beantwoord

Geld terug bij missen overstap naar andere vervoerder

• 31 oktober 2016
  • 15 reacties
  • 979 Bekeken

Hoi. Ik ben bekend met het feit dat ik geld terug kan vragen bij een vertraging van een half uur of langer (omdat ik dit "helaas" meer dan me lief is doe), alleen vroeg ik me af of het ook mogelijk is geld terug te vragen als ik dankzij de NS mijn overstap naar een andere vervoerder mis? De afgelopen paar weken heb ik vrijwel dagelijks te maken met vertragingen van een kwartier volgens jullie dienstregeling, waardoor ik uiteindelijk toch een vertraging van meer dan 30 minuten op loop omdat ik mijn bus mis.
icon

Beste antwoord door Erryt NS 2 november 2016, 19:47

Hallo HorridCrow en welkom op het NS Serviceforum,

Je kan bij oNS alleen een claim "geld terug bij vertraging" indienen voor de reis die je met oNS hebt gemaakt. Volgens de voorwaarden kan je geen claim indienen voor overige kosten zoals een overstap met de bus die je nu niet kon halen. Wel snap ik je frustratie. Hopelijk maak je het niet al te vaak mee dat je een bus later moet pakken vanwege een vertraging met de trein.
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Nee, helaas.
Ga ik nog een echt antwoord krijgen NS? Ik wil mijn geld terug aangezien het nu iedere dag gebeurt. Ben helemaal klaar met jullie onbetrouwbare "service".
Hallo HorridCrow en welkom op het NS Serviceforum,

Je kan bij oNS alleen een claim "geld terug bij vertraging" indienen voor de reis die je met oNS hebt gemaakt. Volgens de voorwaarden kan je geen claim indienen voor overige kosten zoals een overstap met de bus die je nu niet kon halen. Wel snap ik je frustratie. Hopelijk maak je het niet al te vaak mee dat je een bus later moet pakken vanwege een vertraging met de trein.
In het verleden kon je bij overstap naar een andere treinvervoerder zoals Arriva wel declareren, maar zonder dat ik daarvan als vaste klant bericht heb gehad kon dat opeens niet meer. Vreemd, want ik heb bij de NS een abonnement gekocht voor alle treinen, niet alleen voor die van NS. Het overkomt me regelmatig dat ik een uur vertraging heb als gevolg van vertraging bij NS, waardoor ik de overstap naar de Arrivatrein (uurdienst) mis. maar declareren kan dan niet.
Ondanks dat je een NS-abonnement hebt gelden per vervoerder andere voorwaarden. Je claim voor Geld Terug bij Vertraging kan je indienen op basis van het deel van je reis dat je met NS reist (zie punt 4 in de voorwaarden). Deze voorwaarden zijn inmiddels al enkele jaren van kracht. Maar zoals mijn collega al zei hopen we natuurlijk dat je de volgende keer je aansluiting gewoon kan halen 🙂
@Jokek. Ik ken dit probleem. Ik heb een DalVrij abonnement voor ALLE treinen. Maar bij het missen van een overstap gelden opeens de voorwaarden per vervoerder.

En de NS moderaters hier maar zeggen "de NS voorwaarden, de NS voorwaarden, de NS voorwaarden zeggen zus en zo". En dan ook nog zeggen "ik hoop dat het niet vaak voor komt". Het komt dus WEL vaak voor!! Juist tussen andere vervoerders komt het vaak voor omdat die niet op elkaar wachten omdat ze een hekel aan elkaar hebben. Daarom schrijven we (ik althans) dit ook op dit forum.

Het echt van de zotte dat dit nog niet geregeld is. Het is 1 reis met 1 abonnement en toch ben ik extra geld kwijt én veel tijd kwijt (en heel veel frustratie rijker) en ik heb nergens recht op!

De moderators hebben natuurlijk gelijk: het staat in de voorwaarden. Maar deze zijn juist slecht en zeer klantonvriendelijk!
Reputatie 7
Badge
Edit, ik zie nu pas dat het topic 8 maanden oud is. 😳
Reputatie 7
Badge

En de NS moderaters hier maar zeggen "de NS voorwaarden, de NS voorwaarden, de NS voorwaarden zeggen zus en zo". En dan ook nog zeggen "ik hoop dat het niet vaak voor komt". Het komt dus WEL vaak voor!! Juist tussen andere vervoerders komt het vaak voor omdat die niet op elkaar wachten omdat ze een hekel aan elkaar hebben. Daarom schrijven we (ik althans) dit ook op dit forum.

Het echt van de zotte dat dit nog niet geregeld is. Het is 1 reis met 1 abonnement en toch ben ik extra geld kwijt én veel tijd kwijt (en heel veel frustratie rijker) en ik heb nergens recht op!

