beantwoord

Geld terug bij omrijden met gebruik andere vervoerder

Vorige week dinsdag nam ik de trein van 19.06 uit Utrecht naar Almelo (verwachte aankomtijd 20.24).
In Apeldoorn werd aangekondigd dat er sprake was van een wisselstoring tussen Deventer en Almelo.
Er werd geadviseerd via Zwolle om te rijden. Zo gezegd zo gedaan.
In Zwolle netjes uitgecheckt bij NS en ingecheckt bij Blauwnet.
Aankomsttijd in Almelo 21.30
Nu probeer ik mijn volledige reiskosten (NS en Blauwnet) terug te krijgen. Hiervoor naast de via de website ingediende claim tevens een mailwisseling opgestart met NS klantenservice.
Ik krijg nu als antwoord dat ik de reiskosten Utrecht - Zwolle vergoed krijg en dat de Blauwnet kosten buiten de Algemene voorwaarden vallen.
Is dit wel correct? Het oorspronkelijk gekozen traject was volledig NS. Dan zijn zij toch ook verantwoordelijk?
Overigens zag ik veel mensen in Zwolle niet netjes uit- en inchecken.
Dan krijg je wellicht wel de gehele NS reis vergoed maar reis je feitelijk zwart op Blauwnet.
Hoe hoort dit in deze situaties?
icon

Beste antwoord door Miriam NS 26 september 2018, 12:31

Hallo entjesbe, welkom op onze Community!

Ik zie dat er nog niet door een moderator is gereageerd in dit topic. In zo'n situatie wordt er gekeken naar een alternatief en ik begrijp dat dit in dit geval via Zwolle reizen is geweest. Werd dit door personeel op het station geadviseerd of omgeroepen? Heb je de kosten van de claim wel al ontvangen?

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Ja dat is correct. NS moet zelf voor vervangend vervoer zorgen. Als je van een lijnbus, een andere treinvervoerder of taxi gebruik maakt zijn de kosten voor eigen rekening.

Wel is het belachelijk dat NS-medewerkers reizigers adviseren om maar zwart te reizen met een andere vervoerder.
Ze adviseerden via Zwolle te reizen. Niet om dat zwart te doen. Maar blijkbaar zijn er veel mensen die weten hoe het werkt en checken daarom niet uit en in bij de andere vervoerder. Het is dan toch veel te druk om te controleren.
Qua vergoeding blijf ik het vreemd vinden.
Het lijkt me niet correct als dit een advies van NS was.

Dan hoort u gewoon de kosten vergoed te krijgen.
Hallo entjesbe, welkom op onze Community!

Ik zie dat er nog niet door een moderator is gereageerd in dit topic. In zo'n situatie wordt er gekeken naar een alternatief en ik begrijp dat dit in dit geval via Zwolle reizen is geweest. Werd dit door personeel op het station geadviseerd of omgeroepen? Heb je de kosten van de claim wel al ontvangen?

Reageer