorberekend worden met behoud van korting voor je hele reis (of bij aanvang reis in de spits dus geen korting, het werkt dus twee kanten op).

Kun je me een verwijzing geven naar de product voorwaarden waar dit staat beschreven. Even een quoteje van de klantenservice:

"Ik kan je echter met zekerheid zeggen dat bij een overstap naar een nieuwe vervoerder, de nieuwe check-in tijd bepalend is."
Badge +3
Ik had verwacht dat het hier wel zou staan, maar daar staat inderdaad (nog) niet dat het bij Flex wél zo werkt. Mijn info heb ik uit vele topics waar de NS (moderators) dit bevestigen. De voorwaarden van Flex zou ik na moeten lezen, maar het zal vast wel ergens staan.

Is de eerste check-in ook bepalend wanneer je overstapt van treinvervoerder?

Nee, bij overstappen naar een andere treinvervoerder geldt dit niet.

Maar soms gaat het (ook met Flex dus!) mis, bijvoorbeeld bij een busreis met Arriva/Blauwnet naar een station en daar de trein nemen en dan overstappen van/naar NS. Dit zijn uitzonderingssituaties (zou gewoon moeten werken maar het werkt dus niet). Je kunt dan eventuele kosten (gemiste korting of vrij reizen) via de klantenservice terug krijgen.
Badge +3
Kun je me een verwijzing geven naar de product voorwaarden waar dit staat beschreven.
Ik citeer uit de informatie op deze pagina:

Uw korting wordt bepaald door het moment van inchecken, en verandert niet bij uw overstap naar een andere treinvervoerder.
Badge +3
Juist, bedankt @Tochjo ik was al aan het graven naar een PDF met de Flex voorwaarden maar dit is handiger. 😅
Dat staat hier;

U krijgt alleen korting met een NS Flex abonnement als u bent ingecheckt tijdens de uren waarop u korting geniet op grond van uw NS Flex abonnement en u binnen 30 minuten nadat u heeft ingecheckt de reis waarvoor u heeft ingecheckt start, tenzij dit door een vertraging van de betreffende trein niet mogelijk is. Aansluitende Ritten waarbij sprake is van een tussenstop (niet zijnde het bereiken van de bestemming) worden als één Rit beschouwd, indien het verschil tussen het uit- en incheckmoment minder dan 35 minuten is. Het eerste incheckmoment van de betreffende Rit bepaalt of u recht heeft op korting.

en

Rit: de met een check-in en check-uit gedefinieerde Reisroute of, indien een check-in en/of check-uit ten onrechte ontbreekt, de afgelegde Reisroute.

Ritprijs: het tarief dat in rekening wordt gebracht voor het aantal gereisde tariefeenheden tussen het punt van inchecken en het punt van uitchecken, op basis van de kortste route indien u uitsluitend reist met NS en op basis van de afgelegde route indien u (ook) reist met een andere treinvervoerder dan NS. Bij het berekenen van de Ritprijs worden aansluitende Ritten waarbij sprake is van een tussenstop (niet zijnde het bereiken van de bestemmingen) als één Rit beschouwd, indien het verschil tussen het uit-en incheckmoment minder dan 35 minuten is. Het station van de tussenstop wordt wel meegenomen bij het bepalen van de Reisroute en Ritprijs voor de betreffende Rit.
Wow @Tochjo 🙂 Dit lijkt me inderdaad 100% duidelijk.

Dit zegt de klantenservice er over:

Ik zit er met collega's over te overleggen. De zin is inderdaad niet duidelijk. Het is echter zo dat als je overstapt, en de nieuwe check-in is in de spits, het daltarief vervalt.
Met die zin wordt bedoelt dat de korting ook geldig is bij andere vervoerders.

Ik vind de communicatie door NS op dit punt heel bijzonder.
Badge +3
Dat is dus zoals het vóór Flex werkte (klassieke abonnementen), maar sinds een jaar -plus de testperiode van Flex- dus achterhaald.

Hoop bla bla over die 35 minuten, maar bij een overstap naar andere vervoerder zit daar sowieso maar een korte tijd tussen (die paaltjes staan immers naast elkaar op je overstapstation!).