Maar wat wil je dan horen eigenlijk?
Het staat ook in de voorwaarden hoor dus tenzij je niet kan lezen zou je dit gewoon allemaal al kunnen weten door even naar de voorwaarden te kijken, en ben je het er niet mee eens dan moet je geen abonnement nemen.

Maar wat wil je dan horen eigenlijk?
Het staat ook in de voorwaarden hoor dus tenzij je niet kan lezen zou je dit gewoon allemaal al kunnen weten door even naar de voorwaarden te kijken, en ben je het er niet mee eens dan moet je geen abonnement nemen.

Ik wil gewoon een probleem aankaarten waar veel reizigers last van hebben. De NS heeft klantvriendelijkheid hoog in het vaandel, zeggen ze. Het zou helpen hier een oplossing voor te vinden.
De politiek heeft het probleem geschapen door meerdere vervoerders toe te laten. Echter, concurrentie is er niet, er is maar 1 vervoerder per traject, en de vervoerders werken niet samen. De klant zou hier niet de dupe van moeten zijn. Het zou de NS sieren problemen op te lossen.
Hallo rick01, ik zie dat je inmiddels op meerdere 'oude' topics hebt gereageerd. Ik begrijp dat je iets aan wilt kaarten, dat is altijd goed. Wellicht is het dan handiger om in het vervolg een nieuw topic aan te maken. Mijn collega's en de andere forumleden hebben al aangekaart wat de voorwaarden zijn, maar ik begrijp dat je dit liever anders zou zien. Mag ik vragen op welk traject je doorgaans reist?
Reputatie 7
Badge +3
@rick01
De omgekeerde wereld. Die andere vervoerders zijn er gekomen omdat NS een aantal lijnen niet rendabel kon maken en ze daarom wilde sluiten. Als je die andere vervoerders wil verbieden betekent het dus opheffing van de betrokken lijnen.

Verder blijf je doen alsof NS het op het spoor nog steeds alleen voor het zeggen heeft en bijv. Arriva zijn wil kan opleggen. Helaas dus.
Hallo rick01, ik zie dat je inmiddels op meerdere 'oude' topics hebt gereageerd. Ik begrijp dat je iets aan wilt kaarten, dat is altijd goed. Wellicht is het dan handiger om in het vervolg een nieuw topic aan te maken. Mijn collega's en de andere forumleden hebben al aangekaart wat de voorwaarden zijn, maar ik begrijp dat je dit liever anders zou zien. Mag ik vragen op welk traject je doorgaans reist?

Ik dacht laat ik hierop reageren en geen nieuwe aanmaken omdat er anders zoveel topics komen met hetzelfde onderwerp.

Ik reis veel door het land per trein. Maar de trajecten waar dit overgaat is met NS en Arriva Venlo-Sittard v.v. En Venlo-Eindhoven v.v. waarbij ik bij storingen moet omreizen via Roermond.
Reputatie 7
Badge +3
Bij storingen tussen Venlo en Eindhoven zorgt NS voor vervangend busvervoer en hoeft U dus niet om te reizen.
Ik zie dat op het traject Venlo - Sittard de overstaptijd op Roermond 8 minuten is. Bij een kleine vertraging is dit al niet meer haalbaar, waardoor je al snel vertraging oploopt. Wat Tamin aangeeft klopt inderdaad. Daarnaast vermoed ik niet dat er op korte termijn een aanpassing zal plaatsvinden omtrent de Geld terug bij Vertragingsregeling. Dit is iets wat in overeenstemming moet met andere vervoerders en ligt niet alleen bij oNS.
Ik zie dat op het traject Venlo - Sittard de overstaptijd op Roermond 8 minuten is. Bij een kleine vertraging is dit al niet meer haalbaar, waardoor je al snel vertraging oploopt. Wat Tamin aangeeft klopt inderdaad. Daarnaast vermoed ik niet dat er op korte termijn een aanpassing zal plaatsvinden omtrent de Geld terug bij Vertragingsregeling. Dit is iets wat in overeenstemming moet met andere vervoerders en ligt niet alleen bij oNS.

De overstaptijd is 10 min. Normaal ruim voldoende, zelfs met 5 min vertraging.
Ik snap dat de NS het niet alleen op kan lossen. Helaas blijft zo de reiziger de dupe van meerdere vervoerders op het spoor.

Wat Tamzin zegt klopt niet. Dit is hoe het zou moeten zijn. Iemand die mij de regeltjes voorleest daar heb ik niks aan. In de praktijk is het helaas heel anders en worden zelden bussen in gezet, pas na enkele uren ingezet, ingezet op een gedeeltelijk traject van de storing(!), of wel ingezet maar is het zoeken naar waar/wanneer/hoe.

Gelukkig geven jullie Moderators wel serieuze meedenkende antwoorden. Bedankt.

Reageer