Wél kan het alsnog fout gaan als de tijd van de paaltjes niet klopt. Uitchecken bij NS om bijv. 17:04 en inchecken bij Arriva om 17:03 levert je dan hele vreemde dingen op (incl. de nodige ??? van de klantenservice) 😅

Neemt niet weg dat je dan (Flex) gewoon recht hebt op je dalkorting (of vrij reizen), dus gewoon compensatie en geen termen zoals coulance.
@Robert B snap je dat ik feitelijk nu op een aantal vrijwilligers op een forum af moet gaan? Want de klantenservice medewerker wilde het zelfs niet bij de Flex organisatie navragen.

17:16:00 You: Zou je dit na kunnen gaan bij een Flex baasje?
17:16:43 XXX: Nee, ik weet namelijk 100 procent zeker dat dit de voorwaarden zijn.

Is er nog een escalatie pad op dit forum?
Doel je op het feit dat er miscommunicatie kwam vanuit de klantenservice, skinkie? Dan kan ik dat namelijk intern wel doorzetten. Of bedoel je puur de voorwaarden? Ik verneem het graag van je.
@Laura NS ik zal je de chat conversatie zo in een prive bericht doorsturen. Volgens mij is de vraag heel simpel: is Flex nu wel "gehele reis korting" inclusief andere trein vervoerder, bij 's middags overstappen, of gelden de oude voorwaarden. Mocht de klantenservice het niet goed hebben, laat daar dan een interne notitie langs gaan. Mochten ze het wel goed hebben pas dan de "eerlijke prijs" pagina aan (heb ik ook al aangegeven).
Graag, skinkie! Zodra ik het dan heb uitgezocht, kom ik erop terug. 🙂 Ik wacht je bericht even af.
Badge +3
Ik neem het iemand van webcare (via chat dus) niet kwalijk verder, want in het begin (testfase) werden ALLE vragen over NS Flex naar hier (forum/community) verwezen!

Maar goed, we zijn een jaar verder bijna dus antwoorden zoals je die vandaag kreeg zouden (daar) niet meer moeten kunnen. Er werd specifiek Flex genoemd ook nog, en het juiste antwoord heb je hier binnen no time gekregen dus.

Als 'wij' (de veelposters of super users of geef ze een naampje) iets zeggen dan weten we echt wel waar het mis gaat, of kan gaan... Dat met die tijden op de paaltjes en zo, heeft weken/maanden gekost om precies dát als het probleem te kunnen aanwijzen.
Ik heb de chatconversatie van skinkie met onze medewerker nagelezen en ben tot de conclusie gekomen dat hierin foutieve informatie wordt verstrekt. Ik ga mijn collega op de hoogte brengen van de informatie zoals deze hoort. Dit wordt verder intern afgehandeld. Wat betreft het antwoord: Met een regulier abonnement geldt de voorwaarde als je in de spits omcheckt naar een andere vervoerder, je het spitstarief gaat betalen. Als je met een NS Flex abonnement incheckt om (bijvoorbeeld) 15:30 uur in de daluren en dan omcheckt om 16:30 in de spits naar een andere vervoerder, jij je originiele incheck met de korting behoudt. Voordeeltje dus in dit geval.
Super @Laura NS! De voordelen zijn groot als je vaker te maken hebt met andere vervoerders voor de eerste of laatste paar treinkilometers. Maar de geruststelling dat er geen financieel gezeur komt bij een vertraagde trein is me eigenlijk nog wel meer waard :)

Maar ja, nu dus van Dal Vrij naar Dal Vrij Flex. Eurootje meer per maand, maar dat heb ik er graag voor over 🙂 Eens zien hoe snel dit kan worden geregeld.
Nog meer positief nieuws: binnen 5 minuten had ik om 11 uur 's avonds een Dal Vrij abonnement omgezet naar een NS Flex Dal Vrij abonnement. M'n huidige Dal Vrij abonnement is gerestitueerd. Ik ben erg blij hoe soepel dit gaat :-)

Reputatie 7
Badge +3
Vergeet alleen niet de bestelling van je Flex abonnement op te halen bij een automaat.
Maar ja, nu dus van Dal Vrij naar Dal Vrij Flex. Eurootje meer per maand, maar dat heb ik er graag voor over 🙂 Eens zien hoe snel dit kan worden geregeld.

Dat eurootje kun je misschien wel terugverdienen door tijdens je vakantie(s) je abonnement stop te zetten. Dan heb je wel een maand dat je niet kunt wijzigen, maar dan zou je een 2e kaart (gratis bij een Dal Vrij Flex abonnement) kunnen afnemen en daar dus nog flexibeler mee zijn.

*Credits naar @Robert B die deze constructie volgens mij bedacht heeft

Reageer